Vyhláška o formulářových podáních pro daně z příjmů
DAP je určeno poplatníkům daně z příjmů fyzických osob podle zákona a slouží jako přiznání k dani z příjmů fyzických osob, které jsou předmětem daně, tj. příjmů ze závislé činnosti (§ 6 zákona), ze samostatné činnosti (§ 7 zákona), z kapitálového majetku (§ 8 zákona), z nájmu (§ 9 zákona) a z ostatních příjmů (§ 10 zákona) plynoucích ze zdrojů na území České republiky i ze zdrojů v zahraničí. Příjmem se rozumí jak příjem peněžní, tak i nepeněžní nebo dosažený směnou. Výdajem se rozumí výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů ve smyslu zákona.
V DAP vyplňte pouze řádky s bílým podkladem (řádky s růžovým podkladem jsou určeny pro potřeby správce daně), a to na počítači, stroji nebo čitelně hůlkovým písmem. Mějte, prosím, pochopení, že není možné uzpůsobit předtištění údajů v DAP tak, aby bylo dostačující pro všechny zápisy, které přicházejí v úvahu vzhledem k tomu, že poměry u jednotlivých poplatníků jsou příliš rozdílné. Bude-li vyhrazené místo pro vyplnění Vašich údajů nedostatečné, uveďte, prosím, tyto další údaje v obdobném členění v příloze na samostatném listu velikosti A4 a počet listů příloh uveďte v DAP v části Přílohy DAP na řádku „Další přílohy výše neuvedené“. Nevyplněné řádky a oddíly bez věcné náplně proškrtněte a nemáte-li věcnou náplň pro celé přílohy (1 až 3), k DAP je nepřikládejte.
DAP, včetně jeho příloh, lze podat též elektronicky datovou zprávou s využitím dálkového přístupu podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu, s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, či s využitím přístupu se zaručenou identitou, nebo prostřednictvím daňové informační schránky, a to ve formátu a struktuře a za podmínek zveřejněných na webové adrese www.mojedane.cz. Za podmínky, že je do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno některým ze způsobů uvedených v § 71 odst. 1 daňového řádu, lze DAP, včetně jeho příloh, podat i za použití jiné datové zprávy s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně. Prostřednictvím portálu MOJE daně, nelze učinit podání DAP za část zdaňovacího období.
Jsou-li v tomto formulářovém podání požadovány údaje, jejichž obsah nebo forma jsou stanoveny jiným právním předpisem, uvádějí se tyto údaje s tímto obsahem a v této formě, není-li stanoveno jinak.
Postup při vyplnění DAP
Záhlaví tiskopisu
Finančnímu úřadu pro – vyplňte v předtištěném rámečku zbývající část oficiálního názvu místně příslušného finančního úřadu (správce daně), v jehož územním obvodu máte v době podání DAP adresu místa pobytu.
Územní pracoviště v, ve, pro – uveďte územní pracoviště, kde je umístěn Váš spis k dani z příjmů fyzických osob (podle § 13 zákona č. 456/2011 Sb. o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů).
ř. 01 Daňové identifikační číslo – vyplňte daňové identifikační číslo (DIČ), pokud Vám bylo přiděleno. Pokud Vám DIČ přiděleno nebylo, vyplňte Vaše rodné číslo v příslušném poli tak, jak je uvedeno v pokynu. Pokud Vám v České republice nebylo přiděleno ani rodné číslo, vyplňte tzv. vlastní číslo plátce (VČP), které Vám přidělí místně příslušný správce daně.
ř. 02 Rodné číslo – vyplňte rodné číslo, které bylo poplatníkovi přiděleno v České republice. Pokud má Vaše rodné číslo za lomítkem pouze tři číslice, poslední místo nevyplňujte. Jste-li osoba (poplatník daně), které nebylo přiděleno rodné číslo v České republice, vyplňte datum narození ve formátu den, měsíc, rok (DD.MM.RRRR), kdy toto platí pouze pro písemné podání.
ř. 03 DAP – vyberte z předlohy typ DAP a označte křížkem. Tiskopis slouží k podání řádného DAP, nebo opravného DAP, které je možno podat před uplynutím lhůty pro podání řádného DAP (v tomto případě budou zaškrtnuty obě varianty), nebo dodatečného DAP (resp. opravného dodatečného DAP), které podáte, zjistíte-li po lhůtě pro podání řádného DAP, že Vaše daň má být vyšší (nižší) nebo daňová ztráta nižší (vyšší), než jak Vámi byla přiznána nebo správcem daně vyměřena.
Opravné dodatečné DAP můžete podat před uplynutím lhůty pro podání dodatečného DAP (v tomto případě zaškrtněte obě varianty). V dodatečném DAP uvádějte celé hodnoty, nikoliv pouze matematické rozdíly oproti hodnotám uvedeným v původně vyplněném DAP. U dodatečného DAP uveďte datum zjištění důvodů pro podání ve smyslu § 141 daňového řádu (výše uvedené platí i pro opravné dodatečné DAP).
ř. 04 Kód rozlišení typu DAP – vyberte příslušný kód rozlišení typu DAP a uveďte datum, kdy skutečnost nastala
A - do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku (§ 244 odst. 1 daňového řádu),
B – do 15 dnů ode dne předložení konečné zprávy (§ 244 odst. 3 a 4 daňového řádu),
G – insolvence – za předcházející zdaňovací období, pokud nebylo DAP dosud podáno a lhůta pro jeho podání neuplynula (§ 245 daňového řádu)
I – úmrtí – do 3 měsíců ode dne smrti zůstavitele, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jeho smrti podle § 239b odst. 4 daňového řádu a za předcházející zdaňovací období, pokud DAP nebylo dosud podáno a lhůta pro jeho podání neuplynula, podle § 245 daňového řádu,
N – do 30 dnů ode dne skončení řízení o pozůstalosti, a to za část zdaňovacího období, která uplynula do dne předcházejícího dni skončení řízení o pozůstalosti. Povinnost plní osoba spravující pozůstalost (§ 239b odst. 5 a § 245 daňového řádu),
O – do 15 dnů ode dne předložení řádné zprávy o zpeněžování majetku likvidační podstaty nebo jeho části soudu (v případě soudem nařízené likvidace pozůstalosti), a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem předložení této zprávy. Povinnost plní likvidační správce (§ 239c a § 245 daňového řádu).
ř. 05 DAP podávané poradcem – označte křížkem variantu „ano“, pokud DAP podává poradce (§ 29 odst. 2 daňového řádu) na základě plné moci k zastupování v rámci podání DAP. V opačném případě označte křížkem variantu „ne“.
ř. 05a Zákonná povinnost ověření účetní závěrky auditorem – označte křížkem variantu „ano“, pokud máte zákonnou povinnost ověření účetní závěrky auditorem. V opačném případě označte křížkem variantu „ne“.
Zdaňovací období – vyplňte kalendářní rok, za který DAP podáváte. Pro kód rozlišení typu DAP (např. rozhodnutí o úpadku, úmrtí) vyplňte příslušnou část kalendářního roku.
K 1. oddílu
Údaje o poplatníkovi
ř. 06 Příjmení – vyplňte současné příjmení.
ř. 07 Rodné příjmení – vyplňte příjmení uvedené ve Vašem rodném listě (nepovinný údaj).
ř. 08 Jméno(-a) – vyplňte jméno ve stejném tvaru, jak je uvedeno ve Vašem rodném listě.
ř. 09 Titul – vyplňte získané vědecké a akademické tituly (nepovinný údaj).
ř. 10 Státní příslušnost – vyplňte svoji státní příslušnost.
ř. 11 Číslo pasu – jste-li nerezident, tj. poplatník podle § 2 odst. 3 zákona, vyplňte číslo cestovního dokladu (pasu).
ř. 12 až ř. 18 Adresa místa pobytu v den podání DAP – vyplňte v uvedeném členění adresu v den podání DAP na území České republiky nebo v zahraničí. Číslo domu uveďte ve tvaru: číslo popisné lomeno číslo orientační (údaj na ř. 16 a ř. 17 je nepovinný.
ř. 19 až ř. 22 Adresa místa pobytu k poslednímu dni kalendářního roku, za který se daň vyměřuje – vyplňte podle stavu k 31. 12. 2026 v uvedeném členění pouze v případě, že se tato adresa liší od adresy místa pobytu v den podání DAP. Číslo domu uveďte ve tvaru: číslo popisné lomeno číslo orientační.
ř. 23 až ř. 28 Adresa místa pobytu na území České republiky, kde jste se obvykle zdržoval (zdržovala) – údaje vyplňte pouze tehdy, nemáte-li bydliště (trvalý pobyt) na území České republiky, ale obvykle se zde zdržujete. Číslo domu uveďte ve tvaru: číslo popisné lomeno číslo orientační (údaj na ř. 27 a ř. 28 je nepovinný).
ř. 29 Kód státu – jste-li poplatníkem podle § 2 odst. 3 zákona, tj. daňový nerezident v České republice, který má daňovou povinnost z příjmů ze zdrojů na území České republiky, vyplňte do předtištěného rámečku písmenný kód státu, ve kterém jste rezidentem (Seznam kódů států je uveden na adrese www.financnisprava.cz).
ř. 29a Výše celosvětových příjmů – jste-li poplatníkem podle § 2 odst. 3 zákona rezidentem členského státu EU nebo státu tvořící EHP a uplatňujete nezdanitelné části základu daně podle § 15 zákona nebo slevu na dani podle § 35ba odst. 1 písm. b) až e) zákona nebo daňové zvýhodnění podle § 35c zákona, uveďte úhrn všech příjmů ze zdrojů na území České republiky a ze zdrojů v zahraničí v celých Kč. Cizí měnu přepočtěte podle § 38 odst. 1 zákona.
ř. 30 Transakce uskutečněné se zahraničními spojenými osobami – označte křížkem variantu „ano“, pokud jste v období, za které je podáváno daňové přiznání, uskutečnil(-a) transakce s osobou kapitálově spojenou (§ 23 odst. 7 písm. a) zákona) či jinak spojenou (§ 23 odst. 7 písm. b) zákona s výjimkou bodu 5). V opačném případě označte křížkem variantu „ne“. Jako spojení se zahraniční osobou se neuvádí také, jedná-li se o osobu blízkou nebo o osobu, k níž existující právní vztah může naplňovat znaky podle § 23 odst. 7 písm. b) bodu 5 zákona.
Částky v následujících oddílech uveďte v celých Kč. Číselné hodnoty v těchto sloupcích počítané v průběhu výpočtu daňové povinnosti jsou ukazatelé ve smyslu ustanovení § 146 daňového řádu a jejich zaokrouhlení se provádí s přesností na dvě desetinná místa. Postupné zaokrouhlování ve dvou nebo více stupních je nepřípustné.
K 2. oddílu
Dílčí základ daně, základ daně a ztráta
-
- Pokyny k výpočtu dílčího základu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (§ 6 zákona)
Do příjmů ze závislé činnosti podle § 6 zákona se zahrnují příjmy ze zdrojů na území České republiky i příjmy ze zdrojů v zahraničí, a to přepočtené na Kč. Jedná-li se o příjem plynoucí ze zdrojů v zahraničí, je u poplatníka uvedeného v § 2 odst. 2 základem daně jeho příjem ze závislé činnosti nebo za výkon funkce vykonávané ve státě, s nímž Česká republika neuzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění, snížený o daň zaplacenou z tohoto příjmu v zahraničí. Je-li závislá činnost nebo funkce vykonávaná ve státě, s nímž Česká republika uzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění, je u poplatníka uvedeného v § 2 odst. 2 základem daně jeho příjem ze závislé činnosti nebo za výkon funkce vykonávané v tomto státě; tento příjem lze snížit o daň zaplacenou z tohoto příjmu ve státě, s nímž Česká republika uzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění, a to pouze v rozsahu, ve kterém nebyla započtena na daňovou povinnost v tuzemsku podle § 38f v bezprostředně předchozím zdaňovacím období. Přitom se musí jednat o nezapočtenou daň z příjmů, které se zahrnují do základu daně. Položky snižující základ daně podle zahraničních právních předpisů nelze při stanovení základu daně použít. Upozorňujeme, že pokud má poplatník příjmy ze zdrojů v zahraničí ze závislé činnosti, postupuje se při vyloučení jejich dvojího zdanění podle příslušné smlouvy o zamezení dvojího zdanění nebo podle § 38f odst. 4 zákona. Zahrne-li poplatník (rezident ČR) příjmy uvedené v § 6 odst. 4 zákona do daňového přiznání, započte se daň sražená z těchto příjmů na jeho daň (sraženou daň uveďte na ř. 87 základní části DAP na stranu 3). Zahrne-li poplatník (nerezident, který je daňovým rezidentem členského státu EU nebo státu tvořícího EHP) příjmy uvedené v § 22 odst. 1 písm. b) a f) bod 2 zákona do daňového přiznání, započte se daň sražená z těchto příjmů na jeho daň (sraženou daň uveďte na ř. 87a základní části DAP na stranu 3).
ř. 31 Úhrn příjmů od všech zaměstnavatelů (u poplatníka podle § 2 odst. 2 zákona včetně příjmů ze zahraničí) – vyplňte údaje, které zjistíte např. z dokladu „Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, sražených zálohách na daň z těchto příjmů a daňovém zvýhodnění za zdaňovací období 2026 č. 25 5460 MFin 5460 - vzor č. 33“ (dále jen „Potvrzení“) vystaveného jednotlivými zaměstnavateli na základě Vaší žádosti podle § 38j odst. 3 zákona. Zahrnete-li do DAP příjmy, ze kterých byla sražena daň podle § 36 odst. 6 a 7 zákona, jste povinen uvést veškeré tyto příjmy do ř. 31 a tyto doložit na „Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti plynoucích na základě zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z těchto příjmů“ č. 25 5460/A MFin 5460/A - vzor č. 12 (dále jen „Potvrzení o vyplacených příjmech a sražené dani“). Příjmy uveďte v souladu s § 5 odst. 4 zákona (ve vzoru Potvrzení č. 33 se jedná o součet řádků 2., 4. a ve vzoru Potvrzení o vyplacených příjmech a sražené dani č. 12 se jedná o ř. 2).
ř. 32 Neobsazeno
ř. 33 Daň zaplacená v zahraničí podle § 6 odst. 13 zákona – jste-li poplatník podle § 2 odst. 2 zákona (daňový rezident ČR) a máte příjmy ze zdrojů v zahraničí, uveďte na tento řádek daň zaplacenou z těchto příjmů, o kterou lze snížit příjem podle § 6 odst. 13 zákona.
ř. 34 Dílčí základ daně podle § 6 zákona (ř. 31 – ř. 33) – vypočtená částka tvoří dílčí základ daně připadající na příjmy ze závislé činnosti.
ř. 35 Úhrn příjmů plynoucích ze zahraničí podle § 6 zákona – uveďte na tento řádek část příjmů z ř. 31, u kterých neměl plátce daně povinnost srazit zálohy na daň dle § 38h zákona (např. příjmy zaměstnanců zahraničních zastupitelských úřadů v tuzemsku dle § 38c zákona, příjmy ze zdrojů v zahraničí). Úhrn příjmů je uváděn pro stanovení záloh na daň z příjmů podle § 38a zákona. Jste-li poplatník podle § 2 odst. 2 zákona (daňový rezident ČR) a máte příjmy ze zdrojů v zahraničí ze státu, s nímž Česká republika neuzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění, uveďte na tento řádek příjem snížený o daň zaplacenou z tohoto příjmu v zahraničí uvedenou na ř. 33.
-
- Dílčí základy daně z příjmů fyzických osob podle § 6, § 7, § 8, § 9 a § 10 zákona, základ daně a ztráta
ř. 36 Dílčí základ daně ze závislé činnosti podle § 6 zákona (ř. 34) – přeneste údaj z ř. 34.
ř. 37 Dílčí základ daně nebo ztráta ze samostatné činnosti podle § 7 zákona (ř. 113 přílohy č. 1 DAP) – přeneste údaj z ř. 113 Přílohy č. 1 DAP.
ř. 38 Dílčí základ daně z kapitálového majetku podle § 8 zákona – vyplňte úhrn příjmů z kapitálového majetku podle § 8 zákona, které zahrnují příjmy ze zdrojů na území České republiky i příjmy ze zdrojů v zahraničí, a to přepočtené na Kč, které nejsou zdaněny zvláštní sazbou daně podle § 36 zákona nebo v režimu § 16a zákona (Příjmy zahrnuté do samostatného základu daně na ř. 38 neuvádějte.). Pokud ve zdaňovacím období vykážete příjmy z úroků ze zápůjčky nebo úvěru, je výdajem zaplacený úrok z částek použitých na poskytnutí zápůjčky nebo úvěru, a to až do výše příjmu. Na řádek č. 38 uveďte dílčí základ daně podle § 8 zákona a na vložený list uveďte příjmy a výdaje související s úroky ze zápůjčky nebo úvěru.
ř. 39 Dílčí základ daně nebo ztráta z nájmu podle § 9 zákona – přeneste údaj z ř. 206 Přílohy č. 2 DAP.
ř. 40 Dílčí základ daně z ostatních příjmů podle § 10 zákona – přeneste údaj z ř. 209 Přílohy č. 2 DAP.
ř. 41 Úhrn řádků – vyplňte úhrn řádků (ř. 37 + ř. 38 + ř. 39 + ř. 40).
ř. 42 Základ daně (ř. 36 + kladná hodnota z ř. 41) – pokud je ř. 41 záporný, uveďte pouze hodnotu z ř. 36. To znamená, že základ daně je tvořen pouze dílčím základem daně podle § 6 zákona.
ř. 43 Neobsazeno
ř. 44 Uplatňovaná výše pravomocně stanovené ztráty – uveďte úhrn uplatňované pravomocně stanovené ztráty (za zdaňovací období 2026 lze uplatnit ztrátu pravomocně stanovenou za 5 předcházejících zdaňovacích období, tj. za zdaňovací období 2021, 2022, 2023, 2024, 2025; nebo v rámci dodatečného přiznání za zdaňovací období 2026 ztrátu pravomocně stanovenou za 2 následující zdaňovací období, tj. za zdaňovací období 2027, 2028 a to pouze do souhrnné výše nepřesahující 30 mil. Kč). Pravomocně stanovenou ztrátu lze uplatnit maximálně do výše částky uvedené na ř. 41. Poplatník uplatňující pravomocně stanovenou ztrátu, uvede v povinné samostatné příloze pro poplatníky uplatňující odčitatelnou položku podle § 34 odst. 1 zákona předepsané údaje. Vzor přílohy pro poplatníky uplatňující pravomocně stanovenou ztrátu, tj. pro poplatníky uplatňující odčitatelnou položku podle § 34 odst. 1 zákona je uveden na internetových stránkách na adrese www.financnisprava.cz.
ř. 45 Základ daně po odečtení ztráty (ř. 42 – ř. 44) – do tohoto řádku uveďte vypočtený rozdíl ř. 42 – ř. 44.
K 3. oddílu
Nezdanitelné části základu daně, odčitatelné položky a daň celkem
-
- Nezdanitelné části základu daně
V 3. oddílu vyplňte údaje v případě, že uplatňujete nezdanitelné části základu daně podle § 15, § 15a, § 15b a § 15c zákona a odčitatelné položky od základu daně podle § 34 zákona.
U nezdanitelných částí základu daně, které se uplatňují v závislosti na počtu kalendářních měsíců podle § 15 zákona, uveďte do sloupce „počet měsíců“ počet měsíců odpovídající uplatňované částce uvedené ve vedlejším sloupci (ř. 47).
ř. 46 § 15 odst. 1 zákona – uveďte uplatňovanou hodnotu bezúplatného plnění (daru), který jste poskytl (poskytla) podle § 15 odst. 1 zákona. Úhrnná hodnota bezúplatných plnění (darů) ve zdaňovacím období musí přesáhnout 2 % ze základu daně ř. 42 anebo činit alespoň 1 000 Kč. V úhrnu lze odečíst nejvýše 30 % ze základu daně ř. 42.
ř. 47 § 15 odst. 3 a 4 zákona – uveďte uplatňovanou výši úroků zaplacených ve zdaňovacím období 2026 z poskytnutého úvěru ze stavebního spoření nebo z hypotečního úvěru uvedenou v potvrzení stavební spořitelny nebo banky nebo pobočky zahraniční banky anebo zahraniční banky. Úhrnná částka úroků, o které lze snížit základ daně podle těchto odst. ze všech úvěrů u poplatníků v téže společně hospodařící domácnosti (§ 21e odst. 4 zákona), nesmí překročit 300 000 Kč, resp. 150 000 Kč pokud jste si bytovou potřebu obstarali od 1. ledna 2021.
Při placení úroků jen po část roku nesmí uplatňovaná částka překročit jednu dvanáctinu této maximální částky za každý měsíc placení úroků.
ř. 48 § 15a odst. 1 písm. a), b) a c) zákona – uveďte uplatňovanou výši plateb příspěvků, které jste zaplatil (zaplatila) na své penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo na doplňkové penzijní spoření, uvedenou v potvrzení penzijní společnosti na zdaňovací období 2026 nebo uplatňovanou výši plateb příspěvků, kterou jste zaplatil (zaplatila) na penzijní pojištění, uvedenou v potvrzení instituce penzijního pojištění o zaplacených příspěvcích na penzijní pojištění na zdaňovací období 2026. Uplatnit lze částku měsíčních příspěvků zaplacených na Vaše penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo doplňkové penzijní spoření, která v jednotlivých kalendářních měsících zdaňovacího období přesáhla výši, ke které náleží maximální státní příspěvek. Maximální částka, kterou lze takto odečíst za zdaňovací období 2026, činí 48 000 Kč v úhrnu za řádky 48 až 51 podle § 15 odst. 5 zákona.
ř. 49 § 15a odst. 1 písm. d) zákona – uveďte uplatňovanou výši pojistného, které jste zaplatil (zaplatila) na své soukromé životní pojištění, uvedenou v potvrzení pojišťovny o zaplaceném pojistném na soukromé životní pojištění ve zdaňovacím období 2026. Maximální částka, kterou lze odečíst za zdaňovací období 2026, činí 48 000 Kč v úhrnu za řádky 48 až 51 podle § 15 odst. 5 zákona.
ř. 50 § 15a odst. 1 písm. e) zákona – uveďte uplatňovanou výši majetku připsanou poplatníkem ve prospěch dlouhodobého investičního produktu ve zdaňovacím období 2026. Maximální částka, kterou lze odečíst za zdaňovací období 2026, činí 48 000 Kč v úhrnu za řádky 48 až 51 podle § 15 odst. 5 zákona.
ř. 51 § 15c zákona – uveďte uplatňovanou výši pojistného na pojištění dlouhodobé péče, které jste zaplatil (zaplatila) na pojištění dlouhodobé péče ve zdaňovacím období 2026. Maximální částka, kterou lze odečíst za zdaňovací období 2026, činí 48 000 Kč v úhrnu za řádky 48 až 51 podle § 15 odst. 5 zákona.
ř. 52 § 34 odst. 4 zákona (výzkum a vývoj) – uveďte uplatňovanou výši výdajů (nákladů) vynaložených při realizaci výzkumu a vývoje (Pokyn D-288, ve znění jeho pozdějších změn a Pokyn č. MF-17).
ř. 53 § 34 odst. 4 zákona (odpočet na podporu odborného vzdělávání) – uveďte uplatňovanou výši výdajů na podporu odborného vzdělávání.
ř. 54 Úhrn nezdanitelných částí základu daně a položek odčitatelných od základu daně (ř. 46 + ř. 47 + ř. 48 + ř. 49 + ř. 50 + ř. 51 + ř. 52 + ř. 53) – uveďte úhrn nezdanitelných částí základu daně a položek odčitatelných od základu daně, které uplatňujete podle zákona.
ř. 55 Základ daně snížený o nezdanitelné části základu daně a položky odčitatelné od základu daně (ř. 45 – ř. 54) – uveďte výpočet podle pokynů. Jestliže vypočtená nebo přenesená hodnota je záporná, uveďte na řádku nulu.
U poplatníka uvedeného v § 2 odst. 3 zákona se základ daně sníží za zdaňovací období o částky uvedené na řádcích 46 až 51, pouze pokud se jedná o poplatníka, který je rezidentem členského státu EU nebo EHP a pokud úhrn jeho příjmů ze zdrojů na území CR podle § 22 zákona činí nejméně 90 % všech jeho příjmů s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně podle § 3 nebo 6 zákona, nebo jsou od daně osvobozeny podle § 4, § 4a, § 6 nebo § 10 zákona, nebo příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
ř. 56 Základ daně zaokrouhlený na celá sta Kč dolů – uveďte základ daně z ř. 55 zaokrouhlený na celá sta Kč dolů (např. 93 295 Kč zaokrouhleno na 93 200 Kč) podle § 16 zákona.
ř. 57 Daň podle § 16 zákona – daň podle § 16 zákona činí 15 % pro část základu daně do 36násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu daně přesahující 36násobek průměrné mzdy. Daň se vypočte ze základu daně uvedeného na ř. 56. (Pro rok 2026 je 36násobek průměrné mzdy podle nařízení vlády, o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2024, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2024, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2026 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2026 a o zvýšení důchodů v roce 2026.)
K 4. oddílu
Daň celkem, ztráta
ř. 58 Daň podle § 16 zákona (ř. 57) nebo částka z ř. 330 přílohy č. 3 DAP – přeneste údaj uvedený na ř. 57 (daň podle § 16 zákona) nebo v případě, že máte příjmy ze zdrojů v zahraničí, přeneste na tento řádek vypočtený údaj z ř. 330 Přílohy č. 3 – „Výpočet daně z příjmů ze zdrojů v zahraničí“.
ř. 59 – Neobsazeno
ř. 60 Daň celkem zaokrouhlená na celé Kč nahoru (ř. 58) – uveďte úhrn podle pokynů na řádku, který tvoří celkovou výši vypočtené daně podle zákona a daňového řádu.
ř. 61 Daňová ztráta – přeneste údaj o daňové ztrátě uvedený na ř. 41. Údaj uveďte v absolutní hodnotě, tj. bez znaménka minus.
K 5. oddílu
Uplatnění slev na dani a daňového zvýhodnění
ř. 62 Slevy celkem podle § 35 odst. 1 zákona – na ř. 62 uveďte celkovou výši slevy na dani (Sloupec 1 + Sloupec 2 níže uvedené tabulky), která se rovná úhrnu slevy na dani za zaměstnance se ZP bez TZP (v níže uvedené tabulce bod a) Sloupec 1) a zaměstnance s TZP (v níže uvedené tabulce bod b) Sloupec 2) podle výpočtu uvedeného na webové adrese: www.financnisprava.cz. Příklad výpočtu částky slev na dani při zaměstnávání zaměstnanců se zdravotním postižením.
| a) | průměrný roční přepočtený stav zaměstnanců se zdravotním postižením bez těžšího zdravotního postižení (se ZP bez TZP) | Sloupec 1 Sleva na dani (Kč) | b) | průměrný roční přepočtený stav zaměstnanců s těžším zdravotním postižením (s TZP) | Sloupec 2 Sleva na dani (Kč) |
|---|---|---|---|---|---|
ř. 62a Sleva za zastavenou exekuci podle § 35 odst. 4 zákona – uveďte výši náhrady, kterou Vám ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, přiznal exekutor při zastavení exekuce, jejímž předmětem byla pohledávka nepřevyšující částku 1 500 Kč bez příslušenství, a která probíhala po dobu alespoň tří let přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 286/2021 Sb., z důvodu, že v těchto třech letech nebyla tato pohledávka vymožena ani z části.
ř. 63 Sleva podle § 35a nebo 35b – uplatňujete-li slevu podle § 35a nebo § 35b zákona (investiční pobídky), zahrňte ji na ř. 63.
Pokyny k tab. č. 1
Údaje o manželce (manželovi) – vyplňte předepsané údaje o své (svém) manželce (manželovi) žijící (žijícím) s Vámi ve společně hospodařící domácnosti jen v případě, že uplatňujete na ni (něho) slevu na dani podle § 35ba odst. 1 písm. b) zákona. Hranice vlastního ročního příjmu Vaší (Vašeho) manželky (manžela) podle § 35bb zákona nesmí přesáhnout částku 68 000 Kč. Pro daňové účely se manželkou (manželem) také rozumí registrovaná partnerka (partner) podle § 21e odst. 3 zákona. Pokud manželce (manželovi) nebylo v České republice přiděleno rodné číslo, uveďte datum narození ve formátu den, měsíc, rok (DD.MM.RRRR).
ř. 64 Částka slevy podle § 35ba odst. 1 písm. a) zákona – uveďte částku 30 840 Kč.
ř. 65a Částka slevy podle § 35ba odst. 1 písm. b) zákona – uveďte částku 24 840 Kč ročně, jestliže Vaše (Váš) manželka (manžel), které (kterému) ve zdaňovacím období nebo v jeho části nebyl přiznán nárok na průkaz mimořádných výhod III. stupně (zvlášť těžké postižení s potřebou průvodce) – průkaz ZTP/P (dále jen „průkaz ZTP/P“), žije s Vámi a s vyživovaným dítětem, které nedovršilo věku 3 let ve společně hospodařící domácnosti, a nemá vlastní příjmy (podle § 35bb zákona) přesahující částku 68 000 Kč ročně. Jestliže vyživujete ve společně hospodařící domácnosti manželku (manžela) při současném splnění podmínky uvedeného vlastního příjmu jen několik kalendářních měsíců ve zdaňovacím období, daň snížíte o částku 2 070 Kč za každý kalendářní měsíc, na jehož počátku jste manželku (manžela) vyživoval (vyživovala).
ř. 65b Částka slevy podle § 35ba odst. 1 písm. b) zákona – uveďte částku 49 680 Kč ročně, je-li Vaší (Vašemu) manželce (manželovi) přiznán nárok na průkaz ZTP/P. Jestliže vyživujete ve společně hospodařící domácnosti manželku (manžela) a dítě, které nedovršilo věku 3 let, při současném splnění podmínky výše uvedeného vlastního příjmu jen po několik kalendářních měsíců ve zdaňovacím období, základ daně snížíte o částku 4 140 Kč za každý kalendářní měsíc, na jehož počátku jste manželku (manžela) vyživoval (vyživovala).
ř. 66 Částka slevy podle § 35ba odst. 1 písmeno c) zákona – uveďte částku 2 520 Kč ročně (210 Kč měsíčně), pokud Vám byl přiznán invalidní důchod pro invaliditu prvního nebo druhého stupně z důchodového pojištění podle zákona o důchodovém pojištění nebo zanikl-li nárok na částečný invalidní důchod z důvodu souběhu nároku na výplatu tohoto invalidního důchodu a starobního důchodu.
ř. 67 Částka slevy podle § 35ba odst. 1 písmeno d) zákona – uveďte částku 5 040 Kč ročně (420 Kč měsíčně), pokud Vám byl přiznán invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně nebo jiný důchod z důchodového pojištění podle zákona o důchodovém pojištění, u něhož jednou z podmínek přiznání je, že je invalidní ve třetím stupni, zanikl-li nárok na plný invalidní důchod z důvodu souběhu nároku na výplatu invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně a starobního důchodu nebo je poplatník podle zvláštních předpisů plně invalidní, avšak jeho žádost o plný invalidní důchod byla zamítnuta z jiných důvodů než proto, že není plně invalidní.
ř. 68 Částka slevy podle § 35ba odst. 1 písmeno e) zákona – uveďte částku 16 140 Kč ročně, pokud Vám byl přiznán nárok na průkaz ZTP/P. Jestliže výše uvedená podmínka byla splněna pouze v několika kalendářních měsících ve zdaňovacím období, snížíte daň o částku 1 345 Kč za každý kalendářní měsíc, na jehož počátku byla podmínka splněna.
U poplatníka uvedeného v § 2 odst. 3 zákona se daň sníží za zdaňovací období o částky uvedené na řádcích 65a až 68, pouze pokud se jedná o poplatníka, který je rezidentem členského státu EU nebo EHP a jestliže úhrn jeho příjmů ze zdrojů na území České republiky (§ 22 zákona) činí nejméně 90 % všech jeho příjmů, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně podle § 3 nebo § 6 zákona, nebo jsou od daně osvobozeny podle § 4, § 4a, § 6 nebo § 10 zákona, nebo z příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
ř. 69 Neobsazeno
ř. 69a Neobsazeno
ř. 69b Neobsazeno
ř. 70 Úhrn slev na dani podle § 35, § 35a, § 35b a § 35ba zákona (ř. 62 + 62a + ř. 63 + ř. 64 + ř. 65a + ř. 65b + ř. 66 + ř. 67 + ř. 68) – uveďte úhrn slev na dani podle § 35, § 35a, § 35b, a § 35ba zákona, které uplatňujete.
ř. 71 Daň po uplatnění slev podle § 35, § 35a, 35b a § 35ba (ř. 60 – ř. 70) – uveďte výpočet podle pokynů. Pokud Vám vyšlo záporné číslo, do řádku uveďte nulu.
Pokyny k tab. č. 2
Údaje o dětech žijících s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti.
Pokud uplatňujete daňové zvýhodnění podle § 35c zákona, vyplňte předepsané údaje za každé Vámi vyživované dítě splňující podmínky uvedené v § 35c odst. 6 zákona, žijící s Vámi ve společně hospodařící domácnosti. Do tabulky uveďte i vyživované děti, u kterých neuplatňujete daňové zvýhodnění, do příslušného sloupce pak vyplňte nulu. Ve sloupci 1 uveďte příjmení a jméno dítěte a ve sloupci 2 jeho rodné číslo, které bylo přiděleno v České republice. Pokud dítěti nebylo v České republice přiděleno rodné číslo, uveďte datum narození ve formátu den, měsíc, rok (DD.MM.RRRR). Do sloupce 3, 4 a 5 uveďte počet kalendářních měsíců, ve kterých je dítě považováno za Vámi vyživované, a uplatňujete na něho daňové zvýhodnění. Na daňové zvýhodnění nemáte nárok, pokud uplatňujete slevu na dani podle § 35a nebo § 35b zákona. V případě, že vyživujete více než čtyři děti, uveďte požadované údaje ve stejném členění na volném listu a přiložte k DAP. Do řádku s názvem „Celkem“ uveďte součet počtu měsíců ze sloupců 3, 4 a 5 za všechny Vámi vyživované děti. Poplatník uvedený v § 2 odst. 3 může daňové zvýhodnění uplatnit, pouze pokud je rezidentem členského státu EU nebo EHP a jestliže úhrn všech jeho příjmů ze zdrojů na území České republiky (§ 22 zákona) činí nejméně 90 % všech jeho příjmů s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně podle § 3 nebo § 6, jsou od daně osvobozeny podle § 4, § 4a, § 6 nebo § 10 zákona, nebo příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
Pokud uplatňujete slevu na manželku (manžela) podle § 35ba odst. 1 písm. b) zákona, vyplňte předepsané údaje za Vámi vyživované dítě splňující podmínky pro uplatnění slevy na manželku (manžela) podle § 35bb zákona. Toto platí, pokud předepsané údaje o vyživovaném dítěti nebyly vyplněny z důvodu uplatnění daňového zvýhodnění.
ř. 72 Daňové zvýhodnění na vyživované dítě – uveďte výši daňového zvýhodnění podle § 35c zákona. Nárok na daňové zvýhodnění činí 15 204 Kč ročně na jedno dítě (1 267 Kč měsíčně), 22 320 Kč ročně na druhé dítě (1 860 Kč měsíčně) a 27 840 Kč ročně na třetí a každé další dítě (2 320 Kč měsíčně). Jedná-li se o dítě, kterému je přiznán nárok na průkaz ZTP/P, zvyšuje se na ně částka daňového zvýhodnění na dvojnásobek. Vyživuje-li dítě v jedné společně hospodařící domácnosti více poplatníků, může daňové zvýhodnění uplatnit ve zdaňovacím období nebo v tomtéž kalendářním měsíci zdaňovacího období jen jeden z nich. Vyživuje-li děti, na které uplatňujete daňové zvýhodnění, v jedné společně hospodařící domácnosti druhý poplatník, který je zaměstnán, doložte potvrzení jeho zaměstnavatele, ve kterém plátce uvede, na které děti druhý z poplatníků uplatňuje daňové zvýhodnění a v jaké výši. V případě, že takové potvrzení nedokládáte z důvodu, že ve společně hospodařící domácnosti není jiný poplatník, který vyživuje děti uvedené v přiznání nebo je ve společně hospodařící domácnosti a není zaměstnán, uveďte tuto skutečnost na volný list.
ř. 73 Sleva na dani (částka z ř. 72, uplatněná maximálně do výše daně na ř. 71) – uveďte výši daňového zvýhodnění, které ve formě slevy na dani můžete uplatnit maximálně do výše vypočtené daňové povinnosti na ř. 71.
ř. 74 Daň po uplatnění slevy podle § 35c zákona (ř. 71 – ř. 73) – uveďte daň po uplatnění slevy podle § 35c, tj. rozdíl daně na ř. 71 a uplatněné slevy na dani na ř. 73.
ř. 74a Daň ze samostatného základu daně podle § 16a zákona (částka z ř. 414 přílohy č. 4 DAP) – přeneste údaj uvedený na ř. 414 Přílohy č. 4 – „Výpočet daně ze samostatného základu daně podle § 16a zákona“.
ř. 75 Daň celkem (ř. 74 + ř. 74a) – uveďte součet daně a daně ze samostatného základu daně.
ř. 76 Daňový bonus (ř. 72 – ř. 73) – uveďte rozdíl daňového zvýhodnění a slevy na dani, jehož výsledkem je výše daňového bonusu. Daňový bonus můžete uplatnit při splnění podmínek stanovených v § 35c zákona, pokud jeho výše činí alespoň 100 Kč.
ř. 77 Daň celkem po úpravě o daňový bonus (ř. 75 – ř. 76) pokud je na řádku záporné číslo uveďte nulu – uveďte rozdíl řádků, pokud je daňový bonus podle § 35c zákona nižší než daň, ř. 77a je roven nule a ř. 77 se rovná dani snížené o daňový bonus.
ř. 77a Daňový bonus po odpočtu daně (ř. 76 – ř. 75) pokud je na řádku záporné číslo uveďte nulu – uveďte rozdíl řádků, pokud je daňový bonus podle § 35c zákona vyšší nebo roven dani, sníží se o tuto daň daňový bonus, ř. 77 je roven nule a ř. 77a se rovná daňovému bonusu sníženému o daň.
K 6. oddílu
Dodatečné DAP
Tento oddíl se vyplňuje pouze tehdy, je-li podáváno dodatečné DAP podle § 141 daňového řádu. Částky daňové ztráty na ř. 81 a ř. 82 se uvádějí v absolutních hodnotách, tj. bez znaménka minus. Pokud podáváte dodatečné DAP, uveďte na zvláštní přílohu důvody pro jeho podání podle § 141 odst. 5 daňového řádu.
ř. 78 Poslední známá daň – uveďte poslední známou částku daně vztahující se k danému zdaňovacímu období, a to i tehdy, bude-li na ř. 81 uvedena poslední známá daňová ztráta z příjmů podle § 7 až § 10 zákona. Pokud poslední známou daní byl daňový bonus, uveďte částku daňového bonusu se záporným znaménkem. Jinak tento řádek proškrtněte.
ř. 79 Zjištěná daň podle § 141 daňového řádu (ř. 77 nebo ř. 77a) – přeneste údaj uvedený na ř. 77 z 5. oddílu DAP, a to i tehdy, bude-li na ř. 82 uvedena daňová ztráta z příjmů podle § 7 až § 10 zákona. Pokud jste nevykázal daň, ale daňový bonus, přeneste údaj uvedený na ř. 77a z 5. oddílu DAP se záporným znaménkem. Jinak tento řádek proškrtněte.
ř. 80 Rozdíl řádků (ř. 79 – ř. 78): zvýšení (+) – částka daně se zvyšuje, snížení (–) – částka daně se snižuje – tento řádek vyplňte současně se ř. 82, přechází-li poslední známá částka daně do daňové ztráty, v tomto případě na ř. 80 uveďte částku ze ř. 78 se znaménkem minus (–) nebo naopak z poslední známé daňové ztráty do částky daně, v tomto případě na ř. 80 uveďte částku ze ř. 79 kladně. V případě, že nově zjištěná daňová povinnost na ř. 79 je pouze z příjmů podle § 6 zákona, uveďte na řádek tuto částku.
ř. 81 Poslední známá daň – daňová ztráta – uveďte poslední známou daňovou ztrátu vztahující se k danému zdaňovacímu období, a to i tehdy, bude-li na ř. 79 uvedena poslední známá částka daně z příjmů podle § 6 zákona. Jinak tento řádek proškrtněte.
ř. 82 Zjištěná ztráta podle § 141 daňového řádu (ř. 61) – přeneste daňovou ztrátu ze ř. 61 z 4. oddílu DAP, a to i tehdy, bude-li na ř. 79 uvedena částka daně příjmů podle § 6 zákona. Jinak tento řádek proškrtněte.
ř. 83 Rozdíl řádků (ř. 82 – ř. 81): zvýšení (+) – daňová ztráta se zvyšuje, snížení (–) – daňová ztráta se snižuje – tento řádek vyplňte současně s ř. 80, přechází-li poslední známá daňová ztráta do částky daně, v tomto případě se na ř. 83 uvede částka ze ř. 81 se znaménkem minus (–) nebo naopak z poslední známé částky daně do daňové ztráty, v tomto případě se na ř. 83 uvede částka ze ř. 82 se znaménkem plus (+).
K 7. oddílu
Placení daně
ř. 84 Úhrn sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (po slevách na dani) – uveďte úhrn sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (po slevách na dani), které Vám byly sraženy všemi zaměstnavateli. Zálohy na daň z příjmů ze závislé činnosti uveďte v souladu s § 5 odst. 4 zákona (ve vzoru Potvrzení č. 33 se jedná o údaj uvedený na řádku 8). V případě, že Vám bylo provedeno roční zúčtování, uveďte částku sražených záloh sníženou o vrácený přeplatek z ročního zúčtování.
ř. 85 Na zbývajících zálohách zaplaceno celkem – uveďte souhrn záloh, které jste zaplatil (zaplatila), v průběhu zdaňovacího období 2026 nebo části zdaňovacího období 2026, za něž je podáváno DAP, včetně přeplatku použitého jako záloha na daň podle § 154 a § 155b daňového řádu.
ř. 86 Úhrn záloh zaplacených poplatníkem v paušálním režimu podle § 2a zákona – uveďte úhrn záloh na daň z příjmů fyzických osob, které jste zaplatil (zaplatila), v průběhu zdaňovacího období 2026 nebo části zdaňovacího období 2026, ve kterém jste byl/a v paušálním režimu, za něž je podáváno DAP.
ř. 87 Sražená daň podle § 36 odst. 6 zákona – jste-li rezident ČR, uveďte částku sražené daně k veškerým příjmům podle § 6 odst. 4 zákona nebo k veškerým příjmům podle § 10 odst. 1 písm. h) bod 1 zákona, které jsou nesnížené o výdaje, a to pouze v případě, jsou-li veškeré příjmy, ze kterých byla daň sražena, zahrnuty do DAP.
ř. 87a Sražená daň podle § 36 odst. 7 zákona – jste-li nerezident, daňový rezident členského státu EU nebo EHP, uveďte částku sražené daně z příjmů podle § 22 odst. 1 písm. b), c), d), f) a g) bod 1, 2, 4, 5, 12 až 14 zákona, a to pouze v případě, jsou-li veškeré příjmy, ze kterých byla daň sražena, zahrnuty do DAP.
ř. 88 Zajištěná daň plátcem podle § 38e zákona – uveďte částku, kterou Vám jako poplatníkovi podle § 2 odst. 3 zákona plátce daně podle § 38e zákona srazil na zajištění daně. Jste-li společník veřejné obchodní společnosti nebo komplementář komanditní společnosti, bude částka uvedená na tomto řádku zahrnovat zajištění daně sražené Vám veřejnou obchodní společností nebo komanditní společností podle § 38e odst. 3 písm. a) zákona vztahující se ke zdaňovacímu období 2026 nebo k části zdaňovacího období 2026, za něž je podáváno DAP.
ř. 89 Úhrn vyplacených měsíčních daňových bonusů podle § 35d zákona (včetně případného doplatku na daňovém bonusu) – uveďte úhrn měsíčních daňových bonusů, které Vám jako zaměstnanci byly zaměstnavatelem vyplaceny za zdaňovací období 2026. Údaje zjistíte z „Potvrzení“ vystaveného jednotlivými zaměstnavateli. Pokud podáváte daňové přiznání a již Vám bylo provedeno roční zúčtování u zaměstnavatele, pak se v Potvrzení vzor č. 33 jedná o součet řádku 9 a doplatku na daňovém bonusu z řádku 13.
ř. 90 Zaplacená daňová povinnost (záloha) podle § 38gb odst. 2 zákona – uveďte, podáváte-li DAP, výši daně tvořící zálohu na daň daňové povinnosti podle podmínek uvedených v § 38gb zákona.
ř. 91 Zbývá doplatit – kladná částka znamená, že zbývá na dani doplatit vypočtenou částku. Záporná částka znamená, že bylo zaplaceno více. Pokud daň na ř. 77 nepřesáhla 200 Kč, postupuje se dle § 38b zákona. Vypočtená hodnota představuje celkovou částku, nikoli dílčí částku z dodatečného daňového přiznání. O přeplatek je možné požádat příslušného správce daně např. formou žádosti, která je součástí DAP.
Přílohy DAP – součástí DAP jsou i přílohy vyznačené v příslušném tiskopise. Podle pokynů uvedených v DAP uveďte počet listů příloh, které přikládáte. Povinnou přílohou DAP poplatníků, kteří vedou účetnictví, je účetní závěrka podle § 18 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Uspořádání a obsahové vymezení položek rozvahy (bilance), výkazu zisku a ztráty a obsahové vymezení přílohy stanoví příslušné vyhlášky, kterými se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví.
Údaje o podepisující osobě budou vyplněny pouze v případě, kdy je DAP zpracováno a podáno osobou odlišnou od poplatníka. Pokyny s kódy typů podepisujících osob jsou zveřejněny na webových stránkách Finanční správy na adrese www.financnisprava.cz.
Otisk razítka (uvádí se pouze v listinné podobě tohoto formuláře) – lze připojit otisk razítka.
Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu (uvádí se pouze v listinné podobě tohoto formuláře) – podání bude opatřeno vlastnoručním podpisem buď přímo daňovým subjektem (fyzickou osobou činící podání sama za sebe), nebo fyzickou osobou oprávněnou podepsat podání za daňový subjekt (právnickou osobu). V případě podání v elektronické podobě se vlastnoruční podpis nahradí příslušným způsobem autorizace podání (např. identitou občana, uznávaným elektronickým podpisem apod.).
Žádost o vrácení přeplatku na dani z příjmů fyzických osob – údaje vyplňte, pokud žádáte o vrácení přeplatku podle § 154 a § 155b daňového řádu. Pokud současně podáte s daňovým přiznáním žádost o vrácení vratitelného přeplatku před uplynutím lhůty stanovené pro podání DAP, bude se na Vaši žádost hledět jako by byla podána v poslední den lhůty pro podaní daňového přiznání. Dále upozorňujeme, že případná plná moc pro zmocněnce na podání DAP neopravňuje tohoto zástupce k podepsání žádosti o vrácení přeplatku na dani. Jeho zmocnění se již tohoto úkonu netýká. Žádost o vrácení přeplatku je možné také podat samostatně. Správce daně vratitelný přeplatek nižší než 200 Kč vrátí jen ve výjimečných případech tak, aby byla zajištěna zásada hospodárnosti (§ 155 odst. 4 daňového řádu).
Pokud jste podnikající fyzická osoba, pak Vám dle § 155a odst. 2 písm. b) daňového řádu bude vrácen vratitelný přeplatek pouze bezhotovostně, a to právě na bankovní účet uvedený v žádosti o vrácení přeplatku.
Pokud chcete vratitelný přeplatek převést na účet do zahraničí (nebo na účet v ČR vedený v cizí měně), použijte číslo účtu ve formátu IBAN. Podrobnější informace o IBAN naleznete na internetových stránkách ČNB (www.cnb.cz) v sekci Platební styk/IBAN. Dále je nezbytné uvést BIC kód (swiftový kód) banky a její adresu, rovněž uveďte přesné označení vlastníka účtu a jeho adresu a mezinárodní kód měny, ve které je účet veden.
POKYNY K PŘÍLOZE č. 1
25 5405/P1 MFin 5405/P1
Do následujících řádků se uvádějí příjmy ze zdrojů na území České republiky i příjmy ze zdrojů v zahraničí, a to přepočtené na Kč. Příjmy ze zdrojů v zahraničí se pro účely tohoto zákona rozumí příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí snížené o související výdaje stanovené podle tohoto zákona ve skutečné výši nebo v procentech z příjmů. Podle § 25 odst. 1 písm. i) zákona u poplatníka (§ 2 odst. 2 zákona) nelze za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů vyňatých podle mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího zdanění uznat výdaje převyšující tyto příjmy. Odčitatelné položky a položky snižující základ daně podle zahraničních právních předpisů nelze při stanovení základu daně použít.
Pro účely vyloučení dvojího zdanění příjmů ze zahraničí podle § 38f zákona se pro přepočet měny pro daňové účely použije § 38 zákona následovně:
– Pokud vedete účetnictví, použijte kurzy devizového trhu vyhlášené Českou národní bankou uplatňované v účetnictví.
– Pokud nevedete účetnictví, použijte jednotný kurz stanovený podle § 38 odst. 1 zákona, jestliže nepoužijete kurzy devizového trhu vyhlášené Českou národní bankou uplatňované v účetnictví.
Částky uveďte v celých Kč. Číselné hodnoty počítané v průběhu výpočtu daňové povinnosti jsou ukazateli ve smyslu ustanovení § 146 daňového řádu a jejich zaokrouhlení se provádí s přesností na dvě desetinná místa. Postupné zaokrouhlování ve dvou nebo více stupních je nepřípustné.
-
- Výpočet dílčího základu daně z příjmů ze samostatné činnosti (§ 7 zákona)
Z předtištěných možností označte odpovídající variantu křížkem.
ř. 101 Příjmy podle § 7 zákona – do řádku vyplňte úhrn příjmů ze samostatné činnosti (§ 7 zákona) ovlivňujících základ daně z příjmů fyzických osob podle zákona k 31. 12. 2026. Vedete-li daňovou evidenci, jsou podkladem o příjmech údaje z této evidence.
Neuplatňujete-li výdaje v prokázané výši, uveďte v tomto řádku úhrn zdanitelných příjmů podle § 7 zákona evidovaných v záznamech o příjmech podle § 7 odst. 8 zákona. V příjmech uvedených na tomto řádku bude i Váš podíl na příjmech společníka společnosti, která není právnickou osobou, ve výši stanovené smlouvou o společnosti nebo rovným dílem.
Na tomto ř. 101 neuvádějte Váš podíl na příjmech osoby samostatně činné podle § 13 zákona, který máte jako spolupracující osoba (uveďte na ř. 109), ani příjem, který na Vás připadl jako na člena rodiny zúčastněného na provozu rodinného závodu, a Váš podíl společníka veřejné obchodní společnosti nebo komplementáře komanditní společnosti na zisku (uveďte na ř. 112). Vedete-li účetnictví, vyplňte výsledek hospodaření před zdaněním – (zisk, ztráta) do ř. 104. Částky uvádějte před úpravou podle § 5 a § 23 zákona.
ř. 102 Výdaje související s příjmy podle § 7 zákona – do řádku vyplňte úhrn výdajů souvisejících s příjmy ze samostatné činnosti (§ 7 zákona) ovlivňujících základ daně z příjmů fyzických osob podle zákona k 31. 12. 2026. Vedete-li daňovou evidenci, jsou podkladem o výdajích údaje z této evidence. Výdaje uplatníte u všech druhů samostatných činností podle § 7 zákona, které tvoří jeden dílčí základ daně, stejně, tzn. ve výši prokazatelně vynaložených výdajů podle § 24 zákona. Neuplatňujete-li výdaje v prokázané výši, uveďte výdaje uplatněné procentem z příjmů (§ 7 odst. 7 zákona) z úhrnu zdanitelných příjmů evidovaných v záznamu o příjmech podle § 7 odst. 8 zákona. Pro výpočet výdajů uváděných na tomto řádku použijte níže uvedenou tabulku „B. Druh činnosti“. Pro zdaňovací období 2026 si můžete uplatnit výdaje ve výši 80 % z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství (zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů) a z příjmů ze živností řemeslných, nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 600 000 Kč, 60 % z příjmů z živnostenského podnikání s výjimkou příjmů ze živností řemeslných, nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 200 000 Kč, 40 % v ostatních případech uvedených v ustanovení § 7 odst. 7 písm. d) zákona, nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 800 000 Kč (např. autorské honoráře) a 30 % z příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku, nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 600 000 Kč. Pokud jste ve zdaňovacím období 2025 uplatnil výdaje v prokázané výši a ve zdaňovacím období 2026 chcete uplatnit výdaje procentem z příjmů, upravte výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji za zdaňovací období 2025 podle § 23 odst. 8 zákona prostřednictvím dodatečného daňového přiznání za zdaňovací období roku 2025. Ve výdajích uvedených na tomto řádku bude i Váš podíl na výdajích společníka společnosti, která není právnickou osobou, ve výši stanovené smlouvou o společnosti nebo rovným dílem. Na tomto ř. 102 neuvádějte Váš podíl na výdajích osoby samostatně činné podle § 13 zákona (nebo podíl člena rodiny zúčastněného na provozu rodinného závodu), který máte jako spolupracující osoba (uveďte na ř. 110), a Váš podíl společníka veřejné obchodní společnosti nebo komplementáře komanditní společnosti na ztrátě, kterou uveďte na ř. 112. Vedete-li účetnictví, vyplňte výsledek hospodaření před zdaněním – ztrátu do ř. 104. Částky uvádějte před úpravou podle § 5 a § 23 zákona.
ř. 103 Pro zdaňovací období 2026 nevyplňujte.
ř. 104 Rozdíl mezi příjmy a výdaji (ř. 101 – ř. 102) nebo výsledek hospodaření před zdaněním (zisk, ztráta) – uveďte podle údajů v tiskopisu. Poplatníci vedoucí daňovou evidenci a poplatníci, kteří nevedou účetnictví, uvedou rozdíl mezi příjmy a výdaji a poplatníci, kteří vedou účetnictví, uvedou výsledek hospodaření před zdaněním. Údaje jsou uváděny před úpravou podle § 5 a § 23 zákona. V případě, že výdaje přesahují příjmy nebo výsledek hospodaření před zdaněním je ztráta, označte částku znaménkem minus.
ř. 105 Úhrn částek podle § 5, § 23 a ostatní úpravy podle zákona zvyšující – uveďte úhrn částek zvyšujících výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji. Podkladem jsou částky uvedené v odd. E na str. (2). Mezi těmito částkami mohou být např.: zvyšující částky při nesplnění podmínek (§ 34 odst. 5 zákona) pro uplatnění částek podle § 34 odst. 4 zákona v platném znění, částky sraženého pojistného neodvedeného do konce měsíce následujícího po uplynutí zdaňovacího období u zaměstnavatelů vedoucích účetnictví, částky úprav při ukončení nebo přerušení činnosti a při změně způsobu uplatňování výdajů, nebo částky podle § 5 odst. 10 zákona apod.
ř. 106 Úhrn částek podle § 5, § 23 a ostatní úpravy podle zákona snižující – uveďte úhrn částek snižujících výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji. Podkladem jsou částky uvedené v odd. E na str. (2). Mezi těmito částkami mohou být např.: částky rozdílu mezi účetními a daňovými odpisy, částky úprav při ukončení nebo přerušení činnosti a při změně způsobu uplatňování výdajů. Vedete-li účetnictví, vyčleňte na tento řádek příjmy z kapitálového majetku zahrnuté ve výsledku hospodaření nebo částky podle § 5 odst. 11 zákona.
Příjmy z kapitálového majetku jsou dílčím základem daně podle § 8 zákona – uveďte na ř. 38, 2. oddílu základní části DAP na str. 2.
ř. 107 Část příjmů nebo výsledku hospodaření před zdaněním (zisk), kterou rozdělujete na spolupracující osobu (osoby) podle § 13 zákona, včetně člena rodiny zúčastněného na provozu rodinného závodu – uveďte část příjmů nebo výsledku hospodaření (zisk), kterou rozdělujete na spolupracující osobu (osoby) podle § 13 zákona.
ř. 108 Část výdajů nebo výsledku hospodaření před zdaněním (ztráta), kterou rozdělujete na spolupracující osobu (osoby) podle § 13 zákona, včetně člena rodiny zúčastněného na provozu rodinného závodu – uveďte část výdajů nebo výsledku hospodaření (ztráta), kterou rozdělujete na spolupracující osobu (osoby) podle § 13 zákona.
Údaje o osobách (včetně členů rodiny zúčastněných na provozu rodinného závodu), na které rozdělujete podíl na společných příjmech a výdajích připadající na spolupracující osobu (osoby) nebo podíl na výsledku hospodaření (zisk, ztráta), uveďte na str. (2) do oddílu G.
ř. 109 Část příjmů nebo výsledku hospodaření před zdaněním (zisk), která připadla na Vás jako na spolupracující osobu podle § 13 zákona, včetně člena rodiny zúčastněného na provozu rodinného závodu – uveďte část příjmů nebo výsledku hospodaření před zdaněním (zisk), která připadla na Vás jako na spolupracující osobu podle § 13 zákona.
ř. 110 Část výdajů nebo výsledku hospodaření před zdaněním (ztráta), která připadla na Vás jako na spolupracující osobu podle § 13 zákona, včetně člena rodiny zúčastněného na provozu rodinného závodu – uveďte část výdajů nebo výsledku hospodaření před zdaněním (ztráta), která připadla na Vás jako na spolupracující osobu podle § 13 zákona. Údaje o osobě podnikatele (včetně člena rodiny zúčastněného na provozu rodinného závodu), která na Vás rozděluje podíl na společných příjmech a výdajích připadající na spolupracující osobu nebo podíl na výsledku hospodaření (zisk, ztráta), uveďte na str. (2) do oddílu H.
ř. 111 Pro zdaňovací období 2026 nevyplňujte.
ř. 112 Váš podíl jako společníka veřejné obchodní společnosti nebo komplementáře komanditní společnosti – jako společník veřejné obchodní společnosti nebo komplementář komanditní společnosti zde uveďte část základu daně (§ 7 zákona) veřejné obchodní společnosti nebo komanditní společnosti stanoveného podle § 23 – § 33 zákona. Tato část základu daně se stanoví ve stejném poměru, jako je rozdělován zisk podle společenské smlouvy, jinak rovným dílem. Vykáže-li veřejná obchodní společnost nebo komanditní společnost ztrátu, rozděluje se část této ztráty stejně jako základ daně. V tomto případě označte svůj podíl znaménkem minus (–), tzn. v konečném součtu na ř. 113 částku odečtete.
ř. 113 Dílčí základ daně (ztráta) z příjmů podle § 7 zákona (ř. 104 + ř. 105 – ř. 106 – ř. 107 + ř. 108 + ř. 109 – ř. 110 + ř. 112) – vypočtěte částku podle pokynů. Rozdíl menší než nula je dílčí ztrátou podle § 7 zákona. Údaj přeneste na ř. 37, 2. oddílu, základní části DAP na stranu 2.
-
- K doplňujícím údajům (k § 7 zákona)
A. Údaje o obratu a odpisech
Roční úhrn čistého obratu – vedete-li účetnictví, uveďte roční úhrn čistého obratu podle § 1d odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
Uplatněné odpisy celkem – uveďte uplatněné odpisy z obchodního majetku Vámi evidovaného.
Z toho odpisy nemovitostí – uveďte z celkově uplatněných odpisů z obchodního majetku poplatníka odpisy nemovitostí.
B. Druh činnosti
Název činnosti – uveďte slovní označení předmětu Vaší samostatné činnosti a pokud bylo vykonáváno více činností, uveďte i další činnosti. Při uplatnění výdajů procentem z příjmů (podle § 7 odst. 7 zákona) ke každé činnosti uveďte výši příjmů v Kč, výši výdajů v Kč a výši procentní sazby pro stanovení výše výdajů (viz pokyny k ř. 102). Údaje, pro které nedostačuje vyhrazené místo, uveďte na volný list a přiložte k tiskopisu.
CZ - NACE – vyplní pouze finanční úřad.
C. Údaje o samostatné činnosti
Neuvádějte údaje o skutečnostech, ke kterým došlo před 1. 1. 2026.
Datum zahájení činnosti – uveďte datum skutečného zahájení činnosti.
Datum přerušení činnosti – uveďte datum přerušení činnosti.
Datum ukončení činnosti – uveďte datum skutečného ukončení činnosti.
Datum obnovení činnosti – uveďte datum obnovení činnosti.
Počet měsíců činnosti – uveďte počet měsíců, ve kterých jste provozoval činnost podle § 7 odst.1 písm. a), b) nebo c) zákona.
D. Tabulka pro poplatníky, kteří vedou daňovou evidenci podle § 7b zákona
Údaje na ř. 1 až ř. 7 se uvádějí podle § 7b zákona
K řádku 1: na konci zdaňovacího období se uvádí zůstatková cena hmotného majetku podle § 29 zákona definovaného podle § 26 odst. 2 zákona.
K řádku 2: na konci zdaňovacího období uveďte stav peněžních prostředků v hotovosti a cenin podle § 7b zákona (nepovinný údaj).
K řádku 3: na konci zdaňovacího období uveďte stav peněžních prostředků na bankovních účtech podle § 7b zákona (nepovinný údaj).
K řádku 4: na konci zdaňovacího období se uvádí zjištěný skutečný stav zásob k poslednímu dni zdaňovacího období.
K řádku 5: na konci zdaňovacího období se uvádí zjištěný skutečný stav pohledávek k poslednímu dni zdaňovacího období.
K řádku 6: na konci zdaňovacího období uveďte stav ostatního majetku podle § 7b zákona (nepovinný údaj).
K řádku 7: na konci zdaňovacího období se uvádí zjištěný skutečný stav dluhů k poslednímu dni zdaňovacího období.
K řádku 8: údaje o rezervách definovaných v zákoně č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se přebírají z karet zákonných rezerv.
K řádku 9: údaje o mzdách se přebírají ze mzdové agendy (mzdové listy, rekapitulace mezd apod.). Uveďte celkový objem zúčtovaných mezd za zdaňovací období.
Údaje uvedené v tabulce v tomto členění můžete uvést k prokázání obchodního majetku pro účely zvláštních předpisů.
E. Úpravy podle § 5, § 23 zákona a ostatní úpravy podle zákona
V případě, že zvyšujete, snižujete výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji o položky podle § 5, § 23 zákona a ostatní úpravy podle zákona, uveďte jejich popis a výši v celých Kč v následujících tabulkách. V prvé tabulce uveďte položky zvyšující a v tabulce druhé položky snižující výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji. Údaje, pro které nedostačuje vyhrazené místo, uveďte na volný list a přiložte k tiskopisu.
F. Údaje o společnících společnosti
Jste-li společníkem společnosti, která není právnickou osobou, vyplňte předepsané údaje o ostatních společnících společnosti.
G. Údaje o spolupracujících osobách
Jste-li osoba, která rozděluje příjmy a výdaje podle § 13 zákona, uveďte předepsané údaje o spolupracujících osobách. Obdobně postupujte u člena rodiny zúčastněného v rodinném závodu.
H. Údaje o osobě, která rozděluje příjmy a výdaje
Jste-li spolupracující osoba podle § 13 zákona, uveďte předepsané údaje o osobě, která na Vás rozdělila příjmy a výdaje. Obdobně postupujte u člena rodiny zúčastněného v rodinném závodu.
I. Údaje o veřejné obchodní společnosti nebo komanditní společnosti
Uveďte přidělené Daňové identifikační číslo (DIČ) veřejné obchodní společnosti, kde jste společníkem, nebo komanditní společnosti, kde jste komplementářem, a výši Vašeho podílu v procentech.
POKYNY K PŘÍLOZE č. 2
25 5405/P2 MFin 5405/P2
Částky uveďte v celých Kč. Číselné hodnoty počítané v průběhu výpočtu daňové povinnosti jsou ukazateli ve smyslu ustanovení § 146 daňového řádu a jejich zaokrouhlení se provádí s přesností na dvě desetinná místa. Postupné zaokrouhlování ve dvou nebo více stupních je nepřípustné.
Společné pokyny k výpočtu dílčích základů daně z příjmů z nájmu (§ 9 zákona) a z ostatních příjmů (§ 10 zákona)
Do následujících řádků se uvádějí příjmy ze zdrojů na území České republiky i příjmy ze zdrojů v zahraničí, a to přepočtené na Kč. Příjmy ze zdrojů v zahraničí se pro účely tohoto zákona rozumí příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí snížené o související výdaje stanovené podle tohoto zákona ve skutečné výši nebo v procentech z příjmů. Podle § 25 odst. 1 písm. i) zákona u poplatníka (§ 2 odst. 2 zákona) nelze za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů vyňatých podle mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího zdanění uznat výdaje, převyšující tyto příjmy. Odčitatelné položky a položky snižující základ daně podle zahraničních právních předpisů nelze při stanovení základu daně použít.
Pro účely vyloučení dvojího zdanění příjmů ze zahraničí podle § 38f zákona se pro přepočet měny pro daňové účely použije § 38 zákona následovně:
- Pokud vedete účetnictví, použijte kurzy devizového trhu vyhlášené Českou národní bankou uplatňované v účetnictví.
- Pokud nevedete účetnictví, použijte jednotný kurz stanovený podle § 38 odst. 1 zákona, jestliže nepoužijete kurzy devizového trhu vyhlášené Českou národní bankou uplatňované v účetnictví.
-
- Pokyny k výpočtu dílčího základu daně z příjmů z nájmu (§ 9 zákona)
Uplatňuji výdaje procentem z příjmů – uplatňujete-li výdaje procentem z příjmů z nájmu podle § 9 odst. 4 zákona (30 % nejvýše však do částky 600 000 Kč), označte křížkem v předtištěném rámečku. V opačném případě nevyplňujte.
Dosáhl jsem příjmů ze společného jmění manželů – máte-li příjmy z nájmu, které jste dosáhl ze společného jmění manželů (bez podílového spoluvlastnictví manželů), označte křížkem v předtištěném rámečku. V opačném případě nevyplňujte.
ř. 201 Příjmy podle § 9 zákona celkem – uveďte na ř. 201 příjmy z nájmu evidované podle § 9 odst. 5 zákona v záznamech o příjmech, podle § 9 odst. 6 zákona v záznamech o příjmech a výdajích.
ř. 201a Příjmy podle § 9 zákona pouze z nájmu nemovitých věcí (z ř. 201) – na ř. 201a uveďte POUZE příjmy z nájmu nemovitých věcí.
ř. 202 Výdaje podle § 9 zákona – uveďte na ř. 202 výdaje z nájmu evidované podle § 9 odst. 6 zákona v záznamech o příjmech a výdajích, případně výdaje uplatňované procentem z příjmů podle § 9 odst. 4 zákona.
V případě, že se jedná o příjmy dosažené dvěma a více poplatníky z titulu spoluvlastnictví k věci, potom společné výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení se rozdělují mezi poplatníky podle jejich spoluvlastnických podílů nebo podle poměru dohodnutého ve smlouvě. Pokud příjmy z nájmu plynou manželům ze společného jmění manželů, zdaňují se jen u jednoho z nich a ten je uvede ve svém DAP. Údaje se uvádějí před úpravou o položky podle § 5, § 23 zákona a ostatní úpravy podle zákona.
ř. 203 Rozdíl mezi příjmy a výdaji (ř. 201 – ř. 202) nebo výsledek hospodaření před zdaněním – (zisk, ztráta) – uveďte výpočet podle údajů v tiskopisu. Údaje jsou uváděny před úpravou podle § 5, § 23 zákona a ostatní úpravy podle zákona. V případě, že výdaje přesahují příjmy nebo výsledek hospodaření před zdaněním je ztráta, částku označte znaménkem minus.
ř. 204 Úhrn částek podle § 5, § 23 zákona a ostatní úpravy podle zákona zvyšující rozdíl mezi příjmy a výdaji nebo výsledek hospodaření před zdaněním – (zisk, ztráta) – uveďte úhrn částek zvyšujících rozdíl mezi příjmy a výdaji nebo výsledek hospodaření před zdaněním.
ř. 205 Úhrn částek podle § 5, § 23 zákona a ostatní úpravy podle zákona snižující rozdíl mezi příjmy a výdaji nebo výsledek hospodaření před zdaněním – (zisk, ztráta) – uveďte úhrn částek snižujících rozdíl mezi příjmy a výdaji nebo výsledek hospodaření před zdaněním.
ř. 206 Dílčí základ daně, daňová ztráta z nájmu podle § 9 zákona (ř. 203 + ř. 204 – ř. 205) – vypočtěte částku podle pokynů na řádku. Rozdíl menší než nula je dílčí ztrátou podle § 9 zákona. Údaj přeneste na ř. 39, 2. oddílu, základní části DAP na str. 2.
Do kolonky uveďte údaj o rezervách vztahující se k najímanému majetku, definovaných v zákoně č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, ve stavu na začátku a konci zdaňovacího období.
-
- Pokyny k výpočtu dílčího základu daně z ostatních příjmů (§ 10 zákona)
Údaje v tabulce
Druh příjmů podle § 10 odst. 1 zákona – uveďte slovní popis druhu příjmu podle § 10 odst. 1 zákona a před slovní popis uveďte předepsané označení: A – příležitostná činnost, B – prodej nemovitostí, C – prodej movitých věcí, D – prodej cenných papírů, E – příjmy z převodu podle § 10 odst. 1, písm. c) zákona, F – jiné ostatní příjmy (např. příjmy z hazardních her podle § 10 odst. 1 písm. h) bod 2 až 6 zákona), G – bezúplatné příjmy, H – příjmy z loterie a tomboly podle § 10 odst. 1 písm. h) bod 1 zákona
Sloupec 1 a 2 – vyplňte ostatní příjmy podle § 10 zákona, které zahrnují příjmy ze zdrojů na území České republiky i příjmy ze zdrojů v zahraničí (s výjimkou příjmů zdaněných srážkovou daní a příjmů, které jsou v samostatném základu daně podle § 16a zákona), a to přepočtené na Kč způsobem popsaným výše.
Podle § 10 odst. 1 zákona jsou za ostatní příjmy považovány takové příjmy, při kterých dochází ke zvýšení majetku a nejedná se přitom o příjmy podle § 6 až § 9 zákona. Každý jednotlivý druh příjmů se uvádí v tabulce samostatně. Jestliže jste ve zdaňovacím období prodal např. dva obytné domy a současně několik cenných papírů, jedná se o dva druhy příjmů, z nichž se každý posuzuje samostatně. Za příjem podle § 10 odst. 1 zákona se považuje i příjem odstupného za uvolnění bytu, u kterého nebyly splněny podmínky pro osvobození od daně podle § 4 odst. 1 písm. s) zákona. Zahrne-li poplatník (rezident ČR) veškeré příjmy uvedené v § 10 odst. 1 písm. h) bod 1 zákona do DAP, započte se daň sražená z těchto příjmů na jeho daň (sraženou daň uveďte na ř. 87 základní části DAP na stranu 3). Příjmy je poplatník povinen uvést nesnížené o výdaje a doložit je potvrzením o vyplacených příjmech podle § 10 odst. 1 písm. h) bod 1 zákona a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z těchto příjmů.
Sloupec 3 – v tomto sloupci uvedete výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení příjmů, a to ve skutečné výši. To neplatí u příjmů podle § 10 odst. 1 písm. h) bod 1 zákona (příjmy z loterie a tomboly). Pouze u zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství, které nejsou provozovány podnikatelem, je možno uplatnit výdaje procentem z příjmů, a to za zdaňovací období 2026 ve výši 80 %, nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 600 000 Kč.
Sloupec 4 – v řádcích u jednotlivých druhů příjmů uveďte rozdíl mezi příjmy a výdaji. Úhrn na posledním řádku vypočtete však pouze jako součet kladných rozdílů, protože případnou ztrátu z jednoho druhu příjmu nelze kompenzovat s jiným druhem příjmů, např. ztrátu z cenných papírů nelze kompenzovat příjmem z prodeje domu.
Sloupec 5 – kód „p“ vyplňte pouze v případě, že máte příjmy ze zemědělské výroby a uplatňujete výdaje procentem z příjmů (80 % nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 600 000 Kč). Pokud příjmy plynou z majetku, který je ve společném jmění manželů, uveďte ve sloupci 5 (kód) písmeno „s“.
Pokud příjmy plynou ze zdrojů v zahraničí, uveďte ve sloupci 5 (kód) písmeno „z“. Pokud je v tabulce uveden bezúplatný příjem (druh příjmu „G“) a jedná se o nemovitost, uveďte ve sloupci 5 (kód) písmeno „n“.
Číslo rozhodnutí katastrálního úřadu – Pokud je ve sloupci 1 tabulky uveden druh příjmu B – prodej nemovitosti, nebo je ve sloupci 5 tabulky uveden kód „n“ (jedná se o nemovitost), uveďte číslo rozhodnutí katastrálního úřadu z listu vlastnictví, a přiložte vyrozumění o provedeném vkladu. Údaje, pro které nedostačuje vyhrazené místo, uveďte na volný list a přiložte k tiskopisu.
ř. 207 Příjmy podle § 10 zákona – uveďte součet částek z tabulky ze sloupce 2 podle jednotlivých druhů příjmů.
ř. 208 Výdaje podle § 10 zákona – uveďte součet částek z téže tabulky ze sloupce 3 podle jednotlivých druhů příjmů.
Pokud u některého druhu příjmu převyšují výdaje příjmy, zahrňte do součtu výdaje maximálně do výše příjmů. Jsou-li výdaje spojené s jednotlivým druhem příjmu (kategorie „ostatní příjmy“) vyšší než příjem, k rozdílu se podle § 10 odst. 4 zákona nepřihlíží.
ř. 209 Dílčí základ daně připadající na ostatní příjmy podle § 10 zákona (ř. 207 – ř. 208) – proveďte výpočet podle údajů v tiskopisu, uvedená částka by se měla rovnat úhrnu kladných rozdílů jednotlivých příjmů v tabulce ve sloupci 4. Údaj přeneste do ř. 40, 2. oddílu, základní části DAP na str. 2.
POKYNY K PŘÍLOZE č. 3
25 5405/P3 MFin 5405/P3
Částky uveďte v celých Kč. Číselné hodnoty počítané v průběhu výpočtu daňové povinnosti jsou ukazateli ve smyslu ustanovení § 146 daňového řádu a jejich zaokrouhlení se provádí s přesností na dvě desetinná místa. Postupné zaokrouhlování ve dvou nebo více stupních je nepřípustné.
Příjmy ze zdrojů v zahraničí
Jestliže Vám plynou v rámci některé činnosti příjmy ze zdrojů v zahraničí, uvedl jste úhrn těchto příjmů a souvisejících výdajů v základní části DAP, respektive v příslušných přílohách DAP, a to včetně případných příjmů z České republiky a s nimi souvisejících výdajů. Pro účely vyloučení mezinárodního dvojího zdanění příjmů ze zdrojů v zahraničí se v České republice použije příslušná mezinárodní smlouva, ve které je vždy určeno (zpravidla v článku 22 nebo 23), jakým způsobem bude zamezeno dvojímu zdanění. Upozorňujeme, že pokud máte příjmy ze závislé činnosti ze zdrojů v zahraničí, můžete při vyloučení dvojího zdanění postupovat také podle § 38f odst. 4 zákona. Seznam platných mezinárodních smluv o zamezení dvojího zdanění je zveřejněn na webové adrese: www.financnisprava.cz.
Pro účely vyloučení dvojího zdanění příjmů ze zahraničí podle § 38f zákona se pro přepočet měny pro daňové účely použije § 38 zákona následovně:
– Pokud vedete účetnictví, použijte kurzy devizového trhu vyhlášené Českou národní bankou uplatňované v účetnictví.
– Pokud nevedete účetnictví, použijte jednotný kurz uvedený taktéž na internetových stránkách www.financnisprava.cz, jestliže nepoužijete kurzy devizového trhu vyhlášené Českou národní bankou uplatňované v účetnictví.
V následujících řádcích je uveden postup vyloučení dvojího zdanění metodou vynětí s výhradou progrese a metodou prostého zápočtu daně zaplacené v zahraničí.
-
- Příjmy ze zdrojů v zahraničí – metoda vynětí s výhradou progrese
Při použití metody vynětí s výhradou progrese se postupuje podle § 38f odst. 7 zákona.
ř. 311 Příjmy po vynětí podle § 6 zákona (ř. 36 – úhrn vyňatých příjmů ze zdrojů v zahraničí podle § 6 zákona) – na tomto řádku uveďte rozdíl dílčího základu daně podle § 6 zákona (ř. 36) a úhrnu vyňatých příjmů ze zdrojů v zahraničí dle § 6 zákona.
ř. 312 Příjmy po vynětí podle § 7 až § 10 zákona (ř. 41 – úhrn vyňatých příjmů ze zdrojů v zahraničí podle § 7 až § 10 zákona) – na tomto řádku uveďte rozdíl úhrnu dílčích základů daně podle § 7 až § 10 zákona (ř. 41) a úhrnu vyňatých příjmů ze zdrojů v zahraničí podle § 7 až § 10 zákona. Záporná částka je ztrátou, kterou přeneste na ř. 61, 4. oddílu, základní části DAP na stranu 2.
ř. 313 Základ daně po vynětí příjmů ze zdrojů v zahraničí (ř. 311 + ř. 312) – na tomto řádku uveďte úhrn ř. 311 a ř. 312. Při výpočtu použijte pouze kladnou hodnotu ř. 312.
ř. 314 Základ daně po vynětí příjmů ze zdrojů v zahraničí snížený o nezdanitelné části základu daně a odčitatelné položky (ř. 313 – ř. 54 – ř. 44) – na tomto řádku odečtěte od základu daně po vynětí příjmů ze zdrojů v zahraničí (ř. 313) nezdanitelné části základu daně podle § 15 zákona a odčitatelné položky podle § 34 zákona a zaokrouhlete na celá sta Kč dolů. Odčitatelnou položku podle § 34 odst. 1 zákona (daňová ztráta) lze odečíst do výše příjmů po vynětí podle § 7 až § 10 zákona, tzn. částku z ř. 44, odečtěte maximálně do výše částky z ř. 312. V případě, že úhrn částek podle § 15 a § 34 zákona je vyšší než základ daně po vynětí příjmů ze zdrojů v zahraničí, uveďte na ř. 314 nulu.
ř. 315 Sazba celkového daňového zatížení (ř. 57 děleno ř. 56, násobeno stem) – na tomto řádku uveďte výsledek výpočtu v %.
Čtení tohoto dokumentu nenahrazuje čtení příslušného vydání Sbírky zákonů. Neneseme odpovědnost za případné nepřesnosti vyplývající z převodu originálu do tohoto formátu.
Tento text je zveřejněn za vlastních podmínek opětovného použití zdroje e-Sbírka, nikoli pod licencí Legalize ani pod licencí volného díla.
e-Sbírka
volné dílo (úřední díla podle § 3 písm. a) zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona)