Zákonné opatření Senátu o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů
-
- V § 8 odst. 1 se slovo „závazků“ nahrazuje slovem „dluhů“.
-
- V § 8a odst. 1 se slovo „lhůty“ nahrazuje slovem „doby“.
-
- V § 8a odst. 3 písm. a) se slova „společníky, akcionáři, členy družstev“ nahrazují slovy „členy obchodní korporace“.
-
- V § 8c písm. c) se slovo „lhůty“ nahrazuje slovem „doby“.
-
- Poznámky pod čarou č. 13a, 13f, 13h a 16 se zrušují.
-
- Poznámky pod čarou č. 1c, 3, 3a, 6c, 6d, 6e, 13g, 20, 21, 24 a 27 se zrušují, a to včetně odkazů na poznámky pod čarou.
Čl. IV
Přechodná ustanovení
-
- Pro daňové povinnosti u daní z příjmů za zdaňovací období přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu a za zdaňovací období, které započalo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související, se použije zákon č. 593/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu.
-
- Není-li stanoveno jinak, vztahují se na skutečnosti, poměry, vztahy, subjekty, předměty, práva a povinnosti soukromého práva podle právních předpisů účinných přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu stejná ustanovení zákona č. 593/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, jako na skutečnosti, poměry, vztahy, subjekty, předměty, práva a povinnosti soukromého práva podle právních předpisů účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, které jsou jim svou povahou a účelem nejbližší.
-
- Ustanovení § 8a zákona č. 593/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, se použije poprvé pro pohledávky vzniklé ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu. Pro pohledávky vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu se použije ustanovení § 8a zákona č. 593/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o dani z nemovitostí
Čl. V
Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění zákona č. 315/1993 Sb., zákona č. 242/1994 Sb., zákona č. 248/1995 Sb., zákona č. 65/2000 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 239/2001 Sb., zákona č. 483/2001 Sb., zákona č. 576/2002 Sb., zákona č. 237/2004 Sb., zákona č. 669/2004 Sb., zákona č. 179/2005 Sb., zákona č. 217/2005 Sb., zákona č. 342/2005 Sb., zákona č. 545/2005 Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 1/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 362/2009 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona č. 30/2011 Sb., zákona č. 212/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 350/2012 Sb. a zákona č. 503/2012 Sb., se mění takto:
-
- V názvu zákona se slovo „nemovitostí“ nahrazuje slovy „nemovitých věcí“.
-
- V § 1 úvodní části ustanovení se slovo „nemovitostí“ nahrazuje slovy „nemovitých věcí“.
-
- V § 1 se na konci textu písmene b) doplňují slova „a jednotek“.
-
- V § 2 odst. 1 se slovo „vedené“ nahrazuje slovem „evidované“.
-
- V § 2 odst. 2 písm. a) se slova „stavbami uvedenými v § 7 odst. 1 nebo 2“ nahrazují slovy „zdanitelnými stavbami“.
-
- V § 2 odst. 2 písm. a) se slovo „půdorysu“ nahrazuje slovy „zastavěné plochy“.
-
- V § 2 odst. 2 se na začátek písmene c) vkládají slova „pozemky, které jsou“ a slovo „plochy^1)“ se nahrazuje slovem „plochou“.
-
- V § 2 odst. 2 písm. d) se slovo „státu“ nahrazuje slovy „České republiky“.
-
- V § 2 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno e), které zní:
- „e) pozemky, které jsou součástí jednotky, a pozemky ve spoluvlastnictví všech vlastníků jednotek v domě užívané společně s těmito jednotkami.“.
-
- V § 3 odstavce 1 až 3 znějí:
„(1) Poplatníkem daně z pozemků je vlastník pozemku.
(2) Poplatníkem daně z pozemků je, jde-li o pozemek
- a) ve vlastnictví České republiky,
-
- organizační složka státu, státní příspěvková organizace, státní fond, státní podnik nebo jiná státní organizace, které jsou příslušné hospodařit nebo mají právo hospodařit s majetkem státu,
-
- právnická osoba, která má právo užívat tento pozemek na základě výpůjčky vzniklé podle zákona upravujícího některé užívací vztahy k majetku České republiky,
- b) ve svěřenském fondu, tento fond,
- c) v podílovém fondu, tento fond,
- d) ve fondu obhospodařovaném penzijní společností, tento fond,
- e) zatížený právem stavby, stavebník.
(3) Poplatníkem daně z pozemků je vždy nájemce nebo pachtýř u pronajatého nebo propachtovaného pozemku, je-li
- a) evidovaný v katastru nemovitostí zjednodušeným způsobem,
- b) s ním příslušný hospodařit Státní pozemkový úřad nebo Správa státních hmotných rezerv, nebo
- c) převedený na základě rozhodnutí o privatizaci na Ministerstvo financí.“.
Poznámka pod čarou č. 5 se zrušuje.
-
- V § 3 odst. 4 se za slovo „daně“ vkládají slova „z pozemků“.
-
- V § 3 se odstavce 5 a 6 zrušují.
-
- V § 4 odst. 1 písm. a) se slovo „státu“ nahrazuje slovy „České republiky“.
-
- V § 4 odst. 1 se za písmeno c) vkládá nové písmeno d), které zní:
- „d) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou veřejně přístupného památkového objektu prohlášeného za kulturní památku, který je
-
- ve vlastnictví České republiky, nebo
-
- přístupný z důvodů výchovně vzdělávacích na základě písemné smlouvy uzavřené mezi Ministerstvem kultury a vlastníkem,“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. e) se slova „se stavbou nebo její částí“ nahrazují slovy „s budovou nebo jednotkou“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. e) se za slovo „obřadů“ vkládá slovo „registrovaných“, za slova „registrovaných církví a“ se vkládá slovo „registrovaných“ a slova „státem uznaných,^8)“ se nahrazují slovy „podle zákona upravujícího církve a náboženské společnosti,“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. f) se slova „se stavbou“ nahrazují slovy „s budovou nebo jednotkou“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. f) se slova „sdružení občanů^9) a“ zrušují a na konci textu písmene f) se doplňují slova „, spolků, odborových organizací, organizací zaměstnavatelů, mezinárodních odborových organizací a jejich pobočných organizací“.
-
- V § 4 odst. 1 písmena g) a h) znějí:
- „g) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou nebo jednotkou sloužící
-
- škole nebo školskému zařízení zapsanému ve školském rejstříku,
-
- poskytování péče o děti do 3 let věku na základě oprávnění provozovat živnostenské podnikání,
-
- muzeu nebo galerii, které spravují sbírky zapsané do centrální evidence sbírek muzejní povahy vedené Ministerstvem kultury,
-
- knihovně vedené v evidenci knihoven,
-
- veřejnému archivu podle zákona upravujícího archivnictví a spisovou službu,
-
- zdravotnickému zařízení uvedenému v rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb,
-
- zařízení sociálních služeb,
-
- fundaci nebo ústavu k jimi vykonávané veřejně prospěšné činnosti,
- h) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou nebo jednotkou sloužící výlučně
-
- k úpravě odpadů pro jejich další využití podle právních předpisů upravujících odpady,
-
- k asanaci a rekultivaci skládek odpadů podle právních předpisů upravujících odpady,
-
- k asanaci kontaminovaných pozemků, podzemních vod a objektů,
-
- pro třídění a sběr odpadů,
-
- pro tepelné, biologické, chemické nebo fyzikální zneškodňování odpadů,
-
- pro skládky odpadů splňující podmínky stanovené pro provoz skládky podle právních předpisů upravujících odpady,
-
- provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW,
-
- provozu výroben elektřiny využívajících energii větru,
-
- provozu výroben elektřiny nebo tepla využívajících energie bioplynu, pokud je získaná energie dodávána do sítě nebo dalším spotřebitelům,
-
- pro zdroje využívající geotermální energie včetně tepelných čerpadel, které dodávají teplo spotřebitelům,
-
- pro čistírny odpadních vod,
-
- rozvodnému tepelnému zařízení podle energetického zákona,“.
Poznámka pod čarou č. 10 se zrušuje.
-
- V § 4 odst. 1 písm. i) se slova „zřízeny hřbitovy,^1)“ nahrazují slovy „zřízena veřejná a neveřejná pohřebiště podle zákona upravujícího pohřebnictví,“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. k) se slova „pásma hygienické ochrany vod I. stupně^12)“ nahrazují slovy „ochranného pásma vodního zdroje I. stupně“.
Poznámka pod čarou č. 12 se zrušuje.
-
- V § 4 odst. 1 písmeno n) zní:
- „n) v rozsahu zastavěné plochy uvedených staveb pozemky zastavěné stavbou podle stavebního zákona
-
- upravující vodní tok,
-
- přehrady,
-
- sloužící ochraně před povodněmi,
-
- sloužící k závlaze a odvodňování pozemků,
-
- vodovodních řadů a vodárenských objektů včetně úpraven vody,
-
- kanalizačních stok, kanalizačních objektů nebo čistíren odpadních vod, jakož i určenou k čištění odpadních vod před jejich vypouštěním do kanalizací, nebo
-
- přenosové, přepravní nebo distribuční soustavy nebo rozvodného tepelného zařízení podle energetického zákona,“.
Poznámka pod čarou č. 14 se zrušuje.
-
- V § 4 odst. 1 písm. o) se slova „určené pro veřejnou dopravu“ nahrazují slovy „zastavěné stavbou podle stavebního zákona, která je dálnicí, silnicí, místní komunikací, veřejnou účelovou komunikací, stavbou drah a na dráze, leteckou, vodních cest a přístavů, pokud jsou v souladu s rozhodnutím speciálního stavebního úřadu užívány k veřejné dopravě, a to v rozsahu zastavěné plochy těchto staveb, a jiné pozemky určené pro veřejnou dopravu“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. p) se slova „jsou zřízeny měřické značky, signály a jiná zařízení geodetických bodů,^15)“ nahrazují slovy „je zřízena měřická značka bodu bodového pole včetně signalizačního a ochranného zařízení bodu bodového pole,“.
Poznámka pod čarou č. 15 se zrušuje.
-
- V § 4 odst. 1 písm. p) se slovo „topných“ zrušuje.
Poznámka pod čarou č. 16 se zrušuje, a to včetně odkazu na poznámku pod čarou.
-
- V § 4 odst. 1 písmeno s) zní:
- „s) pozemky určené k plnění funkcí lesa, na nichž se nacházejí lesy hospodářské pod vlivem imisí, zařazené do dvou nejvyšších pásem ohrožení,“.
-
- V § 4 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno w), které zní:
- „w) pozemky tvořící funkční celek s veřejnou monitorovací sítí zajišťující informace o stavu jednotlivých složek životního prostředí financované z veřejných rozpočtů.“.
-
- V § 4 odst. 2 se slovo „stavbou“ nahrazuje slovy „zdanitelnou stavbou nebo jednotkou“ a slovo „stavby“ nahrazuje slovy „této zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 4 odst. 3 se slova „podnikatelské činnosti nebo“ nahrazují slovem „podnikání,“.
-
- V § 4 odst. 3 se za slovo „pronajímány“ vkládají slova „nebo propachtovány“ a za slovo „pronajaty“ se vkládají slova „nebo propachtovány“.
-
- V § 4 odst. 3 se slova „podnikatelské činnosti“ nahrazují slovem „podnikání“.
-
- V § 4 odst. 3 se slovo „e)“ nahrazuje slovem „d)“.
-
- V § 4 odst. 4 se slova „písm. e)“ nahrazují slovy „písm. d)“, slovo „n),“ se zrušuje a slova „a v)“ se nahrazují slovy „až w)“.
-
- V § 4 se odstavec 5 včetně poznámky pod čarou č. 16a zrušuje.
Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 5.
-
- V § 6 odst. 2 písm. a) úvodní části ustanovení se slova „, užívaných k podnikatelské činnosti“ nahrazují slovy „užívaných k podnikání“ a slovo „ní“ se nahrazuje slovem „ním“.
-
- V § 6 odst. 2 písm. a) bodě 2 se slova „podnikatelskou činnost“ nahrazují slovy „druhy podnikání“.
-
- V § 6 odst. 3 se za slovo „zastavění“ vkládá slovo „zdanitelnou“.
-
- V § 6 odst. 3 se slova „^16d), a která se po dokončení stane předmětem daně ze staveb“ zrušují.
-
- V § 6 odst. 3 se slovo „půdorysu“ nahrazuje slovy „zastavěné ploše“.
-
- V § 6 odst. 3 se za slovo „části“ vkládá slovo „zdanitelné“.
-
- V § 6 odst. 3 se slova „stavba, která byla ohlášena nebo na kterou bylo vydáno stavební povolení nebo která se provádí na základě certifikátu autorizovaného inspektora anebo na základě veřejnoprávní smlouvy, stane předmětem daně ze staveb“ nahrazují slovy „zdanitelná stavba nebo jednotka stane předmětem daně ze staveb a jednotek,“.
-
- V § 6 odst. 3 se slova „podle § 117 stavebního zákona“ zrušují.
-
- V § 6 se na konci textu odstavce 5 doplňují slova „nebo vlečkou“.
-
- V § 6 odst. 6 se slova „podnikatelským činnostem“ nahrazují slovy „druhům podnikání“ a slovo „činnostem“ se nahrazuje slovy „druhům podnikání“.
-
- Na konci textu nadpisu části druhé se doplňují slova „A JEDNOTEK“.
-
- § 7 a 8 včetně nadpisů znějí:
„§ 7
Předmět daně
(1) Předmětem daně ze staveb a jednotek je, nachází-li se na území České republiky,
- a) zdanitelná stavba, a to
-
- budova, kterou se pro účely daně z nemovitých věcí rozumí budova podle katastrálního zákona,
-
- inženýrská stavba uvedená v příloze k tomuto zákonu,
- b) jednotka.
(2) Předmětem daně ze staveb a jednotek není budova, v níž jsou jednotky.
(3) Na zdanitelnou stavbu, která není samostatnou nemovitou věcí, se pro účely daně z nemovitých věcí hledí jako na nemovitou věc, jejímž vlastníkem je ten, kdo vlastní věc, jejíž je tato stavba součástí.
§ 8
Poplatníci daně
(1) Poplatníkem daně ze staveb a jednotek je vlastník zdanitelné stavby nebo jednotky.
(2) Poplatníkem daně ze staveb a jednotek je, jde-li o zdanitelnou stavbu nebo jednotku, která je
- a) ve vlastnictví České republiky,
-
- organizační složka státu, státní příspěvková organizace, státní fond, státní podnik nebo jiná státní organizace, které jsou příslušné hospodařit nebo mají právo hospodařit s majetkem státu,
-
- právnická osoba, která má právo užívat tuto zdanitelnou stavbu nebo jednotku na základě výpůjčky vzniklé podle zákona upravujícího některé užívací vztahy k majetku České republiky,
- b) ve svěřenském fondu, tento fond,
- c) v podílovém fondu, tento fond,
- d) ve fondu obhospodařovaném penzijní společností, tento fond.
(3) Poplatníkem daně ze staveb a jednotek je vždy nájemce nebo pachtýř u pronajaté nebo propachtované jednotky, která zahrnuje nebytový prostor jiný než sklep nebo komoru, nebo zdanitelné stavby, s výjimkou budovy obytného domu, jsou-li
- a) s nimi příslušné hospodařit Státní pozemkový úřad nebo Správa státních hmotných rezerv, nebo
- b) převedené na základě rozhodnutí o privatizaci na Ministerstvo financí.“.
Poznámka pod čarou č. 17a se zrušuje.
-
- V § 9 odst. 1 úvodní části ustanovení se za slovo „staveb“ vkládají slova „a jednotek“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. a) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. a) se slovo „státu“ nahrazuje slovy „České republiky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. b) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. c) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 se za písmeno c) vkládá nové písmeno d), které zní:
- „d) zdanitelné stavby veřejně přístupného památkového objektu prohlášeného za kulturní památku, který je
-
- ve vlastnictví České republiky, nebo
-
- přístupný z důvodů výchovně vzdělávacích na základě písemné smlouvy uzavřené mezi Ministerstvem kultury a vlastníkem; ve smlouvě musí být uveden časový a prostorový rozsah zpřístupnění a stanoven jeho režim v souladu s památkovou hodnotou a dalšími způsoby využití objektu,“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. e) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „budovy nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. e) se za slovo „vlastnictví“ vkládá slovo „registrovaných“, za slova „registrovaných církví a“ se vkládá slovo „registrovaných“ a slova „státem uznaných,^8)“ se nahrazují slovy „podle zákona upravujícího církve a náboženské společnosti“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. f) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „budovy nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. f) se slova „sdružení občanů^9) a“ zrušují a na konci textu písmene f) se doplňují slova „, spolků, odborových organizací, organizací zaměstnavatelů, mezinárodních odborových organizací a jejich pobočných organizací“.
-
- V § 9 odst. 1 se písmeno h) zrušuje.
-
- V § 9 odst. 1 písmena i) a j) znějí:
- „i) zdanitelné stavby
-
- vodárenských objektů včetně úpraven vody,
-
- kanalizačních objektů nebo čistíren odpadních vod, jakož i zdanitelné stavby určené k čištění odpadních vod před jejich vypouštěním do kanalizací,
-
- k závlaze a odvodňování pozemků,
-
- přenosové, přepravní nebo distribuční soustavy nebo rozvodného tepelného zařízení podle energetického zákona,
- j) zdanitelné stavby na dráze, letecké, vodních cest a přístavů, pokud jsou v souladu s rozhodnutím speciálního stavebního úřadu užívány k veřejné dopravě,“.
Poznámka pod čarou č. 18 se zrušuje.
-
- V § 9 odst. 1 písm. k) úvodní části ustanovení se slova „stavby památkových veřejně přístupných objektů stanovených vyhláškou Ministerstva financí České republiky a Ministerstva kultury České republiky, a dále stavby“ nahrazují slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. k) se na konci textu bodu 1 doplňují slova „zapsaným ve školském rejstříku“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. k) bodě 2 se slova „živnostenského oprávnění“ nahrazují slovy „oprávnění provozovat živnostenské podnikání“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. k) bodě 3 se slova „budou-li tato muzea a galerie vymezeny zvláštním právním předpisem“ nahrazují slovy „které spravují sbírky zapsané do centrální evidence sbírek muzejní povahy vedené Ministerstvem kultury“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. k) bod 4 zní:
- „4. knihovnám vedeným v evidenci knihoven,“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. k) se za bod 4 vkládá nový bod 5, který zní:
- „5. veřejným archivům podle zákona upravujícího archivnictví a spisovou službu,“.
Dosavadní body 5 až 7 se označují jako body 6 až 8.
-
- V § 9 odst. 1 písm. k) bodě 7 se slova „sociální péče“ nahrazují slovy „sociálních služeb“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. k) bod 8 zní:
- „8. fundaci nebo ústavu k jimi vykonávané veřejně prospěšné činnosti,“.
-
- V § 9 odst. 1 se na konci písmene k) doplňuje nový bod 9, který zní:
- „9. spolkům zdravotně postižených občanů.“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. l) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písmena m) až o) znějí:
- „m) zdanitelné stavby nebo jednotky sloužící výlučně
-
- k úpravě odpadů pro jejich další využití podle právních předpisů upravujících odpady,
-
- k asanaci a rekultivaci skládek odpadů podle právních předpisů upravujících odpady,
-
- k asanaci kontaminovaných pozemků, podzemních vod a objektů,
-
- pro třídění a sběr odpadů,
-
- pro tepelné, biologické, chemické a fyzikální zneškodňování odpadů,
-
- pro skládky odpadů splňující podmínky stanovené pro provoz skládky podle právních předpisů upravujících odpady,
-
- provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW,
-
- provozu výroben elektřiny využívajících energii větru,
-
- provozu výroben elektřiny nebo tepla využívajících energie bioplynu, pokud je získaná energie dodávána do sítě nebo dalším spotřebitelům,
-
- pro zdroje využívající geotermální energie včetně tepelných čerpadel, které dodávají teplo spotřebitelům, nebo
-
- jako zdroje energie z biomasy,
- n) budovy obytných domů nebo jednotky ve vlastnictví držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, který je příjemcem příspěvku na živobytí nebo je osobou společně posuzovanou s příjemcem příspěvku na živobytí, a to v rozsahu, v jakém slouží k jejich trvalému bydlení,
- o) budovy pro rodinnou rekreaci ve vlastnictví
-
- držitele průkazu ZTP, který je buď příjemcem příspěvku na živobytí nebo osobou společně posuzovanou s příjemcem příspěvku na živobytí, nebo
-
- držitele průkazu ZTP/P,“.
Poznámka pod čarou č. 18b se zrušuje, a to včetně odkazů na poznámku pod čarou.
-
- V § 9 odst. 1 písm. p) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. r) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. t) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. u) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 1 písm. v) se slovo „stavby“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 2 se slova „část stavby“ nahrazují slovy „část zdanitelné stavby nebo jednotky“, slova „části stavby“ se nahrazují slovy „části zdanitelné stavby nebo podlahová plocha jednotky“ a slova „částí stavby“ se nahrazují slovy „částí zdanitelné stavby nebo podlahové ploše jednotky“.
-
- V § 9 odstavec 3 zní:
„(3) V případě zdanitelných staveb podle odstavce 1 písm. i) a j) podléhá osvobození podle odstavce 1 vždy celá zdanitelná stavba.“.
-
- V § 9 se odstavec 4 zrušuje.
Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 4 a 5.
-
- V § 9 odst. 4 se slova „Stavby, s výjimkou staveb“ nahrazují slovy „Zdanitelné stavby, s výjimkou budov“ a slova „a samostatné nebytové prostory“ se nahrazují slovy „a jednotky, které zahrnují nebytový prostor jiný než sklep nebo komoru,“.
-
- V § 9 odst. 4 se za slovo „staveb“ vkládají slova „a jednotek“.
-
- V § 9 odst. 4 se slova „podnikatelské činnosti nebo“ nahrazují slovem „podnikání,“.
-
- V § 9 odst. 4 se za slovo „pronajímány“ vkládají slova „nebo propachtovány“ a za slovo „pronajaty“ se vkládají slova „nebo propachtovány“.
-
- V § 9 odst. 4 se slova „podnikatelské činnosti“ nahrazují slovem „podnikání“.
-
- V § 9 odst. 4 se slova „Stavby, byty nebo samostatné nebytové prostory“ nahrazují slovy „Zdanitelné stavby nebo jednotky“.
-
- V § 9 odst. 4 se věta třetí zrušuje.
-
- V § 9 odst. 5 se za slovo „staveb“ vkládají slova „a jednotek“.
-
- V § 9 odst. 5 se slova „e) až“ nahrazují slovy „d) až f),“.
-
- § 10 včetně nadpisu zní:
„§ 10
Základ daně
(1) Základem daně ze staveb a jednotek u zdanitelné stavby je výměra zastavěné plochy v m^2 podle stavu k 1. lednu zdaňovacího období.
(2) Zastavěnou plochou se pro účely daně z nemovitých věcí rozumí zastavěná plocha stavby podle stavebního zákona odpovídající nadzemní části zdanitelné stavby.
(3) Základem daně ze staveb a jednotek u jednotky je upravená podlahová plocha, kterou je výměra podlahové plochy jednotky v m^2 podle stavu k 1. lednu zdaňovacího období vynásobená
- a) koeficientem 1,22, je-li součástí jednotky pozemek přesahující zastavěnou plochu nebo je-li s jednotkou užíván pozemek ve spoluvlastnictví všech vlastníků jednotek v domě,
- b) koeficientem 1,20 v ostatních případech.
(4) Podlahová plocha jednotky pro účely daně z nemovitých věcí nezahrnuje podlahovou plochu společných částí domu v rozsahu podílu na nich, který je zahrnut v jednotce.“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. a) se slova „u obytných domů^18e)“ nahrazují slovy „u budovy obytného domu“, slova „ostatních staveb tvořících“ se nahrazují slovy „ostatní budovy tvořící“ a slova „obytným domům“ se nahrazují slovy „budově obytného domu“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. b) se slovo „staveb“ nahrazuje slovem „budovy“, slova „rodinných domů^18e) využívaných“ se nahrazují slovy „budovy rodinného domu využívané“, slovo „které“ se nahrazuje slovem „která“, slovo „stavbám“ se nahrazuje slovem „budovám“ a slovo „garáží“ se nahrazuje slovem „garáže“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. c) se slova „garáží vystavěných odděleně od“ nahrazují slovy „garáže vystavěné odděleně od budov“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. c) se slova „samostatných nebytových prostorů užívaných^17) jako garáže“ nahrazují slovy „jednotky, jejíž převažující část podlahové plochy je užívána jako garáž,“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. d) úvodní části ustanovení se slova „staveb užívaných pro podnikatelskou činnost a u samostatných nebytových prostorů užívaných^17) pro podnikatelskou činnost,“ nahrazují slovy „zdanitelné stavby a u jednotky, jejichž převažující část zastavěné plochy zdanitelné stavby nebo podlahové plochy jednotky je užívána k“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. d) bodě 1 se slova „sloužících pro zemědělskou prvovýrobu, pro lesní a vodní“ nahrazují slovy „podnikání v zemědělské prvovýrobě, lesním nebo vodním“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. d) bodě 2 se slova „sloužících pro průmysl, stavebnictví, dopravu, energetiku a ostatní zemědělskou výrobu“ nahrazují slovy „podnikání v průmyslu, stavebnictví, dopravě, energetice nebo ostatní zemědělské výrobě“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. d) bodě 3 se slova „sloužících pro ostatní podnikatelskou činnost“ nahrazují slovy „ostatním druhům podnikání“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. e) se slova „ostatních staveb“ nahrazuje slovy „ostatní zdanitelné stavby“.
-
- V § 11 odst. 1 písm. f) se slova „bytů a u ostatních samostatných nebytových prostorů“ nahrazují slovy „ostatní jednotky“.
-
- V § 11 odst. 2 se za slova „sazby daně za 1 m^2 zastavěné plochy“ vkládá slovo „zdanitelné“.
-
- V § 11 odst. 2 se slova „staveb pro podnikatelskou činnost“ nahrazují slovy „zdanitelné stavby k podnikání“.
-
- V § 11 odst. 2 se na konci textu věty druhé doplňují slova „, jestliže zastavěná plocha nadzemního podlaží přesahuje jednu třetinu zastavěné plochy“.
-
- V § 11 odst. 3 písm. a) se slovo „staveb“ nahrazuje slovy „zdanitelné stavby“.
-
- V § 11 odst. 3 písm. b) se za slovo „druhů“ vkládá slovo „zdanitelných“.
-
- V § 11 odst. 3 písm. b) se slova „samostatných nebytových prostorů“ nahrazují slovem „jednotek“.
-
- V § 11 odst. 4 se slovo „staveb“ nahrazuje slovem „budovy“, slova „rodinných domů^18e) užívaných“ se nahrazují slovy „budovy rodinného domu užívané“, slovo „které“ se nahrazuje slovem „která“, slovo „stavbám“ se nahrazuje slovem „budovám“, slovo „garáží“ se nahrazuje slovem „garáže“ a slovo „stavby“ se nahrazuje slovem „budovy“.
-
- V § 11 odst. 4 se slova „vyhlášených podle zvláštního právního předpisu“ zrušují.
-
- V § 11 odstavec 5 zní:
„(5) Při stejném poměru podlahových ploch užívaných k různým účelům se u jednotky použije nejvyšší příslušná sazba. U zdanitelné stavby, jejíž podlahová plocha nadzemní části je užívána ve stejném poměru k různým druhům podnikání, se použije nejvyšší příslušná sazba.“.
-
- V § 11 odstavec 6 zní:
„(6) U zdanitelné stavby uvedené v § 11 odst. 1 písm. a), b), c) nebo e), jejíž převažující část podlahové plochy nadzemní části je užívána k podnikání, se použije sazba podle § 11 odst. 1 písm. d).“.
-
- Za § 11 se vkládá nový § 11a, který včetně nadpisu zní:
„§ 11a
Zvýšení daně
(1) Daň ze staveb a jednotek se za budovu obytného domu s nebytovým prostorem užívaným k podnikání, s výjimkou nebytového prostoru, který je osvobozenou částí budovy nebo který je užíván k podnikání v zemědělské prvovýrobě, zvyšuje o součin
- a) výměry podlahové plochy tohoto nebytového prostoru v m^2 a
- b) 2 Kč.
(2) Daň ze staveb a jednotek se za jednotku, která zahrnuje i nebytový prostor užívaný k podnikání s výjimkou nebytového prostoru, který je osvobozenou částí jednotky, nebo je užíván k podnikání v zemědělské prvovýrobě, lesním nebo vodním hospodářství, zvyšuje o součin
- a) upravené podlahové plochy tohoto nebytového prostoru a
- b) kladného rozdílu mezi
-
- sazbou daně příslušnou pro jednotku, jejíž převažující část podlahové plochy je užívána pro podnikání, a
-
- sazbou daně příslušnou pro tuto jednotku.“.
-
- V § 12 se slova „staveb, samostatných nebytových prostorů a za byty“ nahrazují slovy „zdanitelných staveb nebo jednotek“.
-
- Za § 12 se vkládají nové § 12a až 12c, které včetně nadpisů znějí:
„§ 12a
Zaokrouhlování
(1) Základ daně z pozemků orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů a trvalých travních porostů a základ daně z pozemků hospodářských lesů a rybníků s intenzivním a průmyslovým chovem ryb se zaokrouhluje na celé Kč nahoru.
(2) Základ daně z pozemků u ostatních pozemků se zaokrouhluje na celé m^2 nahoru.
(3) Základ daně ze staveb a jednotek se zaokrouhluje na celé m^2 nahoru.
(4) Daň z pozemků za jednotlivé druhy pozemků a daň ze staveb a jednotek za jednotlivé zdanitelné stavby nebo souhrn zdanitelných staveb, za jednotlivé jednotky nebo souhrn jednotek se zaokrouhluje na celé Kč nahoru. Obdobně se postupuje při zaokrouhlování daně odpovídající spoluvlastnickému podílu na pozemku, zdanitelné stavbě nebo jednotce.
§ 12b
Jednotky
Ustanovení tohoto zákona o jednotce a o nemovité věci se použijí obdobně i na jednotku, která je vymezena podle zákona o vlastnictví bytů, spolu se s ní spojeným podílem na společných částech domu, a pokud je s ní spojeno vlastnictví k pozemku, tak i spolu s podílem na tomto pozemku.
§ 12c
Zdaňovací období
Zdaňovacím obdobím je kalendářní rok. Ke změnám skutečností rozhodných pro daň, které nastanou v průběhu zdaňovacího období, se nepřihlíží.“.
-
- Nad § 13 se vkládá označení části čtvrté, které včetně nadpisu zní:
„ČÁST ČTVRTÁ
SPRÁVA DANĚ Z NEMOVITÝCH VĚCÍ“.
Dosavadní části čtvrtá a pátá se označují jako části pátá a šestá.
-
- § 13 včetně nadpisu zní:
„§ 13
Solidární daňová povinnost
(1) Poplatníci, kteří jsou spoluvlastníky nemovité věci, nebo u nichž nelze určit podíl na nemovité věci, jsou povinni plnit daňovou povinnost společně a nerozdílně.
(2) Na poplatníky, kteří jsou povinni plnit daňovou povinnost společně a nerozdílně, se hledí, jako by měli společnou daňovou povinnost.“.
-
- V § 13a odst. 1 se slova „v některém“ nahrazují slovy „na některé“.
-
- V § 13a odstavec 3 zní:
„(3) Zemřel-li poplatník v průběhu lhůty pro podání daňového přiznání, aniž by splnil povinnost ho podat, prodlužuje se tato lhůta o 2 měsíce. Bylo-li skončeno řízení o pozůstalosti v průběhu lhůty pro podání daňového přiznání, aniž by osoba spravující pozůstalost splnila povinnost ho podat, prodlužuje se tato lhůta o 2 měsíce.“.
Poznámka pod čarou č. 19 se zrušuje.
-
- V § 13a odst. 4 se slovo „nemovitosti“ nahrazuje slovy „nemovité věci“ a slova „není-li dále stanoveno jinak“ se nahrazují slovy „nejde-li o případ podle odstavce 5“.
-
- V § 13a odst. 5 se slova „ze spoluvlastníků za jeho spoluvlastnický podíl na pozemku, (dále jen „podíl na pozemku“), nebo za spoluvlastnický podíl na stavbě, bytu nebo samostatném nebytovém prostoru (dále jen „podíl na stavbě“)“ nahrazují slovy „z poplatníků, kteří jsou spoluvlastníky, za jeho spoluvlastnický podíl na nemovité věci“.
-
- V § 13a odst. 5 se slova „pozemku nebo za svůj podíl na stavbě“ nahrazují slovy „nemovité věci“, slova „pozemku nebo na stavbě“ se nahrazují slovy „nemovité věci“ a slova „pozemku nebo stavby“ se nahrazují slovy „nemovité věci“.
-
- V § 13a odst. 5 se věta poslední zrušuje.
-
- V § 13a odst. 6 se slova „pozemku, stavby, bytu nebo samostatného nebytového prostoru,“ nahrazují slovy „nemovité věci“.
Poznámka pod čarou č. 19a se zrušuje, a to včetně odkazu na poznámku pod čarou.
-
- V § 13a se za odstavec 7 vkládá nový odstavec 8, který zní:
„(8) Nepodá-li daňové přiznání žádný z poplatníků majících vlastnická nebo jiná práva k téže nemovité věci a nezvolí-li si společného zmocněnce ani na výzvu správce daně, správce daně jim vyměří daň z moci úřední ve výši odpovídající jejich podílu na nemovité věci bez předchozí výzvy k podání daňového přiznání.“.
Dosavadní odstavce 8 až 11 se označují jako odstavce 9 až 12.
-
- V § 13a odst. 9 se slova „Přestane-li být fyzická nebo právnická osoba poplatníkem daně z nemovitostí“ nahrazují slovy „Ztratil-li ten, kdo byl poplatníkem daně z nemovitých věcí, postavení poplatníka“.
-
- V § 13a odst. 9 se slovo „nemovitostem“ nahrazuje slovy „nemovitým věcem“, slovo „nemovitostí“ se nahrazuje slovy „nemovitých věcí“ a slovo „nemovitosti“ se nahrazuje slovy „nemovité věci“.
-
- V § 13a odst. 11 se za slova „návrh na vklad práva vlastnického do katastru nemovitostí“ vkládají slova „, kterým toto právo vzniká,“.
-
- V § 13a odst. 11 se slovo „nemovitost“ nahrazuje slovy „nemovitou věc“.
-
- V § 13a se odstavec 12 zrušuje.
-
- V § 13b odst. 1 se slovo „nemovitostí“ nahrazuje slovy „nemovitých věcí“.
-
- V § 13b odst. 2 se slovo „nemovitostí“ nahrazuje slovy „nemovitých věcí“.
-
- § 14 se včetně nadpisu zrušuje.
-
- V § 15 odst. 1 úvodní části ustanovení se slovo „nemovitostí“ nahrazuje slovy „nemovitých věcí“.
-
- V § 15 odst. 2 se slovo „nemovitostí“ nahrazuje slovy „nemovitých věcí“.
-
- V § 15 odst. 3 se slovo „nemovitostí“ nahrazuje slovy „nemovitých věcí“.
-
- V § 15 odst. 4 se slovo „pozemku“ nahrazuje slovem „pozemků“ a na konci textu odstavce 4 se doplňují slova „a jednotek“.
-
- V § 15 odst. 4 se za slova „mu je“ vkládají slova „podle § 13a odst. 5 nebo 8“.
-
- V § 15 odst. 5 se slova „10, je daň z nemovitostí za nemovitost, která byla předmětem vkladu práva vlastnického, připadající na již uplynulé termíny splatnosti, splatná nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž byl zapsán vklad práva vlastnického do katastru nemovitostí“ nahrazují slovy „11 nebo je-li prodloužena lhůta pro podání daňového přiznání, je daň z nemovitých věcí nebo její splátka, jejichž splatnost nastala před uplynutím lhůty pro podání daňového přiznání, splatná v poslední den lhůty pro podání daňového přiznání“.
-
- V § 15 se odstavec 6 zrušuje.
-
- § 16 včetně nadpisu zní:
„§ 16
Zvláštní ustanovení o splatnosti daně
Přesáhne-li po doměření daně roční daň z nemovitých věcí částku 5 000 Kč a vyměřená daň nepřesáhla tuto částku, část daně odpovídající vyměřené dani je splatná ve lhůtě splatnosti první splátky daně a doměřený rozdíl je splatný do 30. listopadu běžného zdaňovacího období.“.
-
- V § 17a odst. 1 se slovo „nemovitostí“ nahrazuje slovy „nemovitých věcí“ a slovo „nemovitosti“ se nahrazuje slovy „nemovité věci“.
-
- Poznámka pod čarou č. 7 se zrušuje.
-
- Poznámky pod čarou č. 1, 4a, 4b, 5a, 8, 9, 12, 16b, 17, 17aa, 18b a 18e se zrušují, a to včetně odkazů na poznámky pod čarou.
-
- Doplňuje se příloha k zákonu, která zní:
„Příloha k zákonu č. 338/1992 Sb.
Inženýrské stavby, které jsou zdanitelnou stavbou
| KÓD CZ-CC | Text CZ-CC | Slovní popis |
|---|---|---|
| ex221341 | Věže pro vysílání, retranslační věže a telekomunikační stožáry | věže pro vysílání a retranslační věže |
| ex230141 | Věže, stožáry, věžové zásobníky pro hornictví a těžbu surovin | věže a věžové zásobníky pro hornictví a těžbu surovin |
| 230241 | Věže chladící pro energetiku | |
| ex230251 | Komíny a kouřové kanály pro energetiku | komíny pro energetiku |
| ex230341 | Věže, stožáry, věžové zásobníky chemických podniků | věže a věžové zásobníky chemických podniků |
| 230351 | Průmyslové komíny chemických podniků | |
| ex230411 | Stavby hutního a těžkého průmyslu (kromě budov) | vysoké pece |
| ex230441 | Věže, stožáry, věžové zásobníky - pro ostatní průmysl | věže a věžové zásobníky pro ostatní průmysl |
| 230451 | Průmyslové komíny pro ostatní průmysl |
Je-li před číselným kódem Klasifikace stavebních děl CZ-CC uvedeno „ex“, vztahuje se příloha na inženýrské stavby označené současně číselným kódem CZ-CC a výslovně uvedeným slovním popisem k tomuto kódu v části přílohy.“.
Čl. VI
Přechodná ustanovení
-
- Pro daňové povinnosti u daně z nemovitostí na zdaňovací období přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související, se použije zákon č. 338/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu.
-
- Není-li stanoveno jinak, vztahují se na skutečnosti, poměry, vztahy, subjekty, předměty, práva a povinnosti soukromého práva podle právních předpisů účinných přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu stejná ustanovení zákona č. 338/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, jako na skutečnosti, poměry, vztahy, subjekty, předměty, práva a povinnosti soukromého práva podle právních předpisů účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, které jsou jim svou povahou a účelem nejbližší.
-
- Zemřel-li zůstavitel přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, postupuje se podle ustanovení § 13a odst. 11 a § 15 odst. 6 zákona č. 338/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu.
-
- Odkazují-li nebo vycházejí-li obecně závazné vyhlášky obcí z ustanovení zákona č. 338/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, která se tímto zákonným opatřením Senátu mění nebo ruší, vstupují na jejich místo ustanovení zákona č. 338/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, která jsou jim svou povahou a účelem nejbližší.
-
- Dojde-li ke změně výše daně z nemovitých věcí pouze v důsledku použití § 2 odst. 2 písm. e) a § 10 odst. 3 písm. a) zákona č. 338/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, poplatník daňové přiznání nebo dílčí daňové přiznání nepodává a správce daně vyměří daň z moci úřední.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o dani silniční
Čl. VII
Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění zákona č. 302/1993 Sb., zákona č. 243/1994 Sb., zákona č. 143/1996 Sb., zákona č. 61/1998 Sb., zákona č. 241/2000 Sb., zákona č. 303/2000 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 493/2001 Sb., zákona č. 207/2002 Sb., zákona č. 102/2004 Sb., zákona č. 635/2004 Sb., zákona č. 545/2005 Sb., zákona č. 270/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 246/2008 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona č. 30/2011 Sb. a zákona č. 375/2011 Sb., se mění takto:
-
- V § 2 odstavec 1 zní:
„(1) Předmětem daně silniční jsou silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen „vozidla“)
- a) registrovaná v České republice,
- b) provozovaná v České republice a
- c) používaná
-
- poplatníkem daně z příjmů právnických osob s výjimkou používání k činnosti veřejně prospěšného poplatníka daně z příjmů právnických osob, pokud příjmy z této jeho činnosti nejsou předmětem daně z příjmů, nebo
-
- poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze kterých plynou příjmy ze samostatné činnosti podle zákona upravujícího daně z příjmů.“.
Poznámky pod čarou č. 1a a 1b se zrušují.
-
- V § 2 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které znějí:
„(2) Pro účely daně silniční
- a) je Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář a zdravotní pojišťovna veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob,
- b) se příjmy České televize, Českého rozhlasu a České tiskové kanceláře, které nejsou předmětem daně z příjmů právnických osob, určují, jako by tito poplatníci byli veřejně prospěšnými poplatníky daně z příjmů právnických osob.
(3) Předmětem daně silniční jsou vždy vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny určená výlučně k přepravě nákladů a registrovaná v České republice.“.
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 4.
-
- V § 3 písm. d) se slova „vozidla, která jsou mobilizační rezervou nebo pohotovostní zásobou, s výjimkou vozidel uvedených v § 4 odst. 2 písm. b),“ zrušují.
-
- V § 3 se na konci písmene f) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena g) a h), která znějí:
- „g) vozidla požární ochrany používaná jednotkou hasičského záchranného sboru podniku podle zákona upravujícího požární ochranu vybavená zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy zapsanými v technickém průkazu vozidla,
- h) vozidla, která jsou mobilizační rezervou nebo pohotovostní zásobou, pokud nejsou používána k podnikání.“.
-
- V § 4 odst. 1 úvodní části ustanovení se slova „fyzická nebo právnická osoba, která“ nahrazují slovy „ten, kdo“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. a) se slova „provozovatelem vozidla registrovaného v České republice v registru vozidel a je zapsána“ nahrazují slovy „jako provozovatel vozidla zapsán“ a za slovo „průkazu“ se vkládá slovo „vozidla“.
-
- V § 4 odst. 2 písm. b) se slova „k účelům uvedeným v § 2 odst. 1“ zrušují.
-
- V § 4 odst. 2 písm. c) se slova „stálá provozovna nebo jiná“ zrušují.
Poznámka pod čarou č. 3b se zrušuje, a to včetně odkazu na poznámku pod čarou.
-
- V § 4 se doplňuje odstavec 4, který zní:
„(4) Stálá provozovna podle právních předpisů upravujících daně z příjmů osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí se považuje za organizační složku podle odstavce 2 písm. c).“.
-
- V § 6 odst. 5 se slova „uvedených v § 2 odst. 1“ zrušují.
-
- V § 6 odst. 5 se slova „podle údajů zapsaných v technickém průkazu určena“ nahrazují slovem „používána“.
-
- V § 6 odst. 5 se slova „Standardní klasifikace produkce ČSÚ, kód 01.41.11 Práce výrobní povahy v rostlinné výrobě“ nahrazují slovy „klasifikace produkce CZ-CPA, kód 01.61.10 Podpůrné služby pro rostlinnou výrobu“.
-
- V § 6 odstavec 9 zní:
„(9) Bez ohledu na datum první registrace se sazba daně podle odstavce 2 snižuje o 100 % u nákladních automobilů včetně tahačů, nákladních přívěsů a nákladních návěsů s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a méně než 12 tun, pokud
- a) jsou tato vozidla používána veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob pouze k činnosti, z níž plynoucí příjmy nejsou předmětem daně z příjmů,
- b) jsou tato vozidla používána fyzickou osobou pouze k činnosti, ze které nebo v přímé souvislosti se kterou neplynou příjmy ze samostatné činnosti podle zákona upravujícího daně z příjmů, nebo
- c) se jedná o výcviková vozidla podle právního předpisu upravujícího získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, která nejsou používána k činnosti, z níž
-
- plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů právnických osob, nebo
-
- plynou příjmy ze samostatné činnosti.“.
Poznámka pod čarou č. 3e se zrušuje.
-
- V § 8 odst. 1 se na konci textu věty první doplňují slova „a 2“.
-
- V § 8 odst. 2 se na konci textu věty první doplňují slova „a 2“.
-
- V § 15 odst. 1 větě druhé se slova „odst. 1“ zrušují.
-
- V § 16 odst. 4 se slova „má vůči správci daně^4c) registrační povinnost^7)“ nahrazují slovy „je povinen podat přihlášku k registraci k dani silniční“.
-
- Poznámky pod čarou č. 1, 3c, 4c, 7 a 7a se zrušují, a to včetně odkazů na poznámky pod čarou.
Čl. VIII
Přechodná ustanovení
-
- Pro daňové povinnosti u daně silniční za zdaňovací období přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související, se použije zákon č. 16/1993 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu.
-
- Není-li stanoveno jinak, vztahují se na skutečnosti, poměry, vztahy, subjekty, předměty, práva a povinnosti soukromého práva podle právních předpisů účinných přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu stejná ustanovení zákona č. 16/1993 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, jako na skutečnosti, poměry, vztahy, subjekty, předměty, práva a povinnosti soukromého práva podle právních předpisů účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, které jsou jim svou povahou a účelem nejbližší.
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona o dani z přidané hodnoty
Čl. IX
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákona č. 635/2004 Sb., zákona č. 669/2004 Sb., zákona č. 124/2005 Sb., zákona č. 215/2005 Sb., zákona č. 217/2005 Sb., zákona č. 377/2005 Sb., zákona č. 441/2005 Sb., zákona č. 545/2005 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona č. 230/2006 Sb., zákona č. 319/2006 Sb., zákona č. 172/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 270/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 126/2008 Sb., zákona č. 302/2008 Sb., zákona č. 87/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 362/2009 Sb., zákona č. 489/2009 Sb., zákona č. 120/2010 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona č. 47/2011 Sb., zákona č. 370/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 18/2012 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 333/2012 Sb., zákona č. 500/2012 Sb., zákona č. 502/2012 Sb. a zákona č. 241/2013 Sb., se mění takto:
-
- V § 1 se slova „(dále jen „daň“)“ a věta druhá zrušují.
-
- V § 2 odst. 1 písm. a) se slova „, převod nemovitosti nebo přechod nemovitosti (dále jen „převod nemovitosti“)“ zrušují.
-
- V § 3 odst. 1 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:
- „c) jiným členským státem členský stát s výjimkou České republiky,“.
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena d) a e).
-
- V § 3 odst. 1 písm. d) a e) se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 3 odst. 2 úvodní části ustanovení a v § 3 odst. 3 úvodní části ustanovení se slova „tato území Evropského společenství“ nahrazují slovy „tato území Evropské unie“.
-
- V § 4 odst. 1 písmeno a) zní:
- „a) úplatou částka v peněžních prostředcích nebo hodnota nepeněžitého plnění, které jsou poskytnuty v souvislosti s předmětem daně,“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. b) se slovo „měrnou“ zrušuje.
-
- V § 4 odst. 1 písm. b) se slova „anebo nemovitost“ zrušují.
-
- V § 4 odst. 1 písmena d) a e) znějí:
- „d) vlastní daní daň odpovídající rozdílu mezi daní na výstupu a odpočtem daně za zdaňovací období v případě, že daň na výstupu je vyšší nebo rovna odpočtu daně,
- e) nadměrným odpočtem daň odpovídající rozdílu mezi daní na výstupu a odpočtem daně za zdaňovací období v případě, že daň na výstupu je nižší než odpočet daně,“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. f) se slova „daňová povinnost“ nahrazují slovy „povinnost přiznat daň“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. g) se slova „v jiném členském státě“ zrušují.
