Νόμοι — ΦΕΚ A' 159/2026

Type Νόμος
Publication 2026-10-05
State In force παρωχημένο κείμενο
Κείμενο Όπως δημοσιεύθηκε
Source ΦΕΚ
articles 100

Αυτή είναι η πράξη όπως δημοσιεύθηκε. Οι μεταγενέστερες τροποποιήσεις δεν έχουν ενσωματωθεί στο κείμενο: καθεμία είναι ξεχωριστή πράξη σε αυτό το αποθετήριο και μια εγγραφή στο ιστορικό αυτού του νόμου.

1 amending act · 2026-10-05, GR-DAILY-2026-10-05

Reform history JSON API
  • γα) να τηρούν τους όρους της απόφασης υπαγωγής,
  • γβ) να μην παύσουν τη λειτουργία της επιχείρησης,
  • γγ) να μην διακόπτουν την παραγωγική δραστηριότητα της επένδυσης,
  • γδ) να μην μεταβιβάζουν για οποιονδήποτε λόγο πάγια περιουσιακά στοιχεία, τα οποία έτυχαν ενίσχυσης,

εκτός εάν αυτά αντικατασταθούν εντός έξι (6) μηνών από άλλα καινούρια, κυριότητας του φορέα και ανάλογης αξίας, που να ανταποκρίνονται στην εξυπηρέτηση της παραγωγικής λειτουργίας της επιχείρησης. Ο φορέας υπέχει υποχρέωση γνωστοποίησης της αντικατάστασης των ως άνω περιουσιακών στοιχείων, σύμφωνα με την περ. δ),

  • γε) να μην μεταβάλουν τον τόπο εγκατάστασης της επένδυσης, χωρίς προηγούμενη αίτηση, και υπό τους

όρους της διατήρησης της επένδυσης στην ίδια περιφέρεια, εντός της οποίας χορηγήθηκε η ενίσχυση, και της μη μεταβολής του είδους και του ποσοστού αυτής,

  • γστ) να μην εκμισθώνουν μέρος ή το σύνολο της ενισχυθείσας επένδυσης μετά από την ολοκλήρωση του

επενδυτικού σχεδίου και μέχρι τη λήξη του διαστήματος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων, χωρίς προηγούμενη αίτηση, και υπό τους όρους της φερεγγυότητας του μισθωτή και της συνέχισης της λειτουργίας της ενισχυόμενης επένδυσης στο ίδιο παραγωγικό αντικείμενο. Την ευθύνη για την τήρηση των όρων υπαγωγής υπέχει ο εκμισθωτής. Η υποχρέωση προηγούμενης τροποποίησης ισχύει και στην περίπτωση εκμίσθωσης της επένδυσης πριν από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, εφόσον η διάρκεια της μίσθωσης εκτείνεται και μετά από την ολοκλήρωση της επένδυσης,

  • γζ) να μην συγχωνευθούν, απορροφήσουν ή απορροφηθούν από άλλη εταιρεία, ή αποσχίσουν κλάδο στον

οποίο εντάσσεται η ενισχυθείσα επένδυση, χωρίς προηγούμενη αίτηση. Η αίτηση γίνεται αποδεκτή υπό την προϋπόθεση ότι ο φορέας που προκύπτει κατά τα ανωτέρω δεν είναι προβληματική επιχείρηση κατά τους ορισμούς του Γ.Α.Κ. και υπό τους όρους της ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου ή της συνέχισης της λειτουργίας της επένδυσης στο ίδιο παραγωγικό αντικείμενο, καθώς και της ανάληψης από τον νέο φορέα του συνόλου των υποχρεώσεων που απορρέουν από την απόφαση υπαγωγής,

  • γη) να γνωστοποιούν κάθε μεταβολή των στοιχείων τους, όπως επωνυμία, νομική μορφή, μέλη Διοικητικού

Συμβουλίου, διαχειριστές, έδρα, στοιχεία επικοινωνίας, καθώς και οποιαδήποτε μεταβολή της εταιρικής ή μετοχικής τους σύνθεσης. Εάν διαπιστωθεί ότι, λόγω αλλαγής της εταιρικής ή μετοχικής σύνθεσης, ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου έπαυσε να είναι μεσαία ή μικρή επιχείρηση, επέρχεται μείωση του αντίστοιχου ποσοστού ενίσχυσης ή ανάκληση της απόφασης υπαγωγής εφόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις υπαγωγής,

  • γθ) να διατηρούν τις Ετήσιες Μονάδες Εργασίας τους, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην απόφαση υπαγωγής

και μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου διαστήματος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων,

  • γι) να αναρτούν στον τόπο εγκατάστασης της επένδυσης πινακίδα που θα περιέχει την αναφορά της ένταξης

της επένδυσης στο καθεστώς του παρόντος,

  • για) να υποβάλλουν Δήλωση Φορολογικής Απαλλαγής (Δ.Φ.Α.) μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του

Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν) στις οριζόμενες προθεσμίες υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, από το πρώτο έτος χρήσης της ωφέλειας και κάθε έτος μέχρι την εξάντληση του δικαιούμενου ποσού, ή μέχρι την παρέλευση των δεκαπέντε (15) ετών από τη θεμελίωση του δικαιώματος έναρξης χρήσης της ωφέλειας. Τα δηλωθέντα στη Δ.Φ.Α. στοιχεία διασταυρώνονται από την αρμόδια φορολογική αρχή με τα αντίστοιχα της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος,

  • γιβ) να διατηρούν τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες βάσει των οποίων έτυχαν ειδικής αντιμετώπισης

στην αξιολόγηση και στις παρεχόμενες ενισχύσεις.

  • δ) Η γνωστοποίηση των μεταβολών των υποπερ. γδ) και γη) της περ. γ), με τα σχετικά δικαιολογητικά,

πραγματοποιείται μέσω του Π.Σ.-Αν εντός δύο (2) μηνών από τη συντέλεσή τους.

  • ε) Οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στο παρόν διατηρούν λεπτομερείς φακέλους με

τις πληροφορίες και τα δικαιολογητικά έγγραφα που απαιτούνται, προκειμένου να διαπιστωθεί η πλήρωση όλων των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής, ώστε να ανταποκρίνονται σε ελέγχους που διενεργούνται από τις αρμόδιες εθνικές αρχές ή τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι ανωτέρω φάκελοι φυλάσσονται για δέκα (10) έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας ενίσχυσης.

Άρθρο 26

Παρακολούθηση τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων

1.

Η παρακολούθηση της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων διενεργείται ετησίως με την αποστολή στοιχείων από τους φορείς των επενδυτικών σχεδίων, το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από τη συμπλήρωση εκάστου έτους λειτουργίας της ενισχυθείσας επένδυσης, βάσει της ημερομηνίας ολοκλήρωσης, και μέχρι τη λήξη του προβλεπόμενου διαστήματος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων σύμφωνα με την περ. β) του άρθρου 25. Τα στοιχεία υποβάλλονται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου και αφορούν στα εξής:

  • α) τεκμηρίωση της νόμιμης λειτουργίας του φορέα του επενδυτικού σχεδίου,
  • β) πιστοποίηση της φερεγγυότητας του φορέα του επενδυτικού σχεδίου,
  • γ) τεκμηρίωση της παραγωγικής λειτουργίας της ενισχυθείσας επένδυσης,
  • δ) τεκμηρίωση των θέσεων απασχόλησης,
  • ε) τεκμηρίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων,
  • στ) ειδικότερα στοιχεία που ορίζονται με την απόφαση προκήρυξης,
  • ζ) έκθεση ορκωτού ελεγκτή - λογιστή από το Δημόσιο Μητρώο του άρθρου 14 του ν. 4449/2017 (Α’ 7), στην

οποία πιστοποιείται η τήρηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.

2.

Ο έλεγχος των στοιχείων διενεργείται ετησίως σε τυχαίο δείγμα, το οποίο ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον είκοσι τοις εκατό (20%) των επενδυτικών σχεδίων που υποβάλλουν στοιχεία, σύμφωνα με την παρ. 1. Ο έλεγχος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων διενεργείται επί των εγγράφων του φακέλου (διοικητικός έλεγχος) από τη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της. Εφόσον από τον διοικητικό έλεγχο των υποβληθέντων στοιχείων προκύπτει η μη τήρηση των υποχρεώσεων που προβλέπονται στον παρόντα, στην απόφαση προκήρυξης και στις αποφάσεις υπαγωγής και ολοκλήρωσης, δύναται να διενεργείται έκτακτος επιτόπιος έλεγχος από εντεταλμένο όργανο ελέγχου της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 20, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 21.

Άρθρο 27

Παράβολα

1.

Κατά την υποβολή αίτησης υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο ένα τοις χιλίοις (1‰) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου.

2.

Κατά τον έλεγχο ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων, απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο ένα τοις χιλίοις (1‰) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ. Ειδικώς κατά τον έλεγχο υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) ή του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο μηδέν κόμμα πέντε τοις χιλίοις (0,5‰) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι ανώτερο των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ. Δεν απαιτείται η καταβολή παραβόλου όταν ο έλεγχος διενεργείται από όργανο ελέγχου της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 20.

3.

Για την υποβολή αιτημάτων τροποποιήσεων απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο μηδέν κόμμα επτά τοις χιλίοις (0,7‰) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου.

4.

Τα ποσά των παραβόλων αποτελούν έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού και δεν επιστρέφονται.

Άρθρο 28

Ανάκληση αποφάσεων υπαγωγής - Κυρώσεις

1.

Σε περιπτώσεις παραβάσεων των υποπερ. γβ), γγ) και γδ) της περ. γ) του άρθρου 25, ή εν γένει παραβάσεων των όρων συμβατότητας με τον Γ.Α.Κ., ανακαλείται η απόφαση υπαγωγής και επιβάλλεται ολική απώλεια του φορολογικού οφέλους, ή καταβολή του συνόλου του μη αποδοθέντος φόρου, προσαυξημένου κατά το ποσό των νόμιμων τόκων από το κάθε έτος χρήσης της ωφέλειας.

2.

Στις λοιπές περιπτώσεις του άρθρου 25 δύναται να ανακληθεί η απόφαση υπαγωγής και να επιβληθεί ολική ή μερική απώλεια του φορολογικού οφέλους, ή καταβολή του συνόλου ή μέρους του μη αποδοθέντος φόρου, προσαυξημένου κατά το ποσό των νόμιμων τόκων από το κάθε έτος χρήσης της ωφέλειας. Για την επέλευση των αποτελεσμάτων του πρώτου εδαφίου εκτιμώνται οι ειδικότερες περιστάσεις κάθε υπόθεσης και λαμβάνονται υπόψη, κατά περίπτωση, κριτήρια, όπως το μέγεθος της ενισχυθείσας επένδυσης που εκμισθώθηκε, το ύψος της αξίας των πάγιων περιουσιακών στοιχείων που έχουν ενισχυθεί και μεταβιβάστηκαν, καθώς και ο βαθμός αναίρεσης της υλοποίησης και λειτουργίας της επένδυσης κατά τους όρους της υπαγωγής. Η μερική απώλεια του φορολογικού οφέλους για κάθε παράβαση μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ μηδέν κόμμα πέντε τοις εκατό (0,5%) και τριάντα τοις εκατό (30%) της εγκριθείσας ενίσχυσης.

3.

Σε περίπτωση μη υποβολής στοιχείων, σύμφωνα με την υποπερ. για) της περ. γ) και την περ. δ) του άρθρου 25 επιβάλλεται στον φορέα πρόστιμο που κυμαίνεται μεταξύ μηδέν κόμμα πέντε τοις εκατό (0,5%) έως τρία τοις εκατό (3%) της ενίσχυσης, που έχει εγκριθεί, για κάθε παράβαση, λαμβανομένων υπόψη των ειδικότερων περιστάσεων κάθε υπόθεσης. Σε περίπτωση κατ’ εξακολούθηση παραβίασης της ως άνω υποχρέωσης διατάσσεται αμέσως έλεγχος και επιβάλλονται οι αντίστοιχες κυρώσεις του πρώτου εδαφίου.

4.

Αν διαπιστωθεί ότι ο επενδυτικός φορέας δεν τηρεί περισσότερους από έναν όρους της απόφασης υπαγωγής, επιβάλλεται συνολική κύρωση ίση με το άθροισμα των κυρώσεων έκαστης παράβασης.

5.

Αν διαπιστωθεί ότι έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία, ή ότι έχουν αποσιωπηθεί στοιχεία, η γνώση των οποίων θα οδηγούσε στον αποκλεισμό της υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου στο παρόν, ή θα οδηγούσε στο να υπαχθεί με όρους διαφορετικούς ή σε μη πιστοποίηση της ολοκλήρωσης, η απόφαση υπαγωγής ανακαλείται και επιβάλλεται ολική απώλεια του φορολογικού οφέλους, ή καταβολή του συνόλου του μη αποδοθέντος φόρου, προσαυξημένου κατά το ποσό των νόμιμων τόκων από το κάθε έτος χρήσης της ωφέλειας.

6.

Οι συνέπειες των παρ. 1, 2, 3 και 5 επέρχονται, εφόσον η διαπίστωση της παράβασης γίνει εντός δέκα (10) ετών από την ημερομηνία δημοσίευσης της περίληψης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας.

7.

Δεν ανακαλούνται οι αποφάσεις υπαγωγής ούτε επιβάλλονται κυρώσεις όταν ο φορέας υποβάλει αίτηση τροποποίησης της απόφασης υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου, λόγω μεταβολών, οι οποίες οφείλονται σε έκδοση μεταγενέστερου νόμου ή απόφασης δημόσιας αρχής, και ο φορέας αναγκάστηκε να τροποποιήσει το επενδυτικό σχέδιο εξαιτίας της συμμόρφωσης με το πλαίσιο αυτό.

Άρθρο 29

Αποζημιώσεις επιτροπών και οργάνων ελέγχου Για τον καθορισμό των αποζημιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων και των λοιπών υπαλλήλων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης μελών της Επιτροπής Αξιολόγησης του άρθρου 17, της τριμελούς επιτροπής δειγματοληπτικού ελέγχου του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 20 και των οργάνων ελέγχου της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 20, που προσδιορίζονται με την κοινή απόφαση της παρ. 6 του άρθρου 32, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 21 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), περί αμοιβών συλλογικών οργάνων. Οι προβλεπόμενες αποζημιώσεις καταβάλλονται εφόσον τα μέλη, οι εισηγητές και οι γραμματείς των επιτροπών και των οργάνων ελέγχου εργάζονται εκτός του κανονικού ωραρίου εργασίας και εκτός του χρόνου που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση. Οι αποζημιώσεις καταβάλλονται ανά συνεδρίαση, ανάλογα με το ύψος και το είδος των επενδυτικών σχεδίων και δεν καταβάλλεται αποζημίωση για περισσότερες της μίας (1) συνεδρίασης ανά επενδυτικό σχέδιο. Οι δαπάνες αποζημιώσεων καλύπτονται από το εθνικό σκέλος του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Τα όρια αποζημιώσεων υπολογίζονται σωρευτικά σε ετήσια βάση και δεν μπορούν να υπερβαίνουν το ποσό των έξι χιλιάδων οκτακοσίων (6.800) ευρώ, ανά υπάλληλο.

Άρθρο 30

Διενέργεια διαδικασιών μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου

1.

Το σύνολο των διαδικασιών που προβλέπονται στον παρόντα διενεργείται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν).

2.

Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης δύναται, κατ’ εξαίρεση, να μην διενεργούνται διαδικασίες μέσω του Π.Σ.-Αν που προβλέπονται στον παρόντα, μέχρι να ολοκληρωθεί η υλοποίησή τους στο Πληροφοριακό Σύστημα του Αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν). Με όμοια απόφαση διαπιστώνεται η υλοποίηση της λειτουργίας τους κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο παρόν άρθρο. Ενέργειες που έχουν υλοποιηθεί μέχρι να καταστούν οι αντίστοιχες διαδικασίες λειτουργικές, λαμβάνονται υπόψη για τις περαιτέρω διαδικασίες που προβλέπονται στο πλαίσιο εφαρμογής του παρόντος.

3.

Αν για λόγους τεχνικής φύσεως, οι οποίοι αφορούν στη λειτουργία του Π.Σ.-Αν, δεν είναι εφικτή η γνωστοποίηση των μεταβολών των υποπερ. γδ) και γη) της περ. γ) του άρθρου 25 ή η αποστολή των στοιχείων τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του άρθρου 26 μέσω του Π.Σ.-Αν, οι σχετικές προθεσμίες εκκινούν από την έκδοση διαπιστωτικής πράξης λειτουργίας του συστήματος από τον Γενικό Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων.

4.

Αν για λόγους τεχνικής φύσεως, οι οποίοι αφορούν στη λειτουργία του Π.Σ.-Αν, δεν είναι εφικτή η υποβολή αιτήματος τροποποίησης ή έγκρισης μεταβολής στοιχείων των υποπερ. γε), γστ) και γζ) της περ. γ) του άρθρου 25, τα σχετικά αιτήματα υποβάλλονται εντός δύο (2) μηνών από την έκδοση διαπιστωτικής πράξης λειτουργίας του συστήματος από τον Γενικό Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’

ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ Γ’ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Άρθρο 31

Αναδιάρθρωση Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων - Σύσταση και αρμοδιότητες Τμήματος Γ’ Κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων - Προσθήκη περ. γ) στην παρ. 2 του άρθρου 62 του π.δ. 5/2022

1.

Στην παρ. 2 του άρθρου 62 του π.δ. 5/2022 (Α’ 15), περί της Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, προστίθεται περ. γ) ως εξής: «γ) Τμήμα Γ’ Κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων:

  • γα) Η έκδοση των κανονιστικών και ατομικών πράξεων που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο περί

χορήγησης κινήτρων του καθεστώτος Κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, καθώς και τροποποιητικών πράξεων αυτών με συνδρομή του Γραφείου Νομικής Υποστήριξης Αναπτυξιακών Νόμων και ΑΞΕ, όπου απαιτείται,

  • γβ) η πραγματοποίηση των ενεργειών που σχετίζονται με την έκδοση εγκριτικών, απορριπτικών ή ανακλητικών αποφάσεων και αποφάσεων υπαγωγής, καθώς και την εξέταση αιτημάτων τροποποιήσεων και μεταβολών

των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων,

  • γγ) η παραλαβή εκθέσεων ελέγχου, υλοποίησης και ολοκλήρωσης των επενδύσεων και ο έλεγχος πληρότητας των εκθέσεων,
  • γδ) η παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων και της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων,
  • γε) η έκδοση αποφάσεων πιστοποίησης, προόδου υλοποίησης, ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής

λειτουργίας των επενδύσεων,

  • γστ) η έκδοση αποφάσεων κυρώσεων και δημοσιονομικών διορθώσεων και ανακτήσεων και η παρακολούθηση της διαδικασίας ανάκτησης,
  • γζ) η διενέργεια των απαραίτητων ενεργειών για τη χορήγηση των κινήτρων στα επενδυτικά σχέδια,
  • γη) η εξέταση αιτημάτων θεραπείας επί αποφάσεων του Τμήματος,
  • γθ) η αποστολή στοιχείων και η παροχή διευκρινίσεων επί θεμάτων αρμοδιότητας του Τμήματος στις

δικαστικές και ελεγκτικές αρχές,

  • γι) ο συντονισμός της συλλογής, επεξεργασίας και ανάλυσης ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων των

ενταγμένων επενδύσεων και η σύνταξη αναφορών σε ετήσια βάση.»

2.

Η παρ. 1 ισχύει έως την τροποποίηση του π.δ. 5/2022 (Α’ 15), περί του οργανισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης, σύμφωνα με το άρθρο 20 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), και πάντως όχι πέραν της 31ης.12.2027.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 32

Εξουσιοδοτικές διατάξεις

1.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών δύναται να υπάγονται στον παρόντα νόμο και επενδυτικά σχέδια για ενισχύσεις με βάση άλλες κανονιστικές πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατόπιν εξειδίκευσης των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής.

2.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζεται το μέγιστο ποσό ενίσχυσης της παρ. 1 του άρθρου 5 που δύναται να χορηγηθεί ετησίως. Με όμοια απόφαση δύναται να αναπροσαρμόζεται το ως άνω ποσό έως το προβλεπόμενο στον Γ.Α.Κ. όριο, καθώς και η προέλευση των πόρων.

3.

Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύναται να ανατίθενται στον Ενδιάμεσο Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ» (Ε.Φ.Ε.Π.Α.Ε.) δράσεις διοικητικής υποστήριξης της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικές με τη διαχείριση του Καθεστώτος Κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (Α.Ξ.Ε.) του άρθρου 5 και την παρακολούθηση των Α.Ξ.Ε., υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται σε αυτήν. Οι αρμοδιότητες που ανατίθενται με την ανωτέρω απόφαση και οι τεχνικές λεπτομέρειες εφαρμογής αυτής εξειδικεύονται με επιχειρησιακή συμφωνία που συνάπτεται μεταξύ του Υπουργείου Ανάπτυξης εκπροσωπούμενου από τον αρμόδιο Υπουργό και του Ε.Φ.Ε.Π.Α.Ε..

4.

Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης καθορίζονται τα αντικείμενα ελέγχου, η διαδικασία, οι όροι και οι προϋποθέσεις, καθώς και κάθε αναγκαίο ειδικότερο ζήτημα για τη ρύθμιση των θεμάτων της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 20.

5.

Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης καθορίζονται ο τρόπος, οι κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων και η διαδικασία άσκησης δειγματοληπτικού ελέγχου, τα όρια ελέγχου επενδύσεων για κάθε επιτροπή, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του δειγματοληπτικού ελέγχου της παρ. 2 του άρθρου 20.

6.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται οι αποζημιώσεις των μελών της Επιτροπής Αξιολόγησης του άρθρου 17, της τριμελούς επιτροπής δειγματοληπτικού ελέγχου του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 20 και των οργάνων ελέγχου της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 20.

7.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Ε.Λ.Τ.Ε., καθορίζεται το ελεγκτικό πλαίσιο (Διεθνή Πρότυπα), βάσει του οποίου διενεργούνται οι έλεγχοι της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 20 του παρόντος, σύμφωνα με τον ν. 4449/2017 (Α’ 7).

8.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εξειδικεύονται ο τρόπος υπολογισμού του ποσού της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής για κάθε φορολογικό έτος, τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για τη χρήση του φορολογικού οφέλους, το περιεχόμενο της Δήλωσης Φορολογικής Απαλλαγής, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 24.

9.

Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης καθορίζονται η διαδικασία, ο τρόπος διενέργειας ελέγχου, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την παρακολούθηση τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του άρθρου 26.

10.

Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύναται να εξειδικεύεται το ύψος των κυρώσεων του άρθρου 28, τηρουμένων των κανόνων του ενωσιακού δικαίου.

11.

Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύναται να εξειδικεύεται η διαδικασία αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων του άρθρου 19, για την υπαγωγή στο καθεστώς ενίσχυσης του παρόντος.

12.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται η διαδικασία και ο τρόπος για την ανάκληση του φορολογικού οφέλους, την καταβολή των οφειλόμενων φόρων, τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του οφειλόμενου ποσού φόρου, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 28.

ΜΕΡΟΣ Β’

ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΛΛΟΔΑΠΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ - ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Α.Ν. 89/1967

Άρθρο 33

Προσωρινή άδεια εγκατάστασης και υποχρεώσεις εγκατάστασης Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 1 α.ν. 89/1967 Στην παρ. 2 του άρθρου 1 του α.ν. 89/1967 (Α’ 132) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «Κεφαλαίων Εξωτερικού» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Άμεσων Ξένων Επενδύσεων», β) το τρίτο εδάφιο καταργείται, γ) προστίθεται νέο έκτο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: «2. Για την υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος απαιτείται ειδική άδεια εγκατάστασης, η οποία χορηγείται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Ανάπτυξης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εντός προθεσμίας πενήντα (50) ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης στη Διεύθυνση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και δύναται να αφορά σε μία ή περισσότερες αυτοτελείς εγκαταστάσεις της αλλοδαπής εταιρείας στην Ελλάδα. Με όμοια απόφαση, δύναται να χορηγείται εντός δεκαπέντε (15) ημερών, από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στο παρόν και των δικαιολογητικών που ορίζονται στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 3 και βάσει αιτήματος της αλλοδαπής εταιρείας, προσωρινή άδεια εγκατάστασης, στο περιεχόμενο της οποίας δεν περιλαμβάνεται ο προσδιορισμός του περιθωρίου κέρδους του άρθρου 2. Η προσωρινή άδεια έχει ισχύ μέχρι την έκδοση της οριστικής άδειας και βάσει αυτής η εταιρεία δύναται να προβαίνει σε απαραίτητες για τη λειτουργία της ενέργειες ενώπιον των φορολογικών και άλλων αρμόδιων αρχών. Από την έναρξη ισχύος της προσωρινής άδειας εφαρμόζεται η νομοθεσία που αφορά στις εταιρείες που υπάγονται στον παρόντα, εκτός του άρθρου 2 αυτού. Μετά από την έκδοση της προσωρινής άδειας εγκατάστασης, εφόσον ζητηθούν από την αρμόδια υπηρεσία στοιχεία που απαιτούνται για την τεκμηρίωση του περιθωρίου κέρδους και την έκδοση της οριστικής άδειας, η εταιρεία υποχρεούται να τα προσκομίσει εντός είκοσι (20) ημερών και σε περίπτωση μη υποβολής τους η προσωρινή άδεια ανακαλείται. Εάν έχει εκδοθεί η προσωρινή άδεια εγκατάστασης της παρούσας, οι υποχρεώσεις της παρ. 1 εκκινούν από την έναρξη ισχύος της προσωρινής απόφασης.»

Άρθρο 34

Δασμοφοροαπαλλαγές - Ατέλειες - Τροποποίηση άρθρου 2 α.ν. 89/1967 Στο άρθρο 2 του α.ν. 89/1967 (Α’ 132) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο, αβ) στο νέο πέμπτο εδάφιο, οι λέξεις «παρ. 9 του άρθρου 22 του ν. 4174/2013 (Α’ 170)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «παρ. 8 του άρθρου 26 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α’ 58)», αγ) το νέο δωδέκατο εδάφιο καταργείται, β) στην παρ. 5, βα) στο δεύτερο εδάφιο, i) οι λέξεις «Διεύθυνσης Κεφαλαίων Εξωτερικού της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων», ii) οι λέξεις «Φορολογικής Διοίκησης» αντικαθίστανται από τη λέξη «Φορολογίας», ββ) στο τρίτο εδάφιο, οι λέξεις «Διεύθυνσης Κεφαλαίων Εξωτερικού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Διεύθυνσης Αμέσων Ξένων Επενδύσεων», βγ) στο τέταρτο εδάφιο, οι λέξεις «στις παρ. 1, 2 και 5 του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 26226/3.3.2017 (Υ.Ο.Δ.Δ. 117) κοινής απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, όπως εκάστοτε ισχύει» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στην κοινή απόφαση του έβδομου εδαφίου της παρ. 6», γ) προστίθεται παρ. 6 και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 2

1.

Τα ακαθάριστα έσοδα των εταιρειών του άρθρου 1 από τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, τα οποία εισπράττονται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικών εμβασμάτων, προσδιορίζονται με την προσθήκη ενός ποσοστού κέρδους στο σύνολο των πάσης φύσεως εξόδων και αποσβέσεών τους, πλην του φόρου εισοδήματος (μέθοδος cost-plus). Τα ακαθάριστα έσοδα που αφορούν σε υπηρεσίες προς λήπτριες εταιρείες στο εξωτερικό εισπράττονται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικών εμβασμάτων από το εξωτερικό. Το ποσοστό κέρδους, που εφαρμόζεται σε κάθε εταιρεία, προκύπτει από την εφαρμογή των κριτηρίων της απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 3 και διαπιστώνεται με την απόφαση χορήγησης της άδειας εγκατάστασης του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 1, μετά από έλεγχο της επιτροπής της παρ. 5. Στην ίδια απόφαση, όταν αυτή εκδίδεται ισχυούσης της προσωρινής άδειας εγκατάστασης, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 1, η ημερομηνία έναρξης της εφαρμογής του διαπιστούμενου περιθωρίου κέρδους μπορεί να ανατρέξει έως τον χρόνο έκδοσης της προσωρινής άδειας, εφόσον το αιτηθεί ειδικά η εταιρεία βάσει αμετάκλητης δήλωσής της, η οποία υποβάλλεται με το αίτημα υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος. Σε περίπτωση που προκύπτει υποχρέωση υποβολής τροποποιητικών φορολογικών δηλώσεων για παρελθόντα φορολογικά έτη εφαρμόζονται αναλογικά τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 26 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α’ 58) και η προθεσμία εμπρόθεσμης υποβολής άρχεται από τη δημοσίευση της απόφασης οριστικής άδειας εγκατάστασης. Στην προσωρινή και οριστική άδεια εγκατάστασης της παρ. 2 του άρθρου 1 ορίζονται, επίσης, οι κατηγορίες υπηρεσιών που παρέχονται, καθώς και οι επιχειρήσεις προς τις οποίες αυτές παρέχονται, καθώς και κάθε άλλος όρος που κρίνεται αναγκαίος για την εφαρμογή του παρόντος. Το ποσοστό κέρδους του πρώτου εδαφίου επανεξετάζεται ανά πενταετία ή νωρίτερα, εφόσον διαφοροποιούνται σημαντικά οι συνθήκες της αγοράς ή τα στοιχεία δραστηριότητας της εταιρείας. Ο επανακαθορισμός του περιθωρίου κέρδους γίνεται με τροποποίηση της απόφασης του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 1, μετά από αίτηση της εταιρείας και στη σχετική απόφαση τροποποίησης ορίζεται η ημερομηνία από την οποία εφαρμόζεται το νέο περιθώριο κέρδους. Η ημερομηνία αυτή δεν δύναται να είναι προγενέστερη της έναρξης του φορολογικού έτους εντός του οποίου εκδίδεται η απόφαση τροποποίησης. Με τροποποίηση της απόφασης του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 1, μετά από αίτηση της εταιρείας, δύναται να γίνεται μεταβολή του αριθμού των αυτοτελών εγκαταστάσεων, καθώς και προσθήκη ή αφαίρεση των παρεχόμενων υπηρεσιών και των επιχειρήσεων προς τις οποίες αυτές παρέχονται και να ορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος των νέων στοιχείων, που δεν μπορεί να είναι προγενέστερος της ημερομηνίας υποβολής του αιτήματος, τηρούμενων και των όρων του προηγούμενου εδαφίου αν η τροποποίηση επιφέρει επανακαθορισμό του περιθωρίου κέρδους. Για κάθε αίτηση τροποποίησης, συμπεριλαμβανομένης της περίπτωσης επανακαθορισμού του περιθωρίου κέρδους, η σχετική απόφαση εκδίδεται εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της αίτησης.

2.

Για τον καθορισμό των ποσοστών κέρδους, τα οποία δεν μπορεί να είναι κατώτερα από πέντε τοις εκατό (5%), λαμβάνονται υπόψη ιδίως το είδος των παρεχόμενων από αυτές υπηρεσιών, ο κλάδος δραστηριότητας και οι οδηγίες του Ο.Ο.Σ.Α. για τις χρεώσεις εντός ομίλων επιχειρήσεων.

3.

Για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος της εταιρείας, όλα τα έξοδα επί των οποίων υπολογίζεται το ποσοστό κέρδους εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδά της, εφόσον τεκμηριώνονται από αντίστοιχα παραστατικά στοιχεία που πληρούν τις προϋποθέσεις του ν. 4308/2014 (Α’ 251).

4.

Αν για οποιονδήποτε λόγο τα έσοδα της εταιρείας, όπως προκύπτουν από τα βιβλία που τηρεί, είναι μεγαλύτερα από τα έσοδα που προσδιορίζονται με τη μέθοδο της πρώτης παραγράφου του παρόντος, λαμβάνονται υπόψη τα έσοδα που προκύπτουν από τα βιβλία.

5.

Η αρμόδια επιτροπή για τον έλεγχο του ποσοστού κέρδους, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1, συστήνεται και συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Η Επιτροπή αποτελείται από έναν (1) Σύμβουλο ή Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που υπηρετεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ως Πρόεδρο, τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του ιδίου υπουργείου, τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και έναν ορκωτό ελεγκτή, ως μέλη. Το Τμήμα Εταιρειών Ενδοομιλικών Υπηρεσιών και Άμεσων Επενδύσεων της Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων είναι αρμόδιο για την εισήγηση των θεμάτων στην επιτροπή και τη γραμματειακή υποστήριξή της. Στον πρόεδρο, τα μέλη, τους γραμματείς και τους εισηγητές της επιτροπής καταβάλλονται οι αποζημιώσεις που προβλέπονται στην κοινή απόφαση του έβδομου εδαφίου της παρ. 6.

6.

Για τον καθορισμό των αποζημιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων και των λοιπών υπαλλήλων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης μελών, εισηγητών και γραμματέων της επιτροπής για τον έλεγχο του ποσοστού κέρδους της παρ. 5, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 21 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), περί αμοιβών συλλογικών οργάνων. Οι προβλεπόμενες αποζημιώσεις καταβάλλονται εφόσον τα μέλη, οι εισηγητές και οι γραμματείς της επιτροπής της παρ. 5 εργάζονται εκτός του κανονικού ωραρίου εργασίας και εκτός του χρόνου που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση. Για τα μέλη και τους γραμματείς της επιτροπής οι αποζημιώσεις καταβάλλονται ανά συνεδρίαση. Για τους εισηγητές οι αποζημιώσεις καταβάλλονται ανά σχέδιο που εισηγούνται και δεν καταβάλλεται αποζημίωση για περισσότερες της μίας (1) συνεδρίασης ανά σχέδιο. Οι σχετικές δαπάνες αποζημιώσεων καλύπτονται από το εθνικό σκέλος του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Τα όρια αποζημιώσεων υπολογίζονται σωρευτικά σε ετήσια βάση και δεν υπερβαίνουν το ποσό των έξι χιλιάδων οκτακοσίων (6.800) ευρώ, ανά υπάλληλο. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται οι αποζημιώσεις των μελών, εισηγητών και γραμματέων της επιτροπής για τον έλεγχο του ποσοστού κέρδους της παρ. 5.»

Άρθρο 35

Παράβολα - Προσθήκη άρθρου 9 στον α.ν. 89/1967 Στον α.ν. 89/1967 (Α’ 132) προστίθεται άρθρο 9 ως εξής: «Άρθρο 9 Παράβολα

1.

Για την υποβολή της αίτησης χορήγησης της άδειας εγκατάστασης του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 1, απαιτείται η προηγούμενη καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο ποσό των τριακοσίων (300) ευρώ. Εφόσον η αίτηση περιλαμβάνει και αίτηση για προσωρινή άδεια εγκατάστασης του δεύτερου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 1, το παράβολο ορίζεται στο ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ.

2.

Για την υποβολή αιτημάτων τροποποιήσεων των εγκριτικών αποφάσεων της παρ. 1 του άρθρου 2 απαιτείται η καταβολή παραβόλου ποσού τριακοσίων (300) ευρώ.

3.

Τα ποσά των παραβόλων αποτελούν έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού και δεν επιστρέφονται.»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

Άρθρο 36

Κλιματικό Σύμφωνο Επένδυσης - Προσθήκη άρθρου 2Α στον ν. 4864/2021 Στον ν. 4864/2021 (Α’ 237), μετά το άρθρο 2, προστίθεται άρθρο 2Α ως εξής: «Άρθρο 2Α Κλιματικό Σύμφωνο Επένδυσης

1.

Στο πλαίσιο εφαρμογής του Μέρους Α’ του ν. 4936/2022 (Α’ 105), δύναται να συνάπτεται, μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και του φορέα υλοποίησης της εκάστοτε επένδυσης, Κλιματικό Σύμφωνο Επένδυσης (Investment Climate Contract). Στην περίπτωση του πρώτου εδαφίου, δύναται να συνυπογράφει το Κλιματικό Σύμφωνο Επένδυσης και ο Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού στα γεωγραφικά όρια του οποίου υλοποιείται η επένδυση.

2.

Στο Κλιματικό Σύμφωνο Επένδυσης, κατ’ ελάχιστον:

  • α) αποτυπώνονται δεσμεύσεις του φορέα υλοποίησης της επένδυσης για την τήρηση στόχων και προδιαγραφών βιωσιμότητας, ιδίως σχετικά με την κλιματική αλλαγή,
  • β) περιγράφεται το πλαίσιο μέτρων - παρεμβάσεων για τη συμμόρφωση της επένδυσης με διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα αναφορικά με την προσαρμογή και τον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και
  • γ) περιλαμβάνεται επενδυτικό σχέδιο για την υλοποίηση των μέτρων, παρεμβάσεων ή δράσεων, συμπεριλαμβανομένου ενδεικτικού προϋπολογισμού της υλοποίησης αυτών.»
Άρθρο 37

Εξουσιοδοτική διάταξη - Προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο 28 του ν. 4864/2021 Στο άρθρο 28 του ν. 4864/2021 (Α’ 237), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 1Α ως εξής: «1Α. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύναται να εξειδικεύεται ή να συμπληρώνεται το ελάχιστο περιεχόμενο της παρ. 2 του άρθρου 2Α, να καθορίζονται η διαδικασία και τα αρμόδια όργανα αξιολόγησης του Κλιματικού Συμφώνου Επένδυσης προ της σύναψης αυτού καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 2Α.»

Άρθρο 38

Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Μητρώου Αποκλεισμένων Διευθυντών Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 56γ, παρ. 1 άρθρου 56δ, άρθρου 56ε, παρ. 18 και 22 άρθρου 57 ν. 4919/2022

1.

Στην παρ. 3 του άρθρου 56γ του ν. 4919/2022 (Α’ 71), περί μητρώου αποκλεισμένων διευθυντών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, μετά τις λέξεις «άρθρου 6 του ν. 4557/2018 (Α’ 139)», προστίθενται οι λέξεις «, από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, την Επιτροπή Ανταγωνισμού,», β) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «ειδικό έννομο συμφέρον» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εύλογο ενδιαφέρον» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: «3. Το μητρώο της παρ. 1 είναι προσβάσιμο από τις δημόσιες αρχές του άρθρου 6 του ν. 4557/2018 (Α’ 139), από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, την Επιτροπή Ανταγωνισμού, την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και από το Σύστημα Διασύνδεσης Μητρώων Επιχειρήσεων (Σ.ΔΙ. ΜΗ.Ε. - B.R.I.S.). Πρόσβαση σε στοιχεία του μητρώου μπορούν να έχουν και ιδιώτες εφόσον έχουν εύλογο ενδιαφέρον, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45).»

2.

Στην παρ. 1 του άρθρου 56δ του ν. 4919/2022, περί χρήσης πληροφοριακών συστημάτων για τους αποκλεισμένους διευθυντές και διαδικασία αποκλεισμού, οι λέξεις «, το Μητρώο Αφερεγγυότητας του Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων και την πύλη «e-justice»» αντικαθίστανται από τις λέξεις «και το Εθνικό Ποινικό Μητρώο που τηρείται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Τα δεδομένα για τους αποκλεισμένους διευθυντές λαμβάνονται ηλεκτρονικά από άλλα μητρώα του Δημοσίου, και, όπου απαιτείται, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και ιδίως από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) και το Εθνικό Ποινικό Μητρώο που τηρείται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης.»

3.

Στο άρθρο 56ε του ν. 4919/2022, περί ανταλλαγής στοιχείων με μητρώα κρατών μελών, η λέξη «e-justice» αντικαθίσταται από τις λέξεις «του «Σ.ΔΙ.ΜΗ.Ε. - BRIS» και το άρθρο 56ε διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 56ε Ανταλλαγή στοιχείων με μητρώα κρατών μελών (παρ. 3 και 4 άρθρου 13θ Οδηγίας 2017/1132/ΕΕ) Το Γενικό Εμπορικό Μητρώο ανταλλάσσει πληροφορίες με τα άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω της πλατφόρμας του «Σ.ΔΙ.ΜΗ.Ε. - BRIS», σχετικά με τα στοιχεία των αποκλεισμένων διευθυντών, τη διάρκεια του αποκλεισμού, καθώς και τους λόγους του αποκλεισμού και απαντά ηλεκτρονικά σε αιτήματα των άλλων κρατών μελών για οποιαδήποτε σχετική πληροφορία.»

4.

Στην παρ. 18 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, οι λέξεις «του άρθρου 50» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των άρθρων 50 και 56ζ» και η παρ. 18 διαμορφώνεται ως εξής: «18. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται τα κριτήρια επιβολής των διοικητικών κυρώσεων των άρθρων 50 και 56ζ, το ύψος του προστίμου, ανάλογα με το είδος και τη βαρύτητα της παράβασης, η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των προστίμων, το ποσοστό κατανομής μεταξύ των δικαιούχων και κάθε άλλο σχετικό θέμα.»

5.

Η παρ. 22 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022, αντικαθίσταται ως εξής: «22. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται ζητήματα διαλειτουργικότητας με το Εθνικό Ποινικό Μητρώο καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη λειτουργία και την ενημέρωση του Μητρώου Αποκλεισμένων Διευθυντών του άρθρου 56γ.»

Άρθρο 39

Παράταση ισχύος μέτρων για την ομαλή λειτουργία της αγοράς

1.

Η ισχύς της παρ. 7 του άρθρου 15, περί της υποχρέωσης ανακοίνωσης ανατιμήσεων προϊόντων, και της παρ. 5 του άρθρου 17, περί της ανακοίνωσης ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων, του ν. 5055/2023 (Α’ 161), παρατείνεται μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2027.

2.

Η ισχύς της παρ. 9 του άρθρου 38 του ν. 5082/2024 (Α’ 9), περί του εξορθολογισμού και της διαφάνειας των τιμών, παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2026.

Άρθρο 40

Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για το έτος 2026 - Τροποποίηση άρθρου 18 ν. 5055/2023 Στο άρθρο 18 του ν. 5055/2023 (Α’ 161), περί παράτασης προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για τα έτη 2023 και 2024, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο, οι λέξεις «για τα έτη 2023 και 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για τα έτη 2023, 2024 και 2026», β) η μοναδική υφιστάμενη παράγραφος αριθμείται ως παρ. 1, γ) προστίθεται παρ. 2 και το άρθρο 18 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 18 Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για τα έτη 2023, 2024 και 2026

1.

Για τα έτη 2023 και 2024 η προθεσμία διεξαγωγής της γενικής συνέλευσης της παρ. 1 του άρθρου 119 του ν. 4548/2018 (Α’ 104), της παρ. 2 του άρθρου 69 του ν. 4072/2012 (Α’ 86) και της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3190/1955 (Α’ 91) παρατείνεται κατά πενήντα (50) ημερολογιακές ημέρες. Προθεσμίες που συνδέονται με την υποβολή πρακτικών συνελεύσεων των μετόχων ή εταίρων και εγκεκριμένων οικονομικών καταστάσεων στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο παρατείνονται αναλόγως.

2.

Για το έτος 2026, οι προθεσμίες του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 παρατείνονται κατά τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες, εφαρμοζομένου του δευτέρου εδαφίου της παρ. 1.»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Άρθρο 41

Ψηφιακό σύστημα και μητρώο κατασκευαστών πινακίδων - Προσθήκη άρθρου 94Α στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας Στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 5209/2025, Α’ 100) προστίθεται άρθρο 94Α ως εξής: «Άρθρο 94Α Ψηφιακό σύστημα πινακίδων κυκλοφορίας και μητρώο κατασκευαστών πινακίδων

1.

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συστήνεται και λειτουργεί ψηφιακό σύστημα, μέσω του οποίου πραγματοποιείται ηλεκτρονικά η παραγγελία, κατασκευή, διαχείριση, χορήγηση, αντικατάσταση, πληρωμή, εκκαθάριση κόστους κατασκευής και αποστολής, παραλαβή και εποπτεία των πινακίδων αριθμού κυκλοφορίας καθώς και η επιλογή αριθμού κυκλοφορίας οχημάτων.

2.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι διαχειριστής του συστήματος της παρ. 1. Μέσω του ως άνω συστήματος ρυθμίζονται οι πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας επιβατηγών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης, λεωφορείων ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης και φορτηγών ιδιωτικής χρήσης, καθώς και μοτοσυκλετών. Με την απόφαση της παρ. 31Α του άρθρου 112 δύναται να υπάγονται στο σύστημα και άλλες κατηγορίες οχημάτων, πλην των περ. α) έως δ) της παρ. 31 του άρθρου 112.

3.

Για την απόδοση και την επιλογή αριθμού κυκλοφορίας θεσπίζονται ειδικά παράβολα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, με κατηγορίες ανά τύπο και επιλογή συνδυασμού αριθμών πινακίδας. Τα ανωτέρω παράβολα αποτελούν έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού και εμφανίζονται σε διακριτό Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδων (ΑΛΕ). Κατά τη διάρκεια εκάστου οικονομικού έτους εγγράφονται ισόποσες πιστώσεις, σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 1 του άρθρου 74 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την κάλυψη επιπλέον δαπανών προμήθειας, κατασκευής, διαχείρισης πινακίδων, καθώς και για την ανάπτυξη, συντήρηση, υποστήριξη και αναβάθμιση των ψηφιακών εφαρμογών και μητρώων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στον τομέα της κυκλοφορίας οχημάτων.

4.

Το πληροφοριακό σύστημα της παρ. 1 διαλειτουργεί, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με άλλα πληροφοριακά συστήματα ή μητρώα του δημόσιου τομέα, ιδίως με συστήματα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, των Περιφερειών, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθώς και με τα συστήματα διατραπεζικών πληρωμών της εταιρείας «ΔΙΑΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (ΔΙΑΣ), σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 31Α του άρθρου 112.

5.

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τηρείται μητρώο κατασκευαστών πινακίδων. Στο μητρώο εγγράφονται, χωρίς αριθμητικό περιορισμό και χωρίς συγκριτική αξιολόγηση, τα νομικά πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις εγγραφής, κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Στο μητρώο εγγράφονται τα νομικά πρόσωπα του δεύτερου εδαφίου που πληρούν τις προϋποθέσεις της απόφασης της παρ. 31Α του άρθρου 112, με κατάθεση εγγυητικής επιστολής εγγραφής. Η κατασκευή πινακίδων που διατίθενται μέσω του συστήματος της παρ. 1 διενεργείται αποκλειστικά από νομικά πρόσωπα εγγεγραμμένα στο Μητρώο.

6.

Για την κατασκευή και αποστολή πινακίδων ορίζεται προκαθορισμένο κόστος κατασκευαστή, σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 31Α του άρθρου 112.

7.

Οι εγγεγραμμένοι κατασκευαστές κατασκευάζουν τις πινακίδες κυκλοφορίας σύμφωνα με τις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές, τις ηλεκτρονικές εντολές παραγωγής, τις προθεσμίες κατασκευής και παράδοσης και τις απαιτήσεις που ορίζονται με την απόφαση της παρ. 31 του άρθρου 112.

8.

Σε κατασκευαστή που παραβιάζει τις υποχρεώσεις του παρόντος και της απόφασης της παρ. 31Α του άρθρου 112, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης, επιβάλλονται οι κάτωθι κυρώσεις:

  • α) διοικητικό πρόστιμο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως εξακόσιες χιλιάδες (600.000) ευρώ με μερική

ή ολική κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής εγγραφής, ή και

  • β) προσωρινή αναστολή ή οριστική διαγραφή από το Μητρώο.

Οι κυρώσεις επιβάλλονται με αιτιολογημένη απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μετά από προηγούμενη κλήση του ενδιαφερομένου σε ακρόαση.»

Άρθρο 42

Εξουσιοδοτικές διατάξεις για το ψηφιακό σύστημα και το μητρώο κατασκευαστών πινακίδων κυκλοφορίας - Τροποποίηση παρ. 31 και προσθήκη παρ. 31A στο άρθρο 112 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

1.

Στην παρ. 31 του άρθρου 112 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ., ν. 5209/2025, Α’ 100), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, το πρώτο εδάφιο αντικαθίσταται και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 31 διαμορφώνεται ως εξής: «31. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ρυθμίζονται οι διαστάσεις, οι προδιαγραφές των πινακίδων της παρ. 1 του άρθρου 94, περί πινακίδων αριθμού κυκλοφορίας, τα ζητήματα που σχετίζονται με τη χορήγηση πινακίδων για δοκιμαστική ή προσωρινή κυκλοφορία, ο τρόπος και η θέση ανάρτησης, τα ζητήματα που σχετίζονται με τα έγγραφα και τις ενδείξεις επί αυτών, καθώς και οποιοδήποτε σχετικό θέμα, για τα αυτοκίνητα, τα τρίτροχα οχήματα, τις μοτοσικλέτες και τα ρυμουλκούμενα από αυτά. Τα ζητήματα του πρώτου εδαφίου ρυθμίζονται ειδικώς:

  • α) για τα αγροτικά μηχανήματα, με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,
  • β) για τα μηχανήματα έργου με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών,
  • γ) για τα μοτοποδήλατα με απόφαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, και
  • δ) για τα ζωήλατα οχήματα με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.»
2.

Στο άρθρο 112 του Κ.Ο.Κ. προστίθεται παρ. 31Α ως εξής: «31Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται η λειτουργία του ψηφιακού συστήματος του άρθρου 94Α, η διαδικασία ηλεκτρονικής χορήγησης πινακίδων και η λειτουργία του μητρώου κατασκευαστών πινακίδων και καθορίζονται ιδίως:

  • α) η διαδικασία χορήγησης και αντικατάστασης πινακίδων, η οργάνωση και λειτουργία του ψηφιακού συστήματος, οι υπαγόμενες κατηγορίες οχημάτων και πινακίδων, οι χρήστες και οι φορείς που έχουν πρόσβαση, η διαλειτουργικότητα με άλλα πληροφοριακά συστήματα και η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, καθώς

και οι ειδοποιήσεις προς τον ενδιαφερόμενο, με διασταύρωση στοιχείων μέσω του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) στη θυρίδα Πολίτη στο «gov.gr» εφόσον είναι δυνατό, ή με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο ειδοποίησης,

  • β) η διαχείριση των αιτήσεων, η δέσμευση, αποδέσμευση, απόδοση και επιλογή αριθμού κυκλοφορίας, οι περιορισμοί επιλογής, καθώς και η μεταβολή κατηγορίας πινακίδας ή αρμόδιας Υπηρεσίας Μεταφορών και Επικοινωνιών,
  • γ) οι υποχρεώσεις των κατασκευαστών, η ηλεκτρονική διασύνδεση με το σύστημα, η κατασκευή, αποστολή

και παράδοση πινακίδων, οι χρόνοι κατασκευής και παράδοσης, η διαδικασία για τις ηλεκτρονικές εντολές κατασκευής και το απόθεμα ασφαλείας,

  • δ) τα παράβολα της παρ. 3 του άρθρου 94Α και ιδίως το ύψος, οι κατηγορίες, η διαχείριση και η ηλεκτρονική καταβολή τους, ο Αναλυτικός Λογαριασμός Εσόδων (ΑΛΕ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,

η πληρωμή των τελών των άρθρων 26 και 27 του ν. 2873/2000 (Α’ 285) και του άρθρου 27 του ν. 3220/2004 (Α’ 15), το προκαθορισμένο κόστος κατασκευής και αποστολής πινακίδων, που δεσμεύει τους εγγεγραμμένους κατασκευαστές, συμπεριλαμβάνει τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας και δύναται να καταβάλλεται μέσω του παραβόλου της παρ. 3, καθώς και η διαδικασία και οι όροι καταβολής του ποσού αυτού στους κατασκευαστές,

  • ε) τα ζητήματα της δημόσιας πρόσκλησης για την εγγραφή στο μητρώο κατασκευαστών πινακίδων, οι

τεχνικές, οικονομικές και ποιοτικές προδιαγραφές εγγραφής, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, το ύψος και τα θέματα που σχετίζονται με την εγγυητική επιστολή εγγραφής, ο δεσμευτικός χρόνος ετοιμότητας κατασκευής και παράδοσης πινακίδων, η διαδικασία και οι όροι εγγραφής, ανανέωσης, αναστολής και διαγραφής από το Μητρώο, καθώς και η διάρκεια ισχύος της εγγραφής,

  • στ) οι παραβάσεις των υποχρεώσεων των εγγεγραμμένων κατασκευαστών, τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα,

η διαδικασία διαπίστωσης της παράβασης και προηγούμενης ακρόασης, τα κριτήρια επιβολής και το ύψος των κυρώσεων εντός των ορίων της παρ. 8 του άρθρου 94Α, η διαδικασία είσπραξης των προστίμων κατά τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190), τα ζητήματα εφαρμογής του ψηφιακού τέλους συναλλαγής επί της καταβολής των προστίμων, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 94Α.»

Άρθρο 43

Διαπιστωτική πράξη παραγωγικής λειτουργίας ψηφιακού συστήματος πινακίδων και μητρώου κατασκευαστών - Προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο 114 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας Στο άρθρο 114 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ., ν. 5209/2025, Α’ 100), περί μεταβατικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 1Α ως εξής: «1Α. Με πράξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών που δημοσιεύεται στο Πρόγραμμα Διαύγεια, διαπιστώνονται η έναρξη και η έκταση της παραγωγικής λειτουργίας του συστήματος της παρ. 1 του άρθρου 94Α, καθώς και του μητρώου κατασκευαστών πινακίδων, με ολοκληρωμένη εγγραφή και διασύνδεση με το ψηφιακό σύστημα της παρ. 1 του άρθρου 94Α, τουλάχιστον ενός (1) κατασκευαστή. Μέχρι την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης του πρώτου εδαφίου, η κατασκευή, χορήγηση και αντικατάσταση πινακίδων των οχημάτων της παρ. 1 του άρθρου 94Α εξακολουθεί να διενεργείται σύμφωνα με την υπ’ αρ. 19800/24.5.1982 απόφαση του Υπουργού Συγκοινωνιών «Πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων και ρυμουλκουμένων» (Β’ 455) και την υπ’ αρ. 4700/330/23.1.2004 απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων και ρυμουλκούμενων» (Β’ 192). Οι υπουργικές αποφάσεις του δεύτερου εδαφίου ισχύουν και για τα οχήματα τα οποία δεν ρυθμίζονται με την παρ. 2 του άρθρου 94Α.»

Άρθρο 44

Συμπλήρωση ρυθμίσεων για εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης συγκοινωνιακού έργου της εταιρείας «Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία» Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 1 ν.δ. 511/1970 Στην παρ. 6 του άρθρου 1 του ν.δ. 511/1970 (Α’ 91), περί εγκαταστάσεων διάθεσης υγρών και αερίων καυσίμων, συνεργείων οχημάτων, πλυντηρίων, λιπαντηρίων και χώρων στάθμευσης που εξυπηρετούν μέσα μαζικής μεταφοράς, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, μετά τις λέξεις «των εταιρειών» προστίθενται οι λέξεις «Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.,», β) στο δεύτερο εδάφιο, βα) μετά τις λέξεις «συγκοινωνιακούς φορείς» προστίθενται οι λέξεις «Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.,», ββ) μετά τις λέξεις «από Κ.Τ.Ε.Λ.,» προστίθενται οι λέξεις «καθώς και από τους υποψηφίους αναδόχους υπηρεσιών συγκοινωνιακού έργου του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. υπό τον όρο της κατακύρωσης σε αυτούς,», γ) στο τρίτο εδάφιο, γα) μετά τις λέξεις «συγκοινωνιακών φορέων» προστίθενται οι λέξεις «Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.,», γβ) μετά τις λέξεις «οχημάτων των εταιρειών» προστίθενται οι λέξεις «Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.,» και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής: «6. Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις διάθεσης υγρών και αερίων καυσίμων, συνεργείων οχημάτων, πλυντηρίων λιπαντηρίων και χώρων στάθμευσης που εξυπηρετούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς των εταιρειών Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε., Ο.ΣΥ. Α.Ε., ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε., τα Κοινά Ταμεία Εκμετάλλευσης Λεωφορείων, τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα βαρέα οχήματα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και των επιχειρήσεών τους, καθώς και οι υφιστάμενες μονάδες τεμαχισμού και συμπίεσης ογκωδών αντικειμένων και βιομάζας, που χωροθετούνται εντός των αμαξοστασίων τους, κατά παρέκκλιση των σχετικών διατάξεων παραμένουν και λειτουργούν ως έχουν, έως και την 31η Δεκεμβρίου 2026, εφόσον τηρούνται τα απαιτούμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα και μέσα πυροπροστασίας. Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις ιδιωτικών φορέων, οι οποίες δυνάμει εν ισχύ σύμβασης μίσθωσης ή παροχής υπηρεσιών, χρησιμοποιούνται ως αμαξοστάσια ή συνεργεία συντήρησης οχημάτων από τους εποπτευόμενους συγκοινωνιακούς φορείς Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε., Ο.ΣΥ. Α.Ε., ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ή μέσων μαζικής μεταφοράς και βαρέων οχημάτων των Ο.Τ.Α. και των επιχειρήσεών τους ή από Κ.Τ.Ε.Λ., καθώς και από τους υποψηφίους αναδόχους υπηρεσιών συγκοινωνιακού έργου του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. υπό τον όρο της κατακύρωσης σε αυτούς, κατά παρέκκλιση των σχετικών διατάξεων παραμένουν και λειτουργούν ως έχουν, έως και την 31η Δεκεμβρίου 2026, εφόσον τηρούνται τα απαιτούμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα και μέσα πυροπροστασίας. Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις των εποπτευόμενων συγκοινωνιακών φορέων Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε., Ο.ΣΥ. Α.Ε., ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που έχουν ως αντικείμενο τη διαχείριση, συντήρηση και τεχνική υποστήριξη οχημάτων των εταιρειών Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε., Ο.ΣΥ. Α.Ε., ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε., των μέσων μαζικής μεταφοράς, των βαρέων οχημάτων των Ο.Τ.Α. και των επιχειρήσεών τους, των οχημάτων των Κ.Τ.Ε.Λ. και των τουριστικών λεωφορείων εξακολουθούν να λειτουργούν, ως προς τις χρήσεις συνεργείων συντήρησης και επισκευής, χώρων στάθμευσης, χώρων αποθήκευσης ανταλλακτικών, καθώς και μεταποιητικών δραστηριοτήτων χαμηλής και μέσης όχλησης, κατά παρέκκλιση τυχόν υφιστάμενων περιορισμών του Πολεοδομικού Σχεδιασμού α’ επιπέδου (Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτών Πόλεων) έως την 31η Δεκεμβρίου 2026. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία των εγκαταστάσεων υγρών και αερίων καυσίμων, των συνεργείων οχημάτων, των πλυντηρίων λιπαντηρίων και των χώρων στάθμευσης που εξυπηρετούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς των παραπάνω εταιρειών και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα βαρέα οχήματα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και των επιχειρήσεών τους, καθώς και τα οχήματα των Κ.Τ.Ε.Λ. που ιδρύονται εφεξής. Με όμοια απόφαση καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την προσαρμογή των ανωτέρω εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων που ήδη λειτουργούν.»

Άρθρο 45

Στάθμευση οχημάτων σε χώρους του πολιτιστικού πάρκου «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 62 ν. 4484/2017

1.

Στην παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 4484/2017 (Α’ 110), περί στάθμευσης οχημάτων σε χώρους του πολιτιστικού πάρκου «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», προστίθενται νέα εδάφια, τρίτο και τέταρτο, και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Η στάθμευση οχημάτων στους χώρους στάθμευσης του υπερτοπικού πολιτιστικού πάρκου του άρθρου πρώτου του ν. 3785/2009 (Α’ 138) με την επωνυμία «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», στο οποίο περιλαμβάνονται και οι απαιτούμενες θέσεις στάθμευσης που έχουν δεσμευτεί προς εξυπηρέτηση των κτιριακών του εγκαταστάσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων 960/1979 (Α’ 194), 1221/1981 (Α’ 292) και του π.δ. 111/2004 (Α’ 76), όπως ισχύουν, γίνεται με καταβολή αντιτίμου. Στο τμήμα του πρώτου εδαφίου δεν περιλαμβάνονται οι θέσεις που εξυπηρετούν τις ανάγκες στάθμευσης της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και που έχουν διατεθεί σύμφωνα με το άρθρο 6 του Παραρτήματος 1 του ν. 3785/2009. Οι χώροι του πρώτου εδαφίου λογίζονται ως χώροι στάθμευσης ιδιωτικής χρήσης και δύναται να παραχωρούνται στους χρήστες των κτιριακών εγκαταστάσεων ή σε περιοίκους, σύμφωνα με τον Κανονισμό Λειτουργίας του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με αντίτιμο που καθορίζεται σύμφωνα με την παρ. 2. Για τον σχεδιασμό, την ίδρυση και τη λειτουργία των εν λόγω χώρων στάθμευσης οχημάτων, όπως αυτοί έχουν κατασκευαστεί και υφίστανται με τα συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις τεχνικές προδιαγραφές τους, αρκεί η υπ’ αρ. 21/2011 άδεια οικοδομής της Διεύθυνσης Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και δεν απαιτείται άλλη άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένης της μη υποχρέωσης γνωστοποίησης των άρθρων 5 και 6 του ν. 4442/2016 (Α’ 230).»

2.

Κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, η ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» οφείλει να τηρεί, για τους χώρους της παρ. 1 σε ισχύ πιστοποιητικό ενεργητικής πυροπροστασίας από την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία, σύμφωνα με το άρθρο 21 του π.δ. 455/1976 (Α’ 169). Για την έκδοση του εν λόγω πιστοποιητικού, οι χώροι της παρ. 1 θεωρούνται χώρος στάθμευσης οχημάτων δημόσιας χρήσης και, ως γνωστοποίηση του άρθρου 6 του ν. 4442/2016 (Α’230), λογίζεται η άδεια οικοδομής της παρ. 1.

3.

Η ισχύς της παρ. 1 αρχίζει από την έναρξη ισχύος του ν. 4484/2017 (Α’ 110).

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Άρθρο 46

Αλλαγή φορέα δραστηριότητας - Προσθήκη παρ. 8 στο άρθρο 10 του ν. 2323/1995 Στο άρθρο 10 του ν. 2323/1995 (Α’ 145), περί αδειών ίδρυσης καταστημάτων λιανικού εμπορίου, προστίθεται παρ. 8 ως εξής: «8. H αλλαγή του φορέα δραστηριότητας καταστήματος της παρ. 1 δεν συνιστά ίδρυση νέου καταστήματος για την οποία απαιτείται έκδοση νέας άδειας του παρόντος.»

Άρθρο 47

Απλοποίηση διαδικασίας ηλέκτρισης Σταθμών Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας Γ’ ανταγωνιστικής διαδικασίας - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 43 ν. 5233/2025 Στην παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 5233/2025 (Α’ 166), περί παράτασης προθεσμιών ηλέκτρισης σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν επιλεγεί για ένταξη σε καθεστώς ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, αα) οι λέξεις «Α’, Β’ και Γ’ ανταγωνιστικές» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Α’ και Β’ ανταγωνιστικές», αβ) μετά τις λέξεις «30ή Ιουνίου 2026» διαγράφονται οι λέξεις «για τους Σ.Α.Η.Ε. που έχουν επιλεγεί για ενίσχυση στο πλαίσιο της Α’ και Β’ ανταγωνιστικής διαδικασίας και έως την 30ή Σεπτεμβρίου 2026 για τους Σ.Α.Η.Ε. που έχουν επιλεγεί στο πλαίσιο της Γ’ ανταγωνιστικής διαδικασίας», β) στο δεύτερο εδάφιο, βα) στο εισαγωγικό εδάφιο, οι λέξεις «των ημερομηνιών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «της ημερομηνίας», ββ) στην περ. β) μετά τις λέξεις «Επιλεγέντες Συμμετέχοντες» προστίθενται οι λέξεις «Σ.Α.Η.Ε. στις Α’, Β’ και Γ’ ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Η Εγγυητική Επιστολή Έντεχνης και Έγκαιρης Εκτέλεσης, που έχουν υποβάλει οι επιλεγέντες συμμετέχοντες Σταθμοί Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας (Σ.Α.Η.Ε.) στις Α’ και Β’ ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών που έχουν διενεργηθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), καταπίπτει πλήρως εάν οι επιλεγέντες συμμετέχοντες Σ.Α.Η.Ε. δεν υποβάλλουν αίτηση ενεργοποίησης ή πλήρη Δήλωση Ετοιμότητας προς τον αρμόδιο Διαχειριστή, μέχρι την 30ή Ιουνίου 2026. Μετά την παρέλευση της ημερομηνίας του πρώτου εδαφίου η Εγγυητική Επιστολή Έντεχνης και Έγκαιρης Εκτέλεσης καταπίπτει ως εξής:

  • α) [Καταργείται],
  • β) πλήρως, σε περίπτωση που οι Επιλεγέντες Συμμετέχοντες Σ.Α.Η.Ε. στις Α’, Β’ και Γ’ ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών δεν υποβάλουν καθόλου ή υποβάλουν στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. αίτηση

για ενεργοποίηση της σύνδεσης του Σ.Α.Η.Ε. κατά την παρ. 2 του άρθρου 27 του ν. 4951/2022 (Α’ 129), μετά τη 15η Δεκεμβρίου 2026.»

Άρθρο 48

Παράταση λειτουργίας νομίμως υφιστάμενων χρήσεων στη δημοτική ενότητα Αιγίου του Δήμου Αιγιαλείας - Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 3 του από 16.8.2016 προεδρικού διατάγματος Στην παρ. 5 του άρθρου 3 του από 16.8.2016 προεδρικού διατάγματος (ΑΑΠ 181), περί χρήσεων γης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «έως την πάροδο 10 ετών από τη δημοσίευση του παρόντος δ/τος» αντικαθίστανται από τις λέξεις «μέχρι τη δημοσίευση του οικείου Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου και σε κάθε περίπτωση όχι μετά την 31η.12.2027,», β) στο τέλος του δεύτερου εδαφίου οι λέξεις «εντός τριών (3) ετών από τη δημοσίευση του παρόντος» διαγράφονται και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής: «5. Νομίμως υφιστάμενες χρήσεις που αντίκεινται στις διατάξεις του παρόντος, εξακολουθούν να λειτουργούν μέχρι τη δημοσίευση του οικείου Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου και σε κάθε περίπτωση όχι μετά την 31η.12.2027, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που πιστοποιεί ότι δεν αποτελούν πηγή όχλησης για το περιβάλλον και ιδιαίτερα την κατοικία. Σε αντίθετη περίπτωση απομακρύνονται.»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’

ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Β’

Άρθρο 49

Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Β’ Καταργούνται τα άρθρα 6, 7 και 8Α του α.ν. 89/1967 (Α’ 132), περί εγκαταστάσεως έν Έλλάδι άλλοδαπών εμποροβιομηχανικών εταιρειών.

ΜΕΡΟΣ Γ’

ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ

Άρθρο 50

Έναρξη ισχύος

1.

Με την επιφύλαξη των παρ. 2 και 3, η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις του.

2.

Το άρθρο 39, περί παράτασης ισχύος μέτρων για την ομαλή λειτουργία της αγοράς, ισχύει από την 1η.10.2026.

3.

Το άρθρο 47, περί απλοποίησης της διαδικασίας ηλέκτρισης Σταθμών Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας Γ’ ανταγωνιστικής διαδικασίας, ισχύει από την 29η.9.2026. Καποδιστρίου 34, 104 32 Αθήνα Τηλ. Κέντρο 210 5279000 Αποστολή εγγράφων προς δημοσίευση στο ΦΕΚ στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://eservices.et.gr 01001590510260032 Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους. Αθήνα, 5 Οκτωβρίου 2026 Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝ. ΤΑΣΟΥΛΑΣ Οι Υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ Εξωτερικών ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ Εσωτερικών ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΒΑΝΙΟΣ Υγείας ΣΠΥΡΙΔΩΝ - ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ Προστασίας του Πολίτη ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ Υποδομών και Μεταφορών ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΤΣΗΡΑΣ Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΣΤΑΥΡΟΣ Ν. ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ Ανάπτυξης ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ Δικαιοσύνης ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΛΩΡΙΔΗΣ Μετανάστευσης και Ασύλου ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ΔΟΜΝΑ - ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ Ψηφιακής Διακυβέρνησης ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΤΟΥΡΝΑΣ Επικρατείας ΧΡΗΣΤΟΣ - ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΚΕΡΤΣΟΣ

Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.

Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα. ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)