Vyhláška o formulářových podáních pro daně z příjmů
ř. 316 Daň ze základu daně po vynětí příjmů ze zdrojů v zahraničí (ř. 314 násobeno ř. 315, děleno stem) – na tomto řádku uveďte výsledek výpočtu. Ř. 317-320 – jsou neobsazeny.
-
- Příjmy ze zdrojů v zahraničí – metoda zápočtu daně zaplacené v zahraničí
Při použití metody prostého zápočtu se podle § 38f odst. 8 zákona metoda provádí za každý stát samostatně. Proto v případě, že Vám plynou příjmy z více států, použijte k výpočtu za každý další stát Samostatný list Přílohy č. 3 uvedený na webové adrese: www.financnisprava.cz.
ř. 321 Příjmy ze zdrojů v zahraničí, u nichž se použije metoda zápočtu – na tomto řádku uveďte úhrn příjmů ze zdrojů v zahraničí, na které se podle smluv o zamezení dvojího zdanění uplatňuje metoda zápočtu.
ř. 322 Výdaje – na tomto řádku uveďte úhrn výdajů související s příjmy uvedenými na ř. 321.
ř. 323 Daň zaplacená v zahraničí – do tohoto řádku uveďte částku daně zaplacené ve státě zdroje ze zdaněných příjmů, a to pouze do výše, která mohla být v tomto státě vybrána v souladu s příslušnými ustanoveními smlouvy o zamezení dvojího zdanění. Částka daně uplatňovaná k zápočtu musí být prokázána potvrzením zahraničního správce daně o zaplacení daně (§ 38f odst. 5 zákona).
ř. 324 Koeficient zápočtu – do tohoto řádku uveďte výsledek výpočtu v procentech pro zjištění podílu daně, kterou lze započíst (ř. 321 – ř. 322) děleno (ř. 42 nebo ř. 313), výsledek vynásobte stem. Částka může nabývat hodnoty od 0 do 100. V případě, že vyjde záporná částka, uveďte do ř. 324 nulu.
ř. 325 Z částky daně zaplacené v zahraničí lze maximálně započítat {(ř. 57 nebo ř. 316) násobeno ř. 324 děleno 100} – do tohoto řádku uveďte výsledek výpočtu částky daně zaplacené v zahraničí, kterou lze maximálně započítat. Daň v tomto výpočtu je daňová povinnost, která se vztahuje k příjmům plynoucím ze zdrojů na území České republiky i ze zdrojů v zahraničí, tj. daň podle § 16 zákona, nebo daň po případném vynětí příjmů ze zdrojů v zahraničí (ř. 57 neb ř. 316).
ř. 326 Daň uznaná k zápočtu – do tohoto řádku uveďte částku daně zaplacenou v zahraničí (ř. 323), maximálně však částku daně uznané k zápočtu (ř. 325).
ř. 327 Rozdíl řádků – na tomto řádku uveďte kladnou hodnotu výpočtu (ř. 323 – ř. 326). V případě, že rozdíl řádků je záporný, řádek proškrtněte.
ř. 328 Daň uznaná k zápočtu (úhrn ř. 326) – uveďte součet hodnot uvedených na řádcích 326 Přílohy č. 3 a ze samostatných listů Přílohy č. 3, ve kterých jste provedl metodu prostého zápočtu daně zaplacené v zahraničí pro jednotlivé státy podle § 38f odst. 8 zákona. Podle § 38f odst. 2 zákona lze na ř. 328 uvést částku, maximálně však do částky vzniklé daňové povinnosti ř. 57 nebo ř. 316.
ř. 329 Daň neuznaná k zápočtu (úhrn ř. 327) – uveďte součet hodnot uvedených na řádcích 327 z Přílohy č. 3 a ze samostatných listů Přílohy č. 3, ve kterých jste provedl metodu prostého zápočtu daně zaplacené v zahraničí pro jednotlivé státy podle § 38f odst. 8 zákona. Částku daně můžete uplatnit za podmínek daných § 24 odst. 2 písm. ch) zákona jako výdaj (náklad) y následujícím zdaňovacím období.
ř. 330 Vypočtená částka – [(ř. 57 nebo ř. 316) – ř. 328]. Údaj na tomto řádku přeneste na ř. 58, 4. oddílu základní části DAP, na str. 2 k dalšímu výpočtu.
POKYNY K PŘÍLOZE č. 4
25 5405/P4 MFin 5405/P4
Do následujících řádků se uvádějí příjmy podle § 8 odst. 1 písm. a) až f) a i), § 10 odst. 1 písm. f) až ch) a o) zákona, plynoucí ze zdrojů v zahraničí, a to přepočtené na Kč. Zahrnete-li uvedené příjmy do samostatného základu daně, zahrnou se do tohoto základu daně veškeré tyto příjmy, tzn., že do ř. 38 základní části DAP se již neuvádějí.
Pro příjmy ze zdrojů v zahraničí a související výdaje se pro přepočet měny pro daňové účely použije § 38 zákona následovně:
- Pokud vedete účetnictví, použijte kurzy devizového trhu vyhlášené Českou národní bankou uplatňované v účetnictví.
- Pokud nevedete účetnictví, použijte jednotný kurz stanovený podle § 38 odst. 1 zákona, jestliže nepoužijete kurzy devizového trhu vyhlášené Českou národní bankou uplatňované v účetnictví.
Částky uveďte v celých Kč. Číselné hodnoty počítané v průběhu výpočtu daňové povinnosti jsou ukazateli ve smyslu ustanovení § 146 daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů a jejich zaokrouhlení se provádí s přesností na dvě desetinná místa. Postupné zaokrouhlování ve dvou nebo více stupních je nepřípustné.
K 1. Výpočtu daně ze samostatného základu daně
ř. 401 Příjmy podle § 7 odst. 14 zákona - uveďte příjmy poplatníka, který je společníkem veřejné obchodní společnosti nebo komplementářem komanditní společnosti, plynoucí těmto společnostem podle § 20b zákona.
ř. 401a Příjmy podle § 8 odst. 1 písm. a) až f) a i) zákona nebo úrok nebo jiný výnos ze směnky vystavené bankou k zajištění pohledávky vzniklé z vkladu věřitele plynoucí ze zdrojů v zahraničí. Tyto příjmy se nesnižují o výdaje s výjimkou příjmů uvedených v § 8 odstavci 1 písm. e) a f) zákona. U příjmu z úroků ze zápůjčky nebo úvěru uveďte na ř. 401a tento příjem snížený o výdaje tj., o zaplacený úrok z částek použitých na poskytnutí zápůjčky nebo úvěru, a to až do výše příjmu.
ř. 402 Příjmy podle § 10 odst. 1 písm. h) bod 1, ch) a o) zákona plynoucí ze zdrojů v zahraničí - uveďte vymezené příjmy např. výhry v loteriích, sázkách a ceny z veřejných a sportovních soutěží.
ř. 403 Výdaje k příjmům podle § 10 odst. 1 písm. ch) zákona z veřejné soutěže - uveďte vymezené výdaje (výši odměny za užití díla nebo výkonu zahrnutou v této ceně).
ř. 404 Příjmy podle § 10 odst. 1 písm. f) a písm. g) zákona plynoucí ze zdrojů v zahraničí - uveďte vymezené příjmy např. vypořádací podíl, podíl na likvidačním zůstatku obchodní korporace.
ř. 405 Výdaje k příjmům podle § 10 odst. 1 písm. f) a písm. g) zákona - uveďte k vymezeným příjmům výdaje, kterými může být pouze nabývací cena podílu na obchodní korporaci.
ř. 406 Úhrn dílčího samostatného základu daně podle § 7 a dílčího samostatného základu daně podle § 8 zákona (ř. 401 + ř. 401a) - uveďte součet řádků 401 a 401a. V případě, že zdaňujete příjem podle § 8 odst. 1 písm. e) a f) zákona, snižte tento příjem o výdaje dle § 8 odst. 9 zákona.
ř. 407 Dílčí samostatný základ daně z příjmů dle § 10 odst. 1 písm. h) bod 1 a písm. ch) zákona (ř. 402 – ř. 403) - uveďte základ daně, tj. příjmy uvedené na ř. 402 snížené o výdaje na ř. 403.
ř. 408 Dílčí samostatný základ daně z příjmů dle § 10 odst. 1 písm. f) a písm. g) zákona (ř. 404 – ř. 405) - uveďte základ daně, tj. rozdíl příjmů na ř. 404 mínus výdaje na ř. 405.
ř. 409 Součet dílčích základů daně (ř. 406 + ř. 407 + ř. 408) zaokrouhlený na celá sta Kč dolů - uveďte zaokrouhlený součet dílčích základů daně.
ř. 410 Daň se sazbou 15 % ze součtu dílčích základů daně (ř. 409) - uveďte vypočtenou daňovou povinnost.
ř. 411 Úhrn příjmů, u nichž se uplatní zápočet - z příjmů uvedených na ř. 406, ř. 407 a ř. 408 - uveďte úhrn příjmů, tj. dílčích samostatných základů daně podle § 8 odst. 1 písm. a) až f) a i) zákona a podle § 10 odst. 1 písm. f), g), h) bod 1, ch) a o) zákona, plynoucí ze zahraničí, u nichž se uplatní zápočet.
ř. 412 Daň zaplacená v zahraničí z příjmů uvedených na ř. 411 - uveďte částku sražené daně z uvedených příjmů, maximálně však do výše, která mohla být vybrána v souladu s příslušnými ustanoveními smlouvy o zamezení dvojího zdanění. Částka uplatňovaná k zápočtu musí být prokázána potvrzením zahraničního správce daně o zaplacení daně (§ 38f odst. 5 zákona).
ř. 413 Daň uznaná k zápočtu (ř. 412 maximálně do výše 15 % z částky uvedené na ř. 411) - uveďte výši daně uznané k zápočtu, tj. maximálně výši daně vypočtenou sazbou 15 % z uvedených příjmů plynoucích ze zahraničí.