-
- V § 4 odst. 1 písm. h) se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 4 odst. 1 písm. k) se slova „, převod nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 4 odst. 1 písm. m) se slova „vymezených v zákoně upravujícím spotřební daně^24) nebo“ nahrazují slovem „, předmětem“, slova „daně ze“ se nahrazují slovy „předmětem daně ze“ a slova „vymezených v zákoně upravujícím daň z pevných paliv a daň ze zemního plynu a některých dalších plynů^72)“ se zrušují.
Poznámka pod čarou č. 72 se zrušuje.
-
- V § 4 odst. 1 písm. m) se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
„(2) Zbožím se pro účely tohoto zákona rozumí
- a) hmotná věc, s výjimkou peněz a cenných papírů,
- b) právo stavby,
- c) živé zvíře,
- d) lidské tělo a část lidského těla,
- e) plyn, elektřina, teplo a chlad.“.
Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují jako odstavce 3 až 5.
-
- V § 4 odst. 3 úvodní části ustanovení se věty první a druhá zrušují.
-
- V § 4 odst. 3 písm. c) se slova „v listinné podobě“ zrušují.
-
- V § 4 odst. 4 písm. a) se slovo „věcí“ nahrazuje slovem „zboží“.
-
- V § 4 odst. 4 písmena g) a h) znějí:
- „g) nájmem také podnájem, pacht a podpacht,
- h) přepravou zboží také přeprava peněz a cenných papírů.“.
-
- V § 4 odst. 4 se písmeno i) zrušuje.
Dosavadní písmena j) a k) se označují jako písmena i) a j).
-
- V § 4 odst. 4 písm. j) bodě 1 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 4a odst. 1 úvodní části ustanovení se slova „, převod nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 4a odstavec 3 zní:
„(3) Do obratu osoby povinné k dani, která je společníkem společnosti, v jejímž rámci se uskutečňuje plnění s nárokem na odpočet daně, se zahrnuje obrat dosahovaný
- a) touto osobou samostatně mimo společnost a
- b) celou společností.“.
-
- Za § 4a se vkládá nový § 4b, který včetně nadpisu zní:
„§ 4b
Zvláštní ustanovení
(1) Pro účely tohoto zákona se ustanovení o obchodním závodu použijí i na část obchodního závodu tvořící samostatnou organizační složku.
(2) Pro účely tohoto zákona se na svěřenský fond a organizační složku státu, která je účetní jednotkou, hledí jako na právnickou osobu.
(3) Jednotka pro účely tohoto zákona vždy zahrnuje podíl na společných částech domu, a pokud je s ní spojeno vlastnictví k pozemku, tak i podíl na tomto pozemku.“.
-
- V § 5 odstavec 4 zní:
„(4) Za samostatnou osobu povinnou k dani se považuje hlavní město Praha a každá jeho městská část.“.
-
- V § 5a odst. 1 se slova „účastníkem sdružení na základě smlouvy o sdružení^10) nebo jiné obdobné smlouvy“ nahrazují slovy „společníkem společnosti“.
-
- § 6a zní:
„§ 6a
Osoba povinná k dani, která
- a) je společníkem společnosti, v jejímž rámci se uskutečňuje plnění s nárokem na odpočet daně, je plátcem ode dne, kdy se stal plátcem kterýkoli z ostatních společníků, nestane-li se podle tohoto zákona plátcem dříve,
- b) se stane společníkem společnosti, v jejímž rámci uskutečňuje plnění s nárokem na odpočet daně společně s plátcem, je plátcem ode dne, kdy se stala společníkem.“.
-
- V § 6b odst. 1 písm. b) se slova „na základě smlouvy o prodeji podniku nebo vkladem podniku“ nahrazují slovy „nabytím obchodního závodu“.
-
- V § 6b odst. 2 se slova „obchodní společnosti nebo družstva“ nahrazují slovy „obchodní korporace“ a slova „společnosti nebo družstva, které byly“ se nahrazují slovy „obchodní korporace, která byla“.
-
- V § 6c odst. 2 a v § 6d se slova „, převod nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 6e odstavec 1 zní:
„(1) Dědic, který majetek nabyl po zemřelém plátci a který pokračuje v uskutečňování ekonomických činností, je plátcem ode dne přechodu daňové povinnosti zůstavitele.“.
-
- V § 6e se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.
-
- V § 6g se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V nadpisu § 7 se slova „a převodu nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 7 odst. 2 se slova „daňová povinnost“ nahrazují slovy „povinnost přiznat nebo zaplatit daň“.
-
- V § 7 odst. 4 a 5 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 7 odstavec 6 zní:
„(6) Místem plnění při dodání nemovité věci je místo, kde se nemovitá věc nachází; v případě práva stavby je tímto místem místo, kde se nachází pozemek zatížený právem stavby.“.
-
- V § 7a odst. 2 se slova „podle odstavce 1 je“ nahrazují slovy „se pro účely odstavce 1 rozumí“.
-
- V § 8 odst. 4 písm. a) úvodní části ustanovení a v § 8 odst. 5 se slova „jiného než“ nahrazují slovy „odlišného od“.
-
- V nadpisu § 10 se slovo „nemovitosti“ nahrazuje slovy „nemovité věci“.
-
- V § 10 se slovo „nemovitosti“ nahrazuje slovy „nemovité věci“ a slovo „nemovitost“ se nahrazuje slovy „nemovitá věc“.
-
- V § 10 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:
„(2) Místem plnění při poskytnutí služby vztahující se k právu stavby je místo, kde se nachází pozemek zatížený právem stavby.“.
-
- V § 10c odst. 2 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 10c odst. 3 úvodní části ustanovení se za slovo „účely“ vkládají slova „stanovení místa plnění při poskytnutí stravovací služby podle“.
-
- V § 10c odst. 3 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 10d odst. 1 se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely stanovení místa plnění při poskytnutí nájmu dopravního prostředku“.
-
- V § 10f odst. 3 úvodní části ustanovení se slova „odstavců 1 a 2“ nahrazují slovy „stanovení místa plnění při poskytnutí služby přepravy zboží osobě nepovinné k dani“.
-
- V nadpisu § 10g a v § 10g písm. b) se za slovo „movité“ vkládá slovo „hmotné“.
-
- V § 10h odst. 1 se písmeno d) zrušuje.
Dosavadní písmena e) až k) se označují jako písmena d) až j).
-
- V § 10h odst. 1 písm. g) se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 10h se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno k), které zní:
- „k) zavázání se k povinnosti zdržet se zcela nebo zčásti uskutečňování ekonomické činnosti nebo práva uvedených v písmenech a) až j).“.
-
- V § 11 odst. 2 se slova „jiném členském státě, než“ nahrazují slovy „členském státě odlišném od členského státu,“.
-
- V § 12 odst. 1 a 2 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V nadpisu § 13 se slova „a převod nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 13 odst. 1 se věta druhá zrušuje.
-
- V § 13 odst. 2 se slova „je dodání“ nahrazují slovy „se pro účely tohoto zákona rozumí dodání“.
-
- V § 13 odst. 3 úvodní části ustanovení se slova „nebo převod nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 13 odst. 3 úvodní části ustanovení se za slovo „se“ doplňují slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 13 odst. 3 písmeno d) zní:
- „d) přenechání zboží vlastníkem k užití na základě smlouvy, pokud je ujednáno, že vlastník užívaného zboží převede vlastnické právo k němu na jeho uživatele.“.
-
- V § 13 odst. 4 úvodní části ustanovení se slova „nebo převod nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 13 odst. 4 písm. c) se slova „podílu^8) nebo podílu na likvidačním zůstatku^9)“ nahrazují slovy „podílu na obchodní korporaci nebo podílu na likvidačním zůstatku“.
Poznámky pod čarou č. 8 a 9 se zrušují.
-
- V § 13 odst. 4 písmeno d) zní:
- „d) při zániku společnosti nebo zániku členství společníka ve společnosti bezúplatné přenechání
-
- zboží, které je ve vlastnictví daného společníka, do vlastnictví jiného společníka nebo do společného majetku,
-
- toho, co by společník získal při zániku společnosti nebo při zániku členství v nepeněžité podobě ve hmotném majetku, do vlastnictví jiného společníka nebo do společného majetku,“.
-
- V § 13 odst. 4 písmeno e) zní:
- „e) vložení nepeněžitého vkladu do obchodní korporace ve hmotném majetku, pokud vkladatel při nabytí majetku uplatnil u něj nebo u jeho části odpočet daně, s výjimkou vložení hmotného majetku, který je součástí vkladu obchodního závodu; vkladatel i nabyvatel v takovém případě odpovídají za splnění povinnosti přiznat daň společně a nerozdílně,“.
-
- V § 13 odst. 4 se písmeno f) zrušuje.
Dosavadní písmeno g) se označuje jako písmeno f).
-
- V § 13 odst. 6 větách první a třetí a v § 13 odst. 7 úvodní části ustanovení se za slovo „se“ doplňují slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 13 odst. 8 úvodní část ustanovení zní: „Za dodání zboží se však pro účely tohoto zákona nepovažuje“.
-
- V § 13 odst. 8 písmeno a) zní:
- „a) pozbytí obchodního závodu, pokud se jedná o hmotný majetek,“.
-
- V § 14 odst. 1 úvodní části ustanovení se slova „nebo převodem nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 14 odst. 1 úvodní části ustanovení se slova „se rozumí“ nahrazují slovy „se pro účely tohoto zákona rozumí“.
-
- V § 14 odst. 1 písmena a) a b) znějí:
- „a) pozbytí nehmotné věci,
- b) přenechání zboží k užití jinému,“.
-
- V § 14 odst. 1 písm. d) se slova „přijetí závazku“ nahrazují slovy „zavázání se k povinnosti“.
-
- V § 14 odst. 2 úvodní části ustanovení a v § 14 odst. 3 úvodní části ustanovení se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 14 odst. 3 písm. b) se za slova „vypořádacího podílu“ vkládají slova „na obchodní korporaci“.
-
- V § 14 odst. 3 písmeno c) zní:
- „c) při zániku společnosti nebo zániku členství společníka ve společnosti bezúplatné přenechání
-
- nehmotného majetku, který je ve vlastnictví daného společníka, do vlastnictví jiného společníka nebo do společného majetku,
-
- toho, co by společník získal při zániku společnosti nebo při zániku členství v nepeněžité podobě v nehmotném majetku, do vlastnictví jiného společníka nebo do společného majetku,“.
-
- V § 14 odst. 3 se písmeno d) zrušuje.
Dosavadní písmeno e) se označuje jako písmeno d).
-
- V § 14 odst. 3 písmeno d) zní:
- „d) vložení nepeněžitého vkladu do obchodní korporace v nehmotném majetku, pokud vkladatel při nabytí majetku uplatnil u něj nebo u jeho části odpočet daně, s výjimkou vkladu obchodního závodu; vkladatel i nabyvatel v takovém případě odpovídají za splnění povinnosti přiznat daň společně a nerozdílně.“.
-
- V § 14 odst. 5 úvodní části ustanovení se za slovo „však“ vkládají slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 14 odst. 5 písmeno a) zní:
- „a) pozbytí obchodního závodu,“.
-
- V § 16 odst. 1 úvodní části ustanovení se slova „tuzemska nebo do jiného členského státu“ nahrazují slovy „členského státu od něj odlišného“.
-
- V § 16 odst. 2 úvodní části ustanovení se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 16 odst. 3 se slova „jiného členského státu, než ve kterém je ukončeno odeslání nebo přeprava“ nahrazují slovy „členského státu odlišného od členského státu ukončení odeslání nebo přepravy“.
-
- V § 16 odst. 3 větě první, § 16 odst. 4 a v § 16 odst. 5 úvodní části ustanovení se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V nadpisu § 17 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 17 odstavec 2 zní:
„(2) Prodávajícím se pro účely třístranného obchodu rozumí osoba registrovaná k dani v členském státě zahájení odeslání nebo přepravy zboží, která není osvobozenou osobou.“.
-
- V § 17 odst. 3 se slovo „je“ nahrazuje slovy „se pro účely třístranného obchodu rozumí“ a slovo „a“ se zrušuje.
-
- V § 17 odstavec 4 zní:
„(4) Prostřední osobou se pro účely třístranného obchodu rozumí osoba registrovaná k dani v členském státě odlišném od členského státu prodávajícího a členského státu kupujícího, která
- a) není osvobozenou osobou a
- b) pořizuje zboží od prodávajícího v členském státě kupujícího s cílem následného dodání zboží kupujícímu v tomto členském státě.“.
-
- V § 17 odst. 5 se slova „ukončení odeslání nebo přepravy zboží a uplatní“ nahrazují slovy „kupujícího a uplatnit“.
-
- V § 17 odst. 7 úvodní části ustanovení se slovo „registrovaná“ nahrazuje slovy „osobou registrovanou“.
-
- V nadpisu § 19 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 19 odst. 4 větě první se slovo „registrovaná“ nahrazuje slovy „osobou registrovanou“.
-
- V § 19 odst. 4 větě druhé se slova „registrovaná k dani“ nahrazují slovy „osobou registrovanou k dani v jiném členském státě“.
-
- V § 19 odst. 4 větě třetí se slovo „registrovaná“ nahrazuje slovy „osobou registrovanou“.
-
- V § 20 odst. 1 se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 20 odst. 1 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 20 odst. 2 se za slovo „považuje“ vkládá slovo „také“.
-
- V § 20 odst. 3 se slovo „považuje“ nahrazuje slovy „pro účely tohoto zákona považuje také“.
-
- V § 20 odst. 3 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- Nadpis dílu 4 zní: „Uskutečnění plnění a vznik povinnosti daň přiznat nebo zaplatit“.
-
- V nadpisu § 21 se slova „, poskytnutí služby a převodu nemovitosti“ nahrazují slovy „a poskytnutí služby“.
-
- V § 21 odst. 1 se slova „na výstupu“ zrušují.
-
- Poznámka pod čarou č. 15 se zrušuje, a to včetně odkazu na poznámku pod čarou.
-
- V § 21 odst. 2 písm. d) se slova „vzniku práva užívat zboží nájemcem při dodání zboží“ nahrazují slovy „přenechání zboží k užívání“.
-
- V § 21 odstavec 3 zní:
„(3) Při dodání nemovité věci se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné dnem předání nemovité věci nabyvateli do užívání nebo dnem doručení vyrozumění, ve kterém je uveden den zápisu změny vlastnického práva, a to tím dnem, který nastane dříve. Při přenechání nemovité věci k užívání podle § 13 odst. 3 písm. d) se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné dnem přenechání nemovité věci k užívání.“.
-
- V § 21 odst. 4 písm. b) se slova „převodu práva nebo k poskytnutí práva k využití“ nahrazují slovy „pozbytí nehmotné věci nebo přenechání zboží k užití jinému“.
-
- V § 21 odst. 5 písm. a) se slova „a předání“ zrušují.
-
- V § 21 odst. 5 písmeno e) zní:
- „e) dnem, ke kterému dochází k pozbytí vlastnického práva k nepeněžitému vkladu, popřípadě jiných práv k tomuto vkladu, při vložení majetkového vkladu v nepeněžité podobě, s výjimkou nemovité věci, kdy se postupuje podle odstavce 3,“.
-
- V § 21 odst. 5 písm. f) se slova „přechází vlastnické právo, popřípadě jiná práva“ nahrazují slovy „dochází k pozbytí vlastnického práva, popřípadě jiných práv“.
-
- V § 21 odst. 5 písm. f) se za slova „vypořádacího podílu“ vkládají slova „na obchodní korporaci“.
-
- V § 21 odst. 5 písm. f) se slovo „nemovitosti“ nahrazuje slovy „nemovité věci“.
-
- V § 21 odst. 7 se slovo „g)“ nahrazuje slovem „f)“.
-
- V § 21 odst. 10 se slova „nájmů pozemků, staveb, bytů a nebytových prostor osvobozených“ nahrazují slovy „nájmu nemovité věci osvobozeného“.
-
- V nadpisu § 23 se za slovo „přiznat“ vkládají slova „nebo zaplatit“.
-
- V § 23 odst. 1 úvodní části ustanovení se slova „daňová povinnost“ nahrazují slovy „povinnost přiznat nebo zaplatit daň“.
-
- V § 23 odst. 2 se slova „Daňová povinnost“ nahrazují slovy „Povinnost zaplatit daň“.
-
- V § 25 odst. 1 se slova „k datu“ nahrazují slovy „ke dni“.
-
- V § 27 odst. 1 se slova „, převodu nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 27 odst. 2 písm. a) se slovo „jiném, než“ nahrazuje slovy „odlišném od členského státu,“.
-
- V § 28 odst. 1 písm. a) se slova „, převodu nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 28 odst. 1 písm. e) se slova „až e)“ nahrazují slovy „a d)“.
-
- V § 29 odst. 4 písm. a) se slova „a příjmení, popřípadě název“ zrušují.
-
- V § 29 odst. 4 písm. b) se slova „a příjmení nebo názvu“ zrušují.
-
- V § 31 písm. b) se slova „nebo smlouvy o nájmu podniku“ zrušují.
-
- V § 32 odst. 1 se slova „f) a g)“ nahrazují slovy „e) a f)“.
-
- V § 33 odst. 1 písm. a) se slova „daňová povinnost“ nahrazují slovy „povinnost přiznat nebo zaplatit daň“.
-
- V § 33a písm. a) se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 34 odst. 1 úvodní části ustanovení se slovo „lhůty“ nahrazuje slovem „doby“.
-
- V § 36 odst. 3 písm. a) se slova „cla, dávky nebo poplatky“ nahrazují slovy „poplatky nebo jiná obdobná peněžitá plnění“.
-
- V § 36 odst. 3 se písmena b) a c) zrušují.
Dosavadní písmena d) až g) se označují jako písmena b) až e).
-
- V § 36 odst. 4 se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely základu daně“.
-
- V § 36 odst. 5 se slova „k datu“ nahrazují slovy „ke dni“.
-
- V § 36 odst. 6 písm. a) se slovo „f)“ nahrazuje slovem „e)“.
-
- V § 36 odst. 6 písm. a) se slova „nebo nemovitosti“, slova „nebo obdobné nemovitosti“ a slova „nebo nemovitost“ zrušují.
-
- V § 36 odst. 6 písm. a) se slova „nebo převod nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 36 odst. 7 se slova „, převod nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 36 odst. 7 se slova „zjištěných podle zvláštního právního předpisu^25)“ nahrazují slovy „určených podle právních předpisů upravujících oceňování majetku“ a slovo „zjištěných“ se nahrazuje slovem „určených“.
-
- V § 36 odst. 10 se slovo „g)“ nahrazuje slovem „f)“.
-
- V § 36 odst. 10 se slova „zjištěná podle zvláštního právního předpisu^26) o“ nahrazují slovy „určená podle právních předpisů upravujících“.
Poznámka pod čarou č. 26 se zrušuje.
-
- V § 36a odst. 1 a 2 se slova „zjištěná k datu“ nahrazují slovy „určená ke dni“.
-
- V § 36a odst. 3 písmeno d) zní:
- „d) společníci téže společnosti, jsou-li plátci.“.
-
- V nadpisu § 37 se slova „, převodu nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 38 odst. 1 písm. b) se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
-
- V § 38 odst. 2 větě první se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely odstavce 1“.
-
- V § 38 odst. 3 písm. b) až d) se slova „zjištěné podle zvláštního právního předpisu^25)“ nahrazují slovy „určené podle právních předpisů upravujících oceňování majetku“.
-
- V § 41 odst. 1 se slova „podle zvláštního právního předpisu^24)“ zrušují.
-
- V § 42 odst. 1 písm. d) se slova „nebo převodu nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 42 odst. 3 písm. a) a b) se slova „nebo svoji daňovou povinnost“ zrušují.
-
- V § 42 odst. 3 písm. b) se slova „, která není založena nebo zřízena za účelem podnikání“ nahrazují slovy „nepovinná k dani“.
-
- V § 42 odst. 6 se slova „nebo převodu nemovitosti“ zrušují.
-
- V § 42 odst. 6 se slovo „data“ nahrazuje slovem „dne“.
-
- V § 42 odst. 6 se slova „nabytí zboží nebo nemovitosti nájemcem“ nahrazují slovy „převedení vlastnického práva na uživatele“.
-
- V § 43 odst. 1 se slova „uplatnila a“ zrušují.
-
- V § 43 odst. 1 se slova „nebo svoji daňovou povinnost“ zrušují.
-
- V § 44 odst. 1 úvodní části ustanovení se slova „a zaplatit“ zrušují.
-
- V § 44 odst. 1 úvodní části ustanovení se za slova „tohoto plnění“ vkládá čárka.
-
- § 44 odst. 1 písm. c) bod 3 zní:
- „3. společníky téže společnosti, jsou-li plátci,“.
-
- V § 44 odst. 6 se slova „a zaplatit“ zrušují a slovo „zaplacené“ se nahrazuje slovem „přiznané“.
-
- V § 44 odst. 7 a 8 se slovo „zaplacenou“ nahrazuje slovem „přiznanou“ a slovo „zaplacené“ se nahrazuje slovem „přiznané“.
-
- V § 44 odst. 9 se slova „devizového trhu vyhlášený Českou národní bankou a platný pro osobu provádějící přepočet ke dni uskutečnění původního“ nahrazují slovy „uplatněný u původního zdanitelného“.
-
- V § 45 odst. 1 písmeno a) zní:
- „a) označení osoby, která uskutečňuje plnění,“.
-
- V § 45 odst. 1 písm. b) se slova „plátce, který“ nahrazují slovy „osoby, která“.
-
- V § 45 odst. 1 písmena c) a d) znějí:
- „c) označení osoby, pro kterou se uskutečňuje plnění,
- d) daňové identifikační číslo osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje,“.
-
- V § 46 odst. 1 písmeno a) zní:
- „a) označení věřitele,“.
-
- V § 46 odst. 1 písmeno c) zní:
- „c) označení dlužníka,“.
-
- V § 46 odst. 1 písm. h) a i) se slovo „datum“ nahrazuje slovem „den“.
-
- V § 46 odst. 1 písmeno k) zní:
- „k) výši opravené daně,“.
-
- V § 46 odst. 2 písmeno a) zní:
- „a) označení věřitele,“.
-
- V § 46 odst. 2 písmeno c) zní:
- „c) označení dlužníka,“.
-
- V § 46 odst. 2 písm. g) a h) se slovo „datum“ nahrazuje slovem „den“.
-
- V § 46 odst. 2 písmeno j) zní:
- „j) výši daně z přijaté úplaty.“.
-
- V § 47 se odstavec 5 zrušuje.
Dosavadní odstavce 6 až 9 se označují jako odstavce 5 až 8.
-
- § 47a včetně nadpisu zní:
„§ 47a
Předmět závazného posouzení určení sazby daně u zdanitelného plnění
Předmětem závazného posouzení je určení, zda je zdanitelné plnění z hlediska sazby daně správně zařazeno do základní nebo snížené sazby daně podle § 47 odst. 1.“.
-
- Za § 47a se vkládá nový § 47b, který včetně nadpisu zní:
„§ 47b
Žádost o závazné posouzení určení sazby daně u zdanitelného plnění
(1) Generální finanční ředitelství vydá na žádost osoby rozhodnutí o závazném posouzení určení sazby daně u zdanitelného plnění.
(2) V žádosti o vydání rozhodnutí podle odstavce 1 osoba uvede
- a) popis zboží nebo služby, jichž se žádost o vydání rozhodnutí o závazném posouzení týká; v žádosti lze uvést jednu položku zboží nebo služby,
- b) návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení.“.
-
- V § 48a se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 až 8 se označují jako odstavce 2 až 7.
-
- V § 48a odst. 2 se slova „a jejich příslušenství“ zrušují.
-
- V § 48a odst. 3 úvodní části ustanovení se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 48a odst. 3 písmeno a) zní:
- „a) jednotka, která je bytem pro sociální bydlení, nebo která zahrnuje byt pro sociální bydlení,“.
-
- V § 48a odst. 4 se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 48a odst. 4 se věta třetí zrušuje.
-
- V § 48a odst. 5 větě první a v § 48a odst. 6 a 7 se za slovo „se“ vkládají slova „pro účely tohoto zákona“.
-
- V § 51 odst. 1 písmeno f) zní:
- „f) dodání vybraných nemovitých věcí (§ 56),“.
-
- V § 51 odst. 1 se za písmeno f) vkládá nové písmeno g), které zní:
- „g) nájem vybraných nemovitých věcí (§ 56a),“.
Dosavadní písmena g) až i) se označují jako písmena h) až j).
-
- V § 54 odst. 1 písmeno a) zní:
- „a) převod cenných papírů včetně zaknihovaných cenných papírů, podílů v obchodních korporacích,“.
-
- V § 54 odst. 1 písm. c) se slovo „půjček“ nahrazuje slovem „zápůjček“.
-
- V § 54 odst. 1 písm. g) se slova „podle zvláštního právního předpisu^34)“ zrušují.
Poznámka pod čarou č. 34 se zrušuje.
-
- V § 54 odst. 1 písm. h) se slova „podle zvláštního právního předpisu^35)“ zrušují.
Poznámka pod čarou č. 35 se zrušuje.
-
- V § 54 odst. 1 písm. k) se za slovo „bank“ vkládají slova „, včetně zahraničních bank,“.
-
- V § 54 odst. 1 písm. x) se slovo „(zabezpečení)“ zrušuje.
-
- V § 54 odst. 2 se slovo „půjčky“ nahrazuje slovem „zápůjčky“ a slovo „půjčku“ se nahrazuje slovem „zápůjčku“.
-
- § 56 včetně nadpisu zní:
„§ 56
Dodání vybraných nemovitých věcí
(1) Dodáním vybrané nemovité věci se pro účely osvobození od daně rozumí dodání
- a) pozemku,
- b) práva stavby,
- c) stavby,
- d) podzemní stavby se samostatným účelovým určením,
- e) inženýrské sítě,
- f) jednotky.
(2) Od daně je osvobozeno dodání vybrané nemovité věci, která
- a) je pozemkem, na kterém není zřízena stavba spojená se zemí pevným základem nebo inženýrská síť, a
- b) není pozemkem, na kterém může být podle stavebního povolení nebo udělení souhlasu s provedením ohlášené stavby provedena stavba.
(3) Dodání vybrané nemovité věci jiné než v odstavci 2 je osvobozeno od daně po uplynutí 5 let od vydání prvního kolaudačního souhlasu nebo ode dne, kdy bylo započato první užívání stavby^39), a to k tomu dni, který nastane dříve.
(4) Plátce se může rozhodnout, že i po uplynutí lhůty podle odstavce 3 uplatní daň. Pokud plátce přijal před uskutečněním zdanitelného plnění úplatu, ze které mu nevznikla povinnost přiznat daň, stanoví se při uskutečnění zdanitelného plnění základ daně podle § 36.“.
Poznámka pod čarou č. 40 se zrušuje.
-
- Za § 56 se vkládá nový § 56a, který včetně nadpisu zní:
„§ 56a
Nájem vybraných nemovitých věcí
(1) Nájmem vybrané nemovité věci se pro účely osvobození od daně rozumí nájem nemovité věci s výjimkou
- a) krátkodobého nájmu nemovité věci,
- b) nájmu prostor a míst k parkování vozidel,
- c) nájmu bezpečnostních schránek,
- d) nájmu strojů nebo jiných upevněných zařízení.
(2) Krátkodobým nájmem vybrané nemovité věci se pro účely odstavce 1 písm. a) rozumí nájem nemovité věci, s výjimkou pozemku, na kterém není zřízena stavba spojená se zemí pevným základem nebo inženýrská síť, popřípadě i nájem vnitřního movitého vybavení či dodání plynu, elektřiny, tepla, chladu nebo vody, který trvá nepřetržitě nejvýše 48 hodin.
(3) Plátce se může rozhodnout, že se u nájmu vybrané nemovité věci jiným plátcům pro účely uskutečňování jejich ekonomických činností uplatňuje daň.“.
-
- V § 61 písm. a) se slova „občanských sdružení“ nahrazují slovem „spolků“.
-
- V § 64 odst. 3 se slovo „registrovaná“ nahrazuje slovy „osobou registrovanou“ a slova „zvláštního právního předpisu^24)“ se nahrazují slovy „zákona upravujícího spotřební daně“.
-
- V § 66 odst. 1 se slova „z území Evropského společenství“ nahrazují slovy „z území Evropské unie“.
-
- V § 66 odst. 4 a 6 se slova „Evropského společenství“ nahrazují slovy „Evropské unie“.
Čtení tohoto dokumentu nenahrazuje čtení příslušného vydání Sbírky zákonů. Neneseme odpovědnost za případné nepřesnosti vyplývající z převodu originálu do tohoto formátu.
Tento text je zveřejněn za vlastních podmínek opětovného použití zdroje e-Sbírka, nikoli pod licencí Legalize ani pod licencí volného díla.
e-Sbírka
volné dílo (úřední díla podle § 3 písm. a) zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona)