Vyhláška o formulářových podáních pro daně z příjmů
Fyzická osoba oprávněná k podpisu (je-li daňový subjekt či podepisující osoba právnickou osobou) s uvedením vztahu k právnické osobě (např. jednatel, pověřený pracovník atd.): tyto údaje budou vyplňovány pouze v případech, kdy je podání podáváno právnickou osobou, včetně případů, kdy je právnická osoba v postavení podepisující osoby odlišné od daňového subjektu.
Otisk razítka (uvádí se pouze v listinné podobě tohoto formuláře): lze připojit otisk razítka.
Vlastnoruční podpis daňového subjektu / Osoby oprávněné k podpisu (uvádí se pouze v listinné podobě tohoto formuláře): podání bude opatřeno vlastnoručním podpisem buď přímo daňovým subjektem – fyzickou osobou činící podání sama za sebe, nebo fyzickou osobou oprávněnou podepsat podání za daňový subjekt – právnickou osobu. V případě podání v elektronické podobě se vlastnoruční podpis nahradí příslušným způsobem autorizace podání (např. identitou občana, uznávaným elektronickým podpisem apod.).
Je-li podepisující osobou fyzická osoba odlišná od daňového subjektu, podání podepisuje tato fyzická osoba; je-li podepisující osobou právnická osoba odlišná od daňového subjektu, podání podepisuje fyzická osoba oprávněná jednat jménem právnické osoby.
Jsou-li v tomto formulářovém podání požadovány údaje, jejichž obsah nebo forma jsou stanoveny jiným právním předpisem, uvádějí se tyto údaje s tímto obsahem a v této formě, není-li stanoveno jinak.
POKYNY
25 5466/A MFin 5466/A
Zdaňovací období (část zdaňovacího období) uveďte ve tvaru DDMMRRRR.
V příloze uveďte všechny opravy, které byly v souladu s ustanovením § 38d zákona provedeny do dne podání Vyúčtování za příslušné zdaňovací období a týkaly se oprav chyb ve srážení daně běžného roku zdaňovacího období. Opravy předcházejících roků je nutné provést formou dodatečného vyúčtování k příslušnému zdaňovacímu období. V případě nedostatku místa uveďte další opravy na volný list papíru ve stejném členění.
Ke sloupci 1: Uveďte období, tj. měsíc a rok sražení, v němž byla původně daň sražena chybně.
Ke sloupci 2: Uveďte měsíc a rok opravy podle § 38d zákona.
Ke sloupci 3: Uveďte datum dodatečné srážky poplatníkovi.
Ke sloupci 4: Uveďte datum vrácení přeplatku nesprávně sražené vyšší daně poplatníkovi.
Ke sloupci 5: Uveďte částku, která je rovna hodnotě provedené opravy. Se znaménkem minus uveďte částku vráceného přeplatku nesprávně sražené vyšší daně.
Příloha č. 5
| Daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob | |
|---|---|
| 25 5404 MFin 5404 Řádek /položka/sloupec | Specifikace položky/údaje |
| Záhlaví | |
| Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu | |
| Územnímu pracovišti v, ve, pro | |
| 01 | Daňové identifikační číslo |
| 02 | Identifikační číslo |
| 03 | Daňové přiznání |
| Důvody pro podání dodatečného daňového přiznání zjištěny dne | |
| 04 | Kód rozlišení typu přiznání (typ daňového přiznání/ typ poplatníka) |
| Základní investiční fond podle § 17b zákona | |
| Zdaňovací období podle § 21a písm. | |
| Počet příloh II. Oddílu | |
| Počet zvláštních příloh | |
| Počet samostatných příloh | |
| Zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání od - do | |
| I. Oddíl - údaje o poplatníkovi | |
| 05 | Název poplatníka |
| 06 | Sídlo |
| a) ulice a číslo orientační, část obce a číslo popisné | |
| b) obec | |
| c) PSČ | |
| d) stát /kód státu | |
| e) číslo telefonu | |
| 07 | Kategorie účetní jednotky |
| 08 | Přiznání podal poradce |
| 09 | Zákonná povinnost sestavení účetní závěrky dle mezinárodních účetních standardů upravených právem Evropské unie |
| 10 | Zákonná povinnost ověření účetní závěrky auditorem |
| 11 | Účetní závěrka sestavená daňovým subjektem nebo přehledy o majetku a závazcích a o příjmech a výdajích, přiloženy |
| 12 | Transakce uskutečněné se spojenými osobami |
| 13 | Hlavní (převažující) činnost |
| II. Oddíl - daň z příjmu právnických osob (dále jen "daň") | |
| 10 | Výsledek hospodaření (zisk +, ztráta -) 3) nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji 3) ke dni |
| 20 | Částky neoprávněně zkracující příjmy (§ 23 odst. 3 písm. a) bod 1 zákona), a hodnota nepeněžních příjmů (§ 23 odst. 6 zákona), pokud nejsou zahrnuty ve výsledku hospodaření nebo v rozdílu mezi příjmy a výdaji na ř. 10 |
| 30 | Částky, o které se podle § 23 odst. 3 písm. a) zákona, s výjimkou § 23 odst. 3 písm. a) bodů 1 a 2 zákona, zvyšuje výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji na ř. 10 |
| 40 | Výdaje (náklady) neuznávané za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů (§ 25 nebo 24 zákona), pokud jsou zahrnuty ve výsledku hospodaření nebo v rozdílu mezi příjmy a výdaji na ř. 10 |
| 50 | Rozdíl, o který odpisy hmotného a nehmotného majetku uplatněné v účetnictví převyšují odpisy tohoto majetku stanovené podle § 26 až 33 zákona |
| 61 | Úprava základu daně podle § 23 odst. 8 zákona v případě zrušení poplatníka s likvidací |
| 62 | |
| 63 | Částky, o které se podle § 23e, § 23g, § 23h a § 38fa zákona zvyšuje výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji (ř. 10) |
| 65 | Částka kursových rozdílů, o kterou se podle § 23i zákona zvyšuje výsledek hospodaření (ř. 10) |
| 70 | Mezisoučet (ř. 20 + 30 + 40 + 50 + 61 + 62 + 63 + 65) |
| 100 | Příjmy, které nejsou předmětem daně podle § 18 odst. 2 zákona a podle § 38fa zákona, pokud jsou zahrnuty ve výsledku hospodaření nebo v rozdílu mezi příjmy a výdaji (ř. 10) |
| 101 | Příjmy, jež u veřejně prospěšných poplatníků nejsou předmětem daně podle § 18a odst. 1 zákona, pokud jsou zahrnuty ve výsledku hospodaření nebo v rozdílu mezi příjmy a výdaji (ř. 10) |
| 109 | Příjmy osvobozené od daně podle § 19 zákona, pokud jsou zahrnuty ve výsledku hospodaření nebo v rozdílu mezi příjmy a výdaji (ř. 10) |
| 110 | Příjmy osvobozené od daně podle § 19b zákona, pokud jsou zahrnuty ve výsledku hospodaření nebo v rozdílu mezi příjmy a výdaji (ř. 10) |
| 111 | Částky, o které se podle § 23 odst. 3 písm. b) zákona snižuje výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji (ř. 10) |
| 112 | Částky, o které lze podle § 23 odst. 3 písm. c) zákona snížit výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji (ř. 10) |
| 120 | Příjmy nezahrnované do základu daně podle § 23 odst. 4 písm. a) zákona |
| 130 | Příjmy nezahrnované do základu daně podle § 23 odst. 4 písm. b) zákona |
| 140 | Příjmy a částky podle § 23 odst. 4 zákona, s výjimkou příjmů podle § 23 odst. 4 písm. a) a b) zákona, nezahrnované do základu daně |
| 150 | Rozdíl, o který odpisy hmotného a nehmotného majetku stanovené podle § 26 až 33 zákona převyšují odpisy tohoto majetku uplatněné v účetnictví |
| 160 | Souhrn jednotlivých rozdílů, o které částky výdajů (nákladů) vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů převyšují náklady uplatněné v účetnictví |
| 161 | Úprava základu daně podle § 23 odst. 8 zákona v případě zrušení poplatníka s likvidací |
| 162 | |
| 163 | Částky, o které se podle § 23e, § 23g a § 38fa zákona snižuje výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji (ř. 10) |
| 165 | Částka kursových rozdílů, o kterou se podle § 23i zákona snižuje výsledek hospodaření (ř. 10) |
| 170 | Mezisoučet (ř. 100 + 101 + 109 + 110 + 111 + 112 + 120 + 130+ 140+ 150+ 160+ 161 + 162 + 163 + 165) |
| 200 | Základ daně před úpravou o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí, a před snížením o položky podle § 34 a § 20 odst. 7 nebo odst. 8 zákona, nebo daňová ztráta před úpravou o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí (ř. 10 + 70 - 170) |
| 201 | Část základu daně nebo daňové ztráty připadající na komplementáře |
| 210 | Úhrn vyňatých příjmů (základů daně a daňových ztrát) podléhajících zdanění v zahraničí |
| 220 | Základ daně po úpravě o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí, před snížením o položky podle § 34 a § 20 odst. 7 nebo odst. 8 zákona nebo daňová ztráta po úpravě o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí (ř. 200 - 201 - 210) |
| 230 | Odečet daňové ztráty podle § 34 odst. 1 zákona |
| 240 | |
| 241 | |
| 242 | Odečet nároku na odpočet na podporu výzkumu a vývoje podle § 34 odst. 4 a § 34a až § 34e zákona |
| 243 | Odečet nároku na odpočet na podporu odborného vzdělávání podle § 34 odst. 4 a § 34f až § 34h zákona |
| 250 | Základ daně po úpravě o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí, snížený o položky podle § 34, před snížením o položky podle § 20 odst. 7 nebo odst. 8 zákona (ř. 220 - 230 - 240 - 241 - 242 - 243) |
| 251 | Částka podle § 20 odst. 7 zákona, o níž mohou veřejně prospěšní poplatníci (§ 17a zákona) dále snížit základ daně uvedený na ř. 250 |
