Νόμοι — ΦΕΚ A' 319/2002
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ F
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 319 16 Δεκεμβρίου 2002
ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 3085
Κύρωση της Σύμβασης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Δημοκρατίας της Νοτίου Αφρικής για την απο?φυγή της διπλής φορολογίας και την αποτροπή της φο?ροδιαφυγής αναφορικά με τους φόρους εισοδήματος και κεφαλαίου.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή: Άρθρο πρώτο Κυρώνεται και έχει την ισχύ, που ορίζει το άρθρο 28 παρ. 1 του Συντάγματος, η Σύμβαση μεταξύ της Ελληνικής Δη?μοκρατίας και της Δημοκρατίας της Νοτίου Αφρικής για την αποφυγή της διπλής φορολογίας και την αποτροπή της φοροδιαφυγής αναφορικά με τους φόρους εισοδή?ματος και κεφαλαίου, που υπογράφηκε στην Πρετόρια στις 19 Νοεμβρίου 1998, το κείμενο της οποίας σε πρω?τότυπο στην ελληνική και αγγλική γλώσσα έχει ως εξής: ΣΥΜΒΑΣΗ Μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Δημοκρα?τίας της Νοτίον Αφρικής για την αποφυγή της διπλής φο?ρολογίας και της αποτροπής της φοροδιαφυγής αναφο?ρικά με τους φόρους εισοδήματος και κεφαλαίου Πρόλογος Η Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας και Η Κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Νοτίου Αφρικής επιθυμώντας να συνάψουν Σύμβαση για την αποφυγή της διπλής φορολογίας και της αποτροπής της φοροδια?φυγής αναφορικά με τους φόρους εισοδήματος και κε?φαλαίου, Συμφώνησαν τα ακόλουθα:
Άρθρο 1
ΠΡΟΣΩΠΑ ΕΠΙ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ Η ΣΥΜΒΑΣΗ Η παρούσα Σύμβαση εφαρμόζεται επί προσώπων που είναι κάτοικοι του ενός ή και των δύο Συμβαλλομένων Κρατών.
Άρθρο 2
ΚΑΛΥΠΤΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΟΙ
Η παρούσα Σύμβαση εφαρμόζεται στους φόρους ει?σοδήματος και κεφαλαίου πον επιβάλλονται για λογαρια?σμό ενός Συμβαλλόμενου Κράτους ή των διοικητικών υ?ποδιαιρέσεων ή των τοπικών αρχών, ανεξάρτητα από τον τρόπο που επιβάλλονται.
Φόροι εισοδήματος και κεφαλαίου θεωρούνται όλοι οι φόροι που επιβάλλονται στο συνολικό εισόδημα, στο συνολικό κεφάλαιο, ή σε στοιχεία του εισοδήματος ή του κεφαλαίου, συμπεριλαμβανομένων των φόρων που επι?βάλλονται στην ωφέλεια που προκύπτει από την εκποίηση κινητής ή ακίνητης περιουσίας, καθώς και των φόρων επί της υπεραξίας που προκύπτει από την ανατίμηση του κε?φαλαίου.
Οι υφιστάμενοι φόροι στους οποίους εφαρμόζεται η παρούσα Σύμβαση ειδικότερα είναι:
- α) Στην περίπτωση της Ελληνικής Δημοκρατίας:
ο φόρος εισοδήματος και κεφαλαίου των φυσικών προσώπων, ii) o φόρος εισοδήματος και κεφαλαίου των νομικών προσώπων, (εφεξής αναφερόμενος ως «Ελληνικός φό?ρος»).
- β) Στην περίπτωση της Νοτίου Αφρικής:
ο φόρος εισοδήματος και κεφαλαίου φυσικών και νο?μικών προσώπων, ii) ο φόρος επί των μερισμάτων, (εφεξής αναφερόμενος ως «Νοτιοαφρικάνικος φόρος»).
Η Σύμβαση εφαρμόζεται επίσης σε οποιουσδήποτε ταυτόσημους ή ουσιωδώς παρόμοιους φόρους που επι?βάλλονται μετά την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβα?σης επί πλέον, ή σε αντικατάσταση, των υφιστάμενων φό?ρων. Οι αρμόδιες -αρχές των Συμβαλλομένων Κρατών θα γνωστοποιούν η μια στην άλλη οποιεσδήποτε ουσιαστι?κές αλλαγές έχουν επέλθει στις αντίστοιχες φορολογικές νομοθεσίες τους.
Άρθρο 3
ΓΕΝΙΚΟΙ ΟΡΙΣΜΟΙ
Για τους σκοπούς αυτής της Σύμβασης, εκτός αν το κείμενο απαιτεί διαφορετικά:
- α) οι όροι «ένα Συμβαλλόμενο Κράτος» και το «άλλο
Συμβαλλόμενο Κράτος» υποδηλώνουν την Ελληνική Δη?μοκρατία ή την Νότιο Αφρική όπως το κείμενο απαιτεί,
- β) ο όρος «Ελληνική Δημοκρατία» περιλαμβάνει τα εδά?φη της Ελληνικής Δημοκρατίας και το τμήμα υφαλοκρη?πίδας και του υπεδάφους της κάτω από τη Μεσόγειο θά?λασσα, επί των οποίων η Ελληνική Δημοκρατία έχει κυ?6449
- γ) ο όρος «Νότιος Αφρική» σημαίνει τη Δημοκρατία της
Νοτίου Αφρικής και, χρησιμοποιούμενος με την γεωγρα?φική έννοια, περιλαμβάνει τα χωρικά ύδατα καθώς και ο?ποιασδήποτε περιοχής έξω από τα χωρικά ύδατα, συμπε?ριλαμβανομένης και της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας η οποία υπάρχει ή μπορεί να προσδιορισθεί στο μέλλον, κά?τω από τους νόμους της Νοτίου Αφρικής και σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, σε περιοχή στην οποία η Νότιος Αφρι?κή ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα ή δικαιοδοσία,
- δ) ο όρος «πρόσωπο» περιλαμβάνει ένα φυσικό πρόσω?πο, μια εταιρεία και οποιαδήποτε άλλη ένωση προσώπων,
αλλά στην περίπτωση της Νοτίου Αφρικής εξαιρεί την προσωπική εταιρεία,
- ε) ο όρος «εταιρεία» σημαίνει οποιαδήποτε εταιρική
μορφή κεφαλαιουχικού χαρακτήρα ή οποιοδήποτε νομι?κό πρόσωπο το οποίο έχει την ίδια φορολογική μεταχείρι?ση με μια εταιρεία,
- ζ) οι όροι «επιχείρηση ενός Συμβαλλόμενου Κράτους»
και «επιχείρηση του αλλού Συμβαλλόμενου Κράτους» υ?ποδηλώνουν αντίστοιχα μια επιχείρηση που ασκείται από κάτοικο του ενός Συμβαλλόμενου Κράτους και μια επιχεί?ρηση που ασκείται από κάτοικο του άλλου Συμβαλλόμε?νου Κράτους,
- η) ο όρος «υπήκοος» υποδηλώνει:
οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο που έχει την υπηκοό?τητα ενός Συμβαλλόμενου Κράτους, ii) οιοδήποτε νομικό πρόσωπο ή ένωση που αποκτά το νομικό καθεστώς του από τους νόμους που ισχύουν σε έ?να Συμβαλλόμενο Κράτος,
- θ) ο όρος «διεθνείς μεταφορές» υποδηλώνει οιαδήποτε
μεταφορά με πλοίο ή αεροσκάφος, εκτός αν το πλοίο ή το αεροσκάφος εκτελεί δρομολόγια αποκλειστικά μεταξύ τοποθεσιών μέσα σε ένα Συμβαλλόμενο Κράτος,
- ι) ο όρος «αρμόδια αρχή» υποδηλώνει:
στην Ελληνική Δημοκρατία, τον Υπουργό Οικονομι?κών ή τον εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπό του, ii) στη Νότιο Αφρική, τον Επίτροπο του Υπουργείου Οι?κονομικών ή τον εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπό του.
Όσον αφορά την εφαρμογή της Σύμβασης οποιαδή?ποτε στιγμή από ένα Συμβαλλόμενο Κράτος, οποιοσδή?ποτε ορός ο οποίος δεν προσδιορίζεται σ’ αυτή θα έχει, ε?κτός αν το κείμενο απαιτεί διαφορετικά, την έννοια που έχει κατά τη στιγμή της εφαρμογής σύμφωνα με τους νόμους αυτού του Κράτους όσον αφορά τους φόρους στους οποίους εφαρμόζεται η Σύμβαση, οποιαδήποτε έν?νοιας σύμφωνα με τους εφαρμοζόμενους φορολογικούς νόμους αυτού του Kράτους υπερισχύουσας εκείνης της έννοιας που δίδεται σ’ αυτό τον όρο σύμφωνα με άλλους νόμους του Κράτους αυτού.
Άρθρο 4
ΚΑΤΟΙΚΟΣ
Για τους σκοπούς αυτής της Σύμβασης, ο όρος «κά?τοικος τους ενός Συμβαλλομένου Κράτους» υποδηλώνει:
- α) στην Ελληνική Δημοκρατία, οιοδήποτε πρόσωπο το
οποίο, σύμφωνα με τους νόμους της Ελληνικής Δημο?κρατίας, υπόκειται σε φορολογία λόγω της κατοικίας του, τόπου διαμονής του, τόπου διοίκηση των δραστηριοτή?των του ή άλλου κριτηρίου παρόμοιας φύσης, αλλά αυτός ο όρος δεν περιλαμβάνει οποιοδήποτε πρόσωπο που υ?πόκεινται σε φορολογία στην Ελληνική Δημοκρατία όσον αφορά εισόδημα από πηγές της Ελληνικής Δημοκρατίας ή κεφαλαίου που βρίσκεται σ’ αυτήν,
- β) στην Νότιο Αφρική οιοδήποτε φυσικό πρόσωπο το ο?ποίο είναι μόνιμος κάτοικος στη Νότιο Αφρική και οποιο?δήποτε άλλο πρόσωπο εκτός από φυσικό το οποίο έχει
τον τόπο της πραγματικής διοίκησης των δραστηριοτή?των του στη Νότιο Αφρική,
- γ) το Κράτος και οποιαδήποτε πολιτική υποδιαίρεση ή
τοπική αρχή αυτού.
Αν σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 ένα φυσικό πρόσωπο είναι κάτοικος και των δύο Συμβαλλό?μενων Κρατών, τότε η νομική του κατάσταση καθορίζεται ως εξής:
- α) θεωρείται ότι είναι κάτοικος μόνο του Κράτους στο ο?ποίο έχει μόνιμη οικογενειακή εστία, αν έχει μόνιμη οικο?γενειακή εστία και στα δύο Κράτη, θεωρείται ότι είναι κά?τοικος του Κράτους με το οποίο διατηρεί στενότερους
προσωπικούς και οικονομικούς δεσμούς (κέντρο ζωτικών συμφερόντων),
- β) αν το Κράτος στο οποίο έχει το κέντρο των ζωτικών
συμφερόντων του δεν μπορεί να προσδιορισθεί, ή αν δεν έχει μόνιμη οικογενειακή εστία σε κανένα από τα δύο Κρά?τη, θεωρείται κάτοικος μόνο του Κράτους στο οποίο έχει την συνήθη διαμονή του,
- γ) αν έχει συνήθη διαμονή και στα δύο Κράτη ή σε κανέ?να από αυτά θεωρείται κάτοικος του Κράτους του οποίου
είναι υπήκοος,
- δ) αν είναι υπήκοος και των δύο Κρατών ή κανενός από
τα δύο, οι αρμόδιες αρχές των Συμβαλλομένων Κρατών διευθετούν το ζήτημα με αμοιβαία συμφωνία.
Αν σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 ένα πρόσωπο εκτός από φυσικό πρόσωπο είναι κάτοικος και των δύο Συμβαλλομένων Κρατών, τότε το πρόσωπο αυτό θεωρείται κάτοικος του Κράτους στο οποίο βρίσκεται η έ?δρα της πραγματικής διοίκησης του.
Άρθρο 5
ΜΟΝΙΜΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Για τους σκοπούς αυτής της Σύμβασης, ο όρος «μό?νιμη εγκατάσταση» υποδηλώνει ένα καθορισμένο τόπο ε?πιχειρηματικών δραστηριοτήτων μέσω του οποίου οι ερ?γασίες μιας επιχείρησης διεξάγονται εν όλω ή εν μέρει.
Ο όρος «μόνιμη εγκατάσταση» περιλαμβάνει ειδικό?τερα:
- α) έδρα διοίκησης,
- β) υποκατάστημα,
- γ) γραφείο,
- δ) εργοστάσιο,
- ε) εργαστήριο, και
- ζ) ορυχείο, πηγή πετρελαίου ή αερίου, λατομείο ή οποι?οδήποτε άλλο τόπο εξόρυξης ή εκμετάλλευσης φυσικών
πόρων.
Ένα εργοτάξιο ή ένα έργο κατασκευής, συναρμολό?γησης ή εγκατάστασης ή δραστηριότητες που σχετίζο?νται με σχεδιασμό, επίβλεψη ή παροχή συμβουλών, άμε?σα συνδεόμενα συνιστούν μόνιμη εγκατάσταση μόνο αν το εργοτάξιο, το έργο ή οι δραστηριότητες (μαζί με άλλα τέτοια εργοτάξια, έργα, ή δραστηριότητες, εάν υπάρχουν) διαρκεί περισσότερο από έξι μήνες.
Ο όρος μόνιμη εγκατάσταση επίσης περιλαμβάνει τη παροχή υπηρεσιών, περιλαμβανομένων των υπηρεσιών τεχνικής βοήθειας και συμβούλου, από μια επιχείρηση ε?6450 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) περιόδους που ισοδυνάμου ή υπερβαίνουν αθροιστικά τις 120 ημέρες, μέσα σε μια 12μηνη περίοδο.
Ανεξάρτητα από τις προηγούμενες διατάξεις αυτού του Άρθρου, ο όρος «μόνιμη εγκατάσταση» θεωρείται ότι δεν περιλαμβάνει :
- α) τη χρήση διευκολύνσεων αποκλειστικά με σκοπό την
αποθήκευση, έκθεση ή παράδοση αγαθών ή εμπορευμά?των που ανήκουν στην επιχείρηση.
- β) τη διατήρηση αποθέματος αγαθών ή εμπορευμάτων
που ανήκουν στην επιχείρηση αποκλειστικά με σκοπό την αποθήκευση, έκθεση ή παράδοση.
- γ) τη διατήρηση αποθέματος αγαθών ή εμπορευμάτων
που ανήκουν στην επιχείρηση αποκλειστικά με σκοπό την επεξεργασία από άλλη επιχείρηση,
- δ) τη διατήρηση καθορισμένου τόπου επιχειρηματικών
δραστηριοτήτων αποκλειστικά με σκοπό την αγορά αγα?θών ή εμπορευμάτων, ή για τη συλλογή πληροφοριών, για την επιχείρηση,
- ε) τη διατήρηση καθορισμένου τόπου επιχειρηματικών
δραστηριοτήτων αποκλειστικά με σκοπό την άσκηση ο?ποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας βοηθητικού ή προ?παρασκευαστικού χαρακτήρα για την επιχείρηση,
- ζ) τη διατήρηση καθορισμένου τόπου επιχειρηματικών
δραστηριοτήτων, αποκλειστικά με σκοπό την άσκηση ε?νός συνδυασμού δραστηριοτήτων από τις αναφερόμενες στις υποπαραγράφους α) έως ε), εφόσον η συνολική δρα?στηριότητα του εν λόγω καθορισμένου τόπου που προ?κύπτει από αυτόν τον συνδυασμό είναι βοηθητικού ή προ?παρασκευαστικού χαρακτήρα. 6) Ανεξάρτητα από τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2, όταν ένα πρόσωπο- εκτός από ανεξάρτητο πράκτορα για τον οποίο έχει εφαρμογή η παράγραφος 8- ενεργεί λο?γαριασμό μιας επιχείρησης και έχει εξουσιοδότηση βάσει της οποίας ενεργεί, συστηματικά στο άλλο Συμβαλλόμε?νο Κράτος για να συνάπτει συμβόλαια για λογαριασμό της εν λόγω επιχείρησης, αυτή η επιχείρηση θεωρείται ότι έχει μόνιμη εγκατάσταση στο Κράτος αυτό όσον αφο?ρά οποιεσδήποτε δραστηριότητες αναλαμβάνει το εν λό?γω πρόσωπο για την επιχείρηση, εκτός αν οι δραστηριό?τητες αυτού του προσώπου περιορίζονται σ’ εκείνες που αναφέρονται στην παράγραφο 5 οι οποίες, και αν ακόμη ασκούνται μέσω καθορισμένου τόπου επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, δεν καθιστούν αυτόν τον καθορισμένο τόπο μόνιμη εγκατάσταση σύμφωνα με τις διατάξεις αυ?τής της παραγράφου.
Ανεξάρτητα με τις προηγούμενες διατάξεις αυτού του Άρθρου και τις διατάξεις του Άρθρου 14, ένα πρόσω?πο που είναι κάτοικος ενός Συμβαλλόμενου Κράτους και διεξάγει δραστηριότητες σχετικά με προκαταρκτικές με?λέτες, έρευνα, εξόρυξη ή εκμετάλλευση φυσικών πόρων που βρίσκονται στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος θα θεω?ρείται ότι διεξάγει όσον αφορά αυτές τις δραστηριότητες εργασία σ’ αυτό το άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος μέσω μιας μόνιμης εγκατάστασης ή μιας καθορισμένης βάσης που βρίσκεται μέσα σ’ αυτό, εκτός εάν τέτοιες δραστη?ριότητες διεξάγονται για περίοδο ή περιόδους που δεν υ?περβαίνουν συνολικά τις 30 ημέρες μέσα σε διάστημα 12 μηνών. Εντούτοις, για τους σκοπούς αυτής της παραγρά?φου δραστηριότητες που διεξάγονται από μία επιχείρηση η οποία συνδέεται με άλλη επιχείρηση κατά την έννοια του Άρθρου 9 και αυτή η άλλη επιχείρηση συνεχίζει μέρος του ίδιου έργου τις ίδιες δραστηριότητες που διεξάγονται ή διεξάγονταν στη πρωτο-αναφερθείσα επιχείρηση, και οι δραστηριότητες που διεξάγονται από τις δύο επιχειρή?σεις υπερβαίνουν μία περίοδο ή περιόδους 30 ημερών μέ?σα σε διάστημα περιόδου 12 μηνών, τότε κάθε επιχείρη?ση θεωρείται ότι διεξάγει εργασίες μέσω μιας μόνιμης εγκατάστασης που βρίσκεται μέσα σ’ αυτό το άλλο Κρά?τος.
Μια επιχείρηση δεν θεωρείται ότι έχει μόνιμη εγκατά?σταση σ’ ένα Συμβαλλόμενο Κράτος απλά και μόνο επει?δή διεξάγει εργασίες σ’ αυτό το Κράτος μέσω μεσίτη, γε?νικού αντιπροσώπου επί προμήθεια ή άλλου ανεξάρτητου πράκτορα, εφόσον τα εν λόγω πρόσωπα ενεργούν μέσα στα συνήθη πλαίσια της δραστηριότητάς τους.
Το γεγονός ότι μια επιχείρηση που είναι κάτοικος ε?νός Συμβαλλόμενου Κράτους, ελέγχει ή ελέγχεται από ε?ταιρεία που είναι κάτοικος του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους, ή η οποία διεξάγει εργασίες σ’ αυτό το άλλο Κράτος (είτε μέσω μόνιμης εγκατάστασης είτε με άλλο τρόπο), δεν καθιστά την καθεμία από τις εταιρείες μόνιμη εγκατάσταση της άλλης.
Άρθρο 6
ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΑΠΟ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
Εισόδημα που αποκτάται από κάτοικο ενός Συμβαλ?λόμενου Κράτους από ακίνητη περιουσία (συμπεριλαμ?βανομένου του εισοδήματος από γεωργία ή δασοκομία) που βρίσκεται στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος μπορεί να φορολογείται σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Ο όρος «ακίνητη περιουσία» θα έχει την έννοια που ο?ρίζεται από τη νομοθεσία του Συμβαλλόμενου Κράτους στο οποίο βρίσκεται η εν λόγω περιουσία. Ο όρος περι?λαμβάνει σε κάθε περίπτωση περιουσία παρεπόμενη της ακίνητης περιουσίας, τα ζώα και τον εξοπλισμό που χρη?σιμοποιούνται στην γεωργία και δασοκομία, δικαιώματα στα οποία εφαρμόζονται οι διατάξεις του γενικού δικαίου για την έγγειο ιδιοκτησία, επικαρπία ακίνητης περιουσίας, δικαιώματα τα οποία παρέχουν προσόδους μεταβλητές ή σταθερές ως αντάλλαγμα για την εκμετάλλευση, ή δικαί?ωμα εκμετάλλευσης, μεταλλευτικών κοιτασμάτων, πη?γών και άλλων φυσικών πόρων. Πλοία, πλοιάρια και αερο?σκάφη δεν θεωρούνται ως ακίνητη περιουσία.
Οι διατάξεις της παραγράφου 1 εφαρμόζονται σε ει?σόδημα που προέρχεται από την άμεση χρήση, εκμίσθω?ση ή οποιασδήποτε άλλης μορφής χρήση ακίνητης περι?ουσίας.
Οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 3 έχουν επίσης ε?φαρμογή στο εισόδημα από ακίνητη περιουσία μιας επιχείρησης και στο εισόδημα από ακίνητη περιουσία που χρησιμοποιείται για την παροχή ανεξάρτητων προσωπι?κών υπηρεσιών.
Άρθρο 7
ΚΕΡΔΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Τα κέρδη μιας επιχείρησης ενός Συμβαλλόμενου Κράτους φορολογούνται μόνο σ’ αυτό το Κράτος εκτός αν η επιχείρηση διεξάγει εργασίες στο άλλο Συμβαλλό?μενο Κράτος μέσω μιας μόνιμης εγκατάστασης που βρί?σκεται σ’ αυτό. Αν η επιχείρηση διεξάγει εργασίες ως α?νωτέρω, τότε τα κέρδη της επιχείρησης μπορούν να φο?ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) 6451 μιας μόνιμης εγκατάστασης που βρίσκεται σ’ αυτό, τότε στο κάθε ένα Συμβαλλόμενο Κράτος αποδίδονται στη μό?νιμη αυτή εγκατάσταση τα κέρδη τα οποία υπολογίζεται ότι θα πραγματοποιούσε αν ήταν μια διαφορετική και α?νεξάρτητη επιχείρηση που ασχολείται με τις ίδιες ή πα?ρόμοιες δραστηριότητες κάτω από τις ίδιες ή παρόμοιες συνθήκες και συναλλάσσεται εντελώς ανεξάρτητα με την επιχείρηση της οποίας αποτελεί μόνιμη εγκατάσταση.
Κατά τον προσδιορισμό των κερδών μιας μόνιμης ε?γκατάστασης αναγνωρίζονται προς έκπτωση δαπάνες που πραγματοποιούνται για τους σκοπούς της μόνιμης ε?γκατάστασης, περιλαμβανομένων των πραγματοποιού?μενων για τους σκοπούς της μόνιμης εγκατάστασης διαχειριστικών και γενικών διοικητικών εξόδων, είτε στο Κρά?τος που βρίσκεται η μόνιμη εγκατάσταση είτε αλλού.
Κανένα κέρδος δεν θεωρείται ότι ανήκει στη μόνιμη ε?γκατάσταση λόγω απλής αγοράς αγαθών και εμπορευ?μάτων από την μόνιμη εγκατάσταση για λογαριασμό της επιχείρησης.
Για τους σκοπούς των προηγούμενων παραγράφων, τα κέρδη που αποδίδονται στη μόνιμη εγκατάσταση προσδιορίζονται με την ίδια μέθοδο κάθε χρόνο εκτός αν υπάρχουν βάσιμοι και επαρκείς λόγοι για το αντίθετο.
Σε περίπτωση που στα κέρδη περιλαμβάνονται στοιχεία εισοδήματος που αντιμετωπίζονται χωριστά σε άλλα Άρθρα αυτής της Σύμβασης, τότε οι διατάξεις αυτών των Άρθρων δεν επηρεάζονται από τις διατάξεις του παρό?ντος Άρθρου.
Άρθρο 8
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Κέρδη προερχόμενα από την εκμετάλλευση πλοίων σε διεθνείς μεταφορές φορολογούνται μόνο στο Συμ?βαλλόμενο Κράτος στο οποίο είναι νηολογημένα τα πλοία ή από το οποίο έχουν εφοδιασθεί προσωρινά ναυτιλιακά έγγραφα.
Κέρδη επιχείρησης ενός Συμβαλλόμενου Κράτους προερχόμενα από την εκμετάλλευση αεροσκάφους σε διεθνείς μεταφορές φορολογούνται μόνο σ’ αυτό το Κρά?τος.
Κέρδη επιχείρησης ενός Συμβαλλόμενου Κράτους προερχόμενα από κέρδη από τη χρήση ή εκμίσθωση ε?μπορευματοκιβωτίων (περιλαμβανομένων των ρυμουλ?κών και του σχετικού εξοπλισμού για την μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων) που χρησιμοποιούνται σε διε?θνείς μεταφορές φορολογούνται μόνο σ’ αυτό το Κρά?τος.
Οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 αυτού του Άρ?θρου έχουν επίσης εφαρμογή στα κέρδη που πραγματο?ποιούνται από συμμετοχή σε «POOL» σε κοινοπρακτικής μορφής εκμετάλλευση ή σε πρακτορείο που λειτουργεί σε διεθνές επίπεδο.
Άρθρο 9
ΣΥΝΔΕΟΜΕΝΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Αν
- α) επιχείρηση ενός Συμβαλλόμενου Κράτους συμμετέχει άμεσα ή έμμεσα στη διοίκηση, τον έλεγχο ή το κεφά?λαιο μιας επιχείρησης του άλλου Συμβαλλόμενου Κρά?τους, ή
- β) τα ίδια πρόσωπα συμμετέχουν άμεσα ή έμμεσα στη
διοίκηση , τον έλεγχο ή το κεφάλαιο μιας επιχείρησης του ενός Συμβαλλόμενου Κράτους και μιας επιχείρησης άλ?λου Συμβαλλόμενου Κράτους, και σε κάθε μια από τις περιπτώσεις αυτές επικρατούν ή επιβάλλονται μεταξύ των δύο επιχειρήσεων στις εμπορι?κές ή οικονομικές σχέσεις τους όροι οι οποίοι διαφέρουν από εκείνους που θα επικρατούσαν μεταξύ ανεξάρτητων επιχειρήσεων, τότε οποιαδήποτε κέρδη τα οποία θα είχαν πραγματοποιηθεί από μια από τις επιχειρήσεις, αλλά, λό?γω αυτών των όρων, δεν έχουν πραγματοποιηθεί, μπο?ρούν να συμπεριλαμβάνονται στα κέρδη αυτής της επιχείρησης και να φορολογούνται ανάλογα.
Αν ένα Συμβαλλόμενο Κράτος περιλαμβάνει στα κέρ?δη μιας επιχείρησης αυτού του Κράτους - και φορολογεί ανάλογα - κέρδη για τα οποία μια επιχείρηση του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους έχει φορολογηθεί σ’ αυτό το άλλο Κράτος και τα περιληφθέντα κατ’ αυτόν τον τρόπο κέρδη είναι κέρδη τα οποία θα είχαν πραγματοποιηθεί α?πό την επιχείρηση του πρώτου - μνημονευθέντους Κρά?τους αν οι όροι που επικρατούν μεταξύ των δύο επιχειρή?σεων ήταν οι ίδιοι με εκείνους που θα επικρατούσαν με?ταξύ ανεξάρτητων επιχειρήσεων, τότε αυτό το άλλο Κράτος προσαρμόζει ανάλογα το ποσό του φόρου που έχει επιβληθεί μέσα σ’ αυτό το Κράτος επί εκείνων των κερ?δών. Κατά τον καθορισμό μιας τέτοιας προσαρμογής, πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι λοιπές διατάξεις αυτής της Σύμβασης και οι αρμόδιες αρχές των Συμβαλλομένων Κρατών συμβουλεύονται η μια την άλλη αν κριθεί απαραί?τητο.
Άρθρο 10
ΜΕΡΙΣΜΑΤΑ
Μερίσματα που καταβάλλονται από εταιρεία που εί?ναι κάτοικος ενός Συμβαλλόμενου Κράτους σε κάτοικο του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους μπορούν να φορο?λογηθούν σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Τέτοια μερίσματα μπορούν όμως, επίσης να φορολο?γούνται στο Συμβαλλόμενο Κράτος του οποίου η εταιρεία που καταβάλλει τα μερίσματα είναι κάτοικος και σύμφω?να με τους νόμους αυτού του Κράτους, αλλά ο δικαιούχος των μερισμάτων είναι κάτοικος του άλλου Συμβαλλόμε?νου Κράτους, ο φόρος που επιβάλλεται κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν υπερβαίνει:
- α) το 5% του ακαθάριστου ποσού των μερισμάτων εάν ο
δικαιούχος είναι μία εταιρεία (εκτός από μία προσωπική ε?ταιρεία) η οποία κατέχει άμεσα τουλάχιστον 25% του κε?φαλαίου της εταιρείας που καταβάλλει τα μερίσματα,
- β) το 15% του ακαθάριστου ποσού των μερισμάτων σε
όλες τις άλλες περιπτώσεις. Οι αρμόδιες αρχές των Συμβαλλομένων Κρατών καθο?ρίζουν με αμοιβαία συμφωνία, το τρόπο εφαρμογής αυ?τών των περιορισμών. Η παρούσα παράγραφος δεν επη?ρεάζει τη φορολόγηση της εταιρείας όσον αφορά τα κέρ?δη από τα οποία καταβάλλονται τα μερίσματα.
Ο όρος «μερίσματα» όπως χρησιμοποιείται σ’ αυτό το Άρθρο υποδηλώνει εισόδημα από μετοχές, μετοχές «επι?καρπίας» ή δικαιώματα «επικαρπίας», μετοχές μεταλλεί?ων, ιδρυτικούς τίτλους ή άλλα δικαιώματα συμμετοχής σε κέρδη, που δεν αποτελούν απαιτήσεις από χρέη, καθώς ε?πίσης και εισόδημα από εταιρικά δικαιώματα το οποίο υ?6452 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) μόνιμης εγκατάστασης που βρίσκεται σ’ αυτό, ή παρέχει ανεξάρτητες προσωπικές υπηρεσίες σ’ αυτό το άλλο Κράτος μέσω καθορισμένης βάσης που βρίσκεται σ’ αυ?τό, και η συμμετοχή (holding) σε σχέση με την οποία κα?ταβάλλονται τα μερίσματα, συνδέεται ουσιαστικά μ’ αυτή τη μόνιμη εγκατάσταση ή την καθορισμένη βάση. Σ’ αυτή τη περίπτωση, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 7 ή 14, ανάλογα με την περίπτωση.
Αν μια εταιρεία που είναι κάτοικος ενός Συμβαλλόμε?νου Κράτους πραγματοποιεί κέρδη ή αποκτά εισόδημα στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος, αυτό το άλλο Κράτος δεν μπορεί να επιβάλλει φόρο στα μερίσματα που κατα?βάλλονται από την εταιρεία, εκτός αν αυτά τα μερίσματα καταβάλλονται σε κάτοικο αυτού του άλλου Κράτους ή η συμμετοχή (holding) σε σχέση με την οποία καταβάλλο?νται τα μερίσμτα συνδέεται ουσιαστικά με μόνιμη εγκατά?σταση ή καθορισμένη βάση που βρίσκεται σ’ αυτό το άλ?λο Κράτος, ούτε μπορεί να υπαγάγει τα μη διανεμόμενα κέρδη σε φόρο επί μη διανεμόμενων κερδών, ακόμη και αν τα καταβαλλόμενα μερίσματα ή τα μη διανεμόμενα κέρδη αποτελούνται εν όλω ή εν μέρει από κέρδη ή εισο?δήματα που προκύπτουν σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Άρθρο 11
ΤΟΚΟΙ
Τόκοι που προκύπτουν σ’ ένα Συμβαλλόμενο Κράτος και καταβάλλονται σε κάτοικο του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους μπορούν να φορολογούνται σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Αυτοί οι τόκοι μπορούν, όμως επίσης να φορολογού?νται στο Συμβαλλόμενο Κράτος στο οποίο προκύπτουν και σύμφωνα με τους νόμους αυτού του Κράτους, αλλά αν ο δικαιούχος των τόκων είναι κάτοικος του άλλου Συμ?βαλλόμενου Κράτος ο φόρος που επιβάλλεται κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν υπερβαίνει το 8% του ακαθάριστου ποσού των τόκων. Οι αρμόδιες αρχές των Συμβαλλόμενων Κρα?τών καθορίζουν με αμοιβαία συμφωνία το τρόπο εφαρμο?γής αυτού του περιορισμού.
Ανεξάρτητα από τις διατάξεις της παραγράφου 2, τό?κοι που προκύπτουν στο ένα Συμβαλλόμενο Κράτος θα ε?ξαιρούνται από το φόρο σ’ αυτό το Κράτος αν:
- α) οι τόκοι καταβάλλονται από το ίδιο το Συμβαλλόμενο
Κράτος ή μία πολιτική του υποδιαίρεση ή μία τοπική του αρχή,
- β) οι τόκοι καταβάλλονται σ’ αυτό το άλλο Συμβαλλόμε?νο Κράτος ή μία πολιτική του υποδιαίρεση ή μία τοπική
του αρχή,
- γ) οι τόκοι καταβάλλονται στην Κεντρική Τράπεζα της
Ελλάδος ή στη Νότιο Αφρικάνικη Αποθεματική Τράπεζα,
- δ) οι τόκοι καταβάλλονται σε οποιαδήποτε άλλη υπηρε?σία ή όργανο που ανήκουν εξ ολοκλήρου σ’ ένα Συμβαλ?λόμενο Κράτος ή μία πολιτική του υποδιαίρεση ή μία το?πική του αρχή.
Ο όρος «τόκοι» όπως χρησιμοποιείται σ’ αυτό το Άρ?θρο υποδηλώνει εισόδημα από απαιτήσεις από χρέη κά?θε είδους είτε εξασφαλίζονται με υποθήκη ή όχι, είτε πα?ρέχουν ή όχι δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη τον οφει?λέτη, και ιδιαίτερα, εισόδημα από κρατικό, χρεόγραφα και εισόδημα από ομολογίες με ή χωρίς ασφάλεια, περι?λαμβανομένων των δώρων (premiums) και βραβείων που συνεπάγονται τέτοιου είδους χρεώγραφα και ομολογίες καθώς επίσης και οιοδήποτε εισόδημα που έχει την ίδια φορολογική μεταχείριση με εισόδημα από τόκους σύμ?φωνα με τη φορολογική νομοθεσία του Συμβαλλόμενου Κράτους στο οποίο προκύπτει το εν λόγω εισόδημα.
Οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 δεν έχουν ε?φαρμογή αν ο δικαιούχος των τόκων, που είναι κάτοικος του ενός Συμβαλλόμενου Κράτους, διεξάγει εργασίες στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος στο οποίο προκύπτουν οι τόκοι, μέσω μόνιμης εγκατάστασης σ’ αυτό ή αν παρέχει στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος ανεξάρτητες προ?σωπικές υπηρεσίες από καθορισμένη βάση που βρίσκεται σ’ αυτό και η απαίτηση χρέους σε σχέση με την οποία κα?ταβάλλονται οι τόκοι συνδέεται ουσιαστικά μ’ αυτήν την μόνιμη εγκατάσταση ή την καθορισμένη βάση. Σ’ αυτή την περίπτωση, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 7 ή του άρθρου 14, ανάλογα με την περίπτωση.
Τόκοι θεωρούνται ότι προκύπτουν σ’ ένα Συμβαλλό?μενο Κράτος όταν ο καταβάλλων είναι κάτοικος αυτού του Κράτους. Αν, όμως, το πρόσωπο προκαταβάλλει τους τόκους, ανεξάρτητα αν είναι ή όχι κάτοικος ενός Συμβαλ?λόμενου Κράτους, έχει σε ένα Συμβαλλόμενο Κράτος μό?νιμη εγκατάσταση ή καθορισμένη βάση σε σχέση με την οποία προέκυψε η οφειλή για την οποία καταβάλλονται οι τόκοι, και αυτοί οι τόκοι βαρύνουν αυτή τη μόνιμη εγκα?τάσταση ή την καθορισμένη βάση, τότε αυτοί οι τόκοι θε?ωρούνται ότι προκύπτουν στο Κράτος που βρίσκεται η μόνιμη εγκατάσταση ή η καθορισμένη βάση.
Σε περίπτωση που, λόγω ειδικής σχέσης μεταξύ του καταβάλλοντα και του δικαιούχου ή μεταξύ αυτών και κά?ποιου άλλου προσώπου, το ποσό των τόκων, λαμβανομέ?νης υπόψη της απαίτησης από το χρέος για την οποία κα?ταβάλλονται, υπερβαίνει το ποσό το οποίο θα είχε συμ?φωνηθεί μεταξύ του καταβάλλοντα και του δικαιούχου ελλείψει μιας τέτοιας σχέσης, οι διατάξεις αυτού του Άρ?θρου έχουν εφαρμογή μόνο στο τελευταίο αναφερθέν ποσόν. Σ’ αυτή τη περίπτωση, το υπερβάλλον μέρος των πληρωμών φορολογείται σύμφωνα με τους νόμους του καθενός Συμβαλλόμενου Κράτους, λαμβανομένων υπό?ψη και των λοιπών διατάξεων της παρούσας Σύμβασης.
Άρθρο 12
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Δικαιώματα που προκύπτουν σ’ ένα Συμβαλλόμενο Κράτος και καταβάλλονται σε κάτοικο του άλλου Συμ?βαλλόμενου Κράτους μπορούν να φορολογούνται σ’ αυ?τό το άλλο Κράτος.
Τέτοια δικαιώματα μπορούν όμως, επίσης να φορο?λογούνται στο Συμβαλλόμενο Κράτος στο οποίο προκύ?πτουν και σύμφωνα με τους νόμους αυτού του Κράτους, αλλά αν ο δικαιούχος των δικαιωμάτων είναι κάτοικος του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους, ο φόρος που επιβάλλε?ται κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν υπερβαίνει:
- α) το 5% του ακαθάριστου ποσού των πληρωμών που α?ναφέρονται στην παράγραφο 3 α),
- β) το 7% του ακαθάριστου ποσού των πληρωμών που α?ναφέρονται στην παράγραφο 3 β).
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) 6453 κινηματογραφικών ταινιών, και ταινιών ή μαγνητοταινιών ή δισκετών ή οποιουδήποτε άλλου μέσου για τηλεοπτικές ή ραδιοφωνικές εκπομπές,
- β) πληρωμές κάθε είδους που εισπράττονται ως αντάλ?λαγμα για τη χρήση, ή το δικαίωμα χρήσης, οιασδήποτε
ευρεσιτεχνίας, εμπορικού σήματος, σχεδίου ή προτύπου μηχανολογικού σχεδίου, μυστικού τύπου ή διαδικασίας παραγωγής, ή για τη χρήση, ή το δικαίωμα χρήσης, βιο?μηχανικού, εμπορικού ή επιστημονικού εξοπλισμού, ή για πληροφορίες που αφορούν σε βιομηχανική, εμπορική ή ε?πιστημονική εμπειρία.
Οι διατάξεις των άρθρων 1 και 2 δεν έχουν εφαρμογή αν ο δικαιούχος των δικαιωμάτων, όντας κάτοικος ενός Συμβαλλόμενου Κράτους, διεξάγει εργασίες στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος στο οποίο προκύπτουν τα δικαιώ?ματα, μέσω μόνιμης εγκατάστασης που βρίσκεται σ’ αυ?τό, ή παρέχει σ’ αυτό το άλλο Κράτος ανεξάρτητες προ?σωπικές υπηρεσίες από καθορισμένη βάση που βρίσκεται σ’ αυτό, και το δικαίωμα ή η περιουσία σε σχέση με την ο?ποία καταβάλλονται τα δικαιώματα συνδέεται ουσιαστικά με αυτή τη μόνιμη εγκατάσταση ή την καθορισμένη βάση. Σ’ αυτή τη περίπτωση έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 7 ή του άρθρου 14, ανάλογα με την περίπτωση.
Δικαιώματα θεωρούνται ότι προκύπτουν σ’ ένα Συμ?βαλλόμενο Κράτος αν ο καταβάλλων είναι κάτοικος αυ?τού του Κράτους. Αν, όμως, το πρόσωπο που καταβάλλει τους τόκους, ανεξάρτητα αν είναι ή όχι κάτοικος ενός Συμβαλλόμενου Κράτους, έχει σ’ ένα Συμβαλλόμενο Κράτος μόνιμη εγκατάσταση ή καθορισμένη βάση σε σχέ?ση με την οποία προέκυψε η υποχρέωση καταβολής των δικαιωμάτων και τα δικαιώματα αυτά βαρύνουν τη μόνιμη εγκατάσταση ή την καθορισμένη βάση, τότε τα εν λόγω δικαιώματα θεωρούνται ότι προκύπτουν στο Κράτος στο οποίο βρίσκεται η μόνιμη εγκατάσταση ή η καθορισμένη βάση.
Σε περίπτωση που, λόγω ειδικής σχέσης μεταξύ του καταβάλλοντα και του δικαιούχου ή μεταξύ αυτών των δύο και κάποιου άλλου προσώπου, το ποσόν των δικαιω?μάτων, λαμβανομένης υπόψη της χρήσης ή του δικαιώ?ματος χρήσης ή των πληροφοριών για τα οποία καταβάλ?λονται τα δικαιώματα, υπερβαίνει το ποσό το οποίο θα είχε συμφωνηθεί μεταξύ του καταβάλλοντα και του δικαιούχου, ελλείψει μιας τέτοιας σχέσης, οι διατάξεις του παρόντος Άρθρου έχουν εφαρμογή μόνο στο τελευ?ταίο αναφερθέν ποσόν. Σ’ αυτή τη περίπτωση, το υπερ?βάλλον μέρος της καταβολής φορολογείται σύμφωνα με τους νόμους του καθενός Συμβαλλόμενου Κράτους, λαμ?βανομένων υπ’ όψη και των λοιπών διατάξεων της παρού?σας Σύμβασης.
Άρθρο 13
ΩΦΕΛΕΙΑ ΑΠΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Ωφέλεια που αποκτάται από κάτοικο ενός Συμβαλλό?μενου Κράτους από την εκποίηση ακίνητης περιουσίας που αναφέρεται στο άρθρο 6 και βρίσκεται στο άλλο Συμ?βαλλόμενο Κράτος μπορεί να φορολογείται σ’ αυτό το άλ?λο Κράτος.
Ωφέλεια από την εκποίηση κινητής περιουσίας που α?ποτελεί τμήμα της επαγγελματικής περιουσίας μιας μόνι?μης εγκατάστασης που έχει μια επιχείρηση ενός Συμβαλ?λόμενου Κράτους στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος ή κινη?τής περιουσίας που ανήκει σε καθορισμένη βάση την οποία κάτοικος του ενός Συμβαλλόμενου Κράτους διαθέτει στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος για τον σκοπό της παροχής α?νεξάρτητων προσωπικών υπηρεσιών, περιλαμβανομένης της ωφέλειας από την εκποίηση μιας τέτοιας μόνιμης ε?γκατάστασης (μόνης ή με ολόκληρη την επιχείρηση) ή τέ?τοιας καθορισμένης βάσης, μπορεί να φορολογείται σ’ αυ?τό το άλλο Κράτος.
Ωφέλεια από την εκποίηση πλοίων ή αεροσκαφών που εκτελούν διεθνείς μεταφορές ή κινητής περιουσίας που συνδέεται με την εκμετάλλευση τέτοιων πλοίων ή αε?ροσκαφών, φορολογείται μόνο στο Συμβαλλόμενο Κρά?τος στο οποίο τα κέρδη από την εκμετάλλευση των εν λό?γω πλοίων ή αεροσκαφών φορολογούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του Άρθρου 8.
Ωφέλεια από την εκποίηση οποιασδήποτε περιουσίας εκτός από εκείνη που αναφέρεται στις παραγράφους 1, 2 και 3, φορολογείται μόνο στο Συμβαλλόμενο Κράτος στο οποίο είναι κάτοικος ο εκποιών την περιουσία.
Άρθρο 14
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Εισόδημα που αποκτά ένα φυσικό πρόσωπο το οποίο είναι κάτοικος ενός Συμβαλλόμενου Κράτους έναντι ε?παγγελματικών υπηρεσιών ή άλλων δραστηριοτήτων α?νεξάρτητου χαρακτήρα φορολογούνται μόνο σ’ αυτό το Κράτος εκτός αν διατηρεί κατά συνήθη τρόπο μια καθο?ρισμένη βάση στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος για τον σκοπό άσκησης των δραστηριοτήτων του. Αν έχει μια τέ?τοια καθορισμένη βάση, το εισόδημα μπορεί να φορολο?γείται στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος αλλά μόνο κατά το τμήμα εκείνο που αποδίδεται σ’ αυτήν την καθορισμένη βάση. Για τους σκοπούς αυτής της Σύμβασης, εάν το φυ?σικό πρόσωπο που είναι κάτοικος ενός Συμβαλλόμενου Κράτους βρίσκεται στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος για περίοδο ή περιόδους μεγαλύτερες κατά μέσο όρο των 183 ημερών για κάθε 12μηνη περίοδο που αρχίζει ή τελει?ώνει στο οικονομικό έτος που αναφέρεται, θεωρείται ότι διατηρεί κατά συνήθη τρόπο καθορισμένη βάση στο άλλο Κράτος και το εισόδημα που αποκτάται από την άσκηση των δραστηριοτήτων του σ’ αυτό το άλλο Κράτος θα α?ποδίδεται σ’ αυτήν την καθορισμένη βάση.
Ο όρος «επαγγελματικές υπηρεσίες» περιλαμβάνει ι?διαίτερα ανεξάρτητες επιστημονικές, φιλολογικές, καλλι?τεχνικές, εκπαιδευτικές ή διδακτικές δραστηριότητες κα?θώς επίσης και τις ανεξάρτητες δραστηριότητες ιατρών, δικηγόρων, μηχανικών, αρχιτεκτόνων, οδοντιάτρων και λογιστών.
Άρθρο 15
ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Με την επιφύλαξη των διατάξεων των άρθρων 16, 18 και 19, μισθοί, ημερομίσθια και άλλες παρόμοιες αμοιβές που αποκτά κάτοικος ενός Συμβαλλόμενου Κράτους για εξαρτημένη απασχόληση φορολογούνται σ’ αυτό το Κρά?τος εκτός αν η απασχόληση ασκείται στο άλλο Συμβαλ?λόμενο Κράτος. Αν η απασχόληση ασκείται έτσι η αμοιβή που αποκτάται από αυτήν, μπορεί να φορολογείται στο άλλο Κράτος. 6454 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) πρώτο μνημονευόμενο Κράτος εάν:
- α) ο δικαιούχος της αμοιβής βρίσκεται στο άλλο Κράτος
για περίοδο ή περιόδους που δεν υπερβαίνουν συνολικά τις 183 μέρες σε οποιαδήποτε περίοδο 12 μηνών που αρχίζει ή τελειώνει στο οικείο οικονομικό έτος, και
- β) η αμοιβή καταβάλλεται από, ή για λογαριασμό, εργο?δότη που δεν είναι κάτοικος του άλλου Κράτους, και
- γ) η αμοιβή δεν βαρύνει μόνιμη εγκατάσταση ή καθορι?σμένη βάση που έχει ο εργοδότης στο άλλο Κράτος.
Ανεξάρτητα από τις προηγούμενες διατάξεις αυτού του Άρθρου, αμοιβή που αποκτάται από εξαρτημένη α?πασχόληση που ασκείται σε πλοίο ή αεροσκάφος σε διε?θνείς μεταφορές, μπορεί να φορολογείται στο Συμβαλ?λλόμενο Κράτος στο οποίο φορολογούνται τα κέρδη από την εκμετάλλευση του πλοίου ή του αεροσκάφους σύμ?φωνα με τις διατάξεις του Άρθρου 8.
Ανεξάρτητα από τις προηγούμενες διατάξεις, μισθοί, ημερομίσθια και άλλες αμοιβές, που αποκτώνται από κά?τοικο ενός Συμβαλλόμενου Κράτους έναντι εργασίας η ο?ποία συνδέεται με δραστηριότητες που αναφέρονται στην παράγραφο 7 του Άρθρου 5 διεξάγεται δια μέσου μίας μόνιμης εγκατάστασης ή μίας καθορισμένης βάσης στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος, μπορεί να φορολογεί?ται σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Άρθρο 16
ΑΜΟΙΒΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ Αμοιβές διευθυντών και άλλες παρόμοιες πληρωμές που καταβάλλονται σε κάτοικο ενός Συμβαλλόμενου Κράτους υπό την ιδιότητα του ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου μιας εταιρείας που είναι κάτοικος του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους μπορεί να φορολογούνται σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Άρθρο 17
ΨΥΧΑΓΩΓΟΙ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΕΣ
Ανεξάρτητα από τις διατάξεις των άρθρων 7, 14 και 15, εισόδημα που αποκτάται από κάτοικο ενός Συμβαλ?λόμενου Κράτους ως πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες ψυχαγωγίας, όπως καλλιτέχνης θεάτρου, κινηματογρά?φου, ραδιοφώνου ή τηλεόρασης ή μουσικός ή ως αθλη?τής από την άσκηση αυτών των προσωπικών δραστηριο?τήτων του στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος, μπορούν να φορολoγoύvται σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Αν εισόδημα από την άσκηση προσωπικών δραστη?ριοτήτων από πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες ψυχαγω?γίας ή έναν αθλητή υπό την ιδιότητα του αυτή, δεν περιέχεται σ’ αυτό το πρόσωπο αλλά σε άλλο πρόσωπο, αυτό το εισόδημα μπορεί, ανεξάρτητα από τις διατάξεις των άρ?θρων 7, 14 και 15, να φορολογείται στο Συμβαλλόμενο Κράτος στο οποίο ασκούνται οι δραστηριότητες του προ?σώπου που παρέχει υπηρεσίες ψυχαγωγίας ή του αθλητή.
Άρθρο 18
ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΤΗΣΙΕΣ ΠΑΡΟΧΕΣ
Με τις επιφύλαξη των διατάξεων της παρ. 2 του άρ?θρου 19, συντάξεις και άλλες παρόμοιες αμοιβές για υ?πηρεσίες που πρόσφερε στο παρελθόν, και ετήσιες πα?ροχές, που προκύπτουν σε ένα Συμβαλλόμενο Κράτος και καταβάλλονται σε κάτοικο του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους φορολογούνται το πρώτο αναφερόμενο Κρά?τος.
Ο όρος «ετήσια παροχή» σημαίνει ένα καθορισμένο ποσό που καταβάλλεται σε καθορισμένα χρονικά διαστή?ματα, εφ’ όρου ζωής ή για ορισμένο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα την ανάληψη υποχρέωσης για την πραγμα?τοποίηση των καταβολών αυτών έναντι επαρκούς και πλή?ρους χρηματικού ανταλλάγματος ή ανταλλάγματος δε?κτικού αποτιμήσεως σε χρήμα
Άρθρο 19
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
α) Μισθοί, ημερομίσθια και άλλες παρόμοιες αμοιβές, εκτός από σύνταξη, που καταβάλλονται από ένα Συμβαλ?λόμενο Κράτος ή μία πολιτική υποδιαίρεση ή μια τοπική αρχή αυτού σ’ ένα φυσικό πρόσωπο έναντι υπηρεσιών που παρασχέθηκαν προς το Κράτος αυτό ή υποδιαίρεση ή την τοπική αρχή, φορολογούνται μόνο σ’ αυτό το Κράτος.
- β) Εντούτοις, αυτοί οι μισθοί, ημερομίσθια και άλλες πα?ρόμοιες αμοιβές φορολογούνται μόνο στο άλλο Συμβαλ?λόμενο Κράτος αν οι υπηρεσίες παρέχονται μέσα στο
Κράτος αυτό και το φυσικό πρόσωπο είναι κάτοικος αυ?τού του Κράτους και: i) είναι υπήκοος αυτού του Κράτους, ή ii) δεν έγινε κάτοικος αυτού του Κράτους αποκλειστικά και μόνο για το σκοπό παροχής των υπηρεσιών.
α) Οποιαδήποτε σύνταξη που καταβάλλεται από ένα Συμβαλλόμενο Κράτος ή μία πολιτική υποδιαίρεση ή από τοπική αρχή αυτού ή από ταμεία που συστάθηκαν από αυ?τά, σ’ ένα φυσικό πρόσωπο για υπηρεσίες που παρασχέθη?καν προς το Κράτος αυτό ή προς την υποδιαίρεση ή προς την τυπική αρχή φορολογείται μόνο σ’ αυτό το Κράτος.
- β) Μια τέτοια σύνταξη όμως, φορολογείται μόνο στο άλ?λο Συμβαλλόμενο Κράτος αν το φυσικό πρόσωπο είναι υ?πήκοος και κάτοικος του Κράτους αυτού.
Οι διατάξεις των άρθρων 15, 16, 17 και 18 εφαρμόζο?νται σε μισθούς, ημερομίσθια και άλλες παρόμοιες αμοι?βές και συντάξεις για υπηρεσίες που παρασχέθηκαν σε σχέση με επαγγελματική δραστηριότητα που διεξάγεται από ένα Συμβαλλόμενο Κράτος ή πολιτική υποδιαίρεση ή τοπική αρχή αυτού.
Άρθρο 20
ΔΑΣΚΑΛΟΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ, ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΥΟΜΕΝΟΙ
Ένα φυσικό πρόσωπο που επισκέπτεται ένα Συμβαλ?λόμενο Κράτος μετά από πρόσκληση από ένα πανεπιστή?μιο, ερευνητικό ίδρυμα ή άλλο οργανισμό ανώτατης ή α?νώτερης εκπαίδευσης, μόνο για το σκοπό της διδασκα?λίας ή την διεξαγωγή έρευνας σ’ αυτά τα ιδρύματα και ο οποίος είναι ή ήταν αμέσως πριν από αυτή την επίσκεψη, κάτοικος του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους, απαλλάσ?σεται από τον φόρο στο πρώτο μνημονευόμενο Κράτος ε?πί αμοιβής, από πηγές εκτός του πρώτου μνημονευόμε?νου Κράτους για τέτοια διδασκαλία ή έρευνα για περίοδο που δεν ξεπερνά τα δύο χρόνια από την ημερομηνία της πρώτης άφιξης του σ’ αυτό το Κράτος.
Οι διατάξεις της παραγράφου 1 του Άρθρου αυτού δεν θα έχουν εφαρμογή σε εισόδημα από έρευνα, εάν αυ?τή η έρευνα αναλαμβάνεται όχι για το δημόσιο συμφέρον αλλά πρωταρχικά για ιδιωτικό ώφελος ενός συγκεκριμέ?νου προσώπου ή προσώπων. ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) 6455 Συμβαλλόμενου Κράτους, απαλλάσσεται από το φόρο στο πρώτο μνημονευόμενο Κράτος για πληρωμές που ε?λήφθησαν εκτός του πρώτου μνημονευόμενου Κράτους για τους σκοπούς της συντήρησης, εκπαίδευσης ή εξά?σκησής του.
Άρθρο 21
ΑΛΛΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ
Εισοδήματα κατοίκου ενός Συμβαλλόμενου Κρά?τους, οπουδήποτε και αν προκύπτουν, που δεν ρυθμίζο?νται με τα προηγούμενα άρθρα αυτής της Σύμβασης φο?ρολογούνται μόνο στο Κράτος αυτό.
Οι διατάξεις της παραγράφου 1 δεν εφαρμόζονται ε?πί εισοδήματος , με εξαίρεση το εισόδημα από ακίνητη πε?ριουσία όπως ορίζεται στη παράγραφο 2 του άρθρου 6, αν ο δικαιούχος αυτού του εισοδήματος όντας κάτοικος ενός Συμβαλλόμενου Κράτους, διεξάγει επιχείρηση στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος μέσω μόνιμης εγκατάστα?σης που βρίσκεται σ’ αυτό, ή ασκεί σ’ αυτό το άλλο Κρά?τος ανεξάρτητες προσωπικές υπηρεσίες από μια καθορι?σμένη βάση που βρίσκεται σ’ αυτό, και το δικαίωμα ή η πε?ριουσία σε σχέση με την οποία καταβάλλεται το εισόδημα συνδέεται ουσιαστικά με αυτή τη μόνιμη εγκατάσταση ή την καθορισμένη βάση. Σε μια τέτοια περίπτωση εφαρμό?ζονται οι διατάξεις του Άρθρου 7 ή του Άρθρου 14, ανά?λογα με την περίπτωση.
Ανεξάρτητα από τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2, εισοδήματα κατοίκου ενός Συμβαλλόμενου Κράτους που δεν ρυθμίζονται από τα προηγούμενα άρθρα αυτής της Σύμβασης και προκύπτουν στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος μπορούν να φορολογούνται επίσης σ’ αυτό το άλ?λο Κράτος.
Άρθρο 22
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Κεφάλαιο αντιπροσωπευόμενο από ακίνητη περιου?σία όπως αναφέρεται στο Άρθρο 6, τη οποία ανήκει σε κά?τοικο ενός Συμβαλλόμενου Κράτους και βρίσκεται στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος, δύναται να φορολογείται σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Κεφάλαιο αντιπροσωπευόμενο από κινητή περιουσία που αποτελεί τμήμα της επαγγελματικής περιουσίας μιας μόνιμης εγκατάστασης την οποία μια επιχείρηση ενός Συμβαλλόμενου Κράτους έχει στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος ή από κινητή περιουσία η οποία συνδέεται με κα?θορισμένη βάση την οποία διαθέτει κάτοικος ενός Συμ?βαλλόμενου Κράτους στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος για τον σκοπό άσκησης ανεξάρτητων προσωπικών υπη?ρεσιών, δύναται να φορολογείται σ’ αυτό το άλλο Κράτος.
Κεφάλαιο αντιπροσωπευόμενο από πλοία ή αερο?σκάφη σε διεθνείς μεταφορές ή από κινητή περιουσία που συνδέεται με την εκμετάλλευση τέτοιων πλοίων ή αε?ροσκαφών, φορολογείται μόνο στο Συμβαλλόμενο Κρά?τος στο οποίο τα κέρδη από την εκμετάλλευση των ανω?τέρω αναφερθέντων πλοίων ή αεροσκαφών φορολογού?νται σύμφωνα με τις διατάξεις του Άρθρου 8.
Όλα τα άλλα στοιχεία τον κεφαλαίου κατοίκου ενός Συμβαλλόμενου Κράτους φορολογούνται μόνο σ’ αυτό το Κράτος.
Άρθρο 23
ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
Η διπλή φορολογία αποφεύγεται ως ακολούθως:
- α) Στην περίπτωση της Ελληνικής Δημοκρατίας, αν κά?τοικος της Ελληνικής Δημοκρατίας αποκτά εισόδημα ή
κατέχει κεφάλαιο το οποίο, σύμφωνα με τις διατάξεις αυ?τής της Σύμβασης, δύναται να φορολογείται στη Νότιο Α?φρική, η Ελληνική Δημοκρατία παραχωρεί: i) ως έκπτωση από το φόρο εισοδήματος αυτού του κα?τοίκου, ποσό ίσο προς το φόρο εισοδήματος που κατα?βλήθηκε στη Νότιο Αφρική, ii) ως έκπτωση από το φόρο κεφαλαίου αυτού του κα?τοίκου, ποσό ίσο προς το φόρο κεφαλαίου που καταβλή?θηκε στη Νότιο Αφρική. Μια τέτοια έκπτωση δεν μπορεί, εν τούτοις, να υπερβαί?νει, και στις δύο περιπτώσεις το τμήμα του φόρου εισο?δήματος ή του φόρου κεφαλαίου, όπως υπολογίσθηκε πριν να δοθεί η έκπτωση, το οποίο αντιστοιχεί, ανάλογα με την περίπτωση, στο εισόδημα ή στο κεφάλαιο το οποίο δύναται να φορολογείται στη Νότιο Αφρική.
- β) Στην περίπτωση της Νοτίου Αφρικής, ο ελληνικός φό?ρος που καταβάλλεται από κατοίκους της Νοτίου Αφρι?κής έναντι εισοδήματος ή κεφαλαίου, που φορολογείται
στην Ελληνική Δημοκρατία σύμφωνα με τις διατάξεις αυ?τής της Σύμβασης, θα εκπίπτεται από τους οφειλόμενους φόρους σύμφωνα με τους φορολογικούς νόμους της Νο?τίου Αφρικής. Μια τέτοια έκπτωση δεν μπορεί, εν τούτοις, να υπερβαίνει ένα ποσό το οποίο αντιστοιχεί στο συνολι?κό φόρο της Νοτίου Αφρικής ο οποίος θα καταβάλλεται με τον ίδιο συντελεστή όπως το εισόδημα ή το κεφάλαιο που αναφέρεται στο συνολικό εισόδημα ή στο συνολικό κεφάλαιο αντίστοιχα.
Για τους σκοπούς της παραγράφου 1 αυτού του Άρ?θρου, οι όροι «Ελληνικός πληρωτέος φόρος» και «Νοτιο?αφρικάνικος πληρωτέος φόρος» θεωρείται ότι περιλαμ?βάνει το ποσό του φόρου το οποίο έχει καταβληθεί στην Ελληνική Δημοκρατία ή στη Νότιο Αφρική, ανάλογα με την περίπτωση, αλλά για μία έκπτωση ή μείωση που πα?ρέχεται σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης σ’ αυτό το Συμ?βαλλόμενο Κράτος.
Παροχή που δίδεται από ένα Συμβαλλόμενο Κράτος ή μία πολιτική υποδιαίρεση αυτού σε κάτοικο του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης στο πρώτο μνημονευόμενο Κράτος, δεν φορολογείται στο άλλο Κράτος.
Άρθρο 24
ΜΗ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ
Οι υπήκοοι ενός Συμβαλλόμενου Κράτους δεν θα υ?πόκεινται στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος σε οποιαδή?ποτε φορολογία ή οποιαδήποτε σχετική με αυτή επιβά?ρυνση, η οποία είναι διάφορη ή περισσότερο επαχθής α?πό τη φορολογία και τις σχετικές επιβαρύνσεις στις οποίες υπόκεινται ή μπορούν να υπαχθούν οι υπήκοοι του άλλου Κράτους κάτω από τις ίδιες συνθήκες, ιδιαίτερα ό?σον αφορά την κατοικία. Ανεξάρτητα από τις διατάξεις του Άρθρου 1, η διάταξη αυτή εφαρμόζεται επίσης σε πρόσωπα τα οποία δεν είναι κάτοικοι του ενός ή και των δύο Συμβαλλομένων Κρατών.
Η φορολογία που επιβάλλεται σε μόνιμη εγκατάστα?6456 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) φορολογικούς σκοπούς λόγω προσωπικής κατάστασης ή οικογενειακών υποχρεώσεων τις οποίες χορηγεί στους δικούς του κατοίκους.
Με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 1 του Άρθρου 9, της παραγράφου 7 του Άρθρου 11 ή της παραγράφου 6 του Άρθρου 12, τόκοι, δικαιώματα και άλ?λες πληρωμές που καταβάλλονται από μία επιχείρηση ε?νός Συμβαλλόμενου Κράτους σε κάτοικο του άλλου Συμ?βαλλόμενου Κράτους, για το σκοπό του υπολογισμού των φορολογητέων κερδών της εν λόγω επιχείρησης, ανα?γνωρίζονται ως έκπτωση με τους ίδιους όρους σαν να είχαν καταβληθεί σε κάτοικο του πρώτου - μνημονευόμε?νου Κράτους. Ομοίως, οποιαδήποτε χρέη μιας επιχείρη?σης ενός Συμβαλλόμενου Κράτους προς κάτοικο του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους, για το σκοπό του υπο?λογισμού της φορολογητέας περιουσίας αυτής της επιχείρησης, αναγνωρίζονται ως έκπτωση με τους ίδιους ό?ρους σαν να είχαν συμφωνηθεί με κάτοικο του πρώτου - μνημονευόμενου Κράτους.
Επιχειρήσεις ενός Συμβαλλόμενου Κράτους, των ο?ποίων το κεφάλαιο εν όλω ή εν μέρει ανήκει ή ελέγχεται, άμεσα ή έμμεσα, από ένα ή περισσότερους κατοίκους του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους δεν υπόκεινται στο πρώ?το μνημονευόμενο Κράτος σε οποιαδήποτε φορολογία ή οποιαδήποτε σχετική με αυτή επιβάρυνση η οποία είναι διάφορη ή περισσότερο επαχθής από τη φορολογία και τις σχετικές επιβαρύνσεις στις οποίες υπόκεινται ή μπο?ρούν να υπαχθούν άλλες παρόμοιες επιχειρήσεις του πρώτου - μνημονευόμενου Κράτους.
Σ’ αυτό το Άρθρο ο όρος «φορολογία» σημαίνει τους φόρους οι οποίοι καλύπτονται από τη Σύμβαση αυτή.
Άρθρο 25
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΜΟΙΒΑΙΟΥ ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ
Αν ένα πρόσωπο θεωρεί ότι οι ενέργειες ενός ή και των δύο Συμβαλλομένων Κρατών έχουν ή θα έχουν γι’ αυ?τό ως αποτέλεσμα την επιβολή φορολογίας η οποία δεν είναι σύμφωνη με τις διατάξεις αυτής της Σύμβασης, μπο?ρεί, ανεξάρτητα από τα μέσα θεραπείας που προβλέπο?νται από την εσωτερική νομοθεσία αυτών των Κρατών, να θέσει την υπόθεση του υπ’ όψη της αρμόδιας αρχής του Συμβαλλόμενου Κράτους του οποίου είναι κάτοικος ή, αν εφαρμόζεται γι’ αυτό το πρόσωπο η παράγραφος 1 του Άρθρου 24, της αρμόδιας αρχής του Συμβαλλόμενου Κράτους του οποίου είναι υπήκοος. Η υπόθεση αυτή πρέ?πει να τεθεί υπ’ όψη μέσα σε τρία χρόνια από την πρώτη κοινοποίηση της πράξης καταλογισμού του φόρου η επι?βολή του οποίου δεν είναι σύμφωνη με τις διατάξεις της Σύμβασης.
Η αρμόδια αρχή προσπαθεί, αν η ένσταση θεωρηθεί απ’ αυτήν ως βάσιμη και η ίδια δεν μπορεί να δώσει ικανο?ποιητική λύση, να επιλύει τη διαφορά με αμοιβαία συμ?φωνία με την αρμόδια αρχή του άλλου Συμβαλλόμενου Κράτους με σκοπό την αποφυγή φορολογίας που δεν εί?ναι σύμφωνη με τις διατάξεις της Σύμβασης. Οποιαδήπο?τε συμφωνία επιτευχθεί εφαρμόζεται ανεξάρτητα από τις προθεσμίες που ορίζονται στην εσωτερική νομοθεσία των Συμβαλλομένων Κρατών.
Οι αρμόδιες αρχές των Συμβαλλομένων Κρατών προ?σπαθούν να επιλύουν με αμοιβαία συμφωνία οποιεσδή?ποτε δυσχέρειες ή αμφιβολίες ανακύπτουν ως προς την ερμηνεία ή την εφαρμογή της Σύμβασης. Μπορούν επί?σης να συμβουλεύονται η μια την άλλη η για την αποφυγή της διπλής φορολογίας σε περιπτώσεις που δεν προβλέ?πονται από τη Σύμβαση.
Οι αρμόδιες αρχές των Συμβαλλομένων Κρατών μπο?ρούν να επικοινωνούν μεταξύ τους απευθείας, ή μέσω μιας μικτής επιτροπής αποτελούμενης από τις ίδιες ή τους αντιπροσώπους τους, με σκοπό την επίτευξη μιας συμφωνίας κατά την έννοια των προηγούμενων παρα?γράφων.
Άρθρο 26
ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Οι αρμόδιες αρχές των Συμβαλλομένων Κρατών α?νταλλάσσουν πληροφορίες οι οποίες είναι αναγκαίες για την εφαρμογή των διατάξεων αυτής της Σύμβασης ή των εσωτερικών νομοθεσιών των Συμβαλλομένων Κρατών σε σχέση με τους φόρους που καλύπτονται από τη Σύμβαση στο μέτρο που η φορολογία σύμφωνα με αυτές δεν είναι αντίθετη με τη Σύμβαση. Η ανταλλαγή πληροφοριών δεν περιορίζεται από το Άρθρο 1. Όλες οι πληροφορίες που λαμβάνει ένα Συμβαλλόμενο Κράτος θεωρούνται ως α?πόρρητες κατά τον ίδιο τρόπο όπως οι πληροφορίες που συλλέγονται σύμφωνα με την εσωτερική νομοθεσία του Κράτους αυτού και αποκαλύπτονται μόνο σε πρόσωπα ή αρχές (συμπεριλαμβανομένων των δικαστηρίων και των διοικητικών οργάνων) που σχετίζονται με τη βεβαίωση ή είσπραξη, την αναγκαστική εκτέλεση ή δίωξη, ή την εκδί?καση προσφυγών, αναφορικά με τους φόρους που καλύ?πτονται από τη Σύμβαση. Τα πρόσωπα αυτά ή οι αρχές χρησιμοποιούν τις πληροφορίες μόνο για τους ως άνω σκοπούς. Μπορούν να αποκαλύπτουν τις πληροφορίες στο δικαστήριο κατά την επ’ ακροατηρίω διαδικασία ή σε δικαστικές αποφάσεις.
Σε καμμία περίπτωση οι διατάξεις της παραγράφου 1 δεν ερμηνεύονται ότι επιβάλλουν σε ένα Συμβαλλόμενο Κράτος την υποχρέωση:
- α) να λαμβάνει διοικητικά μέτρα αντίθετα με τη νομοθε?σία και τη διοικητική πρακτική αυτού ή του άλλου Συμ?βαλλόμενου Κράτους,
- β) να παρέχουν πληροφορίες που δεν μπορούν ν’ απο?κτηθούν σύμφωνα με τη νομοθεσία ή κατά τη συνήθη
πρακτική της διοίκησης αυτού ή του άλλου Συμβαλλόμε?νου Κράτους,
- γ) να παρέχει πληροφορίες που να αποκαλύπτουν οποι?οδήποτε συναλλακτικό, επιχειρηματικό, βιομηχανικό, ε?μπορικό ή επαγγελματικό απόρρητο ή παραγωγική διαδι?κασία, ή πληροφορία, η αποκάλυψη των οποίων θα ήταν
αντίθετη με κανόνα δημόσιας τάξης (ordre public).
Άρθρο 27
ΜΕΛΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΞΕΝΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ Τίποτα σ’ αυτή τη Σύμβαση δεν επηρεάζει τα φορολογι?κά προνόμια των μελών των διπλωματικών ή των προξενι?κών αποστολών τα οποία προβλέπονται από τους γενι?ΦΕΚ 319 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) 6457
Το καθένα από τα Συμβαλλόμενα Κράτη γνωστοποιεί στο άλλο την ολοκλήρωση των εσωτερικών νομικών δια?δικασιών για τη θέση σε ισχύ της παρούσας Σύμβασης. Αυτή η Σύμβαση τίθεται σε ισχύ από την ημερομηνία λή?ψης της τελευταίας γνωστοποίησης.
Οι διατάξεις αυτής της Σύμβασης θα έχουν εφαρμο?γή:
- α) στην περίπτωση της Ελληνικής Δημοκρατίας:
σε εισόδημα που προκύπτει ή σε κεφάλαιο που κατέχε?ται, κατά ή μετά την πρώτη ημέρα του Ιανουαρίου του η?μερολογιακού έτους που ακολουθεί αμέσως εκείνο μέσα στο οποίο τίθεται σε ισχύ η Σύμβαση,
- β) στην περίπτωση της Νοτίου Αφρικής:
όσον αφορά του παρακρατούμενους στην πηγή φό?ρους, σχετικά με ποσά που καταβλήθηκαν ή πιστώθηκαν κατά ή μετά την πρώτη ημέρα του Ιανουαρίου που ακο?λουθεί την ημερομηνία την οποία τίθεται σε ισχύ η Σύμ?βαση, και ii) όσον αφορά του λοιπούς φόρους, σε σχέση με οικο?νομικά έτη που αρχίζουν κατά ή μετά την πρώτη ημέρα του Ιανουαρίου που ακολουθεί την ημερομηνία την οποία τίθεται σε ισχύ η Σύμβαση.
Η Συμφωνία της 11ης Νοεμβρίου 1964 μεταξύ της Κυ?βέρνησης του Βασιλείου της Ελλάδος και της Κυβέρνη?σης της Νοτίου Αφρικής για την αμοιβαία απαλλαγή από το φόρο επί εισοδήματος που προκύπτει από την εκμετάλ?λευση πλοίων ή αεροσκαφών θα λήξη με τη θέση σε ισχύ αυτής της Σύμβασης και παύει να έχει εφαρμογή για ο?ποιαδήποτε περίοδο κατά την οποία η παρούσα Σύμβαση εφαρμόζεται.
Άρθρο 29
ΛΗΞΗ
Η παρούσα Σύμβαση παραμένει σε ισχύ επ’ αόριστο αλλά καθένα από τα Συμβαλλόμενα Κράτη μπορεί να κα?ταγγείλει την Σύμβαση, μέσω διπλωματικής οδού, επιδί?δοντας στο άλλο Συμβαλλόμενο Κράτος έγγραφη γνω?στοποίηση της λήξης όχι αργότερα από τις 30 Ιουνίου ο?ποιουδήποτε ημερολογιακού έτους που αρχίζει πέντε έτη μετά το έτος μέσα στο οποίο τέθηκε σε ισχύ η Σύμβαση.
Σ’ αυτή τη περίπτωση, η Σύμβαση παύει να έχει ε?φαρμογή:
- α) στην περίπτωση της Ελληνικής Δημοκρατίας:
σε εισόδημα που προκύπτει ή σε κεφάλαιο που κατέχε?ται κατά ή μετά την πρώτη ημέρα του Ιανουαρίου, του η?μερολογιακού έτους που ακολουθεί εκείνο μέσα στο ο?ποίο επιδόθηκε η γνωστοποίηση,
- β) στην περίπτωση της Νοτίου Αφρικής:
όσον αφορά τους παρακρατούμενους στην πηγή φό?ρους, σχετικά με ποσά που καταβλήθηκαν ή πιστώθηκαν μετά το τέλος του ημερολογιακού έτους μέσα στο οποίο επιδόθηκε η γνωστοποίηση, και ii) όσον αφορά του λοιπούς φόρους, σε σχέση με οικο?νομικά έτη που αρχίζουν μετά το τέλος του ημερολογια?κού έτους μέσα στο οποίο επιδόθηκε η γνωστοποίηση. ΣΕ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ οι νόμιμα εξουσιοδο?τημένοι γιαυτό, υπέγραψαν αντή τη Σύμβαση. Έγινε στην Πρετόρια την 19η Νοεμβρίου του 1998 σε δύο πρωτότυπα, στην Ελληνική και Αγγλική γλώσσα, και τα δύο κείμενα είναι εξίσου αυθεντικά, το αγγλικό κείμενο υπερισχύει σε περίπτωση αμφιβολίας. 6458 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεση του ως νόμου του Κράτους. Αθήνα, 12 Δεκεμβρίου 2002
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ Ν. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Α. ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ Π. ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Δ. ΡΕΠΠΑΣ Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΧΡ. ΒΕΡΕΛΗΣ Γ. ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΧΡ. ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους Αθήνα, 12 Δεκεμβρίου 2002
Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.
Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα.
ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)