ř. 414 Daň ze samostatného základu daně podle § 16a zákona (ř. 410 - ř. 413) - uveďte celkovou výši daně, zaokrouhlenou na celé koruny nahoru, kterou přenesete na ř. 74a, 5. oddílu základní části DAP, na str. 3.
Příloha č. 3
| Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti (dále jen „daň“) | |
|---|---|
| 25 5459 MFin 5459 Řádek /položka/sloupec | Specifikace položky/údaje |
| Záhlaví | |
| Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu | |
| Územní pracoviště v, ve, pro | |
| 01 | Daňové identifikační číslo plátce daně |
| 01a | Vyúčtování |
| za zdaňovací období / za část zdaňovacího období od - do | |
| 01b | Důvody pro podání dodatečného Vyúčtování zjištěny dne |
| 01c | Kód rozlišení Vyúčtování |
| 01d | Datum |
| 01e | Datum srážky |
| Údaje o plátci daně | |
| 02 | Fyzická osoba |
| příjmení | |
| jméno(-a) | |
| titul | |
| 03 | Právnická osoba |
| název právnické osoby | |
| 04 | Fyzická i právnická osoba |
| adresa místa pobytu nebo sídlo | |
| 05 | Počet zaměstnanců podle § 6 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) podle mzdových listů k poslednímu dni kalendářního měsíce příslušného roku |
| sl. 1 - 12 ř. 1 | měsíc - zaměstnanci |
| 06 | Úhrn přeplatků na dani z ročního zúčtování vyplacených zaměstnancům za nejbližší předchozí zdaňovací období bez částky doplatku na daňovém bonusu (přeplatek z ročního zúčtování daně podle § 38ch odst. 5 zákona, přeplatek na dani po slevě z ročního zúčtování podle § 35d odst. 8 zákona a dodatečné opravy podle § 38i zákona) - Kč |
| Z toho byl přeplatek z ročního zúčtování záloh zaměstnancům vrácen | |
| sl. 1 | v měsíci (měsíc, v jehož průběhu byl přeplatek vrácen zaměstnancům) |
| sl. 2 | v částce (částka v Kč) |
| sl. 3 | z toho vráceno / převedeno FÚ plátci / ponecháno na osobním účtu plátce (v Kč) |
| sl. 4 | podle žádosti podané plátcem u finančního úřadu dne (den, měsíc a rok) |
| 06a | Úhrn doplatků na daňovém bonusu z ročního zúčtování vyplacených zaměstnancům za nejbližší předchozí zdaňovací období včetně dodatečných oprav podle § 38i zákona - Kč |
| ČÁST I. | |
| sl. 1 ř. 1 - 12 | Na zálohách na daň za měsíc mělo být sraženo (po slevách) - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 1 ř. 13 | Na zálohách na daň za měsíc mělo být sraženo (po slevách) - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 2 ř. 1 - 12 | Na zálohách na daň za měsíc bylo sraženo (po slevách) - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 2 ř. 13 | Na zálohách na daň za měsíc bylo sraženo (po slevách) - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 3 ř. 1 - 12 | Rozhodnutí - č. j. - leden - prosinec |
| sl. 3 ř. 1 - 12 | Rozhodnutí - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 3 ř. 13 | Rozhodnutí - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 4 ř. 1 - 12 | Běžné zdaňovací období - Vrácené přeplatky na dani z ročního zúčtování záloh včetně provedených oprav - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 4 ř. 13 | Běžné zdaňovací období - Vrácené přeplatky na dani z ročního zúčtování záloh včetně provedených oprav - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 5 ř. 1 - 12 | Běžné zdaňovací období - Celková částka vyplaceného měsíčního daňového bonusu a vyplaceného doplatku na daňovém bonusu včetně provedených oprav - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 5 ř. 13 | Běžné zdaňovací období - Celková částka vyplaceného měsíčního daňového bonusu a vyplaceného doplatku na daňovém bonusu včetně provedených oprav - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 6 ř. 1 - 13 | Neobsazeno |
| sl. 7 ř. 1 - 13 | Neobsazeno |
| sl. 8 ř. 1 - 12 | Částky upravující sražené zálohy na daň (sl. 4 + sl. 5) - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 8 ř. 13 | Částky upravující sražené zálohy na daň (sl. 4 + sl. 5 - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 9 ř. 1 - 12 | Vyúčtovaná částka (sl. 1 – sl. 3 – sl. 4 – sl. 5) - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 9 ř. 13 | Vyúčtovaná částka (sl. 1 – sl. 3 – sl. 4 – sl. 5) - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 10 ř. 1 - 12 | Dodatečné Vyúčtování - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 10 ř. 13 | Dodatečné Vyúčtování - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 11 ř. 1 - 12 | Bylo odvedeno - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 11 ř. 13 | Bylo odvedeno - částka v Kč - ÚHRN |
| ČÁST II. | |
| sl. 1 ř. 1 | Vyplní plátce daně v Kč - Na zálohách na dani a po slevách za běžné zdaňovací období mělo být sraženo (sl. 1 ř. 13 v části I.) |
| sl. 1 ř. 2 | Vyplní plátce daně v Kč - Úhrn přeplatků na dani z ročního zúčtování záloh na daň provedeného v běžném zdaňovacím období za předchozí zdaňovací období (sl. 4 ř. 13 v části I.) |
| sl. 1 ř. 3 | Vyplní plátce daně v Kč - Z úhrnu na ř. 2 bylo v běžném zdaňovacím období finančním úřadem na základě žádosti vráceno, převedeno nebo použito |
| sl. 1 ř. 4 | Vyplní plátce daně v Kč - Úhrn vyplacených měsíčních daňových bonusů podle § 35d odst. 4 zákona a vyplacených doplatků na daňovém bonusu podle § 35d odst. 8 zákona (sl. 5 ř. 13 v části I.) |
| sl. 1 ř. 5 | Vyplní plátce daně v Kč - Z úhrnu na ř. 4 bylo finančním úřadem na základě žádosti vráceno, převedeno nebo použito |
| sl. 1 ř. 6 | Neobsazeno |
| sl. 1 ř. 7 | Neobsazeno |
| sl. 1 ř. 8 | Vyplní plátce daně v Kč - Rekapitulace (ř. 1 – ř. 2 + ř. 3 – ř. 4 + ř. 5 v části II.) |
| sl. 1 ř. 9 | Vyplní plátce daně v Kč - Odvedeno na účet finančního úřadu (sl. 11 ř. 13 v části I.) |
| sl. 1 ř. 10 | Vyplní plátce daně v Kč - ř. 9 – ř. 8 (+ zaplaceno více, – zbývá doplatit) |
| Počet příloh | |
| Kontaktní osoba | |
| telefon | |
| Údaje o podepisující osobě | |
| Kód podepisující osoby | |
| Jméno(-a) a příjmení / Název právnické osoby | |
| Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby | |
| Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě | |
| Jméno(-a) a příjmení / Vztah k právnické osobě | |
| Daňový subjekt / osoba oprávněná k podpisu | |
| Datum | |
| Otisk razítka | |
| Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu | |
| Příloha č. 1 | |
| Počet zaměstnanců ke dni 1. 12. 2025 | |
| 25 5490/1 MFin 5490/1 | |
| Záhlaví | |
| list číslo | |
| listů celkem | |
| Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu | |
| Územní pracoviště v, ve, pro | |
| Daňové identifikační číslo plátce daně | |
| 01 | Plátce daně |
| 02 | Sídlo / Místo pobytu plátce daně |
| sl. 03 ř. 1 - 18 | Název místa výkonu práce |
| sl. 04 ř. 1 - 18 | Počet zaměstnanců |
| sl. 05 ř. 1 - 18 | Název obce |
| sl. 06 ř. 1 - 18 | Kód obce (ZÚJ) |
| sl. 07 ř. 1 - 18 | Název území okresu |
| Údaje o podepisující osobě | |
| Kód podepisující osoby | |
| Jméno(-a) a příjmení / Název právnické osoby | |
| Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby | |
| Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě | |
| Jméno(-a) a příjmení / Vztah k právnické osobě | |
| Daňový subjekt / osoba oprávněná k podpisu | |
| Datum | |
| Otisk razítka | |
| Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu | |
| Příloha č. 2 | |
| Přehled souhrnných údajů zaznamenaných na mzdových listech poplatníků uvedených v § 2 odst. 3 zákona | |
| 25 5530 MFin 5530 | |
| Záhlaví | |
| Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu | |
| Územní pracoviště v, ve, pro | |
| Daňové identifikační číslo plátce daně | |
| období od - do | |
| 01 | Plátce daně |
| 02 | Sídlo/Místo pobytu plátce daně |
| 03 | Počet vložených listů tabulky |
| 04 | Celkový počet poplatníků podle § 2 odst. 3 zákona |
| Tabulka list č. | |
| Záhlaví | |
| Daňové identifikační číslo plátce daně | |
| období od - do | |
| sl. 1 ř. 1 - 30 | Kód státu daňové rezidence |
| sl. 2 ř. 1 - 30 | Příjmení |
| sl. 3 ř. 1 - 30 | Jméno(-a) |
| sl. 4 ř. 1 - 30 | Datum narození |
| sl. 5 ř. 1 - 30 | Obec |
| sl. 6 ř. 1 - 30 | Ulice |
| sl. 7 ř. 1 - 30 | Č.p. / or. |
| sl. 8 ř. 1 - 30 | PSČ |
| sl. 9 ř. 1 - 30 | Číslo daňové identifikace ve státě daňové rezidence |
| sl. 10 ř. 1 - 30 | Typ daňové identifikace |
| sl. 11 ř. 1 - 30 | Číslo dokladu prokazujícího totožnost |
| sl. 12 ř. 1 - 30 | Typ dokladu |
| sl. 13 ř. 1 - 30 | Kód státu, který tento doklad vydal |
| sl. 14 ř. 1 - 30 | Úhrn příjmů |
| sl. 15 ř. 1 - 30 | Úhrn zdanitelných příjmů |
| sl. 16 ř. 1 - 30 | Úhrn odměn člena orgánu právnické osoby |
| sl. 17 ř. 1 - 30 | Úhrn sražených záloh na daň |
| sl. 18 ř. 1 - 30 | Úhrn sražené daně |
| sl. 19 ř. 1 - 30 | Délka výkonu práce |
| Údaje o podepisující osobě | |
| Kód podepisující osoby | |
| Jméno(-a) a příjmení / Název právnické osoby | |
| Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby | |
| Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě | |
| Jméno(-a) a příjmení / Vztah k právnické osobě | |
| Daňový subjekt / osoba oprávněná k podpisu | |
| Datum | |
| Otisk razítka | |
| Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu | |
| Příloha č. 3 | |
| Příloha k vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti o dodatečných opravách záloh na daň po slevě a daně vypočtené z ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění | |
| 25 5490 MFin 5490 | |
| Záhlaví | |
| Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu | |
| Územní pracoviště v, ve, pro | |
| Datum podání vyúčtování | |
| Daňové identifikační číslo plátce daně | |
| Za zdaňovací období / za část zdaňovacího období od - do | |
| Opravy daně nebo záloh podle § 38i zákona a opravy daňového zvýhodnění podle § 38i zákona týkající se chybně poskytnuté slevy na dani v aktuálním zdaňovacím období | |
| sl. 1 | předmět opravy Z – záloha / D – daň - (Z/D) |
| sl. 2 | období, za které bylo nesprávně sraženo (poskytnuto, vypočteno) - (měsíc a rok) |
| sl.3 | datum, kdy mělo být původně správně sraženo (poskytnuto, vypočteno) - (den, měsíc a rok) |
| sl. 4 | období, kdy byla provedena oprava (měsíc a rok) |
| sl. 5 | datum zvýšení / snížení odvodu (den, měsíc a rok) |
| sl. 6 | částka (v Kč) |
| Údaje o podepisující osobě | |
| Kód podepisující osoby | |
| Jméno(-a) a příjmení / Název právnické osoby | |
| Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby | |
| Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě | |
| Jméno(-a) a příjmení / Vztah k právnické osobě | |
| Daňový subjekt / osoba oprávněná k podpisu | |
| Datum | |
| Otisk razítka | |
| Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu | |
| Příloha č. 4 | |
| Příloha k vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti o dodatečných opravách měsíčního daňového bonusu a doplatku na daňovém bonusu z ročního zúčtování daňového zvýhodnění podle § 38i zákona | |
| 25 5531 MFin 5531 | |
| Záhlaví | |
| Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu | |
| Územní pracoviště v, ve, pro | |
| Datum podání vyúčtování | |
| Daňové identifikační číslo plátce daně | |
| Za zdaňovací období / za část zdaňovacího období od - do | |
| Opravy poskytnutí měsíčního daňového bonusu a doplatku na daňovém bonusu z ročního zúčtování daňového zvýhodnění podle § 38i zákona (dále jen: „daňový bonus“), týkající se aktuálního zdaňovacího období | |
| sl. 1 | předmět opravy M - měsíční / D - doplatek - (M / D) |
| sl. 2 | období, za které byl nesprávně poskytnut daňový bonus - (měsíc a rok) |
| sl. 3 | datum, kdy měl být původně ve správné částce poskytnut daňový bonus - (den, měsíc a rok) |
| sl. 4 | období, kdy byla provedena oprava poskytnutí daňového bonusu - (měsíc a rok) |
| sl. 5 | datum zvýšení/snížení odvodu - (den, měsíc a rok) |
| sl. 6 | datum podání žádosti o poukázání dodatečně vyplaceného daňového bonusu (§ 38i a § 35d odst. 5 nebo odst. 9 zákona) - (den, měsíc a rok) |
| sl. 7 | částka - (v Kč) |
| Údaje o podepisující osobě | |
| Kód podepisující osoby | |
| Jméno(-a) a příjmení / Název právnické osoby | |
| Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby | |
| Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě | |
| Jméno(-a) a příjmení / Vztah k právnické osobě | |
| Daňový subjekt / osoba oprávněná k podpisu | |
| Datum | |
| Otisk razítka | |
| Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu |
POKYNY k vyplnění Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti za zdaňovací období roku 2025 / za část zdaňovacího období
25 5459/1 MFin 5459/1
Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti za zdaňovací období roku 2025 (dále jen „Vyúčtování“) je po uplynutí tohoto zdaňovacího období povinen plátce daně podat místně příslušnému finančnímu úřadu do 2. března 2026, resp. 20. března 2026, pokud plátce daně podá toto Vyúčtování elektronicky, případně z důvodů a ve lhůtách uvedených pod bodem 01c. Podle § 72 odst. 6 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“), má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která se zřizuje ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen Vyúčtování podat pouze elektronicky s využitím dálkového přístupu ve stanoveném formátu a požadované datové struktuře zveřejněné správcem daně, a to datovou zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 daňového řádu; při tom se nepřihlíží k datové schránce fyzické osoby, kterou lze znepřístupnit na žádost. Podat Vyúčtování je rovněž povinen plátce daně, který ve zdaňovacím období poskytoval zaměstnancům slevy na dani podle § 35ba nebo daňové zvýhodnění podle § 35c a § 35d zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“). Společně s Vyúčtováním se předkládá Příloha č. 1 „Počet zaměstnanců“. Plátci, kteří zaměstnávali poplatníky uvedené v § 2 odst. 3 zákona, předkládají Přílohu č. 2 „Přehled souhrnných údajů zaznamenaných na mzdových listech poplatníků uvedených v § 2 odst. 3 zákona“. Dále je povinnou přílohou Vyúčtování pro plátce daně provádějící opravy aktuálního zdaňovacího období podle § 38i zákona „Příloha č. 3 k Vyúčtování“, případně „Příloha č. 4 k Vyúčtování“. Upozornění: Opravy týkající se předcházejících zdaňovacích období (tj. před zdaňovacím obdobím 2025) je nutné provést formou dodatečného Vyúčtování k tomuto zdaňovacímu období, a to v souladu s § 141 daňového řádu.
Zdaňovací období, případně část zdaňovacího období, uveďte ve tvaru DDMMRRRR, např. od 01012025 do 31122025.
Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu – vyplňte v předtištěném rámečku zbývající část oficiálního názvu místně příslušného finančního úřadu (správce daně), v jehož územním obvodu máte v době podání adresu místa pobytu nebo sídlo.
Územní pracoviště v, ve, pro – vyplňte název územního pracoviště, na kterém je umístěn spis plátce daně.
01 Daňové identifikační číslo plátce daně – vyplňte přidělené Daňové identifikační číslo (DIČ).
01a Vyberte typ Vyúčtování a označte křížkem. Tiskopis slouží k podání řádného Vyúčtování, nebo opravného Vyúčtování, které je možno podat před uplynutím lhůty pro podání řádného Vyúčtování (v tomto případě budou zaškrtnuty obě varianty), nebo dodatečného Vyúčtování (resp. opravného dodatečného Vyúčtování), které podáte, zjistíte-li po lhůtě pro podání řádného Vyúčtování, že vyúčtovaná částka má být vyšší či nižší, než byla tvrzena, nebo správcem daně vyměřena. Opravné dodatečné Vyúčtování můžete podat před uplynutím lhůty pro podání dodatečného Vyúčtování (v tomto případě zaškrtněte obě varianty). Dodatečné Vyúčtování (resp. opravné dodatečné Vyúčtování) se vyplňuje celé, kromě sl. 2 a 11 části I. a kromě části II., tzn. všechny měsíce uvedeného zdaňovacího období v části I., přičemž u měsíců, u kterých nastala změna, taktéž uvádějte celé hodnoty, nikoliv pouze matematické rozdíly oproti hodnotám uvedeným v původně vyplněném Vyúčtování (rozdíl v hodnotách uveďte do sloupce 10, příslušného měsíce a zároveň i na řádku 13). U dodatečného Vyúčtování vložte volný list s uvedením důvodů, které vedou k podání dodatečného Vyúčtování (§ 141 odst. 5 daňového řádu). Součástí dodatečného Vyúčtování jsou i přílohy, pro které je obsahová náplň.
01b U dodatečného Vyúčtování uveďte datum zjištění důvodů pro podání (§ 141 odst. 5 daňového řádu).
01c Kód rozlišení důvodu pro podání Vyúčtování vyplňte pouze v níže uvedených případech a učiňte podání v uvedených lhůtách:
A – do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku, a to za část zdaňovacího období, která uplynula do dne předcházejícího účinnosti tohoto rozhodnutí a za kterou dosud nebylo podáno (§ 244 odst. 1 daňového řádu),
B – do 15 dnů ode dne předložení konečné zprávy, a to za uplynulou část zdaňovacího období, za kterou dosud nebylo podáno (§ 244 odst. 3 a 4 daňového řádu),
G – za předcházející zdaňovací období, pokud nebylo Vyúčtování dosud podáno a původní lhůta pro jeho podání dosud neuplynula (§ 245 daňového řádu), a to z důvodů a ve lhůtách uvedených pod příslušnými písmeny.
Např. GA – za předcházející zdaňovací období, pokud nebylo Vyúčtování dosud podáno a původní lhůta pro jeho podání dosud neuplynula, a to do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku,
H – za zbývající část zdaňovacího období, na které se nevztahovalo podání Vyúčtování v případech uvedených v 01c, a to ve lhůtě do 2 měsíců po uplynutí kalendářního roku, příp. do 20. března (§ 38j zákona),
I – do 3 měsíců ode dne smrti zůstavitele, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jeho smrti. Povinnost plní osoba spravující pozůstalost (§ 239b odst. 4 daňového řádu),
J – do 30 dnů ode dne zániku právnické osoby bez likvidace, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jejího zániku (§ 240a daňového řádu). Není-li právního nástupce, plní tuto povinnost zřizovatel či zakladatel (definice právního nástupce – viz § 240 odst. 2 daňového řádu).
K – do 30 dnů ode dne vstupu právnické osoby do likvidace, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jejího vstupu do likvidace (§ 240c odst. 2 daňového řádu),
L – do 15 dnů ode dne zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem zpracování tohoto návrhu (§ 240c odst. 3 daňového řádu),
M – do konce měsíce následujícího po měsíci, v němž byl plátce daně naposledy povinen odvést podle zákona „daň vybíranou srážkou“, popřípadě podat hlášení, z důvodu zániku této povinnosti před uplynutím kalendářního roku, a to za uplynulou část zdaňovacího období (§ 234 daňového řádu),
N – do 30 dnů ode dne skončení řízení o pozůstalosti, a to za část zdaňovacího období, která uplynula do dne předcházejícího dni skončení řízení o pozůstalosti. Povinnost plní osoba spravující pozůstalost (§ 239b odst. 5 daňového řádu),
O – do 15 dnů ode dne předložení řádné zprávy o zpeněžování majetku likvidační podstaty nebo jeho části soudu (v případě soudem nařízené likvidace pozůstalosti), a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem předložení této zprávy. Povinnost plní likvidační správce (§ 239c daňového řádu).
01d Uveďte datum vztahující se k údaji na řádku 01c. Podle typu události se jedná o jedno z dat: účinnost rozhodnutí o úpadku (A), předložení konečné zprávy (B), datum úmrtí (I), zánik právnické osoby bez likvidace (J), vstup právnické osoby do likvidace (K), zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku právnické osoby (L), zánik povinnosti srážet zálohu na daň před uplynutím kalendářního roku (M), skončení řízení o pozůstalosti (N), předložení řádné zprávy o zpeněžování majetku likvidační podstaty (O).
01e Uveďte datum, kdy plátci daně naposledy vznikla povinnost srazit zálohu na daň přede dnem účinnosti rozhodnutí o úpadku. 01e se vyplňuje pouze v případě podání Vyúčtování za část zdaňovacího období s kódem A. Do tohoto Vyúčtování se zahrnuje povinnost (srazit zálohu podle § 38h odst. 7 zákona) za kalendářní měsíce do dne účinnosti rozhodnutí o úpadku. Proto datum 01e musí být dřívější než datum uvedený v 01d.
Pro kódy B, J, K, L, N, O platí, že se do Vyúčtování za část zdaňovacího období zahrnuje povinnost za celé zálohové období (kalendářní měsíce) dané části zdaňovacího období (kalendářního roku), a to bez ohledu na lhůtu pro odvod záloh ve vztahu ke dni úkonu či skutečnosti, která zakládá povinnost podat Vyúčtování. Pokud je však oprávněný subjekt k podání Vyúčtování schopen uvést celkovou daňovou povinnost ke dni (tzn. jeho daňová povinnost je konečná), není nutné dodržet výše uvedené pravidlo ve vztahu k celému zálohovému období – platí pro kódy J, L, N, O. U kódů M a I se jedná o podání ke dni.
02 Fyzická osoba – uveďte příjmení, jméno(-a) a titul.
03 Právnická osoba – uveďte název právnické osoby, právní formu.
04 Fyzická a právnická osoba – uveďte adresu místa pobytu nebo sídlo.
05 Počet zaměstnanců – uveďte počet zaměstnanců s příjmy podle § 6 zákona podle mzdových listů za jednotlivé kalendářní měsíce vykazovaného zdaňovacího období (§ 38j odst. 1 zákona). Do tohoto počtu nezahrnujte zaměstnance a příslušníky zpravodajských služeb podle zvláštních předpisů upravujících jejich pracovní a služební poměry.
06 Uveďte úhrn přeplatků na dani z provedeného ročního zúčtování záloh na daň podle zákona, vyplacených zaměstnancům za nejbližší předchozí zdaňovací období bez částky doplatku na daňovém bonusu (tj. přeplatek z ročního zúčtování daně podle § 38ch odst. 5 zákona, přeplatek na dani po slevě z ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění podle § 35d odst. 8 zákona, tj. po provedené kompenzaci podle § 35d odst. 7 zákona, opravy provedené podle § 38i zákona včetně chybně poskytnutých slev na dani u daňového zvýhodnění) – ve Vyúčtování za zdaňovací období roku 2025, uveďte úhrn přeplatků za rok 2024, a to včetně přeplatků vyplacených zaměstnancům chybně a následně dodatečně sražených podle ustanovení § 38i zákona. Dále uveďte informace, které časově rozlišují průběh vrácení přeplatku z ročního zúčtování záloh na daň zaměstnancům, a to včetně informací o částkách, které byly na základě žádosti plátce následně vráceny, převedeny nebo ponechány na osobním účtu plátce správcem daně.
V prvním sloupci zleva uveďte slovy kalendářní měsíc(e) (například „březen“), v jehož (jejichž) průběhu byl daný přeplatek z ročního zúčtování záloh vrácen zaměstnancům.
Ve druhém sloupci zleva uveďte částku tohoto vráceného přeplatku.
Ve třetím sloupci zleva uveďte celkovou částku, která byla na základě podané žádosti vrácena, převedena či ponechána na osobním účtu správcem daně. Do této částky není zahrnován přeplatek, o který byl snížen odvod nejbližších záloh na daň (§ 38ch odst. 5, případně § 35d odst. 9 zákona). Pokud byl o celou částku přeplatku snížen odvod nejbližších záloh, pak zůstává položka prázdná.
Ve čtvrtém sloupci zleva uveďte datum podání žádosti o vrácení, převedení či ponechání daného přeplatku finančnímu úřadu (pokud je předchozí položka řádku tabulky prázdná, zůstane prázdná i položka čtvrtého sloupce).
06a Uveďte úhrn doplatků na daňovém bonusu (§ 35d odst. 8 zákona) z provedeného ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění (tj. po provedené kompenzaci podle § 35d odst. 7 zákona) vyplacených zaměstnancům za nejbližší předchozí zdaňovací období, a to včetně jejich dodatečných oprav provedených podle § 38i zákona až do dne podání Vyúčtování – ve Vyúčtování za zdaňovací období roku 2025, uveďte úhrn doplatků na daňových bonusech vyplacených zaměstnancům za rok 2024.
ČÁST I.
Sloupec 1 – uveďte úhrn záloh na daň po měsíčních slevách na dani (tj. slevy na dani podle § 35ba a sleva na dani z tit. daňového zvýhodnění podle § 35c a 35d zákona), které měly být za příslušný kalendářní měsíc sraženy, počínaje zálohou sraženou za leden, a to bez ohledu na skutečnost, zda Vám již byly správcem daně předepsány k přímé úhradě. Čj. případného rozhodnutí (platebního výměru) uveďte ve sloupci 3.
Sloupec 2 – uveďte úhrn záloh na daň po měsíčních slevách na dani, které byly za příslušný kalendářní měsíc původně sraženy.
K rozdílu mezi částkami uvedenými ve sloupci 1 a 2 dojde v případě, zjistí-li plátce do podání Vyúčtování, že srazil zálohu na daň po měsíčních slevách na dani v nesprávné výši a tuto chybu do podání Vyúčtování napravil postupem podle § 38i zákona. Zároveň tuto opravu uvede do přílohy č. 3 Vyúčtování. Nezahrnujte opravy předcházejících zdaňovacích období.
Sloupec 3 – uveďte do levé části sloupce čj. rozhodnutí (platebního výměru), kterým Vám správce daně předepsal dlužné částky za vykazované zdaňovací období k přímé úhradě (viz popis u sloupce 1). Pravá část sloupce (částka v Kč) je nepovinná, slouží však pro snadnější výpočet sloupce 9.
Sloupec 4 – uveďte částku přeplatku z ročního zúčtování záloh na daň za zdaňovací období 2024, která byla zaměstnancům vrácena, a to včetně dodatečných oprav provedených podle § 38i zákona do podání Vyúčtování. Tyto opravy aktuálního zdaňovacího období uveďte také v příloze č. 3 tohoto Vyúčtování.
Poznámka: Pokud plátce daně provádí opravy podle § 38i zákona (tj. opravy ročního zúčtování záloh na daň), tato oprava se promítne do sloupce 4 v měsíci, kdy byl nesprávně vrácen přeplatek z ročního zúčtování záloh na daň. Částka nesmí být menší než 0 Kč.
Sloupec 5 – uveďte úhrn částek měsíčních daňových bonusů vyplacených podle § 35d odst. 4 zákona za příslušný kalendářní měsíc a částek doplatků na daňovém bonusu z ročního zúčtování daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2024, vyplacených podle § 35d odst. 8 zákona při zúčtování mzdy za příslušný kalendářní měsíc, a to včetně jejich dodatečných oprav provedených podle § 38i zákona do podání Vyúčtování. Tyto dodatečné opravy aktuálního zdaňovacího období uveďte také v příloze č. 4 tohoto Vyúčtování.
Poznámka: Pokud plátce daně provádí opravy podle § 38i zákona ** (tj. opravy na daňovém bonusu), tato oprava se promítne do sloupce 5 v měsíci, kdy bylo nesprávně poskytnuto daňové zvýhodnění formou daňového bonusu. Částka nesmí být menší než 0 Kč.**
Sloupec 6 a 7 – zůstává neobsazen (tzn. nevyplňuje se).
Sloupec 8 – uveďte částku vypočtenou dle údajů v tiskopisu.
Sloupec 9 – uveďte částku vypočtenou dle údajů v tiskopisu. Do vypočtené částky neuvádějte částky, které Vám za vykazované zdaňovací období již byly správcem daně předepsány k přímé úhradě (viz sloupec 3). Hodnota ve sloupci 9 může být i záporná.
Sloupec 10 – uveďte rozdíl (značeno +/–) mezi původně vyúčtovanou a dodatečně vyúčtovanou částkou. Kladná částka znamená, že bylo původně vyúčtováno méně, tzn. zbývá doplatit, záporná částka znamená, že bylo původně vyúčtováno více.
Vyplňuje se pouze u dodatečného Vyúčtování. Další informace k vyplnění dodatečného Vyúčtování jsou uvedeny pod 01a.
Sloupec 11 – uveďte úhrn částek skutečně odvedených za uvedené zdaňovací období na účet finančního úřadu, včetně částek, které Vám byly správcem daně předepsány k přímé úhradě za vykazované zdaňovací období. Neuvádějte částky, které jste odvedli na základě rozhodnutí správce daně (platební výměr) za minulá zdaňovací období.
ČÁST II.
Část II. se nevyplňuje u dodatečného Vyúčtování.
Řádek 1 – uveďte úhrnný údaj ze sloupce 1 řádku 13 v části I.
Řádek 2 – uveďte úhrnný údaj ze sloupce 4 řádku 13 v části I.
Řádek 3 – uveďte úhrn přeplatků na dani z ročního zúčtování záloh, provedeného ve zdaňovacím období 2025, za zdaňovací období 2024, který byl finančním úřadem ve zdaňovacím období 2025 na základě žádosti vrácen plátci daně, použit na úhradu nedoplatku jiného daňového subjektu nebo převeden na jiný osobní daňový účet plátce daně.
Řádek 4 – uveďte úhrnný údaj ze sloupce 5 řádku 13 v části I.
Řádek 5 – uveďte celkovou částku vyplacených daňových bonusů (měsíčních daňových bonusů za zdaňovací období 2025 a doplatků na daňovém bonusu z ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2024), která byla finančním úřadem ve zdaňovacím období 2025 na základě žádosti (§ 35d odst. 5 a odst. 9 zákona) vrácena plátci daně, použita na úhradu nedoplatku jiného daňového subjektu nebo převedena na jiný osobní daňový účet plátce daně.
Řádek 6 – neobsazeno.
Řádek 7 – neobsazeno.
Řádek 8 – proveďte výpočet.
Řádek 9 – uveďte částku ze sloupce 11 řádku 13 v části I., která byla odvedena.
Řádek 10 – proveďte výpočet (ř. 9 – ř. 8). Kladná částka znamená, že bylo za vykazované zdaňovací období zaplaceno více. Záporná, že za vykazované zdaňovací období zbývá na dani doplatit. O vratitelný přeplatek je možné požádat příslušného správce daně formou žádosti, a to bez ohledu na skutečnost, že vratitelný přeplatek na dani vznikl z tit. daňových bonusů (žádost podle § 155 daňového řádu).
POKYNY K VYPLŇOVÁNÍ ÚDAJŮ O PODEPISUJÍCÍ OSOBĚ
**) Údaje o kontaktní osobě, telefon a e-mail jsou nepovinné.
Údaje o podepisující osobě: tyto údaje budou vyplňovány pouze v případech, kdy je podání zpracováváno a podáváno osobou odlišnou od daňového subjektu, tzn. v případech, kdy daňový subjekt činí podání sám za sebe, tuto část nevyplňujte.
Kód podepisující osoby: bude vyplněn číselný kód podle níže uvedených typů podepisujících osob:
1 – zákonný zástupce nebo opatrovník
2 – ustanovený zástupce
3 – společný zástupce, společný zmocněnec
4a – obecný zmocněnec – fyzická osoba i právnická osoba
4b – fyzická osoba daňový poradce nebo advokát
4c – právnická osoba vykonávající daňové poradenství
5a – osoba spravující pozůstalost
5b – zástupce osoby spravující pozůstalost
6a – dědic po skončení řízení o pozůstalosti
6b – zástupce dědice po skončení řízení o pozůstalosti
7a – právní nástupce právnické osoby
7b – zástupce právního nástupce právnické osoby
Pozn. kódy 5b, 6b, 7b mají přednost před obecnými druhy zastoupení s nižšími čísly kódů.
Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby: bude vyplněno datum narození podepisující osoby odlišné od daňového subjektu – fyzické osoby, nebo evidenční číslo osvědčení daňového poradce – fyzické osoby, nebo identifikační číslo právnické osoby odlišné od daňového subjektu.
Fyzická osoba oprávněná k podpisu (je-li daňový subjekt či podepisující osoba právnickou osobou) s uvedením vztahu k právnické osobě (např. jednatel, pověřený pracovník atd.): tyto údaje budou vyplňovány pouze v případech, kdy je podání podáváno právnickou osobou, včetně případů, kdy je právnická osoba v postavení podepisující osoby odlišné od daňového subjektu.
Otisk razítka (uvádí se pouze v listinné podobě tohoto formuláře): lze připojit otisk razítka.
Vlastnoruční podpis daňového subjektu / Osoby oprávněné k podpisu (uvádí se pouze v listinné podobě tohoto formuláře): podání bude opatřeno vlastnoručním podpisem buď přímo daňovým subjektem – fyzickou osobou činící podání sama za sebe, nebo fyzickou osobou oprávněnou podepsat podání za daňový subjekt – právnickou osobu. V případě podání v elektronické podobě se vlastnoruční podpis nahradí příslušným způsobem autorizace podání (např. identitou občana, uznávaným elektronickým podpisem apod.).
Je-li podepisující osobou fyzická osoba odlišná od daňového subjektu, podání podepisuje tato fyzická osoba; je-li podepisující osobou právnická osoba odlišná od daňového subjektu, podání podepisuje fyzická osoba oprávněná jednat jménem právnické osoby.
Jsou-li v tomto formulářovém podání požadovány údaje, jejichž obsah nebo forma jsou stanoveny jiným právním předpisem, uvádějí se tyto údaje s tímto obsahem a v této formě, není-li stanoveno jinak.
POKYNY
25 5490/1 MFin 5490/1
Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu – vyplňte v předtištěném rámečku zbývající část oficiálního názvu místně příslušného finančního úřadu (správce daně), v jehož územním obvodu máte v době podání adresu místa pobytu nebo sídlo.
Územní pracoviště v, ve, pro – vyplňte název územního pracoviště, na kterém je umístěn spis plátce daně.
Daňové identifikační číslo plátce daně – uveďte přidělené Daňové identifikační číslo (DIČ).
01 Plátce daně – uveďte, jste-li právnická osoba, název právnické osoby, právní formu (včetně dodatku označujícího její právní formu nebo dovětku „v likvidaci“). Uveďte, jste-li fyzická osoba, své jméno a příjmení, případně obchodní firmu, jestliže jméno a příjmení není současně obchodní firmou (§ 425 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů).
02 Sídlo / Místo pobytu plátce daně – uveďte, jste-li právnická osoba, adresu sídla tak, jak byla zapsána do obchodního rejstříku nebo do jiného zákonem stanoveného rejstříku. Uveďte, jste-li fyzická osoba, adresu místa pobytu.
03 Název místa výkonu práce – uveďte název místa výkonu práce, kterým je místo v obci uvedené v pracovní smlouvě zaměstnance. Je-li v pracovní smlouvě uvedeno jako místo výkonu práce území více obcí, nebo jde-li o zaměstnance na základě dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr nebo zaměstnance ve smyslu § 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), bez pracovněprávního vztahu, použije se pro účely vyplnění přehledu jako místo výkonu práce místo pobytu nebo sídlo plátce daně (zaměstnavatele). V případě odměny, která je vyplácena za výkon pěstounské péče uvede úřad práce do místa výkonu obec, kde je práce pěstouna vykonávána. Při souběhu příjmů od téhož zaměstnavatele na základě pracovní smlouvy a jiných příjmů (např. odměny člena orgánu právnické osoby) se zaměstnanec zařadí podle místa výkonu práce v pracovní smlouvě. Při souběhu dvou a více pracovních smluv u téhož zaměstnavatele se zaměstnanec zařadí na základě pracovní smlouvy s převažujícím úvazkem nebo převažující výší příjmů. Místo „pravidelného pracoviště“ pro účely aplikace zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, není rozhodné.
04 Počet zaměstnanců – uveďte počet zaměstnanců podle mzdových listů evidovaných k 1. prosinci vykazovaného zdaňovacího období, kteří mají příjmy podle § 6 zákona. Do tohoto počtu nezahrnujte zaměstnance a příslušníky zpravodajských služeb podle zvláštních předpisů upravujících jejich pracovní a služební poměry.
05 Název obce – uveďte název obce, na jejímž katastrálním území je umístěno místo výkonu práce.
06 Kód obce (ZÚJ) – uveďte kód obce (ZÚJ – základní územní jednotka), ve které je umístěno místo výkonu práce. Viz vyhláška o procentním podílu jednotlivých obcí na částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů.
07 Název území okresu – uveďte název území okresu, v němž se nachází místo výkonu práce.
POKYNY
25 5530 MFin 5530
Zdaňovací období uveďte ve tvaru DDMMRRRR
| sl. 1 | – | uveďte písmenný kód státu daňového nerezidenta, tj. poplatníka uvedeného v § 2 odst. 3 zákona (dále jen „poplatník“), ve kterém je poplatník rezidentem. Kódy států uveďte podle seznamu uveřejněného na internetové adrese www.financnisprava.cz. Poplatníky řaďte podle jednotlivých států |
|---|---|---|
| sl. 4 | – | uveďte ve tvaru den, měsíc a rok (DDMMRRRR) |
| sl. 5-7 | – | uveďte údaje o bydlišti poplatníka ve státě, jehož je rezidentem (tj. bydliště v zahraničí) |
| sl. 8 | – | uveďte číselné označení používané v poštovním provozu dané země |
| sl. 9 | – | uveďte číslo daňové identifikace používané v zemi daňové rezidence |
| sl. 10 | – | uveďte typ (písmeno) daňového identifikátoru k údaji ze sl. 9 používaného v zemi daňové rezidence: např. rodné číslo – označte písmenem „R“, daňové identifikační číslo – „D“, číslo sociálního pojištění – „S“, jiné – „J“. Všeobecné informace o daňovém identifikačním čísle dle jednotlivých zemí EU naleznete na internetové adrese https://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/tinByCountry.html, příp. dle zemí OECD naleznete na internetové adrese http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/crs-implementation-and-assistance/tax-identification-numbers/ |
| sl. 11 | – | uveďte číslo dokladu prokazujícího totožnost |
| sl. 12 | – | uveďte typ dokladu ze sl. 11 prokazujícího totožnost: např. průkaz totožnosti – označte písmenem "I", cestovní pas – označte písmenem "P", řidičský průkaz – označte písmenem "D", ostatní doklady – označte písmenem "O" |
| sl. 13 | – | uveďte kód státu, který vydal doklad uvedený ve sl. 12 |
| sl. 14 | – | uveďte úhrn všech zúčtovaných příjmů podle § 6 zákona ze zdrojů na území ČR (peněžních i nepeněžních, včetně příjmů od daně osvobozených a příjmů z nichž je daň vybíraná srážkou podle zvláštní sazby daně) |
| sl. 15 | – | uveďte úhrn všech zdanitelných příjmů podle § 6 zákona ze sl. 14 |
| sl. 16 | – | uveďte úhrn zdanitelných příjmů podle § 6 odst. 1 písm. c) zákona včetně příjmů za práci jednatelů (ze sloupce 15) |
| sl. 17 | – | uveďte úhrn sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (bez ohledu na výsledek ročního zúčtování záloh) |
| sl. 18 | – | uveďte úhrn sražené daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů ze závislé činnosti |
| sl. 19 | – | uveďte počet kalendářních dní, po které trval výkon práce u daného plátce daně ve zdaňovacím období (bez ohledu na skutečnost, zda poplatník v této době dočasně opustil území ČR) |
V případě, že nebude pro Vaše údaje tiskopis „Přehled“ dostačující, vyplňte další tabulku (tj. str. 2 a 3) s označením čísla listu, tzn., že např. plátce daně, který vykazuje 50 poplatníků, označí tabulku (tj. str. 2 a 3), která je součástí tiskopisu, jako list č. 1 a vloží další tabulku (str. 2 a 3), kterou označí jako list č. 2.
POKYNY
25 5490 MFin 5490
Zdaňovací období (část zdaňovacího období) uveďte ve tvaru DDMMRRRR.
V příloze uveďte všechny opravy, které byly v souladu s § 38i zákona provedeny až do dne podání Vyúčtování a týkaly se opravy chyb ve sražení záloh na daň po slevě, opravy chybně poskytnuté slevy podle § 35ba zákona, nebo daně aktuálního zdaňovacího období nebo které byly provedeny v souladu s § 38i zákona a týkaly se opravy chyby ve sražení záloh na daň nebo daně aktuálního zdaňovacího období z důvodu nesprávně poskytnutého daňového zvýhodnění ve formě slevy na dani nebo měsíční slevy na dani (dále jen „sleva na dani“). Opravy předcházejících roků je nutné provést formou dodatečného vyúčtování k příslušnému zdaňovacímu období.
V případě nedostatku místa na příloze uveďte další údaje na volný list papíru ve stejném členění.
K sloupci 1: Uveďte hodnotu Z, pokud na řádku Přílohy č. 3 uvádíte informace o opravě nesprávně sražených záloh na daň po slevě (včetně opravy nesprávně poskytnutých slev). Pokud na řádku Přílohy č. 3 uvádíte informace o opravě nesprávně vypočtené daně z ročního zúčtování záloh, pak do sloupce 1 uveďte hodnotu D.
K sloupci 2: Uveďte období (ve tvaru měsíc a rok), za které byla původně daňová povinnost poplatníkovi sražena v nesprávné výši, nebo byla poskytnuta sleva na dani v nesprávné výši. Pokud je uvedena oprava chybně vypočtené daně z ročního zúčtování záloh (ve sloupci 1 je uvedena hodnota „D“), uveďte pouze rok předcházející aktuálnímu roku, za který bylo roční zúčtování záloh provedeno chybně.
K sloupci 3: Uveďte datum (ve tvaru den, měsíc a rok), ke kterému měla původně být opravovaná záloha na daň v souladu s § 38h odst. 7 zákona správně sražena, nebo daň z ročního zúčtování záloh vypočtena (§ 38ch odst. 5 zákona).
K sloupci 4: Uveďte období (měsíc a rok), kdy byla provedena oprava daně a záloh (včetně opravy slevy na dani z tit. daňového zvýhodnění).
K sloupci 5: Uveďte datum, kdy jste podle § 38i zákona o vrácenou částku na dani nebo na záloze snížili odvod záloh, nebo datum, kdy jste podle § 38i zákona zvýšili odvod záloh o dlužnou částku na dani nebo na záloze. U opravy slevy na dani z tit. daňového zvýhodnění uveďte datum, kdy jste podle § 38i zákona o vrácenou částku na dani nebo na záloze snížili nejbližší odvod záloh, nebo datum, kdy jste podle § 38i zákona o dlužnou částku na dani nebo na záloze zvýšili odvod záloh.
K sloupci 6: Uveďte vrácenou částku na dani nebo záloze, o kterou byl podle § 38i zákona snížen nejbližší odvod záloh se znaménkem minus. Dlužnou částku na dani nebo na záloze podle § 38i zákona uveďte kladně. U slevy na dani z tit. daňového zvýhodnění uveďte vrácenou částku na dani nebo na záloze podle § 38i zákona, o kterou jste snížili nejbližší odvod záloh se znaménkem minus, a dlužnou částku na dani nebo na záloze podle § 38i zákona uveďte kladně.
POKYNY
25 5531 MFin 5531
Zdaňovací období uveďte ve tvaru DDMMRRRR.
V příloze uveďte všechny opravy, které jste v souladu s § 38i zákona provedli až do dne podání Vyúčtování a týkaly se chybně poskytnutého daňového bonusu (§ 35d zákona) ve vztahu k aktuálnímu zdaňovacímu období.
Opravy předcházejících roků je nutné provést formou dodatečného vyúčtování k příslušnému zdaňovacímu období. V případě nedostatku místa na příloze uveďte další údaje na volný list papíru ve stejném členění.
K sloupci 1: Uveďte hodnotu M, pokud na řádku Přílohy č. 4 uvádíte informace o opravě nesprávně poskytnutého měsíčního daňového bonusu. Pokud na řádku Přílohy č. 4 uvádíte informace o opravě nesprávně poskytnutého doplatku na daňovém bonusu z ročního zúčtování daňového zvýhodnění, pak do sloupce 1 uveďte hodnotu D.
K sloupci 2: Uveďte období (ve tvaru měsíc a rok), za které byl původně poskytnut daňový bonus v nesprávné výši. Pokud je uvedena oprava chybně poskytnutého doplatku na daňovém bonusu (ve sloupci 1 je uvedena hodnota D), uveďte pouze rok předcházející aktuálnímu roku, za který bylo roční zúčtování daňového zvýhodnění provedeno chybně.
K sloupci 3: Uveďte datum (ve tvaru den, měsíc a rok), ke kterému měl původně být opravovaný daňový bonus správně poskytnut, nebo datum, kdy daňový bonus naopak neměl být poskytnut.
K sloupci 4: Uveďte období (měsíc a rok) provedení opravy daňového bonusu.
K sloupci 5: Uveďte datum (ve tvaru den, měsíc a rok), kdy jste podle § 38i zákona o dodatečně vyplacenou částku daňového bonusu snížili nejbližší odvod záloh nebo datum, kdy jste byli povinni podle § 38i zákona zvýšit odvod záloh po slevě o neoprávněně vyplacenou částku na daňovém bonusu. V jiném případě řádek ve sloupci 5 nevyplňujte.
K sloupci 6: Uveďte datum podání žádosti v případě, že jste požádali správce daně o poukázání dodatečně vyplaceného daňového bonusu podle § 38i a § 35d odst. 5 nebo odst. 9 zákona. V jiném případě řádek ve sloupci 6 nevyplňujte.
K sloupci 7: Se znaménkem minus uveďte dodatečně vyplacenou částku daňového bonusu, o kterou byl podle § 38i zákona snížen nejbližší odvod záloh, nebo o jejíž poukázání jste dodatečně požádali správce daně podle § 38i a § 35d odst. 5 nebo odst. 9 zákona. Neoprávněně vyplacenou částku na daňovém bonusu podle § 38i zákona uveďte kladně.
Příloha č. 4
| Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických / právnických osob | |
|---|---|
| 25 5466 MFin 5466 Řádek /položka/sloupec | Specifikace položky/údaje |
| Záhlaví | |
| Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu | |
| Územní pracoviště v, ve, pro | |
| 01 | Daňové identifikační číslo plátce daně |
| 01a | Vyúčtování |
| za zdaňovací období / za část zdaňovacího období od - do | |
| 01b | Důvody pro podání dodatečného Vyúčtování zjištěny dne |
| 01c | Kód rozlišení Vyúčtování |
| 01d | Datum |
| Údaje o plátci daně | |
| 02 | Fyzická osoba |
| příjmení | |
| jméno(-a) | |
| titul | |
| 03 | Právnická osoba |
| název právnické osoby | |
| 04 | Fyzická i právnická osoba |
| adresa místa pobytu nebo sídlo | |
| 05 | Lhůta pro podání daňového přiznání v průběhu zdaňovacího období |
| ČÁST I. | |
| sl. 1 ř. 1 - 12 | Na dani v průběhu měsíce mělo být sraženo podle § 38d odstavců 1, 2 a 8 zákona -částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 1 ř. 13 | Na dani v průběhu měsíce mělo být sraženo podle § 38d odstavců 1, 2 a 8 zákona - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 2 ř. 1 - 12 | Na dani v průběhu měsíce bylo sraženo -částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 2 ř. 13 | Na dani v průběhu měsíce bylo sraženo - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 3 ř. 1 - 12 | Částka ze sloupce 1, která má být odvedena ve lhůtě podle § 38d odst. 3 věty druhé zákona - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 3 ř. 13 | Částka ze sloupce 1, která má být odvedena ve lhůtě podle § 38d odst. 3 věty druhé zákona - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 4 ř. 1 - 13 | Neobsazeno |
| sl. 5 ř. 1 - 13 | Neobsazeno |
| sl. 6 ř. 1 - 12 | Částka odvedené daně, k níž se váže dodatečně podepsané prohlášení podle § 38k zákona - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 6 ř. 13 | Částka odvedené daně, k níž se váže dodatečně podepsané prohlášení podle § 38k zákona - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 7 ř. 1 - 12 | Rozhodnutí - č. j. - leden - prosinec |
| sl. 7 ř. 1 - 12 | Rozhodnutí - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 7 ř. 13 | Rozhodnutí - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 8 ř. 1 - 13 | Neobsazeno |
| sl. 8a ř. 1 - 12 | Vyúčtovaná částka (sl. 1 – sl. 7) - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 8a ř. 13 | Vyúčtovaná částka (sl. 1 – sl. 7) - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 9 ř. 1 - 12 | Dodatečné Vyúčtování - částka v Kč - leden - prosinec |
| sl. 9 ř. 13 | Dodatečné Vyúčtování - částka v Kč - ÚHRN |
| sl. 10 ř. 1 - 12 | Na dani bylo odvedeno celkem - částka v Kč leden - prosinec |
| sl. 10 ř. 13 | Na dani bylo odvedeno celkem - částka v Kč - ÚHRN |
| ČÁST II. | |
| sl. 1 ř. 1 | Vyplní plátce daně v Kč - Na dani mělo být sraženo (sl. 1 ř. 13 v části I.) |
| sl. 1 ř. 2 | Neobsazeno |
| sl. 1 ř. 3 | Neobsazeno |
| sl. 1 ř. 4 | Vyplní plátce daně v Kč - Na dani bylo odvedeno (sl. 10 ř. 13 v části I.) |
| sl. 1 ř. 5 | Vyplní plátce daně v Kč - ř. 4 – ř. 1 (+ zaplaceno více, – zbývá doplatit) |
| Počet příloh | |
| Kontaktní osoba | |
| telefon | |
| Údaje o podepisující osobě | |
| Kód podepisující osoby | |
| Jméno(-a) a příjmení / Název právnické osoby | |
| Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby | |
| Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě | |
| Jméno(-a) a příjmení / Vztah k právnické osobě | |
| Daňový subjekt / osoba oprávněná k podpisu | |
| Datum | |
| Otisk razítka | |
| Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu | |
| Příloha k vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických osob | |
| 25 5466/A MFin 5466/A | |
| Záhlaví | |
| Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu | |
| Územní pracoviště v, ve, pro | |
| Datum podání vyúčtování | |
| Daňové identifikační číslo plátce daně | |
| za zdaňovací období / za část zdaňovacího období od - do | |
| Opravy chybně sražené daně podle § 38d zákona, týkající se aktuálního zdaňovacího období | |
| sl. 1 | Měsíc a rok, ve kterém bylo původně chybně sraženo - Měsíc a rok |
| sl. 2 | Měsíc a rok, ve kterém byla daň dodatečně opravena / byl vrácen přeplatek daně - Měsíc a rok |
| sl. 3 | Datum dodatečného sražení daně poplatníkovi (zaměstnanci) - Den, měsíc a rok |
| sl. 4 | Datum vrácení přeplatku vyšší sražené daně poplatníkovi (zaměstnanci) - Den, měsíc a rok |
| sl. 5 | Částka (+ dodatečně sražená daň /– vrácený přeplatek daně) - Kč |
| Kontaktní osoba | |
| telefon | |
| Údaje o podepisující osobě | |
| Kód podepisující osoby | |
| Jméno(-a) a příjmení / Název právnické osoby | |
| Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby | |
| Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě | |
| Jméno(-a) a příjmení / Vztah k právnické osobě | |
| Daňový subjekt / osoba oprávněná k podpisu | |
| Datum | |
| Otisk razítka | |
| Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu |
POKYNY k vyplnění Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických nebo právnických osob za zdaňovací období / za část zdaňovacího období
25 5466/1 MFin 5466/1
Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických nebo právnických osob (dále jen „Vyúčtování“) je povinen plátce daně podat místně příslušnému finančnímu úřadu ve lhůtě podle § 137 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“), tj. do 3 měsíců po uplynutí kalendářního roku, případně z důvodů a ve lhůtách uvedených pod 01c. Podle § 72 odst. 6 daňového řádu má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která se zřizuje ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen Vyúčtování podat pouze elektronicky s využitím dálkového přístupu ve stanoveném formátu a požadované datové struktuře zveřejněné správcem daně, a to datovou zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 daňového řádu; při tom se nepřihlíží k datové schránce fyzické osoby, kterou lze znepřístupnit na žádost.
Vyúčtování se podává odděleně za daně vybrané srážkou poplatníkům, kteří jsou fyzickými osobami (§ 2 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)) a poplatníkům, kteří jsou právnickými osobami (§ 17 odst. 1 zákona). Vyplácí-li, poukazuje-li nebo připisuje-li plátce daně úhrady ve prospěch jak fyzických, tak i právnických osob, bude předkládat Vyúčtování dvě. Použije stejný typ tiskopisu (MFin 5466) a vyznačí na něm, za kterou skupinu poplatníků je Vyúčtování podáváno. Pro úhradu daní z příjmů vybíraných srážkou podle zvláštní sazby jsou zřízeny dva typy bankovních účtů, které se liší předčíslím.
Daň z příjmů fyzických osob vybíraná srážkou podle zvláštní sazby má předčíslí bankovního účtu 7720.
Daň z příjmů právnických osob vybíraná srážkou podle zvláštní sazby má předčíslí bankovního účtu 7712.
Při určování účtu, kam má být daň odvedena, a skupiny poplatníků, za kterou je podáváno Vyúčtování, je rozhodující osoba, jejíž příjem je podroben dani, nikoliv osoba plátce daně.
Plátci daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně, kteří do podání Vyúčtování provedli dodatečnou opravu aktuálního zdaňovacího období podle § 38d odst. 8 zákona, jsou povinni podat společně s Vyúčtováním také Přílohu k vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických osob (dále jen „příloha“).
Opravy týkající se předcházejících zdaňovacích období je nutné provést formou dodatečného Vyúčtování k tomuto zdaňovacímu období, a to v souladu s § 141 daňového řádu.
Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu – vyplňte v předtištěném rámečku zbývající část oficiálního názvu místně příslušného finančního úřadu (správce daně), v jehož územním obvodu máte v době podání adresu místa pobytu nebo sídlo.
Územní pracoviště v, ve, pro – vyplňte název územního pracoviště, na kterém je umístěn spis plátce daně.
01 Daňové identifikační číslo plátce daně – vyplňte přidělené Daňové identifikační číslo (DIČ).
01a Vyberte typ Vyúčtování a označte křížkem. Tiskopis slouží k podání řádného Vyúčtování, nebo opravného Vyúčtování, které je možno podat před uplynutím lhůty pro podání řádného Vyúčtování (v tomto případě budou zaškrtnuty obě varianty), nebo dodatečného Vyúčtování (resp. opravného dodatečného Vyúčtování), které podáte, zjistíte-li po lhůtě pro podání řádného Vyúčtování, že vyúčtovaná částka má být vyšší či nižší, než byla tvrzena, nebo správcem daně vyměřena. Opravné dodatečné Vyúčtování můžete podat před uplynutím lhůty pro podání dodatečného Vyúčtování (v tomto případě zaškrtněte obě varianty). Dodatečné Vyúčtování (resp. opravné dodatečné Vyúčtování) se vyplňuje celé, kromě sl. 2 a 10 části I. a kromě části II., tzn. všechny měsíce uvedeného zdaňovacího období v části I., přičemž u měsíců, u kterých nastala změna, taktéž uvádějte celé hodnoty, nikoliv pouze matematické rozdíly oproti hodnotám uvedeným v původně vyplněném Vyúčtování (rozdíl v hodnotách uveďte do sloupce 9, příslušného měsíce a zároveň i na řádku 13). U dodatečného Vyúčtování vložte volný list s uvedením důvodů, které vedou k podání dodatečného Vyúčtování (§ 141 odst. 5 daňového řádu). Součástí dodatečného Vyúčtování je i příloha, pokud je pro ni obsahová náplň.
01b U dodatečného Vyúčtování uveďte datum zjištění důvodů pro podání (§ 141 odst. 5 daňového řádu).
01c Kód rozlišení důvodu pro podání Vyúčtování vyplňte pouze v níže uvedených případech a učiňte podání v uvedených lhůtách:
A – do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku, a to za část zdaňovacího období, která uplynula do dne předcházejícího účinnosti tohoto rozhodnutí a za kterou dosud nebylo podáno (§ 244 odst. 1 daňového řádu),
B – do 15 dnů ode dne předložení konečné zprávy, a to za uplynulou část zdaňovacího období, za kterou dosud nebylo podáno (§ 244 odst. 3 a 4 daňového řádu),
G – za předcházející zdaňovací období, pokud nebylo Vyúčtování dosud podáno a původní lhůta pro jeho podání dosud neuplynula (§ 245 daňového řádu), a to z důvodů a ve lhůtách uvedených pod příslušnými písmeny. Např. GA – za předcházející zdaňovací období, pokud nebylo Vyúčtování dosud podáno a původní lhůta pro jeho podání dosud neuplynula, a to do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku,
H – za zbývající část zdaňovacího období, na které se nevztahovalo podání Vyúčtování v případech uvedených v 01c, a to ve lhůtě do 3 měsíců po uplynutí kalendářního roku (§ 137 odst. 2 daňového řádu),
I – do 3 měsíců ode dne smrti zůstavitele, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jeho smrti. Povinnost plní osoba spravující pozůstalost (§ 239b odst. 4 daňového řádu),
J – do 30 dnů ode dne zániku právnické osoby bez likvidace, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jejího zániku (§ 240a daňového řádu). Není-li právního nástupce, plní tuto povinnost zřizovatel či zakladatel (definice právního nástupce – viz § 240 odst. 2 daňového řádu).
K – do 30 dnů ode dne vstupu právnické osoby do likvidace, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jejího vstupu do likvidace (§ 240c odst. 2 daňového řádu),
L – do 15 dnů ode dne zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem zpracování tohoto návrhu (§ 240c odst. 3 daňového řádu),
M – do konce měsíce následujícího po měsíci, v němž byl plátce daně naposledy povinen odvést podle zákona „daň vybíranou srážkou“, popřípadě podat hlášení, z důvodu zániku této povinnosti před uplynutím kalendářního roku, a to za uplynulou část zdaňovacího období (§ 234 daňového řádu),
N – do 30 dnů ode dne skončení řízení o pozůstalosti, a to za část zdaňovacího období, která uplynula do dne předcházejícího dni skončení řízení o pozůstalosti. Povinnost plní osoba spravující pozůstalost (§ 239b odst. 5 daňového řádu),
O – do 15 dnů ode dne předložení řádné zprávy o zpeněžování majetku likvidační podstaty nebo jeho části soudu (v případě soudem nařízené likvidace pozůstalosti), a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem předložení této zprávy. Povinnost plní likvidační správce (§ 239c daňového řádu),
U – do 15 dnů ode dne ukončení správy svěřenského fondu, a to za část období, která uplynula přede dnem tohoto ukončení. Povinnost plní svěřenský správce (§240e odst. 2 daňového řádu),
W – do 15 dnů ode dne zániku svěřenského fondu, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem tohoto zániku (§ 240e odst. 3 daňového řádu).
01d Uveďte datum vztahující se k údaji na řádku 01c. Podle typu události se jedná o jedno z dat: účinnost rozhodnutí o úpadku (A), předložení konečné zprávy (B), datum úmrtí (I), zánik právnické osoby bez likvidace (J), vstup právnické osoby do likvidace (K), zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku právnické osoby (L), zánik povinnosti srážet daň před uplynutím kalendářního roku (M), skončení řízení o pozůstalosti (N), předložení řádné zprávy o zpeněžování majetku likvidační podstaty (O), ukončení správy svěřenského fondu (U), zánik svěřenského fondu (W).
Do Vyúčtování podávaných za část zdaňovacího období se zahrnuje u kódu A, U a W povinnost za kalendářní měsíce (případně za část kalendářního měsíce) dané části zdaňovacího období (kalendářního roku), ve kterých plátci daně vznikla povinnost srazit daň (§ 38d odst. 1 a 2 zákona) ve vztahu ke dni úkonu či skutečnosti, která zakládá povinnost podat Vyúčtování, a to bez ohledu na lhůtu pro odvod sražené daně. Pro kódy B, J, K, L, N, O platí, že se do Vyúčtování zahrnuje povinnost za celé kalendářní měsíce dané části zdaňovacího období (kalendářního roku), a to bez ohledu na lhůtu pro odvod sražené daně ve vztahu ke dni úkonu či skutečnosti, která zakládá povinnost podat Vyúčtování. Pokud je však oprávněný subjekt k podání Vyúčtování schopen uvést celkovou daňovou povinnost ke dni (tzn. jeho daňová povinnost je konečná), není nutné dodržet výše uvedené pravidlo ve vztahu k celému období – platí pro kódy J, L, N, O. U kódu M a I se jedná o podání ke dni.
02 Fyzická osoba – uveďte příjmení, jméno(-a) a titul.
03 Právnická osoba – uveďte název právnické osoby, právní formu.
04 Fyzická a právnická osoba – uveďte adresu místa pobytu nebo sídlo.
05 Uveďte datum zákonné lhůty pro podání daňového přiznání k dani z příjmů v průběhu zdaňovacího období (např. při vstupu do likvidace, úmrtí daňového subjektu apod.), pokud jste v období, za které předkládáte Vyúčtování, byli takové daňové přiznání povinni podat v souladu se zvláštním předpisem a měli jste odvést sraženou daň nejpozději do termínu pro podání tohoto daňového přiznání (§ 38d odst. 3 věta druhá zákona).
ČÁST I.
Sloupec 1 – uveďte celkovou částku daňové povinnosti, která měla být v souladu s ustanovením § 38d odstavců 1, 2 a 8 zákona v příslušném měsíci sražena, a to bez ohledu na skutečnost, zda Vám již byla správcem daně předepsána k přímé úhradě. Čj. případného rozhodnutí (platebního výměru) uveďte ve sloupci 7. Součástí celkové částky ve sloupci 1 může být dodatečně opravená daň z příjmů ze závislé činnosti jen, týká-li se období, za které je podáváno Vyúčtování.
Sloupec 2 – uveďte částku daně, která byla v měsíci sražena.
Sloupec 3 – uveďte částku daně (z celkové částky ve sloupci 1), která měla být odvedena nejpozději do termínu pro podání daňového přiznání v průběhu zdaňovacího období (podle § 38d odst. 3 věty druhé zákona), spadá-li tento termín do období, za které je předkládáno Vyúčtování.
Sloupec 4 – neobsazeno.
Sloupec 5 – neobsazeno.
Sloupec 6 – uveďte částku daňové povinnosti, obsaženou v částce daně ze sloupce 1, kterou nelze u poplatníka považovat za splněnou z důvodu prokazatelně učiněného prohlášení k dani (§ 38d odst. 4 písm. a), § 38k zákona).
Sloupec 7 – uveďte do levé části sloupce čj. rozhodnutí (platebního výměru), kterým Vám správce daně předepsal dlužné částky za vykazované zdaňovací období k přímé úhradě (viz popis u sloupce 1). Pravá část sloupce (částka v Kč) je nepovinná, slouží však pro snadnější výpočet sloupce 8a.
Sloupec 8 – neobsazeno.
Sloupec 8a – uveďte částku vypočtenou dle údajů v tiskopisu. Do vypočtené částky neuvádějte částky, které Vám za vykazované zdaňovací období již byly správcem daně předepsány k přímé úhradě (viz sloupec 7).
Sloupec 9 – uveďte rozdíl (značeno +/–) mezi původně vyúčtovanou a dodatečně vyúčtovanou částkou. Kladná částka znamená, že bylo původně vyúčtováno méně, tzn. zbývá doplatit, záporná částka znamená, že bylo původně vyúčtováno více. Vyplňuje se pouze u dodatečného Vyúčtování. Další informace k vyplnění dodatečného Vyúčtování jsou uvedeny pod 01a.
Sloupec 10 – uveďte úhrn částek skutečně odvedených za uvedený kalendářní měsíc na účet finančního úřadu, včetně částek, které Vám byly správcem daně předepsány k přímé úhradě ve vykazovaném zdaňovacím období. Neuvádějte částky, které jste odvedli na základě rozhodnutí správce daně (platební výměr) za minulá zdaňovací období.
ČÁST II.
Část II. se nevyplňuje u dodatečného Vyúčtování.
Řádek 1 – uveďte úhrn částek daně, která měla být sražena (hodnota ze sloupce 1 řádku 13 v části I.).
Řádek 2 – neobsazeno.
Řádek 3 – neobsazeno.
Řádek 4 – uveďte úhrn částek daně, která byla odvedena (hodnota ze sloupce 10 řádku 13 v části I.).
Řádek 5 – proveďte výpočet (ř. 4 – ř. 1). Kladná částka znamená, že za vykazované zdaňovací období bylo zaplaceno více. Záporná, že za vykazované zdaňovací období zbývá na dani doplatit. O vratitelný přeplatek je možné požádat příslušného správce daně formou žádosti (žádost podle § 155 daňového řádu).
POKYNY K VYPLŇOVÁNÍ ÚDAJŮ O PODEPISUJÍCÍ OSOBĚ
Údaje o kontaktní osobě telefon a e-mail jsou nepovinné.
Údaje o podepisující osobě: tyto údaje budou vyplňovány pouze v případech, kdy je podání zpracováváno a podáváno osobou odlišnou od daňového subjektu, tzn. v případech, kdy daňový subjekt činí podání sám za sebe, tuto část nevyplňujte.
Kód podepisující osoby: bude vyplněn číselný kód podle níže uvedených typů podepisujících osob:
1 – zákonný zástupce nebo opatrovník
2 – ustanovený zástupce
3 – společný zástupce, společný zmocněnec
4a – obecný zmocněnec – fyzická osoba i právnická osoba
4b – fyzická osoba daňový poradce nebo advokát
4c – právnická osoba vykonávající daňové poradenství
5a – osoba spravující pozůstalost
5b – zástupce osoby spravující pozůstalost
6a – dědic po skončení řízení o pozůstalosti
6b – zástupce dědice po skončení řízení o pozůstalosti
7a – právní nástupce právnické osoby
7b – zástupce právního nástupce právnické osoby
Pozn. kódy 5b, 6b, 7b mají přednost před obecnými druhy zastoupení s nižšími čísly kódů.
Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby: bude vyplněno datum narození podepisující osoby odlišné od daňového subjektu – fyzické osoby, nebo evidenční číslo osvědčení daňového poradce – fyzické osoby, nebo identifikační číslo právnické osoby odlišné od daňového subjektu.
Čtení tohoto dokumentu nenahrazuje čtení příslušného vydání Sbírky zákonů. Neneseme odpovědnost za případné nepřesnosti vyplývající z převodu originálu do tohoto formátu.
Tento text je zveřejněn za vlastních podmínek opětovného použití zdroje e-Sbírka, nikoli pod licencí Legalize ani pod licencí volného díla.
e-Sbírka
volné dílo (úřední díla podle § 3 písm. a) zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona)