Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej
Art. 115a. Wojewoda prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym. Art. 115b. 1. Wojewoda jest obowiązany dokonać wpisu przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy w terminie 7 dni od dnia wpływu do niego wniosku o wpis wraz z oświadczeniem, o którym mowa w art. 115 ust. 3. 2. Jeżeli wojewoda nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu do niego wniosku upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy wojewoda wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
15) w art. 118 po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
4a. Decyzja, o której mowa w ust. 3, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 4b. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 3, w przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą objętą wpisem także na podstawie wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym zakresie działalności gospodarczej, z urzędu wykreśla się przedsiębiorcę także z tych rejestrów działalności regulowanej.
16) po art. 118 dodaje się art. 118a i art. 118b w brzmieniu:
Art. 118a. 1. Przedsiębiorca, którego wykreślono z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy, może uzyskać ponowny wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności gospodarczej nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 118 ust. 3. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy, który wykonywał działalność gospodarczą bez wpisu do rejestru. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 115b ust. 2. Art. 118b. Wojewoda wykreśla przedsiębiorcę z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
17) w art. 130 w ust. 6 w pkt 1 skreśla się liczebnik „1,”.
Art. 140.
W ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 26 otrzymuje brzmienie:
Art. 26. Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej „rejestrem”.
2) w art. 27 w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) numer NIP podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
3) w art. 28 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) numer NIP, o ile wnioskodawcy taki numer nadano;
4) po art. 28 dodaje się art. 28a w brzmieniu:
Art. 28a. Organ prowadzący rejestr prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy, niezgodności z treścią wniosku przedsiębiorcy lub niezgodności ze stanem faktycznym wynikającym z innych rejestrów publicznych.
5) w art. 30 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru.
6) po art. 30 dodaje się art. 30a w brzmieniu:
Art. 30a. 1. Organ prowadzący rejestr jest obowiązany dokonać wpisu podmiotu do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do tego organu wniosku o wpis wraz z dołączonymi do niego dokumentami, o których mowa w art. 28 ust. 1 i 3. 2. Jeżeli organ prowadzący rejestr nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, podmiot może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał podmiot do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
7) w art. 31 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
3) w stosunku do przedsiębiorcy wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem, w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.
8) w art. 32 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu:
5) uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji o zgonie podmiotu będącego osobą fizyczną; 6) uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
9) po art. 32 dodaje się art. 32a i art. 32b w brzmieniu:
Art. 32a. Wraz z wykreśleniem z rejestru z przyczyn, o których mowa w art. 32 pkt 2 lub 3, wójt, burmistrz lub prezydent miasta może wydać decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, mając na uwadze skalę, zakres oraz powtarzalność naruszeń. Art. 32b. 1. Przedsiębiorca, w stosunku do którego wydano decyzję, o której mowa w art. 32a, może uzyskać ponowny wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podmiotu, który wykonywał działalność bez wpisu do rejestru. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 30a ust. 2.
10) w art. 35 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
- Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, organ prowadzący rejestr dokonuje zmian w rejestrze oraz z urzędu wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie, o którym mowa w art. 30, uwzględniające te zmiany.
11) w art. 46a dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
- Jeżeli organ prowadzący wykaz nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 6a, a od dnia wpływu zgłoszenia do tego organu upłynęło 14 dni, dzienny opiekun może objąć dziecko opieką. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał podmiot zatrudniający dziennego opiekuna do uzupełnienia zgłoszenia, nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia zgłoszenia.
12) w art. 46b po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
6a. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany dokonać wpisu do wykazu w terminie 7 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, o którym mowa w ust. 1 lub w art. 47a pkt 1.
Art. 141.
W ustawie z dnia 25 marca 2011 r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia w art. 4 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
Centrum może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców .
Art. 142.
W ustawie z dnia 1 kwietnia 2011 r. - Prawo probiercze wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 19 w ust. 4 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
4) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) - w przypadku podmiotów i wytwórców, o których mowa w art. 18 ust. 2, o ile taki numer posiadają
2) w art. 20 w ust. 1:
w pkt 7 średnik zastępuje się kropką,
uchyla się pkt 8;
3) art. 44 otrzymuje brzmienie:
Art. 44. W zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców .
Art. 143.
W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,
2) w art. 16:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Działalność lecznicza jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
w ust. 1a wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Nie stanowi działalności regulowanej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców działalność lecznicza:
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
- Do działalności leczniczej, o której mowa w ust. 1a, stosuje się przepisy dotyczące działalności regulowanej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
3) w art. 104 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
- Organ prowadzący rejestr wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
4) w art. 106 w ust. 3 w pkt 1 uchyla się lit. d;
5) po art. 106 dodaje się art. 106a w brzmieniu:
Art. 106a. Organ prowadzący rejestr prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.
6) w art. 108:
w ust. 2 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
8) uzyskania informacji o zgonie podmiotu lub uzyskania informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu podmiotu.
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
2a. Wykreślenie z rejestru z przyczyn, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4 oraz 6-8, następuje z urzędu.
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
3a. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podmiot wykonuje działalność leczniczą objętą wpisem także na podstawie wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym zakresie działalności gospodarczej.
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
- Przepis ust. 4 stosuje się do podmiotu wykonującego działalność leczniczą, który wykonywał tę działalność bez wpisu do rejestru. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 104 ust. 2.
7) art. 113 otrzymuje brzmienie:
Art. 113. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do kontroli, o której mowa w art. 111, stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Art. 144.
W ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Działalność gospodarcza w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, zwanego dalej „rejestrem”.
2) w art. 20 w ust. 3 w pkt 2 uchyla się lit. c;
3) w art. 21 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
- Minister właściwy do spraw rynków rolnych prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym. 6. W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana tych danych.
4) po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu:
Art. 21a. 1. Minister właściwy do spraw rynków rolnych jest obowiązany dokonać wpisu przedsiębiorcy do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do ministra wniosku o wpis wraz z oświadczeniem o spełnieniu warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności gospodarczej, dla której rejestr jest prowadzony, a także informacją, o której mowa w art. 20 ust. 5, jeśli jest wymagana. 2. Jeżeli minister właściwy do spraw rynków rolnych nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu wniosku do ministra upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu o tym ministra na piśmie. Nie dotyczy to przypadku, gdy minister wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
5) w art. 22:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Minister właściwy do spraw rynków rolnych wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, jeśli: 1) przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 5 lub w art. 20 ust. 4 pkt 2, niezgodne ze stanem faktycznym; 2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich w wyznaczonym przez ministra terminie; 3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich przez przedsiębiorcę; 4) nastąpiło cofnięcie przez właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z uwagi na: a) zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, b) kierowanie podmiotem przez osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe, c) prowadzenie działalności niezgodnie z uzyskanym zezwoleniem, d) nieposiadanie tytułu prawnego do korzystania z miejsca, w którym prowadzono skład podatkowy.
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1d w brzmieniu:
1a. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 1b. Przed wydaniem decyzji na podstawie ust. 1 pkt 2 minister właściwy do spraw rynków rolnych wyznacza termin usunięcia stwierdzonych naruszeń. 1c. Minister właściwy do spraw rynków rolnych powiadamia ministra właściwego do spraw finansów publicznych o wydanej decyzji, o której mowa w ust. 1. 1d. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rynków rolnych z urzędu wykreśla przedsiębiorcę z rejestru.
uchyla się ust. 2;
6) po art. 22 dodaje się art. 22a i art. 22b w brzmieniu:
Art. 22a. 1. Przedsiębiorca, wobec którego wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności, o której mowa w art. 22 ust. 1, może uzyskać wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności gospodarczej nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy, który wykonywał działalność gospodarczą bez wpisu do rejestru. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 21a ust. 2. Art. 22b. Minister właściwy do spraw rynków rolnych wykreśla przedsiębiorcę z rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
7) w art. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
- W sprawach dotyczących wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Art. 145.
W ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych w art. 2 pkt 19 otrzymuje brzmienie:
19) przedsiębiorca - przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców ;
Art. 146.
W ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie do koncesjonowania działalności, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców , z wyjątkiem art. 32 tej ustawy.
2) w art. 24 w ust. 1:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
We wniosku o udzielenie koncesji, poza wymaganiami przewidzianymi przepisami z zakresu ochrony środowiska, określa się:
w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7-9 w brzmieniu:
7) firmę przedsiębiorcy, oznaczenie jego siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu oraz adresu głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej; 8) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP); 9) rodzaj i zakres wykonywania zamierzonej działalności.
3) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
Art. 24a. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi koncesyjnemu wszelkie zmiany danych, zawartych we wniosku o udzielenie koncesji, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.
4) po art. 28h dodaje się art. 28ha w brzmieniu:
Art. 28ha. 1. Przedsiębiorca przekazujący podczas postępowania o udzielenie koncesji informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może zgłosić wniosek, aby informacjom tym była nadana klauzula poufności. 2. Informacjom nadaje się klauzulę poufności, pod warunkiem że przedsiębiorca: 1) przekazując informacje, uzasadni swoje żądanie; 2) z przekazanych informacji sporządzi streszczenie, które może zostać udostępnione innym uczestnikom postępowania. 3. Informacje, którym nadano klauzulę poufności, nie mogą być udostępniane innym uczestnikom postępowania bez zgody przedsiębiorcy przekazującego informacje.
5) w art. 37 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
- Organ koncesyjny może także cofnąć koncesję albo zmienić jej zakres ze względu na zagrożenie obronności lub bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa obywateli, a także w razie ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy. 6. Organ koncesyjny cofa koncesję w przypadku, gdy wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją.
6) po art. 37a dodaje się art. 37b w brzmieniu:
Art. 37b. Przedsiębiorca, któremu cofnięto koncesję z przyczyn, o których mowa w art. 37 ust. 2, może wystąpić z wnioskiem o ponowne udzielenie koncesji w takim samym zakresie nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o cofnięciu koncesji.
7) w art. 154:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Do kontroli działalności prowadzonej na podstawie przepisów ustawy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) ograniczenie czasu trwania wszystkich kontroli, przeprowadzanych przez właściwy organ administracji geologicznej, w jednym roku kalendarzowym dotyczy poszczególnych zakładów górniczych albo zakładów wykonujących roboty geologiczne.
8) po art. 154 dodaje się art. 154a i art. 154b w brzmieniu:
Art. 154a. 1. Czynności kontrolne wykonywane przez organy nadzoru górniczego są wykonywane w miejscu wykonywania działalności podlegającej kontroli lub w miejscu związanym z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, w tym w miejscach, w których mogą się znajdować urządzenia oraz dokumenty dotyczące tych urządzeń, a także dokumenty dotyczące czynności podlegających kontroli. 2. Jeżeli w tym samym czasie, w miejscu wykonywania nadzoru i kontroli, czynności w ruchu zakładu górniczego albo zakładu wykonują różne podmioty wykonujące w zakresie swojej działalności zawodowej powierzone im czynności w ruchu zakładu górniczego, albo zakładu, czynności kontrolne mogą być podejmowane wobec każdego z tych podmiotów. Art. 154b. 1. Po zakończeniu czynności kontrolnych sporządza się protokół kontroli. 2. W protokole kontroli określa się w szczególności: 1) zakres przedmiotowy kontroli; 2) dzień lub dni, w których przeprowadzono kontrolę; 3) miejsce lub miejsca, w których przeprowadzono kontrolę; 4) osoby biorące udział w kontroli ze strony kontrolującego i kontrolowanego, z określeniem, w jakim charakterze brały udział w kontroli; 5) ustalenia kontroli; 6) wykaz dowodów, zebranych w trakcie kontroli. 3. Doręczenie protokołu kontroli przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej kończy kontrolę. 4. Przedsiębiorca może wnieść zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli. 5. W przypadku wniesienia zastrzeżeń, organ nadzoru górniczego sporządza aneks do protokołu kontroli, w którym wskazuje, które zastrzeżenia uznał za uzasadnione, lub wyjaśnia, dlaczego nie uznał zastrzeżeń za uzasadnione. Organ nadzoru górniczego podpisuje aneks do protokołu kontroli i doręcza go przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej.
9) w art. 163 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
- Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy może powierzyć wykonanie niektórych zadań określonych w art. 162 jednostkom organizacyjnym utworzonym na podstawie odrębnych przepisów, a także przedsiębiorcom w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - jeżeli przedmiot ich działania obejmuje prowadzenie prac geologicznych.
Art. 147.
W ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 45a otrzymuje brzmienie:
Art. 45a. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych udziela organowi innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, na jego wniosek, informacji na temat prawa wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej osoby wskazanej we wniosku, do celów świadczenia transgranicznej opieki zdrowotnej. Informacji udziela się za pośrednictwem Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym IMI, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 41 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej .
2) w art. 75 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
- Kształcenie podyplomowe prowadzone przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców .
3) w art. 76:
po ust. 6 dodaje się ust. 6a-6c w brzmieniu:
6a. Organ prowadzący rejestr wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru. 6b. Organ prowadzący rejestr jest obowiązany dokonać wpisu wnioskodawcy do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do tego organu wniosku o wpis wraz z oświadczeniem, o którym mowa w ust. 2. 6c. Jeżeli organ prowadzący rejestr nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 6b, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, wnioskodawca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
w ust. 8 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
7) uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji o zgonie organizatora kształcenia, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 2, lub uzyskania informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
po ust. 9 dodaje się ust. 9a i 9b w brzmieniu:
9a. Uchwała, o której mowa w ust. 9, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 9b. Przepis ust. 8 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy organizator kształcenia wykonuje działalność gospodarczą objętą wpisem także na podstawie wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym zakresie działalności gospodarczej.
dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
- Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do organizatora kształcenia, który wykonywał działalność gospodarczą bez wpisu do rejestru. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 76 ust. 6c.
4) w art. 77 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
3a. Organ prowadzący rejestr prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.
Art. 148.
W ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
pkt 19 otrzymuje brzmienie:
19) oddział - wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności, przy czym w przypadku unijnej instytucji płatniczej, unijnej instytucji pieniądza elektronicznego oraz zagranicznej instytucji pieniądza elektronicznego wszystkie jej oddziały znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się za jeden oddział;
pkt 24 otrzymuje brzmienie:
24) przedsiębiorca - przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców ;
2) w art. 9 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
- Zastosowanie się do zasad określonych w ust. 1 i 2 przez podmiot zamierzający prowadzić system płatności w rozumieniu ustawy o ostateczności rozrachunku lub podmiot prowadzący już taki system, jest oceniane przez Prezesa NBP w ramach postępowania w sprawie uzyskania zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 i 3 ustawy o ostateczności rozrachunku.
3) w art. 103 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
- Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
4) w art. 118 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Działalność w zakresie usług płatniczych w charakterze biura usług płatniczych jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
5) w art. 119 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
- Rejestr biur usług płatniczych jest rejestrem działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, dla działalności, o której mowa w art. 118 ust. 1.
6) po art. 119 dodaje się art. 119a-119c w brzmieniu:
Art. 119a. 1. Wpis do rejestru biur usług płatniczych następuje na pisemny wniosek przedsiębiorcy zawierający dane, o których mowa w art. 136 pkt 2-4. 2. Do wniosku o dokonanie wpisu do rejestru, o którym mowa w ust. 1, dołącza się oświadczenie następującej treści: „Oświadczam, że: 1) dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą; 2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w charakterze biura usług płatniczych, określone w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych .”. 3. KNF dokonuje wpisu biura usług płatniczych w terminie 7 dni od dnia wpływu do KNF wniosku o wpis wraz z oświadczeniem, o którym mowa w ust. 2. 4. Za dzień rozpoczęcia działalności w charakterze biura usług płatniczych uważa się dzień dokonania wpisu do rejestru. Art. 119b. Osoba zarządzająca biurem usług płatniczych nie może być osobą prawomocnie skazaną za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu, przestępstwo przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwo, o którym mowa w art. 165a Kodeksu karnego, lub przestępstwo skarbowe. Art. 119c. 1. Biuro usług płatniczych jest obowiązane do zapewnienia rozwiązań organizacyjnych pozwalających na wykonywanie obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. 2. Do biur usług płatniczych stosuje się odpowiednio przepisy art. 73 i art. 75.
7) uchyla się art. 120;
8) uchyla się art. 122;
9) po art. 122 dodaje się art. 122a w brzmieniu:
Art. 122a. KNF wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
10) uchyla się art. 124;
11) w art. 126 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy „art. 120 ust. 1 pkt 2” zastępuje się wyrazami „art. 119b”;
12) w art. 128 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
1a. Przepisy ust. 1 pkt 1 i 2 stosuje się także w przypadku, gdy biuro usług płatniczych, w tym także przez swoich agentów, w danym okresie nie wykonało żadnej transakcji płatniczej, z wyjątkiem przypadku, gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą w charakterze biura usług płatniczych w danym okresie miała zawieszoną działalność gospodarczą.
13) w art. 129:
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
6a. KNF może wydać decyzję o zakazie wykonywania działalności w zakresie biura usług płatniczych, w przypadku gdy: 1) oświadczenie, o którym mowa w art. 119a ust. 2, zostało złożone niezgodnie ze stanem faktycznym; 2) stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych prawem do prowadzenia działalności w charakterze biura usług płatniczych lub wynikających z przepisów ustawy obowiązków związanych z prowadzeniem działalności w charakterze biura usług płatniczych.
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
- W przypadku niewykonania zalecenia lub nakazu, o których mowa w art. 106 ust. 1, KNF może: 1) nałożyć kary pieniężne, o których mowa w ust. 6; 2) wydać decyzję, o której mowa w ust. 6a.
dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
- Decyzja, o której mowa w ust. 6a, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
14) w art. 132zl:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) wydawaniu zezwolenia na prowadzenie schematu płatniczego oraz zezwolenia na zmianę zasad funkcjonowania schematu płatniczego;
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
6) wydawaniu decyzji o czasowym, częściowym albo całkowitym wstrzymaniu funkcjonowania schematu płatniczego albo cofnięciu zezwolenia na prowadzenie schematu płatniczego;
15) art. 132zm otrzymuje brzmienie:
Art. 132zm. 1. Prowadzenie schematu płatniczego wymaga zezwolenia Prezesa NBP. 2. Zezwolenia Prezesa NBP wymaga również zmiana zasad funkcjonowania schematu płatniczego. 3. Prezes NBP wydaje zezwolenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, jeżeli zasady dostępu do schematu płatniczego są ustalone według obiektywnych, równych i proporcjonalnych kryteriów, a ograniczenia w dostępie do tego schematu nie mogą być większe, niż jest to konieczne ze względu na ochronę przed określonymi rodzajami ryzyka, takimi jak ryzyko rozrachunkowe, ryzyko operacyjne i ryzyko biznesowe, oraz ze względu na ochronę finansową i operacyjną stabilności schematu płatniczego.
16) w art. 132zn:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Organizacja płatnicza składa wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 132zm ust. 1 lub 2, co najmniej na 3 miesiące przed planowanym rozpoczęciem funkcjonowania schematu płatniczego lub co najmniej na 3 miesiące przed planowanym wprowadzeniem zmian w zasadach funkcjonowania schematu płatniczego.
w ust. 5 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Prezes NBP odmawia wydania zezwolenia, o którym mowa w art. 132zm ust. 1 lub 2, jeżeli:
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
- Prezes NBP wydaje zezwolenie, o którym mowa w art. 132zm ust. 1 lub 2, albo odmawia jego wydania w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku lub jego uzupełnienia.
17) w art. 132zo:
w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Zezwolenie, o którym mowa w art. 132zm ust. 1 lub 2, nie jest wymagane, jeżeli:
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli Prezes NBP stwierdzi, że zasady funkcjonowania schematu płatniczego nie zapewniają w wystarczającym stopniu bezpieczeństwa lub sprawności funkcjonowania schematu płatniczego albo infrastruktury, systemów płatności lub schematów płatniczych, z którymi schemat płatniczy jest powiązany, wzywa on organizację płatniczą do wystąpienia z wnioskiem o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w art. 132zm ust. 1.
18) w art. 132zq ust. 5 otrzymuje brzmienie:
- Organizacja płatnicza jest obowiązana przekazać NBP teksty jednolite dokumentów określających zasady funkcjonowania schematu płatniczego w terminie miesiąca od dnia otrzymania zezwolenia na zmianę zasad funkcjonowania schematu płatniczego.
19) w art. 132zr w ust. 1:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Prezes NBP może wydać decyzję o czasowym, częściowym albo całkowitym wstrzymaniu funkcjonowania schematu płatniczego albo cofnąć zezwolenie na prowadzenie schematu płatniczego w razie stwierdzenia, że:
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
5) zmiany zasad funkcjonowania schematu płatniczego zostały dokonane bez uzyskania zezwolenia, o którym mowa w art. 132zm ust. 2.
20) w art. 141 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
- W przypadku biura usług płatniczych KNF odmawia wpisu do rejestru także, jeśli wnioskodawcę wykreślono z rejestru zgodnie z przepisem art. 142 ust. 1a pkt 1 w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.
21) w art. 142 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
1a. KNF dokonuje z urzędu wykreślenia biura usług płatniczych z rejestru biur usług płatniczych w przypadku: 1) wydania decyzji, o której mowa w art. 129 ust. 6a; 2) uzyskania informacji o zgonie przedsiębiorcy prowadzącego biuro usług płatniczych; 3) gdy biuro zostało wykreślone z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. 1b. Biuro usług płatniczych, które z urzędu wykreślono z rejestru biur usług płatniczych w przypadku, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, może uzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wykreślenia.
22) w art. 152a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Kto prowadzi schemat płatniczy bez wymaganego zezwolenia Prezesa NBP lub nie będąc do jego prowadzenia uprawnionym w inny sposób, podlega grzywnie do 5 000 000 zł.
Art. 149.
W ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 50:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia kursów ADR, kursu na eksperta ADN, eksperta ADN do spraw przewozu gazów, eksperta ADN do spraw przewozu chemikaliów oraz kursów dla doradców, zwanych dalej łącznie „kursami”, jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców .
ust. 10 otrzymuje brzmienie:
- Po wpisaniu podmiotu, o którym mowa w ust. 2 lub 3, do rejestru podmiotów prowadzących kursy marszałek województwa wydaje z urzędu zaświadczenie potwierdzające wpis do rejestru podmiotów prowadzących kursy.
2) po art. 52 dodaje się art. 52a i art. 52b w brzmieniu:
Art. 52a. 1. Marszałek województwa prowadzący rejestr podmiotów prowadzących kursy, o którym mowa w art. 52 ust. 1 albo 2, prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym. 2. W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru podmiot prowadzący kursy jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych. Art. 52b. 1. Marszałek województwa prowadzący rejestr podmiotów prowadzących kursy, o którym mowa w art. 52 ust. 1 albo 2, jest obowiązany dokonać wpisu podmiotu do tego rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis wraz z oświadczeniem, o którym mowa w art. 50 ust. 8. 2. Jeżeli marszałek województwa nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu do niego wniosku upłynęło 14 dni, podmiot prowadzący kursy może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy marszałek województwa wezwał podmiot do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
3) w art. 56:
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
2a. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 2b. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, marszałek województwa z urzędu wykreśla podmiot prowadzący kursy z rejestru podmiotów prowadzących kursy.
uchyla się ust. 3;
4) po art. 56 dodaje się art. 56a i art. 56b w brzmieniu:
Art. 56a. 1. Podmiot prowadzący kursy, który został wykreślony z rejestru, o którym mowa w art. 52 ust. 1 lub 2, może uzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 56 ust. 1. 2. Przepis ust. 1 stosuje się do podmiotu prowadzącego kursy, który wykonywał działalność bez wpisu do rejestru. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 52b ust. 2. Art. 56b. Marszałek województwa prowadzący rejestr podmiotów prowadzących kursy wykreśla podmiot prowadzący kursy z tego rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji o zgonie podmiotu lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu tego podmiotu.
5) art. 96 otrzymuje brzmienie:
Art. 96. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale do postępowania w sprawie kontroli wprowadzonych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego i przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
6) w art. 100 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
- Do kontroli działalności gospodarczej w siedzibie uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Art. 150.
W ustawie z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
- W przypadku wydania przez Radę Ministrów rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2, przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców , z wyłączeniem przedsiębiorców wykonujących działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, którzy ponieśli szkodę w wyniku powodzi, mogą ubiegać się o pożyczki na zasadach określonych w rozdziale 3.
2) w załączniku do ustawy wyrazy „(numer REGON, NIP)” zastępuje się wyrazami „(numer NIP)”.
Art. 151.
W ustawie z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej w art. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
3) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców ;
Art. 152.
W ustawie z dnia 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych w art. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) przedsiębiorca: a) przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców oraz b) osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwa, które zawarło ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi umowę regulującą swobodę świadczenia usług, nieprowadzącą działalności gospodarczej, która czasowo oferuje lub świadczy usługę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz c) przedsiębiorcę z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwa, które zawarło ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi umowę regulującą swobodę świadczenia usług, który wykonuje działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym państwie przepisami, a na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czasowo oferuje lub świadczy usługę, oraz d) osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nieprowadzącą działalności gospodarczej, oferującą lub świadczącą usługę - który zawarł umowę z wykonawcą udzielonego zamówienia publicznego;
Art. 153.
W ustawie z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 1 w pkt 1 w lit. b wyrazy „art. 2 ust. 1 pkt A lit. a” zastępuje się wyrazami „art. 2 ust. 1 pkt A”;
2) w art. 121 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
- Do podmiotów, o których mowa w art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 1, niebędących przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców , przepisy rozdziału 5 tej ustawy stosuje się odpowiednio.
Art. 154.
W ustawie z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 6:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Działalność pocztowa jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru operatorów pocztowych, zwanego dalej „rejestrem”.
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
- Czasowe świadczenie usług pocztowych innych niż usługi powszechne przez przedsiębiorców z państw członkowskich w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymaga uzyskania wpisu do rejestru. Przepisy ust. 2-4 stosuje się.
2) po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:
Art. 10a. 1. Prezes UKE wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez operatora pocztowego działalności pocztowej objętej wpisem, w przypadku gdy: 1) operator pocztowy złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 3, niezgodne ze stanem faktycznym; 2) operator pocztowy nie usunął nieprawidłowości dotyczących warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności pocztowej, o których mowa w art. 7, w wyznaczonym przez Prezesa UKE terminie; 3) stwierdzi rażące naruszenie przez operatora pocztowego warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności pocztowej objętej wpisem do rejestru. 2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3) w art. 11 w pkt 2 w lit. b kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c-e w brzmieniu:
c) wydania prawomocnego orzeczenia sądu o zakazie wykonywania działalności pocztowej objętej wpisem do rejestru, d) uzyskania informacji o zgonie operatora pocztowego lub informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo z Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu operatora pocztowego, e) niewypełnienia przez operatora pocztowego obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 43 ust. 1, za dwa kolejne lata.
4) po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:
Art. 11a. Operator pocztowy, którego wykreślono z rejestru zgodnie z art. 11 pkt 2 lit. b, może uzyskać ponowny wpis do rejestru nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 10a ust. 1.
5) w art. 13:
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
2a. Prezes UKE prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.
po ust. 4 dodaje się ust. 4a-4c w brzmieniu:
4a. Jeżeli Prezes UKE nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 4, a od dnia wpływu wniosku upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu na piśmie Prezesa UKE. Nie dotyczy to przypadku, gdy Prezes UKE wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis. 4b. Do wniosku o wpis do rejestru stosuje się odpowiednio art. 64 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego . 4c. Prezes UKE wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
6) art. 121 otrzymuje brzmienie:
Art. 121. Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
7) w art. 124 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
- Przepisu ust. 1 nie stosuje się w sytuacji określonej w art. 13 ust. 4a.
Art. 155.
W ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 8 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
2) w art. 11 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3) w art. 41 uchyla się ust. 10;
4) w art. 42:
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;
5) w art. 43:
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;
6) w art. 52:
w ust. 1 uchyla się pkt 3,
w ust. 2 uchyla się pkt 3,
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
- W przypadku gdy marszałek województwa nie dysponuje informacją, o której mowa w ust. 2 pkt 2, wzywa podmiot do przekazania tej informacji.
7) w art. 53:
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
- Przedsiębiorca zagraniczny wykonujący działalność w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1, składa wniosek o wpis do rejestru: 1) za pośrednictwem osoby upoważnionej do jego reprezentowania, zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej , do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę oddziału - jeżeli ustanowił oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 2) bezpośrednio do Marszałka Województwa Mazowieckiego - jeżeli nie ustanowił oddziału na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
w ust. 3a pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) za pośrednictwem osoby upoważnionej do jego reprezentowania, zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę oddziału - jeżeli ustanowił oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
w ust. 5 uchyla się pkt 3;
8) w art. 59 w ust. 2 skreśla się liczebnik „, 4”;
9) w art. 60 w ust. 3 wyrazy „art. 53 ust. 1 i 3-4” zastępuje się wyrazami „art. 53 ust. 1, 3 i 3a”;
10) w art. 73 w ust. 2:
w pkt 1 uchyla się lit. d,
w pkt 5 lit. b otrzymuje brzmienie:
b) wykaz zakładów przetwarzania, z których prowadzącymi wprowadzający sprzęt lub autoryzowany przedstawiciel ma zawartą umowę, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, zawierający: - imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres zamieszkania lub siedziby, - numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany, - adresy zakładów przetwarzania, - numer i nazwę grupy sprzętu, z którego powstał przyjmowany przez prowadzącego zakład przetwarzania zużyty sprzęt, - informację o zdolnościach przetwórczych zakładów przetwarzania, - wskazanie, na jaki okres zawarto umowy z prowadzącymi zakłady przetwarzania,
w pkt 6 lit. b otrzymuje brzmienie:
b) wykaz zakładów przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, z których prowadzącymi wprowadzający baterie lub akumulatory ma zawartą umowę, o której mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach, zawierający: - numer rejestrowy prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, - imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, - numer identyfikacji podatkowej (NIP) prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, o ile został nadany, - informacje o masie i rodzajach przetworzonych zużytych baterii i zużytych akumulatorów, w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach,
11) w art. 74 w ust. 3a w pkt 3 uchyla się lit. c;
12) w art. 75 w ust. 2 w pkt 1 uchyla się lit. d.
Art. 156.
W ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych w art. 2:
1) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców ; 2) podmioty prowadzące działalność, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;
2) uchyla się pkt 6.
Art. 157.
W ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 25:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Działalność gospodarcza w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu lub konfekcjonowania tych środków jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu lub konfekcjonowania tych środków.
w ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Przepisy ust. 3 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 2 nie dotyczą mikroprzedsiębiorców, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, jeżeli wprowadzają oni do obrotu jedynie środki ochrony roślin, przeznaczone dla użytkowników nieprofesjonalnych, które nie zostały zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 , zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1272/2008”, zaklasyfikowane do co najmniej jednej z poniższych klas i kategorii zagrożenia:
2) w art. 26 w ust. 1 uchyla się pkt 4;
3) po art. 27 dodaje się art. 27a-27e w brzmieniu:
Art. 27a. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 25 ust. 1, prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym. 2. W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 25 ust. 1, przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w tym rejestrze, w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych. Art. 27b. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 25 ust. 1, jest obowiązany dokonać wpisu przedsiębiorcy do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do niego wniosku o wpis wraz z załącznikami, o których mowa w art. 26 ust. 2. 2. Jeżeli wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 25 ust. 1, nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu do niego wniosku upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy wojewódzki inspektor wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis. 3. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 25 ust. 1, wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru. Art. 27c. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 25 ust. 1, wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, w przypadku gdy: 1) przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 2 pkt 1, niezgodne ze stanem faktycznym; 2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez wojewódzkiego inspektora terminie; 3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę. 2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 3. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 25 ust. 1, przed wydaniem decyzji na podstawie ust. 1 pkt 2 może wezwać przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych naruszeń w wyznaczonym terminie. 4. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 25 ust. 1, z urzędu wykreśla przedsiębiorcę z tego rejestru. 5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą objętą wpisem także na podstawie wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym zakresie działalności gospodarczej. Art. 27d. 1. Przedsiębiorca, wobec którego wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności, o której mowa w art. 27c ust. 1, może uzyskać wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności gospodarczej nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 27c ust. 1. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy, który wykonywał działalność gospodarczą bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 25 ust. 1. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 27b ust. 2. Art. 27e. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 25 ust. 1, wykreśla przedsiębiorcę z rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
4) w art. 49 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Działalność gospodarcza w zakresie potwierdzania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie potwierdzania sprawności technicznej tego sprzętu.
5) w art. 50 w ust. 1 uchyla się pkt 4;
6) po art. 51 dodaje się art. 51a-51e w brzmieniu:
Art. 51a. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym. 2. W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych. Art. 51b. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, jest obowiązany dokonać wpisu przedsiębiorcy do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do niego wniosku o wpis wraz z załącznikami, o których mowa w art. 50 ust. 2. 2. Jeżeli wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu do niego wniosku upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy wojewódzki inspektor wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis. 3. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru. Art. 51c. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, w przypadku gdy: 1) przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 50 ust. 2 pkt 1, niezgodne ze stanem faktycznym; 2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez wojewódzkiego inspektora terminie; 3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę. 2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 3. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, przed wydaniem decyzji na podstawie ust. 1 pkt 2 może wezwać przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych naruszeń w wyznaczonym terminie. 4. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, z urzędu wykreśla przedsiębiorcę z tego rejestru. 5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą objętą wpisem także na podstawie wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym zakresie działalności gospodarczej. Art. 51d. 1. Przedsiębiorca, wobec którego wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności, o której mowa w art. 51c ust. 1, może uzyskać wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności gospodarczej nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy, który wykonywał działalność gospodarczą bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 51b ust. 2. Art. 51e. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, wykreśla przedsiębiorcę z tego rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
7) w art. 52:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Podmiot niebędący przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców może prowadzić działalność w zakresie potwierdzania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin, po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów niebędących przedsiębiorcami, prowadzących działalność w zakresie potwierdzania sprawności technicznej tego sprzętu.
w ust. 4 uchyla się pkt 3;
8) po art. 52 dodaje się art. 52a i art. 52b w brzmieniu:
Art. 52a. Wojewódzki inspektor prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym. Art. 52b. 1. Wojewódzki inspektor jest obowiązany dokonać wpisu zainteresowanego podmiotu do rejestru, o którym mowa w art. 52 ust. 1, w terminie 7 dni od dnia wpływu do niego wniosku o wpis wraz z oświadczeniem, o którym mowa w art. 52 ust. 5. 2. Jeżeli wojewódzki inspektor nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu do niego wniosku upłynęło 14 dni, zainteresowany podmiot może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy wojewódzki inspektor wezwał podmiot do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
9) w art. 53 po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
8a. Przepisu ust. 8 nie stosuje się w przypadku określonym w art. 52b ust. 2.
10) w art. 55:
w ust. 3 uchyla się pkt 2,
w ust. 7 uchyla się pkt 2;
11) w art. 57 w ust. 6 uchyla się pkt 2;
12) w art. 58 w ust. 4 uchyla się pkt 4;
13) w art. 67 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Działalność gospodarcza polegająca na prowadzeniu szkoleń w zakresie środków ochrony roślin jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie środków ochrony roślin.
14) w art. 68 w ust. 1 uchyla się pkt 4;
15) po art. 69 dodaje się art. 69a-69e w brzmieniu:
Art. 69a. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 67 ust. 1, prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym. 2. W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 67 ust. 1, przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w tym rejestrze w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych. Art. 69b. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 67 ust. 1, jest obowiązany dokonać wpisu przedsiębiorcy do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do niego wniosku o wpis wraz z załącznikami, o których mowa w art. 68 ust. 2. 2. Jeżeli wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 67 ust. 1, nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu do niego wniosku upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy wojewódzki inspektor wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis. 3. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 67 ust. 1, wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru. Art. 69c. 1. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 67 ust. 1, wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, w przypadku gdy: 1) przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 68 ust. 2 pkt 1, niezgodne ze stanem faktycznym; 2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez wojewódzkiego inspektora terminie; 3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę. 2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu. 3. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 67 ust. 1, przed wydaniem decyzji na podstawie ust. 1 pkt 2 może wezwać przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych naruszeń w wyznaczonym terminie. 4. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 67 ust. 1, z urzędu wykreśla przedsiębiorcę z tego rejestru. 5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą objętą wpisem także na podstawie wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym zakresie działalności gospodarczej. Art. 69d. 1. Przedsiębiorca, wobec którego wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności, o której mowa w art. 69c ust. 1, może uzyskać wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności gospodarczej nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy, który wykonywał działalność gospodarczą bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 67 ust. 1. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 69b ust. 2. Art. 69e. Wojewódzki inspektor prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 67 ust. 1, wykreśla przedsiębiorcę z rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
16) w art. 70:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Podmiot niebędący przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców może prowadzić szkolenia w zakresie środków ochrony roślin, po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów niebędących przedsiębiorcami, prowadzących szkolenia w zakresie środków ochrony roślin.
w ust. 3 uchyla się pkt 3;
17) po art. 70 dodaje się art. 70a i art. 70b w brzmieniu:
Art. 70a. Wojewódzki inspektor prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym. Art. 70b. 1. Wojewódzki inspektor jest obowiązany dokonać wpisu zainteresowanego podmiotu do rejestru, o którym mowa w art. 70 ust. 1, w terminie 7 dni od dnia wpływu do niego wniosku o wpis wraz z oświadczeniem, o którym mowa w art. 70 ust. 4. 2. Jeżeli wojewódzki inspektor nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu do niego wniosku upłynęło 14 dni, zainteresowany podmiot może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy wojewódzki inspektor wezwał podmiot do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
18) w art. 71 po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
8a. Przepisu ust. 8 nie stosuje się w przypadku określonym w art. 70b ust. 2.
19) w art. 76 w ust. 1 pkt 34 otrzymuje brzmienie:
34) prowadzi badania skuteczności działania środka ochrony roślin bez wymaganego upoważnienia lub nie będąc przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców wykonuje działalność w zakresie potwierdzania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin, o której mowa w art. 52, lub działalność polegającą na prowadzeniu szkoleń w zakresie środków ochrony roślin, o której mowa w art. 70, bez wymaganego wpisu do rejestru, z zastrzeżeniem art. 52b ust. 2 oraz art. 70b ust. 2, lub
Art. 158.
W ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w art. 8 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
11) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców ;
Art. 159.
W ustawie z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Przepisy ustawy stosuje się do przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców :
2) w art. 8 w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
1) posiadaniu statusu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;
Art. 160.
W ustawie z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług w art. 3 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
3) przedsiębiorca - podmiot, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców ;
Art. 161.
W ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta art. 26 otrzymuje brzmienie:
Art. 26. W przypadku sprzeczności między przepisami art. 12-23 a przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
Art. 162.
W ustawie z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim art. 114 otrzymuje brzmienie:
Art. 114. Przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców dotyczące kontroli nie mają zastosowania do przeprowadzania kontroli połowów i inspekcji przeprowadzanych na podstawie przepisów niniejszego działu.
Art. 163.
W ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 pkt 27a otrzymuje brzmienie:
27a) prosument - odbiorcę końcowego dokonującego zakupu energii elektrycznej na podstawie umowy kompleksowej, wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii w mikroinstalacji w celu jej zużycia na potrzeby własne, niezwiązane z wykonywaną działalnością gospodarczą regulowaną ustawą z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców , zwaną dalej „ustawą - Prawo przedsiębiorców”;
2) w art. 4 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
- Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców.
3) w art. 5 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców
4) art. 7 otrzymuje brzmienie:
Art. 7. Działalność gospodarcza w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w małej instalacji, zwana dalej „działalnością gospodarczą w zakresie małych instalacji”, jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru wytwórców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji, zwanego dalej „rejestrem wytwórców energii w małej instalacji”.
5) w art. 10 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wytwórcy;
6) w art. 11 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
- Prezes URE prostuje z urzędu wpis do rejestru wytwórców energii w małej instalacji zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.
7) po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:
Art. 11a. 1. Prezes URE jest obowiązany dokonać wpisu wytwórcy do rejestru wytwórców energii w małej instalacji w terminie 7 dni od dnia wpływu do niego wniosku o wpis wraz z oświadczeniami, o których mowa w art. 10 ust. 2. 2. Jeżeli Prezes URE nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu do niego wniosku upłynęło 14 dni, wytwórca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy Prezes URE wezwał wytwórcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis. 3. Prezes URE wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
8) w art. 13 w pkt 2, w art. 15 w ust. 1-3 i w art. 16 w ust. 1 wyrazy „art. 14” zastępuje się wyrazami „art. 14 ust. 1”;
9) w art. 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
- Przed wydaniem decyzji na podstawie ust. 1 pkt 3 Prezes URE wyznacza termin usunięcia stwierdzonych naruszeń.
10) w art. 15 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
2a. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do wytwórcy, który wykonywał działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji bez wpisu do rejestru wytwórców energii w małej instalacji. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 11a ust. 2.
11) po art. 16 dodaje się art. 16a w brzmieniu:
Art. 16a. Prezes URE wykreśla wytwórcę z rejestru wytwórców energii w małej instalacji na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji o zgonie wytwórcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
12) w art. 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- W sprawach dotyczących wykonywania działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w mikroinstalacji i w małej instalacji w zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy - Prawo przedsiębiorców.
13) w art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
- Wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej, ciepła lub biogazu rolniczego w mikroinstalacjach, o których mowa w ust. 1, stanowi działalność wytwórczą w rolnictwie w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców.
14) w art. 20 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Niniejszy dokument nie zastępuje oficjalnej publikacji w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne nieścisłości wynikające z transkrypcji oryginału do tego formatu.
Ten tekst jest publikowany na własnych warunkach ponownego wykorzystania określonych przez Dziennik Ustaw, a nie na licencji Legalize ani na licencji domeny publicznej.
Dziennik Ustaw
domena publiczna (urzędowe publikacje rządowe)