| 260 | Odečet bezúplatných plnění podle § 20 odst. 8 zákona (nejvýše 10% z částky na ř. 250) |
| 270 | Základ daně po úpravě o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí, snížený o položky podle § 34 a částky podle § 20 odst. 7 nebo 8 zákona, zaokrouhlený na celé tisícikoruny dolů5) (ř. 250 - 251 - 260) |
| 280 | Sazba daně (v %) podle § 21 odst. 1 nebo odst. 2 anebo odst. 3 zákona, ve spojení s § 21 odst. 7 zákona |
| 290 | Daň (ř. 270 x ř. 280) / 100 |
| 300 | Slevy na dani podle § 35 odst. 1 a 4 a § 35a nebo § 35b zákona (nejvýše do částky na ř. 290) |
| 301 | |
| 310 | Daň upravená o položky uvedené na ř. 300 a 301 (ř. 290 - 300 ± 301) |
| 319 | Snížení daně podle § 38fa odst. 9 zákona |
| 319a | Snížení daně podle § 38fa odst. 10 zákona |
| 320 | Zápočet daně zaplacené v zahraničí na daň uvedenou na ř. 310 (nejvýše do částky uvedené na ř. 310 po snížení daně na ř. 319 a ř. 319a) |
| 330 | Daň po snížení na ř. 319, ř. 319a a po zápočtu na ř. 320 (ř. 310 - 319 - 319a - 320), zaokrouhlená na celé Kč nahoru |
| 331 | Samostatný základ daně podle § 20b zákona, zaokrouhlený na celé tisícikoruny dolů |
| 332 | Sazba daně (v %) podle § 21 odst. 4 zákona, ve spojení s § 21 odst. 7 zákona |
| 333 | Daň ze samostatného základu daně (ř. 331 x ř. 332)/100, zaokrouhlená na celé Kč nahoru |
| 334 | Snížení daně podle § 38fa odst. 9 zákona a zápočet daně zaplacené v zahraničí na daň ze samostatného základu daně (nejvýše do částky uvedené na ř. 333) |
| 335 | Daň ze samostatného základu daně po snížení daně a po zápočtu (ř. 333 - 334), zaokrouhlená na celé Kč nahoru |
| 340 | Celková daň (ř. 330 + 335) |
| 360 | Poslední známá daň pro účely stanovení výše a periodicity záloh podle § 38a odst. 1 zákona (ř. 340 - 335 = ř. 330) |
| III. Oddíl - neobsazeno | |
| IV. Oddíl - dodatečné daňové přiznání | |
| 1 | Poslední známá daň |
| 2 | Nově zjištěná daň (ř. 340 II. oddílu) |
| 3 | Zvýšení (+), snížení (-) daně (ř. 2 - ř. 1) |
| 4 | Poslední známá daňová ztráta |
| 5 | Nově zjištěná daňová ztráta (ř. 220 II. oddílu) |
| 6 | Zvýšení (+), snížení (-) daňové ztráty (ř. 5 - ř. 4) |
| V. oddíl - placení daně | |
| 1 | Na zálohách (§ 38a zákona) zaplaceno |
| 2 | Na zajištění daně sraženo plátcem (§ 38e zákona) |
| 3 | Uplatňovaný zápočet daně vybrané srážkou (§ 36 odst. 7 zákona) |
| 4 | Nedoplatek (-) (ř. 1 + ř. 2 + ř. 3 - ř. 340 II. oddílu) < 0 |
| Přeplatek (+) (ř. 1 + ř. 2 + ř. 3 - ř. 340 II. oddílu) > 0 | |
| Údaje o podepisující osobě | |
| Kód podepisující osoby | |
| Jméno(a) a příjmení / Název právnické osoby | |
| Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby | |
| Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě | |
| Jméno(a) a příjmení / vztah k právnické osobě | |
| Osoba oprávněná k podpisu | |
| Datum | |
| Otisk razítka | |
| Vlastnoruční podpis osoby oprávněné k podpisu | |
| Žádost o vrácení přeplatku | |
| Výše přeplatku na dani z příjmů právnických osob | |
| Účet vedený u banky | |
| Předčíslí - číslo účtu | |
| Kód banky | |
| vlastník účtu | |
| Měna, ve které je účet veden | |
| Měna, ve které je účet veden | |
| Datum | |
| Podpis daňového subjektu (podepisující osoby) | |
| Příloha č. 1 II. Oddílu | |
| Záhlaví | |
| Identifikační číslo | |
| Daňové identifikační číslo | |
| A. Rozdělení výdajů (nákladů), které se neuznávají za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů, uvedených na řádku 40 podle účtových skupin účtové třídy - náklady | |
| sl. 1 ř. 1 - 12 | Název účtové skupiny (včetně číselného označení) |
| 13 | Celkem |
| B. Odpisy hmotného a nehmotného majetku | |
| a) Daňové odpisy hmotného a nehmotného majetku uplatněné jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů podle § 24 odst. 2 písm. a) zákona | |
| 1 | Odpisy hmotného a nehmotného majetku zařazeného do odpisové skupiny 1 |
| 2 | (neobsazeno) |
| 3 | Odpisy hmotného a nehmotného majetku zařazeného do odpisové skupiny 2 |
| 4 | Odpisy hmotného a nehmotného majetku zařazeného do odpisové skupiny 3 |
| 5 | Odpisy hmotného majetku zařazeného do odpisové skupiny 4 |
| 6 | Odpisy hmotného majetku zařazeného do odpisové skupiny 5 |
| 7 | Odpisy hmotného majetku zařazeného do odpisové skupiny 6 |
| 8 | Odpisy hmotného majetku podle § 30 odst. 4 zákona, ve znění účinném do 31. prosince 2007 |
| 9 | Odpisy hmotného majetku podle § 30 odst. 4 až 6 a § 30b zákona |
| 10 | Odpisy nehmotného majetku podle § 32a zákona, ve znění účinném do 31. prosince 2020 |
| 11 | Daňové odpisy hmotného a nehmotného majetku celkem |
| b) Účetní odpisy hmotného a nehmotného majetku uplatněné jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů podle § 24 odst. 2 písm. v) zákona | |
| 12 | Účetní odpisy, s výjimkou uvedenou v §25 odst. 1 písm. zg) zákona, u hmotného majetku, který není vymezen pro účely zákona jako hmotný majetek, a nehmotného majetku, který se neodepisuje podle tohoto zákona, uplatněné podle § 24 odst. 2 písm. v) zákona jako výdaj (náklad) k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Pro nehmotný majetek zaevidovaný do majetku poplatníka do 31. prosince 2000 se použije zákon ve znění platném do uvedeného data, a to až do doby jeho vyřazení z majetku poplatníka |
| C. Odpis pohledávek zahrnovaný do výdajů (nákladů) k dosažení, zajištění a udržení příjmů a zákonné rezervy a zákonné opravné položky vytvářené podle zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o rezervách") | |
| a) Odpis neuhrazených pohledávek zahrnovaný do daňových výdajů (nákladů) a zákonné opravné položky k pohledávkám, mimo opravných položek podle § 5 a § 5a zákona o rezervách - vyplňují všichni poplatníci | |
| 1 | (neobsazeno) |
| 2 | (neobsazeno) |
| 3 | Opravné položky k pohledávkám za dlužníky v insolvenčním řízení vytvořené podle § 8 zákona o rezervách v daném období, za které se podává daňové přiznání |
| 4 | Stav zákonných opravných položek k pohledávkám za dlužníky v insolvenčním řízení (§ 8 zákona o rezervách) ke konci období, za které se podává daňové přiznání |
| 5 | Stav nepromlčených pohledávek splatných po 31. prosinci 1994, k nimž lze tvořit zákonné opravné položky (§ 8a zákona o rezervách) ke konci období, za které se podává daňové přiznání |
| 6 | Opravné položky k nepromlčeným pohledávkám vytvořené podle § 8a zákona o rezervách v daném období, za které se podává daňové přiznání |
| 7 | Stav zákonných opravných položek k nepromlčeným pohledávkám splatným po 31. prosinci 1994 (§ 8a zákona o rezervách) ke konci období, za které se podává daňové přiznání |
| 8 | Opravné položky k pohledávkám z titulu ručení za celní dluh vytvořené podle § 8b zákona o rezervách v daném období, za které se podává daňové přiznání |
| 9 | Stav zákonných opravných položek k pohledávkám z titulu ručení za celní dluh (§ 8b zákona o rezervách) ke konci období, za které se podává daňové přiznání |
| 10 | Opravné položky k nepromlčeným pohledávkám, vytvořené podle § 8c zákona o rezervách v daném období, za které se podává daňové přiznání |
| 11 | Stav zákonných opravných položek k nepromlčeným pohledávkám vytvořených podle § 8c zákona o rezervách ke konci období, za které se podává daňové přiznání |
| 12 | Úhrn hodnot pohledávek nebo pořizovacích cen pohledávek nabytých postoupením, uplatněných v daném zdaňovacím období, za které se podává daňové přiznání jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle § 24 odst. 2 písm. y) zákona |
| b) Bankovní rezervy a opravné položky podle § 5 zákona o rezervách - vyplňují pouze banky | |
| 13 | Průměrný stav rozvahové hodnoty nepromlčených pohledávek z úvěrů podle § 5 odst. 2 písm. a) zákona o rezervách |
| 14 | Opravné položky k nepromlčeným pohledávkám z úvěrů, vytvořené podle § 5 odst. 2 písm. a) zákona o rezervách za dané zdaňovací období |
| 15 | Stav zákonných opravných položek k nepromlčeným pohledávkám z úvěrů (§ 5 odst. 2 písm. a) zákona o rezervách) ke konci zdaňovacího období |
| 16 | Průměrný stav poskytnutých bankovních záruk za úvěry podle § 5 odst. 2 písm. b) zákona o rezervách |
| 17 | Rezervy na poskytnuté bankovní záruky za úvěry, vytvořené podle § 5 odst. 2 písm. b) zákona o rezervách za dané zdaňovací období |
| 18 | Stav zákonných rezerv na poskytnuté bankovní záruky za úvěry (§ 5 odst. 2 písm. b) zákona o rezervách) ke konci zdaňovacího období |
| c) Opravné položky podle § 5a zákona o rezervách - vyplňují pouze spořitelní a úvěrní družstva a ostatní finanční instituce | |
| 19 | Průměrný stav rozvahové hodnoty nepromlčených pohledávek z úvěrů poskytnutých fyzickým osobám na základě smlouvy o úvěru, bez příslušenství, v ocenění nesníženém o opravné položky již vytvořené (§ 5a odst. 3 zákona o rezervách) |
| 20 | Výše základního kapitálu k poslednímu dni zdaňovacího období (§ 5a odst. 4 zákona o rezervách) |
| 21 | Opravné položky k nepromlčeným pohledávkám z úvěrů poskytnutých fyzickým osobám na základě smlouvy o úvěru, vytvořené podle § 5a odst. 4 zákona o rezervách za dané zdaňovací období |
| 22 | Stav zákonných opravných položek k nepromlčeným pohledávkám z úvěrů poskytnutých fyzickým osobám na základě smlouvy o úvěru (§ 5a odst. 4 zákona o rezervách) ke konci zdaňovacího období |
| d) Rezervy v pojišťovnictví - vyplňují pouze pojišťovny | |
| 23 | Rozdíl mezi výší upravených rezerv v pojišťovnictví na konci období, za které se podává daňové přiznání a výší upravených rezerv v pojišťovnictví na začátku období, za které se podává daňové přiznání (§ 6 zákona o rezervách) |
| 24 | Stav upravených rezerv v pojišťovnictví (§ 6 zákona o rezervách) ke konci období, za které se podává daňové přiznání |
| e) Rezerva na opravy hmotného majetku - vyplňují všichni poplatníci | |
| 25 | Rezerva na opravy hmotného majetku vytvořená podle § 7 zákona o rezervách v daném zdaňovacím období |
| 26 | Stav rezerv na opravy hmotného majetku § 7 zákona o rezervách) ke konci zdaňovacího období |
| f) Ostatní zákonné rezervy - vyplňují pouze poplatníci oprávnění k jejich tvorbě a použití | |
| 27 | Rezerva na pěstební činnost vytvořená podle § 9 zákona o rezervách v daném období, za které se podává daňové přiznání |
| 28 | Stav rezervy na pěstební činnost (§ 9 zákona o rezervách) ke konci období, za které se podává daňové přiznání |
| 29 | Ostatní rezervy vytvořené podle § 10 zákona o rezervách v daném zdaňovacím období |
| g) Rezerva na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů - vyplňují pouze poplatníci oprávněni k její tvorbě a použití | |
| 30 | Rezerva na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů vytvořená podle § 11a až 11c zákona o rezervách v daném období, za které se podává daňové přiznání |
| 31 | Stav rezervy na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů (§ 11a až 11c zákona o rezervách) ke konci období, za které se podává daňové přiznání |
| D. (neobsazeno) | |
| E. Odečet daňové ztráty od základu daně podle § 34 odst. 1 až 3 zákona | |
| sl. 1 ř. 1 - 8 | Zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, za které byla daňová ztráta pravomocně stanovena od - do |
| sl. 2 ř. 1- 8 | Celková výše daňové ztráty pravomocně stanovené za období uvedené ve sl. 1 |
| sl. 3 ř. 1 - 8 | Část daňové ztráty ze sl. 2 již odečtená |
| sl. 4 ř. 1 - 8 | Část daňové ztráty ze sl. 2 odečtená v daném zdaňovacím období |
| sl. 5 ř. 1 - 8 | Část daňové ztráty ze sl. 2 kterou lze odečíst |
| sl. 6 ř. 1 - 8 | Identifikační číslo obchodní korporace, od které je daňová ztráta dle § 23a a § 23c zákona převzata |
| sl. 4 | Část daňové ztráty ze sl. 2 odečtená v daném zdaňovacím období, celkem |
| sl. 5 | Část daňové ztráty ze sl. 2 kterou lze odečíst, celkem |
| F. Odpočty podle § 34 odst. 4 zákona | |
| a) (neobsazeno) | |
| b) Uplatňování odpočtu na podporu výzkumu a vývoje od základu daně podle § 34 odst. 4 a § 34a až § 34e zákona | |
| sl. 1 ř. 1 - 4 | Zdaňovací období nebo období, za které je podáváno daňové přiznání, v němž vznikl nárok na odpočet podle § 34 odst. 4 a§ 34a až § 34e zákona od - do |
| sl. 2 ř. 1- 4 | Celková výše nároku na odpočet na podporu výzkumu a vývoje vzniklá v období uvedeném ve sl. 1 |
| sl. 3 ř. 1 - 4 | Část nároku na odpočet ze sl.2 odečtená v předcházejících obdobích |
| sl. 4 ř. 1- 4 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 odečtená v daném období |
| sl. 5 ř. 1 - 4 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 kterou lze odečíst v následujících obdobích |
| sl. 4 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 odečtená v daném období, celkem |
| sl. 5 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 kterou lze odečíst v následujících obdobích, celkem |
| c) Uplatňování odpočtu na podporu odborného vzdělávání od základu daně podle § 34 odst. 4 a § 34a až § 34e zákona | |
| sl. 1 ř. 1 - 4 | Zdaňovací období nebo období, za které je podáváno daňové přiznání, v němž vznikl nárok na odpočet podle § 34 odst. 4 a § 34f až § 34h zákona od - do |
| sl. 2 ř. 1- 4 | Celková výše nároku na odpočet na podporu odborného vzdělávání vzniklá v období uvedeném ve sl. 1 |
| sl. 3 ř. 1 - 4 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 odečtená v předcházejících obdobích |
| sl. 4 ř. 1- 4 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 odečtená v daném období |
| sl. 5 ř. 1 - 4 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 kterou lze odečíst v následujících obdobích |
| sl. 4 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 odečtená v daném období, celkem |
| sl. 5 | Část nároku na odpočet ze sl. 2 kterou lze odečíst v následujících obdobích, celkem |
| G. Celková hodnota bezúplatných plnění, kterou lze podle § 20 odst. 8 zákona uplatnit jako odečet od základu daně sníženého podle § 34 zákona | |
| 1 | Celková hodnota bezúplatných plnění poskytnutých na účely vymezené v § 20 odst. 8 zákona pro odečet ze základu daně sníženého podle § 34 zákona |
| 2 | (neobsazeno) |
| H. Rozčlenění celkového nároku na slevy na dani (§ 35 odst. 1 a 4 a § 35b zákona), který lze uplatnit na ř. 300) | |
| 1 | Sleva podle § 35 odst. 1 písm. a) zákona |
| 2 | Sleva podle § 35 odst. 1 písm. b) zákona |
| 3 | Sleva podle § 35 odst. 4 zákona |
| 4 | Úhrn slev podle § 35 zákona (ř.1 + 2 + 3) |
| 5 | Sleva podle § 35a nebo 35b zákona |
| I. Zápočet daně zaplacené v zahraničí | |
| Počet samostatných příloh | |
| 1 | Úhrn daní zaplacených v zahraničí, o které lze snížit daňovou povinnost metodou úplného zápočtu |
| 2 | Úhrn daní zaplacených v zahraničí, u nichž lze uplatnit metodu prostého zápočtu (úhrn částek z ř. 3 samostatných příloh k tabulce I) |
| 3 | Úhrn částek daní zaplacených v zahraničí, o které lze snížit daňovou povinnost metodou prostého zápočtu (úhrn částek z ř. 7 samostatných příloh k tabulce I) |
| 4 | Výše daní zaplacených v zahraničí, kterou lze započíst metodou úplného a prostého zápočtu (součet částek z ř. 1 a 3) |
| 5 | Výše daní zaplacených v zahraničí, kterou nelze započíst (kladný rozdíl mezi částkami na ř. 2 a 3, zvýšený o kladný rozdíl mezi částkami na ř. 4 a na ř. 320 II. oddílu) |
| J. Rozdělení některých položek v případě komanditní společnosti | |
| 1 | Základ daně nebo daňová ztráta z ř. 200 (ř. 201) - Částka připadající na komplementáře |
| 1 | Základ daně nebo daňová ztráta z ř. 200 (ř. 201) - Částka připadající na komanditisty |
| 1 | Základ daně nebo daňová ztráta z ř. 200 (ř. 201) - Částka za komanditní společnost jako celek (sl. 2 + 3) |
| 2 | Úhrn vyňatých příjmů (základů daně a daňových ztrát) podléhajících zdanění v zahraničí (ř. 210) - Částka připadající na komplementáře |
| 2 | Úhrn vyňatých příjmů (základů daně a daňových ztrát) podléhajících zdanění v zahraničí (ř. 210) - Částka připadající na komanditisty |
| 2 | Úhrn vyňatých příjmů (základů daně a daňových ztrát) podléhajících zdanění v zahraničí (ř. 210) - Částka za komanditní společnost jako celek (sl. 2 + 3) |
| 3 | Nárok na odečet podle § 34 odst. 4 a § 34f až § 34h zákona (příslušný řádek sl. 2 tabulky F/c) - Částka připadající na komplementáře |
| 3 | Nárok na odečet podle § 34 odst. 4 a § 34f až § 34h zákona (příslušný řádek sl. 2 tabulky F/c) - Částka připadající na komanditisty |
| 3 | Nárok na odečet podle § 34 odst. 4 a § 34f až § 34h zákona (příslušný řádek sl. 2 tabulky F/c) - Částka za komanditní společnost jako celek (sl. 2 + 3) |
| 4 | Nárok na odečet podle § 34 odst. 4 a § 34a až § 34e zákona (příslušný řádek sl. 2 tabulky F/b) - Částka připadající na komplementáře |
| 4 | Nárok na odečet podle § 34 odst. 4 a § 34a až § 34e zákona (příslušný řádek sl. 2 tabulky F/b) - Částka připadající na komanditisty |
| 4 | Nárok na odečet podle § 34 odst. 4 a § 34a až § 34e zákona (příslušný řádek sl. 2 tabulky F/b) - Částka za komanditní společnost jako celek (sl. 2 + 3) |
| 5 | Hodnota bezúplatných plnění poskytnutých na účely vymezené v § 20 odst. 8 zákona (ř. 1 tabulky G) - Částka připadající na komplementáře |
| 5 | Hodnota bezúplatných plnění poskytnutých na účely vymezené v § 20 odst. 8 zákona (ř. 1 tabulky G) - Částka připadající na komanditisty |
| 5 | Hodnota bezúplatných plnění poskytnutých na účely vymezené v § 20 odst. 8 zákona (ř. 1 tabulky G) - Částka za komanditní společnost jako celek (sl. 2 + 3) |
| 6 | (neobsazeno) |
| 7 | Celkový nárok na slevy na dani podle § 35 odst. 1 zákona (ř. 4 tabulky H) - Částka připadající na komplementáře |
| 7 | Celkový nárok na slevy na dani podle § 35 odst. 1 zákona (ř. 4 tabulky H) - Částka připadající na komanditisty |
| 7 | Celkový nárok na slevy na dani podle § 35 odst. 1 zákona (ř. 4 tabulky H) - Částka za komanditní společnost jako celek (sl. 2 + 3) |
| 8 | (neobsazeno) |
| 9 | Úhrn daně zaplacené v zahraničí, kterou lze započíst metodou úplného a prostého zápočtu (ř. 4 tabulky I) - Částka připadající na komplementáře |
| 9 | Úhrn daně zaplacené v zahraničí, kterou lze započíst metodou úplného a prostého zápočtu (ř. 4 tabulky I) - Částka připadající na komanditisty |
| 9 | Úhrn daně zaplacené v zahraničí, kterou lze započíst metodou úplného a prostého zápočtu (ř. 4 tabulky I) - Částka za komanditní společnost jako celek (sl. 2 + 3) |
| K. Vybrané ukazatele hospodaření | |
| 1 | Roční úhrn čistého obratu - Měrná jednotka |
| 1 | Roční úhrn čistého obratu |
| 2 | Průměrný přepočtený počet zaměstnanců, zaokrouhlený na celé číslo |
| Příloha č. 2 II. Oddílu | |
| 25 5404/B MFin 5404/B | |
| Záhlaví | |
| Identifikační číslo | |
| Část zdaňovacího období, ve které byl poplatník daně z příjmu právnických osob základním investičním fondem (§ 20a písm. a) zákona) od - do | |
| Počet kalendářních dnů | |
| tabulka | |
| 271 | Část základu daně podle § 20a písm. a) zákona (ř. 270 II. oddílu x počet dnů podle § 20a písm. a) zákona) / (počet dnů trvání zdaňovacího období) |
| 272 | Část základu daně podle § 20a písm. a) zákona ze ř. 271, zaokrouhlená na celé tisíce Kč dolů |
| 273 | Část základu daně podle § 20a písm. b) zákona (ř. 270 II. oddílu - ř. 271) |
| 274 | Část základu daně podle § 20a písm. b) zákona ze ř. 273, zaokrouhlená na celé tisíce Kč dolů |
| 282 | Sazba daně (v %) podle § 21 odst. 2 zákona |
| 284 | Sazba daně (v %) podle § 21 odst. 1 zákona |
| 286 | Část daně připadající na dobu činnosti základního investičního fondu (ř. 272 x ř. 282) / 100 |
| 288 | Část daně připadající na zbývající část zdaňovacího období (ř. 274 x ř. 284) / 100 |
| 290 | Daň (ř. 286 + 288) |
| Příloha č. 3 II. Oddílu | |
| 25 5404/F MFin 5404/F | |
| Záhlaví | |
| Identifikační číslo | |
| A. Rozčlenění částek zvyšujících výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji uvedených na řádku 63 | |
| 1 | Kladný rozdíl mezi nadměrnými výpůjčními výdaji a limitem uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů (§ 23e odst. 1 zákona) |
| 2 | Zvýšení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23g odst. 1 zákona při přemístění majetku bez změny vlastnictví do států podle § 38zg odst. 1 zákona |
| 3 | Zvýšení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23g odst. 1 zákona při přemístění majetku bez změny vlastnictví mimo státy podle § 38zg odst. 1 zákona |
| 4 | Zvýšení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23g odst. 5 zákona při přeřazení majetku bez změny vlastnictví do České republiky |
| 5 | Zvýšení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23h zákona v důsledku rozdílné právní kvalifikace |
| 6 | Zvýšení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji v případě zdanění ovládané zahraniční společnosti podle § 38fa odst. 1 nebo 2 a 8 zákona |
| 7 | Celkem |
| B. Rozčlenění částek snižujících výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji uvedených na řádku 163 | |
| 1 | Snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji o částku, o kterou byl za předcházející zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, podle § 23e odst. 1 zákona výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji zvýšen, nejvýše však do částky kladného rozdílu mezi limitem uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů a nadměrnými výpůjčními výdaji za dané zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání (§ 23e odst. 7 zákona) |
| 2 | Snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23g odst. 1 zákona při přemístění majetku bez změny vlastnictví do států podle § 38zg odst. 1 zákona |
| 3 | Snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23g odst. 1 zákona při přemístění majetku bez změny vlastnictví mimo státy podle § 38zg odst. 1 zákona |
| 4 | Snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23g odst. 5 zákona při přeřazení majetku bez změny vlastnictví do České republiky |
| 5 | Snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 38fa odst. 8 zákona v případě zdanění ovládané zahraniční společnosti |
| 6 | Celkem |
| I. Přehled úpravy výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23e zákona | |
| sl. 1 ř. 1 | Částka zvýšení výsledku hospodaření podle § 23e odst. 1 zákona za předcházející zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, celkem |
| sl. 2 ř. 1 | Část ze sl. 1, o kterou byl snížen výsledek hospodaření za předcházející zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, celkem |
| sl. 3 ř. 1 | Část ze sl. 1, o kterou byl snížen výsledek hospodaření v daném zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání |
| sl. 4 ř. 1 | Částka, o kterou byl zvýšen výsledek hospodaření v daném zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání |
| sl. 5 ř. 1 | Částka, o kterou lze snížit výsledek hospodaření v následujících zdaňovacích obdobích nebo obdobích, za která se podává daňové přiznání |
| II. Rozčlenění celkové částky úpravy výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji vyplývající z přemístění majetku bez změny vlastnictví do států dle § 38zg odst. 1 zákona | |
| ř. 1 sl. 2 | Hmotný majetek cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 1 sl. 3 | Hmotný majetek výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 1 sl. 4 | Hmotný majetek rozdíl |
| ř. 2 sl. 2 | Nehmotný majetek cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 2 sl. 3 | Nehmotný majetek výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 2 sl. 4 | Nehmotný majetek rozdíl |
| ř. 3 sl. 2 | Finanční majetek cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 3 sl. 3 | Finanční majetek výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 3 sl. 4 | Finanční majetek rozdíl |
| ř. 4 sl. 2 | Pohledávky cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 4 sl. 3 | Pohledávky výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 4 sl. 4 | Pohledávky rozdíl |
| ř. 5 sl. 2 | Zásoby cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 5 sl. 3 | Zásoby výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 5 sl. 4 | Zásoby rozdíl |
| ř. 6 sl. 2 | Ostatní cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 6 sl. 3 | Ostatní výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 6 sl. 4 | Ostatní rozdíl |
| ř. 7 sl. 2 | Celkem cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 7 sl. 3 | Celkem výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 7 sl. 4 | Celkem rozdíl |
| III. Rozčlenění celkové částky úpravy výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji vyplývající z přemístění majetku bez změny vlastnictví mimo státy dle § 38zg odst. 1 zákona | |
| ř. 1 sl. 2 | Hmotný majetek cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 1 sl. 3 | Hmotný majetek výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 1 sl. 4 | Hmotný majetek rozdíl |
| ř. 2 sl. 2 | Nehmotný majetek cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 2 sl. 3 | Nehmotný majetek výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 2 sl. 4 | Nehmotný majetek rozdíl |
| ř. 3 sl. 2 | Finanční majetek cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 3 sl. 3 | Finanční majetek výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 3 sl. 4 | Finanční majetek rozdíl |
| ř. 4 sl. 2 | Pohledávky cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 4 sl. 3 | Pohledávky výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 4 sl. 4 | Pohledávky rozdíl |
| ř. 5 sl. 2 | Zásoby cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 5 sl. 3 | Zásoby výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 5 sl. 4 | Zásoby rozdíl |
| ř. 6 sl. 2 | Ostatní cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 6 sl. 3 | Ostatní výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 6 sl. 4 | Ostatní rozdíl |
| ř. 7 sl. 2 | Celkem cena podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 7 sl. 3 | Celkem výdaj podle § 23g odst. 1 zákona |
| ř. 7 sl. 4 | Celkem rozdíl |
| IV. Rozčlenění celkové částky zvýšení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 38fa odst. 1 nebo 2 a 8 zákona | |
| sl. 1 ř. 1 - 5 | Název ovládané zahraniční společnosti |
| sl. 2 ř. 1 - 5 | Identifikační číslo |
| sl. 3 ř. 1 - 5 | Stát (kód) |
| sl. 4 ř. 1 - 5 | Částka |
| sl. 4 | Částka celkem |
| V. Snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 38fa odst. 8 zákona | |
| Počet samostatných příloh | |
| 1 | Úhrn částek, o které byl snížen výsledek hospodaření v daném zdaňovacím období |
| 2 | Úhrn částek, o které lze snížit výsledek hospodaření v následujících zdaňovacích obdobích |
| Samostatná příloha k tabulce V. Přílohy č. 3 II. Oddílu | |
| 25 5404/H MFin 5404/H | |
| Záhlaví | |
| Identifikační číslo | |
| Název ovládané zahraniční společnosti | |
| Identifikační číslo ovládané zahraniční společnosti | |
| Stát / kód | |
| Snížení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 38fa odst. 8 zákona | |
| sl. 1 ř. 1 - 7 | Zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, v němž vznikl nárok na budoucí snížení výsledku hospodaření od - do |
| sl. 2 ř. 1 - 7 | Celková výše nároku na snížení výsledku hospodaření vzniklá v období uvedeném ve sl. 1 |
| sl. 3 ř. 1 - 7 | Část nároku ze sl. 2 o kterou byl snížen výsledek hospodaření v předcházejících zdaňovacích obdobích |
| sl. 4 ř. 1 - 7 | Část nároku ze sl. 2 o kterou byl snížen výsledek hospodaření v daném zdaňovacím období |
| sl. 5 ř. 1 - 7 | Část nároku ze sl. 2 o kterou lze snížit výsledek hospodaření v následujících zdaňovacích obdobích |
| sl. 4 ř. 8 | Část nároku ze sl. 2 o kterou byl snížen výsledek hospodaření v daném zdaňovacím období - celkem |
| sl. 5 ř. 8 | Část nároku ze sl. 2 o kterou lze snížit výsledek hospodaření v následujících zdaňovacích obdobích - celkem |
| Samostatná příloha k ř. 319 II. Oddílu | |
| 25 5404/G MFin 5404/G | |
| Záhlaví | |
| Identifikační číslo | |
| Stát/ kód | |
| Snížení daně podle § 38fa odst. 9 zákona | |
| 1 | Celková daň poplatníka z celosvětových příjmů včetně příjmů podle § 38fa odst. 1 nebo 2 zákona (ř. 310 II. oddílu) |
| 2 | Základ daně z ř. 220 II. oddílu |
| 3 | Daň zaplacená v zahraničí společností dle § 38fa odst. 9 písm. a), b) a c) zákona z příjmů z činnosti a nakládání s majetkem, na které byl použit § 38fa odst. 1 nebo 2 zákona |
| 4 | Příjmy z činností a nakládání s majetkem, na které byl uplatněn § 38fa odst. 1 nebo 2 zákona |
| 5 | Výdaje související s příjmy z činností a nakládání s majetkem, na které byl uplatněn § 38fa odst. 1 nebo 2 zákona |
| 6 | Příjmy (rozdíl mezi příjmy a souvisejícími výdaji) podléhající zdanění dle § 38fa zákona (ř. 4 - ř. 5) |
| 7 | Částka daně, o níž lze snížit daň ovládající společnosti podle § 38fa odst. 9 zákona, nejvýše však částka z ř. 3 (ř. 1 x (ř. 6 / ř. 2)) |
| Příloha k položce 11 I. Oddílu - Žádost o předání účetní závěrky do sbírky listin veřejného rejstříku | |
| 25 5404/I MFin 5404/I | |
| Identifikační číslo | |
| 01 | Rozvaha |
| 02 | Výkaz zisku a ztráty |
| 03 | Příloha účetní závěrky |
| 04 | Přehled o změnách vlastního kapitálu |
| 05 | Přehled o peněžních tocích |
| 06 | Účetní závěrka sestavená dle mezinárodních účetních standardů |
| Žádám tímto správce daně z příjmů, aby mi na uvedený e-mail zaslal informaci o předání účetní závěrky: | |
| Samostatná příloha k tabulce I přílohy č. 1 II. Oddílu | |
| 25 5404/D MFin 5404/D | |
| Záhlaví | |
| Identifikační číslo | |
| Stát zdroje příjmu, z nichž je podle smlouvy o zamezení dvojího zdanění uplatňován zápočet daně zaplacené v tomto státě / Kód | |
| I. Zápočet daně zaplacené v zahraničí metodou prostého zápočtu | |
| 1 | Celková daň, která se vztahuje k příjmům plynoucím ze zdrojů na území České republiky i ze zdrojů v zahraničí (ř. 310 II. oddílu) |
| 2 | Základ daně před uplatněním položek odčitatelných od základu daně a nezdanitelných částí základu daně (ř. 220 II. oddílu) |
| 3 | Daň zaplacená z příjmů ve státě zdroje |
| 4 | Celkové příjmy dosažené ve státě jejich zdroje |
| 5 | Výdaje související s celkovými příjmy dosaženými ve státě jejich zdroje |
| 6 | Příjmy podléhající zdanění ve státě jejich zdroje podle § 38f odst. 3 zákona (ř. 4 - ř. 5) |
| 7 | Částka daně zaplacené ve státě zdroje příjmů, o niž lze snížit daňovou povinnost metodou prostého zápočtu, zaokrouhlená na celé Kč nahoru, nejvýše však částka ze ř. 3 (ř.1 x (ř. 6 / ř. 2)) |
| Samostatná příloha k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. Oddílu | |
| 25 5404/C MFin 5404/C | |
| Záhlaví | |
| Identifikační číslo | |
| Zdaňovací období od - do | |
| číslo rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne | |
| Výskyt skutečností podle § 35a odst. 7 nebo 8 anebo 9 zákona ve shora uvedeném zdaňovacím období | |
| I. Výpočet slevy podle § 35a zákona | |
| 1 | Základ daně po úpravě o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí, snížený o položky podle § 34 a částky podle § 20 odst. 8 zákona (ř. 250 II. Oddílu - 260 II. oddílu = ř. 270 II. oddílu, před zaokrouhlením na celé tisícikoruny dolů) |
| 2 | Rozdíl, o který úrokové příjmy zahrnované do základu daně podle § 20 odst. 1 zákona převyšují s nimi související výdaje (náklady) |
| ,3 | Základ pro výpočet částky S1 (ř. 1 - 2) |
| 4 | Sazba daně (v %) podle § 21 odst. 1, ve spojení s § 21 odst. 7 zákona (ze ř. 280 II. oddílu) |
| 5 | Sleva na dani podle § 35a odst. 1 zákona, zaokrouhlená na celé Kč dolů (§ 35a odst. 5 zákona) (ř. 3 x ř. 4)/100 |
| 6 | Část změny základu daně sníženého o položky podle § 20 odst. 8 a § 34 zákona (ř.1), vzniklá porušením podmínky podle § 35a odst. 2 písm. a) a d) zákona |
| 7 | Částka snížení nároku na slevu podle § 35a odst. 6 zákona, zaokrouhlená na celé Kč dolů (ř. 6 x ř. 4)/100 |
| 8 | Výsledná sleva na dani podle § 35a zákona (ř.5 - 7) |
| Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona | |
| Sl. 0 | První zdaňovací období podle § 35a odst. 3 zákona |
| Sl. 1 | Nepřekročitelný souhrn slev na dani za období podle § 35a odst. 3 zákona, stanovený podle § 35a odst. 4 zákona |
| Sl. 2 | Částka slev uplatněných v předcházejících zdaňovacích obdobích |
| Sl. 3 | Částka slev, kterou lze uplatnit v následujících zdaňovacích obdobích (sl. 1 - sl. 2) |
| Sl. 4 | Částka slevy uplatněná v daném zdaňovacím období (max. částka ze sl. 3) |
| II. Výpočet slevy podle § 35 zákona | |
| 1 | Částka S1 (§ 35b odst. 1 písm. a) zákona) |
| 2 | Upravená částka S2 (§ 35b odst. 1 písm. b), s přihlédnutím k § 35b odst. 3 zákona) |
| 3 | Sleva na dani podle § 35b zákona (ř. 1 - 2) |
| 4 | Část změny základu daně sníženého o položky podle § 20 odst. 8 a § 34 zákona [ř. 1 dílčí tabulky a)], vzniklá porušením podmínky podle § 35a odst. 2 písm. a) a d) zákona |
| 5 | Částka snížení nároku na slevu podle § 35b odst. 7 zákona, zaokrouhlená na celé Kč dolů (ř. 4 x ř. dílčí tabulky a))/100 |
| 6 | Výsledná sleva na dani podle § 35b zákona (ř.3 - 5) |
| a) výpočet částky S1 podle § 35b odst. 1 písm. a) zákona | |
| 1 | Základ daně po úpravě o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí, snížený o položky podle § 34 a částky podle § 20 odst. 8 zákona (ř. 250 II. Oddílu - 260 II. oddílu = ř. 270 II. oddílu, před zaokrouhlením na celé tisícikoruny dolů, za běžné zdaňovací období) |
| 2 | Rozdíl, o který úrokové příjmy zahrnované do základu daně podle § 20 odst. 1 zákona převyšují s nimi související výdaje (náklady) |
| 3 | Základ pro výpočet částky S1 (ř. 1 - 2) |
| 4 | Sazba daně (v %) podle § 21 odst. 1 zákona, ve spojení s § 21 odst. 7 zákona (ze ř. 280 II. oddílu) |
| 5 | Částka S1 podle § 35b odst. 1 písm. a) zákona, zaokrouhlená na celé Kč dolů (§ 35b odst. 6, ve spojení s § 35a odst. 5 zákona) (ř. 3 x ř. 4)/100 |
| b) výpočet částky S2 podle § 35b odst. 1 písm. b) zákona | |
| 1 | Výchozí částka S2 podle § 35b odst. 1 písm. b) zákona, před úpravou o hodnoty meziročních odvětvových indexů cen vyhlašovaných Českým statistickým úřadem, zaokrouhlená na celé Kč dolů (§ 35b odst. 6, ve spojení s § 35a odst. 6 zákona) |
| 2 | Hodnota jednotlivých meziročních odvětvových indexů cen vyhlašovaných Českým statistickým úřadem, stanovená počínaje indexem vztahujícím se ke zdaňovacímu období, za které byla vypočtena částka daně, nebo u rozhodnutí o příslibu vydaného v řízení zahájeném počínaje dnem nabytí účinnosti zákona č. 84/2015 Sb., k poslednímu zdaňovacímu období z těch, za která byl vypočten aritmetický průměr částek daně |
| 3 | Upravená částka S2 podle § 35b odst. 1 písm. b) zákona, zaokrouhlená na celé Kč dolů (§ 35b odst. 6, ve spojení s § 35a odst. 5 zákona) (ř. 1 x ř. 2)/100 |
| Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona | |
| Sl. 0 | První zdaňovací období podle § 35b odst. 4 zákona |
| Sl. 1 | Nepřekročitelný souhrn slev na dani za období podle § 35b odst. 4 zákona, stanovený podle § 35b odst. 5 zákona |
| Sl. 2 | Částka slev uplatněných v předcházejících zdaňovacích obdobích |
| Sl. 3 | Částka slev, kterou lze uplatnit v následujících zdaňovacích obdobích (sl. 1 - sl. 2) |
| Sl. 4 | Částka slevy uplatněná v daném zdaňovacím období (max. částka ze sl. 3) |
| Samostatná příloha k položce 12 I. oddílu - Přehled transakcí se spojenými osobami | |
| 25 5404/E MFin 5404/E | |
| Záhlaví | |
| Identifikační číslo | |
| 01 | Název spojené osoby |
| 02 | Identifikační číslo spojené osoby |
| 03 | stát /kód státu |
| A Transakce se spojenou osobou | |
| 1 | Dlouhodobý nehmotný majetek - Výnos (prodej) |
| 1 | Dlouhodobý nehmotný majetek - Pořizovací cena (nákup) |
| 2 | Dlouhodobý hmotný majetek - Výnos (prodej) |
| 2 | Dlouhodobý hmotný majetek - Pořizovací cena (nákup) |
| 3 | Dlouhodobý finanční majetek - Výnos (prodej) |
| 3 | Dlouhodobý finanční majetek - Pořizovací cena (nákup) |
| 4 | Zásoby materiálu, výrobků a zboží - Výnos (prodej) |
| 4 | Zásoby materiálu, výrobků a zboží - Pořizovací cena (nákup) |
| B Transakce se spojenou osobou | |
| 1 | Služby - Výnos |
| 1 | Služby - Náklad |
| 2 | Licenční poplatek (vč. Software) - Výnos |
| 2 | Licenční poplatek (vč. Software) - Náklad |
| 3 | Úroky - Výnos |
| 3 | Úroky - Náklad |
| 4 | Nájem - Výnos |
| 4 | Nájem - Náklad |
| 5 | Celkový objem ostatních transakcí - Výnos |
| 5 | Celkový objem ostatních transakcí - Náklad |
| C Transakce se spojenou osobou | |
| 1 | Úvěrové finanční nástroje - Přijaté |
| 1 | Úvěrové finanční nástroje - Vyplacené |
| 2 | Podíly na zisku - Přijaté |
| 2 | Podíly na zisku - Vyplacené |
| 3 | Ostatní složky vlastního kapitálu - Zvýšení |
| 3 | Ostatní složky vlastního kapitálu - Snížení |
| 4 | Poskytnutí bezúplatného plnění |
| 5 | Přijetí bezúplatného plnění |
| 6 | Využití cash-poolingu |
| 7 | Finanční a bankovní záruky - přijaté |
| 8 | Finanční a bankovní záruky - poskytnuté |
| D Závazky a pohledávky za spojenou osobou bez úvěrových finančních nástrojů | |
| 1 | Dlouhodobé pohledávky - Stav ke konci aktuálního období |
| 1 | Dlouhodobé pohledávky - Stav ke konci minulého období |
| 2 | Dlouhodobé závazky - Stav ke konci aktuálního období |
| 2 | Dlouhodobé závazky - Stav ke konci minulého období |
| 3 | Krátkodobé pohledávky - Stav ke konci aktuálního období |
| 3 | Krátkodobé pohledávky - Stav ke konci minulého období |
| 4 | Krátkodobé závazky - Stav ke konci aktuálního období |
| 4 | Krátkodobé závazky - Stav ke konci minulého období |
POKYNY k vyplnění přiznání k dani z příjmů právnických osob
25 5404/1 MFin 5404/1
Všeobecně
1) Poplatníky daně z příjmů právnických osob (dále v těchto pokynech jen „daň“) jsou právnické osoby, organizační složky státu, fondy penzijních společností, podílové fondy a podfondy investičního fondu podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy, fond ve správě Garančního systému finančního trhu podle zákona upravujícího ozdravné postupy a řešení krize na finančním trhu, svěřenské fondy podle občanského zákoníku a jednotky, které jsou podle právního řádu státu, podle kterého jsou založeny nebo zřízeny, poplatníkem (§ 17 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, dále v těchto pokynech jen „zákon“). Poplatník je povinen po uplynutí zdaňovacího období nebo jeho části, anebo období, za které se podává daňové přiznání a vyměřuje se daň, podat daňové přiznání, a to i v případě, že vykáže základ daně ve výši nula nebo vykáže daňovou ztrátu. Přiznání se předkládá územnímu pracovišti místně příslušného finančního úřadu, kde je umístěn spis daňového subjektu k dani z příjmů právnických osob (§ 13 zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů – dále jen „zákon o Finanční správě České republiky“). Veřejně prospěšný poplatník (§ 17a zákona) nemá povinnost podat daňové přiznání, pokud má pouze příjmy, které nejsou předmětem daně, příjmy od daně osvobozené (§ 19 a § 19b zákona) nebo příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně (§ 36 zákona), a nemá povinnost uplatnit postup podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 8 zákona. Dále se tato povinnost nevztahuje na společenství vlastníků jednotek, pokud má pouze příjmy, které nejsou předmětem daně, příjmy od daně osvobozené nebo příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně; tím však není dotčena jejich povinnost podat daňové přiznání, pokud je k tomu podle § 135 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“ nebo „DŘ“), vyzve správce daně. Povinnost podat daňové přiznání nemá též zanikající nebo rozdělovaná obchodní korporace za období od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny do obchodního rejstříku a veřejná obchodní společnost.
2) Daňové tvrzení (řádné, dodatečné, opravné daňové přiznání) včetně příloh, které jsou jeho součástí, jsou pro účely správy daní formulářovým podáním (§ 72 odst. 1 DŘ).
Daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání anebo opravné daňové přiznání, lze podat pouze v listinné podobě na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na obdobném tištěném výstupu, , nebo elektronicky s využitím dálkového přístupu ve stanoveném formátu a požadované datové struktuře. V elektronické podobě je tiskopis daňového přiznání k dispozici na webových stránkách Finanční správy České republiky https://www.financnisprava.cz v nabídce Daňové tiskopisy nebo na adrese www.mojedane.cz
Daňové přiznání, včetně jeho příloh, lze dle § 71 odst. 1 DŘ podat i elektronicky, a to pouze datovou zprávou s využitím dálkového přístupu podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu, s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, s využitím přístupu se zaručenou identitou, nebo prostřednictvím daňové informační schránky. Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup, jaká podání lze učinit výše uvedeným způsobem podle § 71 odst. 1 písm. b), c) nebo d) DŘ.
Účinky podání učiněného elektronicky má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití jiné datové zprávy, než podle § 71 odst. 1 DŘ, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 DŘ. Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která se zřizuje ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen formulářové podání učinit pouze elektronicky s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, a to datovou zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 DŘ. Přílohou daňového přiznání poplatníků, kteří vedou účetnictví, je účetní závěrka podle § 18 odst. 1 a 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o účetnictví“); uspořádání a obsahové vymezení položek rozvahy (bilance), výkazu zisku a ztráty a obsahové vymezení přílohy stanoví příslušné vyhlášky, kterými se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví. Poplatníci, účetní jednotky, které použijí pro účtování a sestavování účetní závěrky Mezinárodní účetní standardy (§ 19a zákona o účetnictví), přikládají k daňovému přiznání účetní závěrku sestavenou podle Mezinárodních účetních standardů.
Poplatníci, účetní jednotky vymezené v § 1f zákona o účetnictví, kteří mohou vést jednoduché účetnictví podle § 13b zákona o účetnictví, přikládají přehledy podle §13b odst. 3 zákona o účetnictví, jejichž označení a obsahové vymezení je stanoveno přílohou č. 1 a přílohou č. 2 k vyhlášce č. 325/2015 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví, pro účetní jednotky, které vedou jednoduché účetnictví.
3) Zdaňovacím obdobím podle § 21a zákona je:
- a) kalendářní rok
- b) hospodářský rok,
- c) období od rozhodného dne fúze nebo rozdělení obchodní korporace nebo převodu jmění na společníka do konce kalendářního roku nebo hospodářského roku, ve kterém se přeměna nebo převod jmění staly účinnými,
- d) účetní období, pokud je toto účetní období delší než nepřetržitě po sobě jdoucích dvanáct měsíců.
Daňové přiznání
4) Daňové přiznání se podává nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období (§ 136 odst. 1 DŘ, ve spojení s § 38m odst. 2 zákona). Lhůta pro podání daňového přiznání podle § 136 odst. 1 DŘ se prodlužuje na 4 měsíce po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně bylo daňové přiznání podáno elektronicky, nebo na 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňový subjekt má zákonem^1 uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, nebo daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně daňové přiznání podal poradce (§ 136 odst. 2 DŘ). Připadne-li poslední den lhůty pro podání daňového přiznání na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem této lhůty nejblíže následující pracovní den (§ 33 odst. 4 DŘ).
5) Správce daně může na žádost poplatníka nebo z vlastního podnětu prodloužit lhůtu pro podání daňového přiznání až o tři měsíce. Pokud předmět daně tvoří i příjmy, které jsou předmětem daně v zahraničí, může správce daně na žádost poplatníka v odůvodněných případech prodloužit lhůtu pro podání daňového přiznání až na deset měsíců po uplynutí zdaňovacího období (§ 36 odst. 4 DŘ). Žádá-li daňový subjekt o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání podle § 36 DŘ a současně hodlá využít prodloužení této lhůty podle § 136 odst. 2 písm. a), nebo písm. b) bodu 2 DŘ uvede v žádosti tuto skutečnost, jinak se při posouzení žádosti o prodloužení lhůty zohlední délka lhůty podle § 136 odst. 1 DŘ. Uvede-li daňový subjekt v žádosti o prodloužení lhůty, že hodlá využít prodloužení lhůty podle § 136 odst. 2 DŘ, a následně nedodrží podmínky pro toto prodloužení, nárok na prodloužení lhůty podle § 36 DŘ zaniká (§ 136 odst. 6 DŘ).
6) Na poplatníky registrované k dani z příjmů právnických osob, kterým k této dani ve zdaňovacím období nevznikla daňová povinnost, se nevztahuje povinnost podle § 136 odst. 5 DŘ, tj. sdělit tuto skutečnost správci daně ve lhůtě pro podání daňového přiznání, a to s ohledem na ustanovení § 4 DŘ, podle něhož se tento zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení použijí, neupravuje-li jiný zákon správu daní jinak. Zákon v § 38m odst. 1 stanoví poplatníkům daně z příjmů právnických osob povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob. Výjimky z této povinnosti stanoví zákon v § 38mb a současně pak v § 38mc vyjímá veřejně prospěšné poplatníky a společenství vlastníků jednotek z oznamovací povinnosti, pokud jim nevznikla ve zdaňovacím období daňová povinnost k dani z příjmů právnických osob.
7) Při zrušení právnické osoby bez likvidace je její právní nástupce povinen podat do 30 dnů ode dne jejího zániku daňové přiznání za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jejího zániku (§ 240a DŘ). Při zániku právnické osoby při přeměně nemá povinnost podat daňové přiznání podle § 240a DŘ zanikající nebo rozdělovaná obchodní korporace za období od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny do obchodního rejstříku (§ 38mb písm. d) zákona).
8) Dojde-li ke zrušení právnické osoby s likvidací, trvá povinnost podávat daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání až do dne zániku poplatníka (§ 240c odst. 1 DŘ), a to v zákonných lhůtách pro podání daňového přiznání za zdaňovací období (§ 136 odst. 1 nebo 2 DŘ).
9) Za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem vstupu do likvidace, je poplatník povinen podat daňové přiznání do 30 dnů ode dne vstupu do likvidace (§ 240c odst. 2 DŘ).
10) Do 15 dnů ode dne zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku je poplatník povinen podat daňové přiznání za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem zpracování tohoto návrhu; tuto lhůtu nelze prodloužit (§ 240c odst. 3 DŘ).
11) Dojde-li k převodu poslední části privatizovaného majetku státního podniku na orgán, jemuž přísluší s tímto privatizovaným majetkem hospodařit, je státní podnik povinen podat daňové přiznání do 30 dnů ode dne tohoto převodu, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem převodu; tuto lhůtu nelze prodloužit (§ 240d DŘ).
12) Dojde-li k ukončení správy svěřenského fondu, trvá povinnost svěřenského správce podávat daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání až do dne zániku svěřenského fondu (§ 240e odst. 1 DŘ), a to v zákonných lhůtách pro podání za zdaňovací období (§ 136 odst. 1 nebo 2 DŘ).
13) Do 15 dnů ode dne ukončení správy svěřenského fondu, je svěřenský správce povinen podat daňové přiznání za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem tohoto ukončení (§ 240e odst. 2 DŘ).
14) Do 15 dnů ode dne zániku svěřenského fondu, je svěřenský správce povinen podat daňové přiznání za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem zániku (§ 240e odst. 3 DŘ).
15) Při insolvenčním řízení^2 je daňový subjekt povinen podat nejpozději do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku daňové přiznání za část zdaňovacího období, která uplynula do dne předcházejícího účinnosti tohoto rozhodnutí a za kterou dosud nebylo přiznání podáno; tuto lhůtu nelze prodloužit. Zjistí-li insolvenční správce nedostatečnost podkladů, pro kterou nelze povinnost podat daňové přiznání splnit, tato povinnost mu zaniká; insolvenční správce o tom ve stejné lhůtě vyrozumí správce daně a poskytne mu nezbytnou součinnost ke stanovení daně podle pomůcek (§ 244 odst. 1 DŘ).
16) Daňové přiznání se podává i v průběhu insolvenčního řízení (§ 244 odst. 2 DŘ), a to za období ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku do konce zdaňovacího období, v němž bylo toto rozhodnutí vydáno, a v dalším průběhu řízení o úpadku, za každé ukončené období shodné se zdaňovacím obdobím kalendářního roku nebo hospodářského roku, a to v zákonných lhůtách pro podání daňového přiznání za zdaňovací období (§ 136 odst. 1 nebo 2 DŘ).
17) Daňový subjekt je povinen zpracovat daňové přiznání též ke dni předložení konečné zprávy, a to za uplynulou část zdaňovacího období, za kterou nebylo dosud přiznání podáno, a tvrzenou daň zahrnout do příslušného dokumentu (§ 244 odst. 3 DŘ), a podat je do 15 dnů ode dne, ke kterému mělo dojít k jeho zpracování (§ 244 odst. 4 DŘ).
18) Ve lhůtách podle bodů 7, 9 až 11, 13 až 15 a bodu 17 vzniká povinnost podat daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, které nebylo dosud podáno za předcházející zdaňovací období, jestliže původní lhůta pro jeho podání dosud neuplynula (§ 245 DŘ). Pro účely posouzení podmínky neuplynutí lhůty pro podání daňového přizná za předcházející zdaňovací období činí lhůta pro podání daňového přiznání 6 měsíců po uplynutí tohoto zdaňovacího období (§ 245 odst. 2 DŘ).
19) Daňové přiznání se dále podává také za období
– předcházející rozhodnému dni fúze nebo převodu jmění na společníka anebo rozdělení obchodní korporace, za které nebylo dosud daňové přiznání podáno, není-li tento rozhodný den prvním dnem kalendářního roku nebo hospodářského roku, a to nejpozději do 3 měsíců od konce měsíce, do kterého spadá
– u obchodní korporace den rozhodnutí nejvyššího orgánu obchodní korporace o fúzi, převodu jmění na společníka nebo rozdělení obchodní korporace, pokud je tento den dnem pozdějším rozhodnému dni fúze, převodu jmění na společníka nebo rozdělení, není-li rozhodný den fúze nebo převodu jmění na společníka anebo rozdělení obchodní korporace prvním dnem kalendářního roku nebo hospodářského roku (§ 38ma odst. 1 písm. a) a odst. 2 písm. a) zákona), nebo
– den, který je posledním dnem období, za které se daňové přiznání podává, pokud není podle písmene a) stanoven jiný den (§ 38ma odst. 1 písm. a) a odst. 2 písm. b) zákona),
– předcházející dni zápisu změny právní formy komanditní společnosti na jinou obchodní korporaci a změny právní formy akciové společnosti nebo společnosti s ručením omezeným anebo družstva na veřejnou obchodní společnost nebo komanditní společnost, za které nebylo dosud daňové přiznání podáno, a to nejpozději do 3 měsíců od konce měsíce, do kterého spadá den, který je posledním dnem období, za které se daňové přiznání podává (§ 38ma odst. 1 písm. b) a odst. 2 písm. b) zákona),
– předcházející změně zdaňovacího období z kalendářního roku na hospodářský rok nebo naopak, anebo předcházející změně ve vymezení hospodářského roku, za které nebylo dosud daňové přiznání podáno, pokud je kratší než nepřetržitě po sobě jdoucích dvanáct měsíců, a to nejpozději do 3 měsíců od konce měsíce, do kterého spadá den, který je posledním dnem období, za které se daňové přiznání podává (§ 38ma odst. 1 písm. c) a odst. 2 písm. b),
– předcházející dni, od kterého poplatník změnil daňové rezidenství z České republiky do zahraničí, nebylo-li dosud za toto období daňové přiznání podáno, a to nejpozději do 3 měsíců od konce měsíce, do kterého spadá den, který je posledním dnem období, za které se daňové přiznání podává (§ 38ma odst. 1 písm. d) a odst. 2 písm. b) zákona),
– od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny do obchodního rejstříku za zanikající nebo rozdělovanou obchodní korporaci nebo za její část, u které je právním nástupcem poplatník daně z příjmů právnických osob, který je daňovým nerezidentem a který nemá ke dni zápisu přeměny do obchodního rejstříku stálou provozovnu na území České republiky, a to nejpozději do 3 měsíců od konce měsíce, do kterého spadá den, který je posledním dnem období, za které se daňové přiznání podává (§ 38ma odst. 1 písm. (e) a odst. 2 písm. b) zákona),
– předcházející dni zápisu přeměny obchodní společnosti do obchodního rejstříku přejímajícím společníkem za zanikajícího poplatníka, který je obchodní společností, jedná-li se o převod jmění obchodní společnosti na společníka, který je fyzickou osobou, a nebylo-li dosud za toto období daňové přiznání podáno, a to nejpozději do 3 měsíců od konce měsíce, do kterého spadá den, který je posledním dnem období, za které se daňové přiznání podává (§ 38ma odst. 1 písm. f) a odst. 2 písm. b) zákona),
20) Poplatník je povinen v daňovém přiznání sám vyčíslit daň a uvést předepsané údaje, jakož i další okolnosti rozhodné pro vyměření daně (§ 135 odst. 2 DŘ). Daň je splatná v poslední den lhůty stanovené pro podání daňového přiznání (§ 135 odst. 3 DŘ).
21) Skutečnosti rozhodné pro vyměření daně se posuzují pro každé zdaňovací období zvlášť (§ 134 odst. 2 DŘ).
22) Nebude-li podáno daňové přiznání, vyzve správce daně poplatníka k jeho podání a stanoví mu náhradní lhůtu. Nevyhoví-li poplatník této výzvě ve stanovené lhůtě, může správce daně vyměřit daň podle pomůcek nebo předpokládat, že poplatník tvrdil v daňovém přiznání daň ve výši 0 Kč (§ 145 odst. 1 DŘ).
Dodatečné daňové přiznání
23) Zjistí-li poplatník, že jeho daň má být vyšší než poslední známá daň, je povinen podat do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém to zjistil, dodatečně daňové přiznání a ve stejné lhůtě rozdílnou částku uhradit (§ 141 odst. 1 a 7 DŘ). V dodatečném daňovém přiznání poplatník uvede rozdíl oproti poslední známé dani a den jeho zjištění (§ 141 odst. 5 DŘ). V dodatečném daňovém přiznání lze uplatnit vyšší částky odčitatelných položek podle § 34 zákona a položek snižujících základ daně podle § 20 odst. 7 a 8 zákona. Poplatník je povinen podat dodatečné daňové přiznání též při zjištění, že jeho daňová ztráta má být nižší než poslední známá daňová ztráta, a to do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém to zjistil (§ 38n odst. 2 zákona, ve spojení s § 141 odst. 1 DŘ). V dodatečném daňovém přiznání poplatník uvede rozdíl oproti poslední známé daňové ztrátě a den jeho zjištění (§ 141 odst. 5 DŘ).
24) Poplatník je oprávněn podat dodatečné daňové přiznání na daň nižší, než je poslední známá daň, jestliže daň byla pravomocně stanovena v nesprávné výši, a to do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém to zjistil (§ 141 odst. 2 DŘ). V dodatečném daňovém přiznání poplatník uvede rozdíl oproti poslední známé dani, den jeho zjištění a důvody pro jeho podání (§ 141 odst. 5 DŘ).
Za stejných podmínek je poplatník oprávněn podat dodatečné daňové přiznání též při zjištění, že jeho daňová ztráta má být vyšší než poslední známá daňová ztráta (§ 38n odst. 2 zákona, ve spojení s § 141 odst. 2 DŘ).
Dodatečné přiznání na daň nižší než poslední známá daň nebo na daňovou ztrátu vyšší, než poslední známá daňová ztráta není přípustné, pokud některé z rozhodnutí, z něhož vyplývá poslední známá daň, bylo učiněno podle pomůcek nebo vydáno na základě sjednání daně (§ 141 odst. 3 DŘ).
25) Poplatník je oprávněn podat též dodatečné daňové přiznání, kterým se nemění poslední známá daň nebo poslední známá daňová ztráta, ale pouze údaje jím dříve tvrzené, a to do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém změny údajů zjistil (§ 141 odst. 4 DŘ). V dodatečném daňovém přiznání poplatník uvede důvody pro jeho podání a den zjištění změn v údajích jím dříve tvrzených (§ 141 odst. 5 DŘ).
26) Lhůta pro podání dodatečného daňového přiznání podle § 141 odst. 1 DŘ věty první neběží po dobu, kdy není přípustné podat dodatečné daňové přiznání (§ 141 odst. 6 DŘ).
27) Podání daňového přiznání nebo dodatečného daňového přiznání v průběhu vyměřovacího nebo doměřovacího řízení či v průběhu řízení o mimořádném opravném prostředku nebo dozorčím prostředku proti rozhodnutí o stanovení daně, není přípustné a nezahajuje další řízení. Údaje uvedené v takto podaném daňovém tvrzení se využijí při stanovení daně, pokud to stav řízení umožňuje (§ 145a DŘ).
28) Poplatník je povinen podat dodatečné daňové přiznání též na další daňovou povinnost, pokud mu vznikne po dni zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku. Tato daňová povinnost se považuje za daňovou povinnost vzniklou do dne zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku (§ 240c odst. 4 DŘ).
Dodatečné daňové přiznání se podává na tiskopisu vydaném Ministerstvem financí, v jehož záhlaví (položka 03) bude označeno jako „dodatečné“. Současně se u položky 03 uvede den, kdy byly zjištěny důvody zakládající povinnost nebo právo podat dodatečné daňové přiznání.
Údaje v příslušných řádcích II. oddílu se vyplní v celkových částkách, nikoli pouze rozdíly oproti původním částkám měněných údajů. Rozdíly proti poslední známé dani nebo poslední známé daňové ztrátě se v dodatečném daňovém přiznání vyznačí pouze ve IV. oddílu, a to podle dílčího pokynu k jeho vyplnění.
29) Pokud lze důvodně předpokládat, že bude daň doměřena, může správce daně vyzvat poplatníka k podání dodatečného daňového přiznání a stanovit mu náhradní lhůtu. Nevyhoví-li poplatník této výzvě ve stanovené lhůtě, může správce daně doměřit daň podle pomůcek (§ 145 odst. 2 DŘ).
Opravná daňová přiznání
30) Před uplynutím lhůty k podání daňového přiznání může poplatník nahradit již podané daňové přiznání opravným daňovým přiznáním (§ 138 odst. 1 DŘ). Daňové přiznání podané po uplynutí tříměsíční lhůty podle § 136 odst. 1 DŘ lze nahradit opravným daňovým přiznáním pouze, jsou-li obě tato daňová přiznání podána elektronicky v prodloužené lhůtě podle § 136 odst. 2 písm. a) DŘ, nebo jsou-li podána poradcem v prodloužené lhůtě podle § 136 odst. 2 písm. b) bodu 2 DŘ, nebo ve lhůtě, která byla prodloužena pouze podle § 36 DŘ (§ 138 odst. 3 DŘ). V řízení se dále postupuje podle opravného daňového přiznání a k předchozímu daňovému přiznání se nepřihlíží. Takto lze nahradit i dodatečná daňová přiznání nebo již podaná opravná daňová přiznání (§ 138 odst. 2 DŘ). Údaje v příslušných řádcích II. oddílu se v opravném daňovém přiznání vyplní v celkových částkách, nikoli pouze v částkách rozdílů oproti původním částkám měněných údajů.
Daňové nedoplatky, úrok z prodlení a penále
31) Nedoplatek je částka daně, která není uhrazena, a již uplynul den splatnosti této daně (§ 153 odst. 1 DŘ).
32) Základem pro výpočet úroku z prodlení je splatná daň, která nebyla uhrazena. Úrok z prodlení vzniká od čtvrtého dne následujícího po původním dni splatnosti daně do dne její platby. Stanovení náhradního dne splatnosti daně nemá vliv na určení doby, po kterou vzniká úrok z prodlení. Výše úroku z prodlení odpovídá výši úroku z prodlení podle občanského zákoníku (§ 252 DŘ). Úrok z prodlení u záloh vzniká do dne splatnosti zálohované daně (§ 251b odst. 4 DŘ).
33) Úrok z prodlení se nepředepíše a poplatníkovi nevzniká povinnost jej uhradit, nepřesáhne-li v úhrnu za jedno zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, částku 1 000 Kč (§ 251a odst. 2 DŘ).
34) Poplatníkovi vzniká povinnost uhradit penále z částky doměřené daně tak, jak byla stanovena oproti poslední známé dani, ve výši 20 %, je-li daň zvyšována, nebo 1 %, je-li snižována daňová ztráta.
Penále je splatné do 30 dnů ode dne oznámení platebního výměru, nejdříve však ke stejnému dni jako stanovená daň, ze které se toto penále vypočte (§ 251 odst. 3 DŘ). Pro účely výpočtu penále se vychází z částky daně tak, jak by byla stanovena oproti poslední známé dani, pokud by nebyly v rámci postupu vedoucího k doměření této daně z moci úřední dodatečně uplatněny vyšší částky odčitatelných položek podle § 34 zákona (§ 38p zákona). Povinnost uhradit penále nevzniká z dané dodatečně tvrzené v dodatečném daňovém přiznání, na jehož základě došlo k doměření daně. To neplatí, pokud toto dodatečné daňové přiznání nebylo přípustné (§ 251 odst. 4 DŘ).
Pokuta za opožděné tvrzení daně
35) Poplatníkovi vzniká povinnost uhradit pokutu za opožděné tvrzení daně, nepodá-li daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo učiní-li tak po stanovené lhůtě, a toto zpoždění je delší než 5 pracovních dnů, ve výši
0,05 % stanovené daně za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně,
0,01 % stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daňové ztráty (§ 250 odst. 1 DŘ).
Maximální výše pokuty nesmí být vyšší než 300 000 Kč (§ 250 odst. 5 DŘ). Základem pro výpočet pokuty je výše daně nebo daňové ztráty stanovená ve vyměřovacím nebo doměřovacím řízení, která souvisejí s opožděně podaným daňovým přiznáním nebo dodatečným daňovým přiznáním. Pokud by takto vypočtená částka pokuty byla nižší než 1 000 Kč, nepředepíše se a poplatníkovi nevzniká povinnost ji uhradit (§ 250 odst. 3 DŘ). Nepodá-li však poplatník daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání ani dodatečně po dobu, kdy možnost podat tato přiznání trvá, použije se při výpočtu částky pokuty podle § 250 odst. 1 DŘ stanovená horní hranice; výše pokuty v tomto případě činí vždy nejméně 500 Kč (§ 250 odst. 4 DŘ).
Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne oznámení platebního výměru, kterým správce daně rozhodne o povinnosti platit pokutu za opožděné tvrzení daně (§ 250 odst. 6 DŘ).
Čtení tohoto dokumentu nenahrazuje čtení příslušného vydání Sbírky zákonů. Neneseme odpovědnost za případné nepřesnosti vyplývající z převodu originálu do tohoto formátu.
Tento text je zveřejněn za vlastních podmínek opětovného použití zdroje e-Sbírka, nikoli pod licencí Legalize ani pod licencí volného díla.
e-Sbírka
volné dílo (úřední díla podle § 3 písm. a) zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona)