Decret legislatiu de 17-7-2019 de publicació del text refós de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances

Rang Legislació delegada
Publicació 2019-07-23
Estat Vigent
Departament Govern del Principat d'Andorra
Font BOPA
articles 55
Historial de reformes JSON API
6.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització de creació d’una entitat operativa del sistema financer i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta aquesta sol·licitud. L’AFA no inicia el procés d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el corresponent pagament.

7.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt de persones, físiques o jurídiques, afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 29. Taxa d’autorització per a la creació i/o modificació d’un organisme d’inversió col·lectiva (OIC) de dret andorrà
1.

S’estableix una taxa d’autorització per a la creació i/o modificació d’un OIC de dret andorrà.

2.

Els fets generadors d’aquesta taxa són l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a la creació i/o modificació d’un OIC de dret andorrà.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat supervisada que presenta la sol·licitud de creació i/o de modificació d’un OIC de dret andorrà.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa segons la tipologia de l’acte administratiu objecte de la sol·licitud d’autorització, d’acord amb l’establert a continuació:

Concepte de la taxa Quota tributària de la taxa de creació i/o modificació
Creació d’OICVM sense compartiments 2.300 euros
Creació d’OICVM amb compartiments 2.300 euros + 1.100 euros per compartiment
Creació d’un compartiment d’OICVM 1.100 euros
Creació d’altres OIC sense compartiments 2.800 euros
Creació d’altres OIC amb compartiments 2.800 euros + 1.300 euros per compartiment
Creació d’un compartiment d’altres OIC 1.300 euros
Creació de SICAV autogestionades 4.300 euros
Creació d’un compartiment de SICAV autogestionada 1.100 euros
Operacions corporatives 1.000 euros
Modificació d’OIC 0 – 900 euros
5.

S’habilita l’AFA a establir, mitjançant comunicat tècnic, la quota tributària corresponent a l’estudi, l’avaluació i la resolució d’una sol·licitud d’autorització de modificació d’un OIC de dret andorrà amb la finalitat d’establir la quota tributària d’aquesta taxa determinada per una quantitat fixa d’entre l’interval establert en el punt anterior.

6.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització per a la creació i/o modificació d’un OIC de dret andorrà i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta aquesta sol·licitud. L’AFA no inicia el procés d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud mentre no s’hagi rebut el corresponent pagament.

7.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 30. Taxa d’inscripció per a la creació, baixa i/o modificació d’un organisme d’inversió col·lectiva (OIC) de dret andorrà
1.

S’estableix una taxa d’inscripció per a la creació, baixa i/o modificació d’un OIC de dret andorrà.

2.

Els fets generadors d’aquesta taxa són l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’inscripció per a la creació, baixa i/o modificació d’un OIC de dret andorrà.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat supervisada que presenta la sol·licitud d’inscripció per a la creació, baixa i/o de modificació d’un OIC de dret andorrà.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa segons la tipologia de l’acte administratiu objecte de la sol·licitud d’inscripció, d’acord amb l’establert a continuació:

Concepte de la taxa Quota tributària de la taxa d’inscripció
Inscripció de la creació d’OICVM i d’altres OIC 800 euros
Inscripció de la creació d’un compartiment d’OICVM i d’altres OIC 300 euros
Inscripció de la baixa d’OICVM i d’altres OIC 1.300 euros
Inscripció de la baixa d’un compartiment d’OICVM o d’altres OIC 900 euros
Inscripció de la creació de SICAV autogestionades 800 euros
Inscripció d’operacions corporatives 600 euros
Inscripció de modificació d’OIC 0 – 900 euros
5.

S’habilita l’AFA a establir, mitjançant comunicat tècnic, la quota tributària corresponent a l’estudi, l’avaluació i la resolució d’una sol·licitud d’autorització de modificació d’un OIC de dret andorrà amb la finalitat d’establir la quota tributària d’aquesta taxa determinada per una quantitat fixa d’entre l’interval establert en el punt anterior.

6.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita la inscripció de la creació, baixa i/o modificació d’un OIC de dret andorrà i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta aquesta sol·licitud. L’AFA no inicia el procés d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud mentre no s’hagi rebut el corresponent pagament.

7.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 31. Taxa d’inscripció de l’alta per a la distribució a Andorra d’un organisme d’inversió col·lectiva (OIC) de dret estranger
1.

S’estableix una taxa d’inscripció de l’alta per a la distribució a Andorra d’un OIC de dret estranger.

2.

Els fets generadors d’aquesta taxa són l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’inscripció per a la distribució a Andorra d’un OIC de dret estranger.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat supervisada que presenta la sol·licitud d’inscripció per a la distribució a Andorra d’un OIC de dret estranger.

4.

La quota tributària s’estableix en una quantitat fixa de 2.000 euros per OIC i de 1.000 euros per a cadascun dels compartiments.

5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita la inscripció per a la distribució a Andorra d’un OIC de dret estranger i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta aquesta sol·licitud. L’AFA no inicia el procés d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud mentre no s’hagi rebut el corresponent pagament.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 32. Taxa anual de supervisió de les entitats bancàries andorranes
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió de les entitats bancàries andorranes en funció del total del balanç individual, de la supervisió en base consolidada i del nombre i tipologia de filials estrangeres o societats dependents estrangeres de cada entitat bancària.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió i control per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat bancària andorrana supervisada.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa que està composta per:

a)

La taxa de supervisió individual de cada entitat bancària, la qual es determina en funció del total del balanç individual de l’entitat, que per a l’exercici N s’estableix en base dels seus comptes anuals individuals auditats a 31 de desembre de l’exercici N-1, d’acord amb el següent escalat:

Total balanç individual Quota tributària de la taxa anual de supervisió
Inferior o igual a 500 milions d’euros 59.500 euros
Superior a 500 i inferior o igual a 1.000 milions d’euros 91.000 euros
Superior a 1.000 i inferior o igual a 3.000 milions d’euros 165.000 euros
Superior a 3.000 milions d’euros 210.000 euros
b)

la taxa de supervisió complementària de 22.500 euros per a totes aquelles entitats bancàries sotmeses a una supervisió en base consolidada de l’AFA, si escau; i

c)

la taxa de supervisió complementària corresponent a la supervisió en base consolidada per a totes aquelles filials d’entitats bancàries que estiguin sota la supervisió d’una autoritat estrangera de supervisió bancària, financera o d’assegurances, d’acord amb l’establert a continuació:

Tipologia de filials o societats dependents Quota tributària de la taxa anual de supervisió
Per cada filial bancària estrangera compresa dins de l’àmbit de la supervisió consolidada 18.000 euros
Per cada filial supervisada no bancària estrangera activa compresa dins de l’àmbit de la supervisió consolidada 9.000 euros
Per cada sucursal dependent d’una entitat operativa del sistema 13.500 euros
Per cada oficina de representació dependent d’una entitat operativa del sistema 1.500 euros

En cas que la filial o societat dependent pertanyi a una jurisdicció fora de la UE, la quota tributària de la taxa anual de supervisió abans esmentada s’incrementarà en un 50%.

5.

Meritació i liquidació: aquesta taxa es percep, com a molt tard, el 30 d’abril de l’any en curs o en iniciar l’activitat en cas de tractar-se d’una entitat de nova creació. Si l’inici d’activitat no coincideix amb l’inici de l’any natural, la taxa es paga proporcionalment al període d’activitat de l’any en curs. L’obligació de satisfer aquesta taxa pren fi arrel de la baixa de l’entitat.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 33. Taxa anual de supervisió de les entitats financeres d’inversió andorranes
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió de les entitats financeres d’inversió en funció dels serveis d’inversió, serveis auxiliars i activitats complementàries autoritzats i exercits de manera real i efectiva.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió i control per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat financera d’inversió andorrana supervisada.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa que s’estableix en funció dels serveis d’inversió, serveis auxiliars i activitats complementàries autoritzats i exercits de manera real i efectiva d’acord amb l’establert a continuació:

Tipologia dels serveis Quota tributària de la taxa anual de supervisió
Serveis d’inversió
a) la recepció i la transmissió de les ordres dels clients en relació amb un o més instruments financers 500 euros
b) l’execució per compte dels clients de les ordres esmentades a la lletra a) anterior, que consisteix en la formalització de negocis de compra o venda d’un o més instruments financers 1.000 euros
c) la negociació per compte propi que consisteix en la formalització d’operacions sobre un o diversos instruments financers 1.000 euros
d) 1) la gestió discrecional i individualitzada de carteres de conformitat amb el mandat atorgat pels clients 2.000 euros
d) 2) la gestió discrecional i individualitzada de carteres de conformitat amb el mandat atorgat pels clients exclusivament en la modalitat de gestió indirecta 1.200 euros
e) l’assessorament en matèria d’inversió que consisteix en la prestació de recomanacions personalitzades als clients, a petició seva o per iniciativa de l’entitat financera d’inversió, sobre una o més operacions relatives a instruments financers 500 euros
f) l’assegurament de l’emissió o de la col·locació d’instruments financers 1.000 euros
g) la col·locació d’instruments financers sobre la base, o no, d’un compromís ferm 1.000 euros
h) el servei de gestió de sistemes multilaterals de negociació 2.000 euros
Serveis auxiliars
a) l’administració i la custòdia d’instruments financers per compte de clients, inclosos la custòdia i els serveis connexos com la gestió de tresoreria i de garanties 2.000 euros
b) la concessió de crèdits o préstecs a un inversor per permetre-li una operació en un o diversos instruments financers, quan l’entitat financera d’inversió que concedeix el crèdit o el préstec participa en l’operació 1.000 euros
c) l’assessorament a empreses en matèria d’estructura del capital, estratègia industrial i qüestions afins, i l’assessorament i els serveis en relació amb fusions i adquisicions d’empreses 500 euros
d) els serveis de canvi de divises quan estiguin relacionats amb la prestació de serveis d’inversió 500 euros
e) els informes d’inversions i les anàlisis financeres o altres formes de recomanació general relativa a les operacions en instruments financers 500 euros
f) els serveis relacionats amb l’assegurament de l’emissió o de la col·locació d’instruments financers 1.000 euros
g) els serveis i les activitats d’inversió, i els serveis complementaris referits al subjacent no financer dels instruments financers derivats previstos als guions cinquè, sisè i setè del punt 7, del títol preliminar de la Llei 10/2008, del 12 de juny, de regulació dels organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà, quan estiguin vinculats a la prestació de serveis d’inversió o a serveis auxiliars 500 euros
Activitat complementària 1.000 euros
5.

Meritació i liquidació: aquesta taxa es percep, com a molt tard, el 30 d’abril de l’any en curs o en iniciar l’activitat en cas de tractar-se d’una entitat de nova creació. Si l’inici d’activitat no coincideix amb l’inici de l’any natural, la taxa es paga proporcionalment al període d’activitat de l’any en curs. L’obligació de satisfer aquesta taxa pren fi arrel de la baixa de l’entitat.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 34. Taxa anual de supervisió de les societats gestores d’organismes d’inversió col·lectiva (SGOIC) andorranes
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió de les societats gestores d’organismes d’inversió col·lectiva.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió i control per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és la societat gestora d’organismes d’inversió col·lectiva andorrana supervisada.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa de 3.000 euros.

5.

Pel que fa a les societats gestores d’organismes d’inversió col·lectiva que duguin a terme l’activitat de gestió discrecional i individualitzada de carteres o l’assessorament en matèria d’inversió o les funcions relatives a la custòdia i a l’administració de les participacions dels fons d’inversió, la quota tributària s’incrementa en 2.000 euros.

6.

Meritació i liquidació: aquesta taxa es percep, com a molt tard, el 30 d’abril de l’any en curs o en iniciar l’activitat en cas de tractar-se d’una entitat de nova creació. Si l’inici d’activitat no coincideix amb l’inici de l’any natural, la taxa es paga proporcionalment al període d’activitat de l’any en curs. L’obligació de satisfer aquesta taxa pren fi arrel de la baixa de l’entitat.

7.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 35. Taxa anual de supervisió dels organismes d’inversió col·lectiva (OIC) de dret andorrà
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió dels organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà en funció de la seva tipologia.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió i control per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’OIC supervisat.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa segons la tipologia d’OIC, d’acord amb l’establert a continuació:

Tipologia d’OIC Quota tributària de la taxa anual de supervisió
OICVM sense compartiments 1.800 euros
OICVM amb compartiments 1.800 euros + 800 euros per compartiment
Altres OIC sense compartiments 3.300 euros
Altres OIC amb compartiments 3.300 euros + 800 euros per compartiment
SICAV autogestionades sense compartiments 3.300 euros
SICAV autogestionades amb compartiments 3.300 euros + 800 euros per compartiment
5.

Meritació i liquidació: aquesta taxa es percep, com a molt tard, el 30 d’abril de l’any en curs o en iniciar l’activitat en cas de tractar-se d’OIC de nova creació. Si l’inici d’activitat no coincideix amb l’inici de l’any natural, la taxa es paga proporcionalment al període d’activitat de l’any en curs. L’obligació de satisfer aquesta taxa pren fi arrel de la baixa de l’entitat.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 36. Taxa anual de supervisió de les entitats financeres -no bancàries- de crèdit especialitzat (EFCE) andorranes
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió de les entitats financeres -no bancàries- de crèdit especialitzat (EFCE).

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió i control per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat financera -no bancària- de crèdit especialitzat (EFCE) andorrana supervisada.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa de 10.000 euros.

5.

Meritació i liquidació: aquesta taxa es percep, com a molt tard, el 30 d’abril de l’any en curs o en iniciar l’activitat en cas de tractar-se d’una entitat de nova creació. Si l’inici d’activitat no coincideix amb l’inici de l’any natural, la taxa es paga proporcionalment al període d’activitat de l’any en curs. L’obligació de satisfer aquesta taxa pren fi arrel de la baixa de l’entitat.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 37. Taxa anual de supervisió en base consolidada de les entitats financeres i de les societats gestores d’organismes d’inversió col·lectiva
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió complementària corresponent a la supervisió en base consolidada de les entitats financeres d’inversió i de les societats gestores d’organismes d’inversió col·lectiva en funció del nombre i de la tipologia de filials estrangeres o societats dependents estrangeres de cada entitat.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió i control per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat andorrana supervisada.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa que està composta per:

1.

Una taxa anual de supervisió complementària corresponent a la supervisió en base consolidada de 5.000 euros per a totes aquelles entitats financeres i de les societats gestores d’organismes d’inversió col·lectiva sotmeses a una supervisió en base consolidada de l’AFA, si escau.

2.

Una taxa anual de supervisió complementària corresponent a la supervisió en base consolidada per a totes aquelles filials d’entitats financeres i de les societats gestores d’organismes d’inversió col·lectiva que estiguin sota la supervisió d’una autoritat estrangera de supervisió financera o d’assegurances, d’acord amb l’establert a continuació:

Tipologia de filials o societats dependents Quota tributària de la taxa anual de supervisió
Per cada filial supervisada no bancària estrangera activa compresa dins de l’àmbit de la supervisió consolidada 6.000 euros
Per cada sucursal dependent d’una entitat operativa del sistema 4.000 euros
Per cada oficina de representació dependent d’una entitat operativa del sistema 1.000 euros
5.

Meritació i liquidació: aquesta taxa es percep, com a molt tard, el 30 d’abril de l’any en curs o en iniciar l’activitat en cas de tractar-se d’una entitat de nova creació. Si l’inici d’activitat no coincideix amb l’inici de l’any natural, la taxa es paga proporcionalment al període d’activitat de l’any en curs. L’obligació de satisfer aquesta taxa pren fi arrel de la baixa de l’entitat.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Article 38. Taxa de supervisió anual per a les entitats de pagament andorranes
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió de les entitats de pagament andorranes.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió i control per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat de pagament andorrana supervisada.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa que s’estableix en funció dels serveis de pagament autoritzats d’acord amb l’establert a continuació:

Tipologia dels serveis Quota tributària de la taxa anual de supervisió
a) Serveis que permeten el dipòsit d’efectiu en un compte de pagament, així com totes les operacions necessàries per gestionar un compte de pagament. 1.000 euros
b) Els serveis que permeten la retirada d’efectiu d’un compte de pagament, així com les operacions necessàries per gestionar un compte de pagament. 1.000 euros
c) L’execució d’operacions de pagament, incloent-hi transferències de fons mitjançant un compte de pagament al proveïdor del servei de pagament de l’usuari o un altre proveïdor de serveis de pagament: i) Execució de domiciliacions de pagament, incloent-hi domiciliacions no recurrents; ii) Execució d’operacions de pagament mitjançant una targeta de pagament o un dispositiu similar; iii) Execució de transferències, incloent-hi ordres permanents. 1.000 euros
d) L’execució d’operacions de pagament en què els fons es cobreixen amb una línia oberta de crèdit per a un usuari de servei de pagament: i) Execució de domiciliacions de pagament, incloent-hi domiciliacions no recurrents; ii) Execució d’operacions de pagament mitjançant una targeta de pagament o un dispositiu similar; iii) Execució de transferències, incloent-hi ordres permanents. 2.000 euros
e) L’emissió d’instruments de pagament i/o adquisició d’operacions de pagament. 1.500 euros
f) Enviament de diners 500 euros
g) Serveis d’iniciació de pagaments 3.000 euros
h) Serveis d’informació sobre comptes 2.000 euros
5.

Meritació i liquidació: Aquesta taxa es percep, com a molt tard, el 30 d’abril de l’any en curs o en iniciar l’activitat en cas de tractar-se d’una entitat de nova creació. Si l’inici d’activitat no coincideix amb l’inici de l’any natural, la taxa es paga proporcionalment al període d’activitat de l’any en curs. L’obligació de satisfer aquesta taxa pren fi arran de la baixa de l’entitat.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament d’acord amb l’evolució de l’índex de preus al consum. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la Llei de pressupost.

Article 39. Taxa de supervisió anual de les entitats de diner electrònic andorranes
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió de les entitats de diner electrònic andorranes.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió i control per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat de diner electrònic andorrana supervisada.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa de 3.000 euros.

5.

Meritació i liquidació: Aquesta taxa es percep, com a molt tard, el 30 d’abril de l’any en curs o en iniciar l’activitat en cas de tractar-se d’una entitat de nova creació. Si l’inici d’activitat no coincideix amb l’inici de l’any natural, la taxa es paga proporcionalment al període d’activitat de l’any en curs. L’obligació de satisfer aquesta taxa pren fi arran de la baixa de l’entitat.

6.

Actualització i modificació de la taxa:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament d’acord amb l’evolució de l’índex de preus de consum. A aquest efecte, mitjançant un comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la Llei de pressupost.

Article 40. Taxes per als processos d’autorització prèvia i/o d’inscripció de l’AFA
1.

S’estableix una taxa d’autorització prèvia i una taxa d’inscripció d’actes administratius.

2.

Els fets generadors d’aquestes taxes són l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització prèvia i de la sol·licitud d’inscripció de l’acte corresponent per part de l’AFA.

3.

L’obligat tributari d’aquestes taxes és l’entitat supervisada que presenta la sol·licitud d’autorització prèvia i/o d’inscripció de l’acte corresponent.

4.

La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa d’acord amb el que s’estableix a continuació:

Concepte de la taxa Quota tributària de la taxa d’autorització prèvia i/o d’inscripció
Procés d’autorització prèvia 500 – 100.000 euros
Procés d’inscripció 300 – 50.000 euros
5.

S’habilita l’AFA a establir mitjançant comunicat tècnic la quota tributària corresponent a l’estudi, l’avaluació i la resolució d’una sol·licitud d’autorització prèvia i d’una sol·licitud d’inscripció, amb la finalitat d’establir la quota tributària d’aquestes taxes per a cadascuna de les tipologies d’actes administratius que requereixen aquests processos, determinada per una quantitat fixa d’entre l’interval establert en el punt anterior.

6.

Meritació i exigibilitat: aquestes taxes es meriten en el moment en què se sol·liciten l’autorització prèvia i/o la inscripció i s’han d’abonar a l’AFA en el moment en què es presentin aquestes sol·licituds. L’AFA no inicia el procés d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud mentre no s’hagi rebut el corresponent pagament.

7.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la llei de pressupost.

Capítol cinquè. Taxes per la prestació de serveis en l’àmbit de la supervisió d’assegurances i reassegurances

Article 41. Taxa per la sol·licitud d’autorització d’inici d’activitat d’una entitat asseguradora o reasseguradora resident al Principat d’Andorra
1.

S’estableix una taxa per la sol·licitud d’autorització d’inici d’activitat d’una entitat asseguradora o reasseguradora resident al Principat d’Andorra.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a l’inici de l’activitat d’una entitat asseguradora o reasseguradora.

3.

L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és tota persona, física o jurídica, en nom de la qual s’incoa el procediment de sol·licitud d’autorització per l’inici de l’activitat d’una entitat asseguradora o reasseguradora.

4.

La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 10.000 euros.

5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la llei del pressupost, i és possible determinar una quota per a les entitats asseguradores i una altra quota per a les entitats reasseguradores.

Article 42. Taxa per la sol·licitud d’autorització per a l’establiment al Principat d’Andorra d’una delegació d’una entitat asseguradora o reasseguradora no resident
1.

S’estableix una taxa per la sol·licitud d’autorització per a l’establiment al Principat d’Andorra d’una delegació d’una entitat asseguradora o reasseguradora no resident.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a l’establiment al Principat d’Andorra d’una delegació d’una entitat asseguradora o reasseguradora no resident.

3.

L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és l’entitat asseguradora o reasseguradora no resident al Principat d’Andorra que inicia el procediment de sol·licitud d’autorització per al seu establiment.

4.

La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 10.000 euros.

5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la llei del pressupost, i és possible determinar una quota per a les entitats asseguradores i una altra quota per a les entitats reasseguradores.

Article 43. Taxa per la sol·licitud d’autorització de determinades operacions relacionades amb l’activitat de les entitats asseguradores i reasseguradores al Principat d’Andorra
1.

S’estableix una taxa per la sol·licitud d’autorització de determinades operacions relacionades amb l’activitat de les entitats asseguradores i reasseguradores al Principat d’Andorra.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a la realització de les operacions següents:

a)

Autorització o modificació de models interns.

b)

Externalització o concentració de funcions.

c)

Cessió de cartera.

d)

Modificacions estructurals.

e)

Ajustaments per al càlcul de les provisions tècniques.

f)

Autorització del reemborsament dels elements dels fons propis.

g)

Ampliació o supressió de l’activitat d’entitat asseguradora o reasseguradora.

h)

Canvis i nomenaments en l’alta direcció.

i)

Canvis de participació qualificada en l’accionariat.

j)

Canvis de nomenaments d’auditors externs.

k)

Expedició de certificats.

l)

Dispensa de publicació de l’informe anyal.

m)

Establiment de funcions de control en el si del grup.

Aquestes operacions s’han d’entendre de conformitat amb la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, i el seu desplegament reglamentari.

3.

És obligat tributari d’aquesta taxa a títol de contribuent l’entitat asseguradora o reasseguradora que inicia el procediment de sol·licitud d’autorització d’una de les operacions a què es refereix l’apartat anterior. En el supòsit de la lletra c), és obligat tributari a títol de contribuent l’entitat cedent.

4.

La taxa consisteix en una quota tributària fixa segons la tipologia de l’acte administratiu objecte de la sol·licitud d’autorització en els termes següents:

Concepte de la taxa Quota tributària de la taxa
Autorització o modificació de models interns 2.000 euros
Externalització o concentració de funcions 300 euros
Cessió de cartera 1.500 euros
Modificacions estructurals 1.500 euros
Ajustaments per al càlcul de les provisions tècniques 600 euros
Autorització del reemborsament dels elements dels fons propis 1.500 euros
Ampliació o supressió de l’activitat d’entitat asseguradora o reasseguradora 5.000 euros
Canvis i nomenaments en l’alta direcció 300 euros
Canvis de participació qualificada en l’accionariat 600 euros
Canvis de nomenaments d’auditors externs 300 euros
Expedició de certificats 200 euros
Dispensa de publicació de l’informe anyal 300 euros
Establiment de funcions de control en el si del grup 600 euros
5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

La quota tributària relativa a les taxes que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.

Article 44. Taxa per la sol·licitud de la declaració d’equivalència de l’article 29.5 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra
1.

S’estableix una taxa per la sol·licitud de la declaració d’equivalència en relació amb l’establiment de delegacions d’entitats asseguradores no residents al Principat d’Andorra, regulades a l’article 29 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi i l’avaluació del règim de solvència i supervisió al país d’origen de l’entitat no resident, així com la resolució de la sol·licitud d’autorització de la declaració d’equivalència.

3.

És obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa l’entitat no resident la delegació de la qual vulgui operar al Principat d’Andorra.

4.

La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 1.500 euros.

5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.

7.

L’AFA pot repercutir qualsevol cost de tercers en què hagi d’incórrer per l’estudi de la declaració d’equivalència.

Article 45. Taxa per la sol·licitud d’autorització per a l’aplicació del règim simplificat a què es refereix l’article 42.5 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra
1.

S’estableix una taxa per la sol·licitud d’autorització per a l’aplicació del règim simplificat a què es refereix l’article 42.5 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a l’aplicació del règim simplificat.

3.

L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és l’entitat asseguradora o reasseguradora que inicia un procediment de sol·licitud d’autorització per a l’aplicació de règim simplificat.

4.

La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 1.000 euros.

5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.

Article 46. Taxa per la sol·licitud d’autorització per iniciar el procediment de dissolució i liquidació d’entitats asseguradores i reasseguradores
1.

S’estableix una taxa per sol·licitar l’autorització per iniciar el procediment de dissolució liquidació d’entitats asseguradores i reasseguradores.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per iniciar el procediment de dissolució i liquidació d’entitats asseguradores i reasseguradores.

3.

L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és l’entitat asseguradora o reasseguradora que sol·licita l’inici del procediment de dissolució i liquidació.

4.

La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 3.000 euros.

5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.

Article 47. Taxa per la inscripció al Registre de Mediadors de l’AFA
1.

S’estableix una taxa per la inscripció al Registre de Mediadors de l’AFA.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’inscripció al Registre de Mediadors de l’AFA.

3.

L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és la persona física o jurídica en nom de la qual es sol·licita la inscripció al Registre de Mediadors per actuar com a mediador d’assegurances.

4.

La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 500 euros.

5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procés d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.

Article 48. Taxa anual de supervisió de l’activitat asseguradora de les entitats asseguradores i reasseguradores residents o de les delegacions d’entitats no residents
1.

S’estableix una taxa anual de supervisió de les entitats asseguradores i reasseguradores residents al Principat d’Andorra, així com de les delegacions d’entitats asseguradores i reasseguradores no residents.

2.

El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió contínua i control per part de l’AFA. Aquesta taxa s’entén sens perjudici de les que es podrien meritar per qualsevol altre dels fets generadors que estableix aquesta Llei.

3.

Els obligats tributaris a títol de contribuent d’aquesta taxa són:

a)

Les entitats asseguradores o reasseguradores residents al Principat d’Andorra.

b)

Les delegacions d’entitats asseguradores o reasseguradores no residents, autoritzades per operar al Principat d’Andorra.

4.

La taxa consisteix en una quota tributària variable, que és el resultat d’aplicar un tipus de gravamen del 0,95 per mil sobre la base de tributació integrada per les primes brutes emeses pel contribuent.

5.

Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita anualment en el termini de tres mesos a comptar des de l’inici de l’any natural. En cas que l’obligat tributari comenci les seves activitats un cop s’hagi iniciat el termini de meritació, haurà d’abonar dins del termini de tres mesos després de la finalització del termini de meritació, la part proporcional de la taxa corresponent.

6.

Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a)

S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.

b)

La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost. Addicionalment, a través de la Llei del pressupost, també poden establir-se quanties diferenciades pels tipus d’entitats següents:

i. entitats que operen al ram de vida; entitats que operen al ram de no vida, i entitats autoritzades per operar en tots dos rams;

ii. entitats asseguradores i entitats reasseguradores;

iii. entitats residents al Principat d’Andorra i delegacions d’entitats no residents que operen al Principat d’Andorra.

Disposició transitòria primera

La taxa anual de supervisió que, d’acord amb l’establert al capítol quart d’aquesta Llei, han de satisfer les entitats operatives del sistema financer i els organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà s’ha d’aplicar per als exercicis anuals que s’iniciïn a partir de l’entrada en vigor de la present Llei.

Disposició transitòria segona. Validesa de les autoritzacions atorgades abans de l’1 de gener de 2018

De conformitat amb la disposició transitòria segona de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, les autoritzacions administratives atorgades a les entitats asseguradores i reasseguradores i els delegats d’entitats no residents nomenats a l’empara de la legislació anterior, no han de presentar una nova sol·licitud d’autorització, sens perjudici que des de l’entrada en vigor de la present Llei, queden sotmesos al nou règim de supervisió ordinària o simplificada i han d’abonar la taxa corresponent.

Disposició transitòria tercera. Inscripció obligatòria dels mediadors d’assegurances que operen al Principat d’Andorra

Els mediadors que estiguin desenvolupant la seva activitat al Principat d’Andorra han de sol·licitar la inscripció al Registre de Mediadors i abonar la taxa corresponent dins els tres mesos següents a l’entrada en vigor de la present Llei.

Disposició transitòria quarta

L’AFA disposa fins el 31/12/2020 per desenvolupar les disposicions específiques en relació al procediment de comunicació de possibles infraccions.

Disposició transitòria cinquena. Taxa anual de les entitats bancaries andorranes

Els imports de les taxes definides a l’article 32 s’apliquen per a les taxes que es meritin en els exercicis iniciats després del 31 de desembre del 2018.

Disposició derogatòria

Queden derogades la Llei 14/2003, del 23 d’octubre, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances; l’article 45 de la Llei 14/2010, del 13 de maig, de règim jurídic de les entitats bancàries i de règim administratiu bàsic de les entitats operatives del sistema financer; el Decret del 24 de novembre del 2010 pel qual s’aprova el reglament que desenvolupa l’apartat 5 de l’article 45 de la Llei 14/2010; l’article 53 de la Llei 10/2008, del 12 de juny, de regulació dels organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà; la disposició addicional quarta de la Llei 35/2010, del 3 de juny, de règim d’autorització per a la creació de noves entitats operatives del sistema financer andorrà; l’article 22 de la Llei de regulació dels criteris de solvència i liquiditat de les entitats financeres del 29 de febrer del 1996, així com qualsevol altra disposició de rang igual o inferior que es contradigui amb el que estableix la present Llei.

La consulta d'aquest document no substitueix la lectura del Butlletí Oficial del Principat d'Andorra (BOPA) corresponent. No assumim cap responsabilitat per eventuals inexactituds derivades de la transcripció de l'original a aquest format.

Aquest text es publica sota les condicions de reutilització pròpies de BOPA, no sota una llicència de Legalize ni de domini públic. BOPA
Domini públic — els textos oficials estan exclosos de la protecció del dret d'autor (art. 4.2 de la Llei sobre drets d'autor i drets veïns, 1999)
Font: Butlletí Oficial del Principat d'Andorra (BOPA) — Govern del Principat d'Andorra i Consell General (https://www.bopa.ad/). Els textos oficials estan exclosos de la protecció del dret d'autor segons l'article 4.2 de la Llei sobre drets d'autor i drets veïns (1999). Aquest repositori és un mirall no oficial; el BOPA continua sent l'única font autèntica de la legislació andorrana.