Vyhláška o formulářových podáních pro daně z příjmů

Typ Vyhláška
Publikace 2025-10-08
Naposledy aktualizováno 2026-01-01
Stav Platný
Zdroj e-Sbírka
článků 8
Historie novel JSON API

Nositelé příslibů investičních pobídek v daňové oblasti, schválených příslušným usnesením vlády České republiky, uvedou specifický typ poplatníka 8 jen jestliže to bude situace vyžadovat.

Nositelé investičních pobídek ve formě slevy na dani podle § 35a zákona (specifický typ poplatníka 9) nebo § 35b zákona o daních z příjmů (specifický typ poplatníka 0) začnou uvádět příslušný specifický typ poplatníka počínaje zdaňovacím obdobím, v němž bylo vydáno rozhodnutí o příslibu investičních pobídek podle § 5 odst. 4 a 5 zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o investičních pobídkách“ nebo „ZIP“).

Údaj o specifickém typu poplatníka 9 bude naposledy uveden v daňovém přiznání za zdaňovací období, na které připadne konec lhůty pro uplatnění nároku na slevu na dani podle § 35a odst. 3 zákona nebo v němž nastane některá ze situací uvedených v § 35a odst. 7 až 9 zákona, popřípadě za zdaňovací období, v němž dojde k zániku nároku na slevu na dani podle § 35a odst. 6 zákona. Specifickým symbolem poplatníka 9 budou označena též případná dodatečná daňová přiznání podle § 35a odst. 6 zákona.

Údaj o specifickém typu poplatníka 0 bude naposledy uveden v daňovém přiznání za zdaňovací období, na které připadne konec lhůty pro uplatnění nároku na slevu na dani podle § 35b odst. 4 zákona nebo v němž nastane některá ze situací uvedených v § 35a odst. 7 až 9 zákona, popřípadě za zdaňovací období, v němž dojde k zániku nároku na slevu na dani podle § 35b odst. 7 zákona. Specifickým symbolem poplatníka 0 budou označena též případná dodatečná daňová přiznání podle § 35b odst. 7 zákona.

Samostatná příloha k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu přiznání k dani z příjmů právnických osob

Tuto samostatnou přílohu vyplňují pouze poplatníci typu

9 – nositel investiční pobídky ve formě slevy na dani podle § 35a zákona a

0 – nositel investiční pobídky ve formě slevy na dani podle § 35b zákona,

a to počínaje zdaňovacím obdobím, v němž lze slevu uplatnit poprvé (§ 35a odst. 3, resp. § 35b odst. 4 zákona).

Zdaňovací období podle § 35a odst. 3, resp. § 35b odst. 4 zákona, které je poplatníkem zvoleno jako první zdaňovací období v rámci desetiletého období, po které lze uplatňovat slevu na dani, se uvede do příslušného sloupce ř. 1 tabulky „Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona“, resp. „Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona“.

Postup výpočtu částek uvedených druhů slev a jejich uplatňování je dán uspořádáním a věcnou náplní příslušných řádků a sloupců tiskopisu. Věcná náplň nebo propočet částek vykázaných na ř. 6 tabulky I. Výpočet slevy podle § 35a zákona, respektive ř. 4 tabulky II. Výpočet slevy podle § 35b zákona, a ř. 1 dílčí části b) tabulky II. se rozvede na zvláštní příloze. Výpočet slevy se neprovádí, pokud byla na ř. 220 II. oddílu přiznání za zdaňovací období vykázána daňová ztráta. Poplatník, jemuž bylo poskytnuto více příslibů investičních pobídek pro stejný typ investiční akce, může slevu na dani za zdaňovací období uplatnit pouze podle jednoho z těchto příslibů. Uplatní-li slevu na dani podle později poskytnutého příslibu, nemůže za všechna následující zdaňovací období uplatnit slevu na dani podle dříve vydaných příslibů pro stejný typ investiční akce (§ 35a odst. 2 písm. f) a § 35b odst. 6 zákona).

Při stanovení nepřekročitelného souhrnu slev na dani od počátku období, za které lze tyto slevy uplatňovat (§ 35a odst. 3, resp. § 35b odst. 4 zákona), se postupuje podle algoritmu vyplývajícího z věcné náplně řádků následujících tabulek:

Výpočet nepřekročitelného souhrnu slev na dani za uplynulou část doby podle § 35a odst. 3 nebo § 35b odst. 4 zákona (dále jen „hodnocené období“)

U poplatníka, jehož měnou účetnictví je cizí měna, se pro posouzení splnění kritérií uvedených v české měně v rozhodnutí orgánu veřejné moci pro účely uplatnění slevy na dani podle § 35 anebo § 35b zákona, přepočtou posuzované položky na českou měnu kurzem pro přepočet daně (§ 38 odst. 5 zákona) pro poslední den zdaňovacího období, období, za které s podává daňové přiznání, nebo části zdaňovacího období, za kterou se podává daňové přiznání, ve kterých má být sleva uplatněna.

Výše skutečně vynaložených způsobilých nákladů za zdaňovací období nebo za období, za které se podává daňové přiznání pro účely slevy na dani podle § 35a nebo § 35b zákona, výše uplatnění této slevy za toto období a částky daně pro účely výpočtu S2 se pro účely daní z příjmů považují za přenositelnou daňovou položku (§ 38bc odst. 1 písm. c) zákona).

Výše přenositelné daňové položky, která vznikla ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterých byla měnou účetnictví cizí měna, pro účely jejího uplatnění nebo jiného zohlednění v jiném zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, než ve kterých vznikla, odpovídá výši přenositelné daňové položky v měně účetnictví ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterých tato položka vznikla, přepočtené na českou měnu kurzem pro přepočet daně (§ 38 odst. 5 zákona) pro poslední den tohoto období (§ 38bc odst. 2 zákona).

I. v režimu platném do 30. dubna 2004

Řádek Ukazatel Poplatník
1 Objem nákladů vhodných na poskytnutí podpory, vztahujících se k investičnímu projektu, stanovený rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podle § 6 odst. 3 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (v celých Kč)
2 Míra veřejné podpory stanovená rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podle § 6 odst. 3 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (v %)
3 Maximální celková hodnota veřejné podpory stanovená rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podle § 6 odst. 3 zákona č. 9/2000 Sb., o veřejné podpoře (v celých Kč) ř. 1 x ř. 2100
4 Úhrnný objem investic do vhodných nákladů, vymezených rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podle § 6 odst. 3 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, skutečně vynaložený do konce hodnoceného období, maximálně do částky na ř. 1 (v celých Kč)
5 Maximální celková hodnota veřejné podpory stanovená rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podle § 6 odst. 3 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, uplatnitelná do konce hodnoceného období (v celých Kč) ř. 4 x ř. 2100
6 Skutečná částka zvýhodnění při převodu technicky vybaveného území za zvýhodněnou cenu (§ 1 odst. 2 písm. b) ZIP) nebo při převodu pozemků (§ 1 odst. 2 písm. e) ZIP), odpovídající rozdílu mezi cenou stanovenou podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku, ve znění pozdějších předpisů, a cenou skutečně zaplacenou do konce hodnoceného období (v celých Kč)
7 Skutečné čerpání hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst (§ 1 odst. 2 písm. c) ZIP) do konce hodnoceného období (v celých Kč)
8 Skutečné čerpání hmotné podpory rekvalifikace (§ 1 odst. 2 písm. c) ZIP) do konce hodnoceného období (v celých Kč), pokud musí být na základě rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zahrnuta do celkové výše veřejné podpory
9 Nepřekročitelný souhrn slev na dani (§ 1 odst. 2 písm. a) ZIP) do konce hodnoceného období, stanovený podle § 35a odst. 4 nebo § 35b odst. 5 zákona: (ř. 5 – 6 – 7 – 8) > 0*)

*) Částka na ř. 9 se přenese do druhého sloupce řádku 1 tabulky „Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona“, resp. „Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona“, které jsou součástí „Samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu“ přiznání k dani z příjmů právnických osob

II. v režimu platném od 1. května 2004

Řádek Ukazatel Poplatník
1 Náklady, které mohou být podpořeny (§ 3 odst. 2 písm. c) ve spojení s § 6a odst. 1 ZIP) (v celých Kč)
2 Přípustná míra veřejné podpory podle § 5 odst. 4 písm. d) ve spojení s § 6 odst. 1 ZIP (v %)
3 Přípustná hodnota veřejné podpory podle § 6 odst. 2 ZIP (v celých Kč) ř. 1 x ř. 2100
4 Úhrnný objem investic do vhodných nákladů, skutečně vynaložený do konce hodnoceného období, maximálně do částky na ř. 1 (v celých Kč)
5 Maximální přípustná hodnota veřejné podpory uplatnitelná do konce hodnoceného období (v celých Kč) ř. 4 x ř. 2100
6 Skutečná částka zvýhodnění při převodu technicky vybaveného území za zvýhodněnou cenu (§ 1 odst. 2 písm. b) ZIP) nebo při převodu pozemků (§ 1 odst. 2 písm. e) ZIP), odpovídající rozdílu mezi cenou stanovenou podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku, ve znění pozdějších předpisů, a cenou skutečně zaplacenou do konce hodnoceného období (v celých Kč)
7 Skutečné čerpání hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst (§ 1 odst. 2 písm. c) ZIP) do konce hodnoceného období (v celých Kč)
8 Nepřekročitelný souhrn slev na dani (§ 1 odst. 1 písm. a) ZIP) do konce hodnoceného období, stanovený podle § 35a odst. 4 nebo § 35b odst. 5 zákona (ř. 5 – 6 – 7) > 0*)

*) Částka na ř. 8 se přenese do druhého sloupce řádku 1 tabulky „Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona“, resp. „Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona“, které jsou součástí „Samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu“ přiznání k dani z příjmů právnických osob.

III. v režimu platném od 12. července 2012

Řádek Ukazatel Poplatník
1 Maximální míra veřejné podpory podle § 5 odst. 5 písm. d), ve spojení s § 6 odst. 1 ZIP (v %)
2 Maximální výše veřejné podpory podle § 5 odst. 5 písm. d), ve spojení s § 6 odst. 2 ZIP (v celých Kč)
31) Způsobilé náklady (§ 6a odst. 1 písm. ), bod ZIP), vynaložené do konce hodnoceného období (v celých Kč)
4 Maximální výše veřejné podpory uplatnitelná do konce hodnoceného období, nejvýše do částky na ř. 2 (v celých Kč) ř. 3 x ř. 1100
5 Skutečná částka cenového zvýhodnění při převodu pozemků včetně související infrastruktury (§ 1a odst. 1 písm. a) bodu 2) ZIP), poskytnutého do konce hodnoceného období (v celých Kč)
6 Skutečné čerpání hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst (§ 1a odst. 1 písm. a) bodu 3 ZIP) do konce hodnoceného období (v celých Kč)
7 Částka hmotné podpory rekvalifikace nebo školení zaměstnanců (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 4, ve spojení s § 2 odst. 8 ZIP), uhrazované do konce hodnoceného období samostatně vedle investičních pobídek podle § 1a odst. 1 písm. a) bodu 1 až 3 a 5 ZIP (v celých Kč)
8 Skutečné čerpání hmotné podpory pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku pro strategickou investiční akci (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 5 ZIP), do konce hodnoceného období (v celých Kč)
9 Nepřekročitelný souhrn slev na dani (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 1. ZIP) do konce hodnoceného období, stanovený podle § 35a odst. 4 nebo § 35b odst. 5 zákona (ř. 4 - 5 - 6 - 7 - 8) > 0*)

*) Částka na ř. 9 se přenese do druhého sloupce řádku 1 tabulky „Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona“, resp. „Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona“, které jsou součástí „Samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu“ přiznání k dani z příjmů právnických osob.

^1) Konkretizace způsobilých nákladů podle § 6a odst. 1 ZIP se provede v editovatelném poli doplněním odkazu na příslušné písmeno tohoto ustanovení. V případě investiční akce v oblasti technologických center nebo v oblasti center strategických služeb budou způsobilé náklady podle § 6a odst. 1 písm. b) zvolené žadatelem podrobněji konkretizovány v druhém editovatelném poli doplněním číslovky příslušného bodu § 6a odst. 1 písm. b) ZIP; v případě způsobilých nákladů podle § 6a odst. 1 písm. a) ZIP se toto editovatelné pole proškrtne.

IV. v režimu platném od 1. května 2015

| Řádek | Ukazatel | Poplatník | | | nominální hodnota | čistá současná hodnota | | | | --- | --- | --- | --- | | 11) | Maximální míra veřejné podpory podle § 5 odst. 5 písm. d), ve spojení s § 6 odst. 1 ZIP (v %) | | | | 21) | Maximální výše veřejné podpory podle § 5 odst. 5 písm. d), ve spojení s § 6 odst. 2 ZIP (v celých Kč) | | | | 3 | Diskontní sazba platná při poskytnutí veřejné podpory, tj. k datu vydání příslibu investiční pobídky nebo k datu podpisu investiční smlouvy (v %) | | |

| Řádek | Ukazatel | Poplatník | | | | nominální hodnota | čistá současná hodnota3) | | | | | --- | --- | --- | --- | --- | | 42) | Způsobilé náklady (§ 6a odst. 1 písm. ), bod . ZIP), vynaložené do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 5 | Maximální výše veřejné podpory uplatnitelná do konce hodnoceného období, nejvýše do částky na ř. 2 (v celých Kč) | ř. 4 x ř. 1100 | | | | 6 | Skutečná částka cenového zvýhodnění při převodu pozemků včetně související infrastruktury (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 2 ZIP), poskytnutého do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 7 | Skutečná částka čerpání hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 3. ZIP) do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 8 | Skutečná částka hmotné podpory rekvalifikace nebo školení zaměstnanců (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 4., ve spojení s § 2 odst. 8 ZIP), uhrazená samostatně vedle investičních pobídek podle § 1a odst. 1 písm. a) bodů 1. až 3. a 5. a 6. ZIP, do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 9 | Skutečná částka čerpání hmotné podpory na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku pro strategickou investiční akci (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 5. ZIP), do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 10 | Skutečná částka osvobození od daně z nemovitých věcí ve zvýhodněných průmyslových zónách (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 6. ZIP), poskytnutého do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 11 | Nepřekročitelný souhrn slev na dani z příjmů (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 1. ZIP) do konce hodnoceného období, stanovený podle § 35a odst. 4 nebo § 35b odst. 5 zákona: (ř. 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10) > 0*) | | | |

*) Částka ze ř. 11 ve sloupci „nominální hodnota“ se přenese do sloupce 1 řádku 1 tabulky „Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona”, resp. „Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona”, které jsou součástí „Samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu” přiznání k dani z příjmů právnických osob; sloupec „čistá současná hodnota“ je informativní a slouží pro kontrolu, a nikoliv pro stanovení výše slevy.

12 Souhrnná částka slev na dani z příjmů (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 1. ZIP), skutečně uplatněných do konce hodnoceného období, max. částka ze ř. 11**)
134) Míra veřejné podpory všech forem investiční pobídky skutečně dosažená do konce hodnoceného období (v%)
(ř. 6 + ř. 7 + ř. 9 + ř. 10 + ř. 12) x 100ř. 4

) Na ř. 12 bude ve sloupci „nominální hodnota“ uveden součet částek ze sloupců 2 a 4 na řádku 1 dílčí tabulky "Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona”, resp. „Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona”, které jsou součástí "Samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu” přiznání k dani z příjmů právnických osob; ve sloupci „čistá současná hodnota“ bude uveden součet čistých současných hodnot částek slev uplatněných v předcházejících zdaňovacích obdobích a čisté současné hodnoty částky slevy, jež má být uplatněna v daném zdaňovacím období.^1)** Hodnoty budou převzaty z rozhodnutí o příslibu investiční pobídky, pokud čistá současná hodnota nebude v rozhodnutí uvedena, zůstane tento údaj nevyplněn.

^2) Konkretizace způsobilých nákladů podle ** § 6a odst. 1 **ZIP se provede v editovatelném poli doplněním odkazu na příslušné písmeno tohoto ustanovení. V případě investiční akce v oblasti technologických center nebo v oblasti center strategických služeb budou způsobilé náklady podle § 6a odst. 1 písm. b) zvolené žadatelem podrobněji konkretizovány v druhém editovatelném poli doplněním číslovky příslušného bodu § 6a odst. 1 písm. b) ZIP; v případě způsobilých nákladů podle § 6a odst. 1 písm. a) ZIP se toto editovatelné pole proškrtne.

^3) Pro přepočet nominální hodnoty částek způsobilých nákladů (ř. 4) a částek čerpání jednotlivých druhů investičních pobídek (ř. 6 až 10 a 12) v průběhu hodnoceného období na jejich čistou současnou hodnotu, se použije Tabulka diskontování pro příjemce IP, dostupná na webové adrese Ministerstva průmyslu a obchodu: https://www.mpo.cz/cz/podnikani/dotace-a-podpora-podnikani/investicni-pobidky-a-prumyslove-zony/investicni-pobidky/diskontovani-v-systemu-investicnich-pobidek--223103/.

^4) Pokud by výsledná hodnota v kterémkoliv ze sloupců převýšila % ze ř. 1, je nutné snížit částku slevy, kterou lze v hodnoceném zdaňovacím období uplatnit.

V. v režimu platném od 6. září 2019

| Řádek | Ukazatel | Poplatník | | | nominální hodnota | čistá současná hodnota | | | | --- | --- | --- | --- | | 11) | Maximální míra veřejné podpory podle § 5 odst. 5 písm. d), ve spojení s § 6 odst. 1 ZIP (v %) | | | | 21) | Maximální výše veřejné podpory podle § 5 odst. 5 písm. d), ve spojení s § 6 odst. 2 ZIP (v celých Kč) | | | | 3 | Diskontní sazba platná při poskytnutí veřejné podpory, t.j. k datu vydání příslibu investiční pobídky nebo k datu podpisu investiční smlouvy (v %) | | |

| Řádek | Ukazatel | Poplatník | | | | nominální hodnota | čistá současná hodnota3) | | | | | --- | --- | --- | --- | --- | | 42) | Způsobilé náklady (§ 6a odst. 1 písm. ) ZIP), vynaložené do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 5 | Maximální výše veřejné podpory uplatnitelná do konce hodnoceného období, nejvýše do částky na ř. 2 (v celých Kč) | ř. 4 x ř. 1100 | | | | 6 | Skutečná částka cenového zvýhodnění při převodu pozemků včetně související infrastruktury (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 2 ZIP), poskytnutého do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 7 | Skutečná částka čerpání hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 3. ZIP) do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 8 | Skutečná částka hmotné podpory rekvalifikace nebo školení zaměstnanců (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 4., ve spojení s § 2 odst. 6 ZIP), uhrazená samostatně vedle investičních pobídek podle § 1a odst. 1 písm. a) bodů 1. až 3. a 5. a 6. ZIP, do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 9 | Skutečná částka čerpání hmotné podpory na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku pro strategickou investiční akci (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 5. ZIP), do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 10 | Skutečná částka osvobození od daně z nemovitých věcí ve zvýhodněných průmyslových zónách (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 6. ZIP), poskytnutého do konce hodnoceného období (v celých Kč) | | | | | 11 | Nepřekročitelný souhrn slev na dani z příjmů (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 1. ZIP) do konce hodnoceného období, stanovený podle § 35a odst. 4 nebo § 35b odst. 5 zákona: (ř. 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10) > 0*) | | | |

*) Částka ze ř. 11 ve sloupci „nominální hodnota“ se přenese do sloupce 1 řádku 1 tabulky „Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona”, resp. „Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona”, které jsou součástí „Samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu” přiznání k dani z příjmů právnických osob; sloupec „čistá současná hodnota“ je informativní a slouží pro kontrolu, a nikoliv pro stanovení výše slevy.

12 Souhrnná částka slev na dani z příjmů (§ 1a odst. 1 písm. a) bod 1. ZIP), skutečně uplatněných do konce hodnoceného období, max. částka ze ř. 11**)
134) Míra veřejné podpory všech forem, investiční pobídky skutečně dosažená do konce hodnoceného období (v %)
(ř. 6 + ř. 7 + ř. 9 + ř. 10 + ř. 12) x 100ř. 4

**) Na ř. 12 bude ve sloupci „nominální hodnota“ uveden součet částek ze sloupců 2 a 4 na řádku 1 dílčí tabulky "Uplatňování slev podle § 35a odst. 4 zákona”, resp. „Uplatňování slev podle § 35b odst. 5 zákona”, které jsou součástí "Samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu” přiznání k dani z příjmů právnických osob; ve sloupci „čistá současná hodnota“ bude uveden součet čistých současných hodnot částek slev uplatněných v předcházejících zdaňovacích obdobích a čisté současné hodnoty částky slevy, jež má být uplatněna v daném zdaňovacím období.

^1) Hodnoty budou převzaty z rozhodnutí o příslibu investiční pobídky, pokud čistá současná hodnota nebude v rozhodnutí uvedena, zůstane tento údaj nevyplněn.

^2) Konkretizace způsobilých nákladů podle § 6a odst. 1 ZIP se provede v editovatelném poli doplněním odkazu na příslušné písmeno tohoto ustanovení.

^3) Pro přepočet nominální hodnoty částek způsobilých nákladů (ř. 4) a částek čerpání jednotlivých druhů investičních pobídek (ř. 6 až 10 a 12) v průběhu hodnoceného období na jejich čistou současnou hodnotu, se použije Tabulka diskontování pro příjemce IP, dostupná na webové adrese Ministerstva průmyslu a obchodu: https://www.mpo.cz/cz/podnikani/dotace-a-podpora-podnikani/investicni-pobidky-a-prumyslove-zony/investicni-pobidky/diskontovani-v-systemu-investicnich-pobidek--223103/.

^4) Pokud by výsledná hodnota v kterémkoliv ze sloupců převýšila % ze ř. 1, je nutné snížit částku slevy, kterou lze v hodnoceném zdaňovacím období uplatnit.

Stanovení výchozí částky S2 podle § 35b odst. 1 písm. b) zákona, v platném znění, před její úpravou o hodnoty meziročních odvětvových indexů cen vyhlašovaných Českým statistickým úřadem (vyplňuje se v celých Kč)

| Řádek | Název položky | Zdaňovací období bezprostředně předcházející zdaňovacímu období, za které lze slevu uplatnit poprvé (§ 35b odst. 1 písm. b) zákona) | | | | první od dd.mm.rrrr do dd.mm.rrrr | druhé od dd.mm.rrrr do dd.mm.rrrr | | | | | 0 | 1 | 2 | 3 | | | --- | --- | --- | --- | --- | | 1 | Základ daně po úpravě o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí, snížený o položky podle § 34 a částky podle § 20 odst. 8 zákona (ř. 270 II. oddílu, před zaokrouhlením na celé tisícikoruny dolů) | | | | | 2 | Rozdíl, o který úrokové příjmy zahrnované do základu daně podle § 20 odst. 1 zákona, převyšují s nimi související výdaje (náklady) | | | | | 3 | Základ daně pro výpočet výchozí částky S2 (ř. 1 – ř. 2) | | | | | 4 | Sazba daně (v %) | | | | | 5*) | Částka daně; údaj zůstane nevyplněn bude-li na ř. 3 vykázána částka ≤ 0 | ř. 3 x ř. 4100 | | |

) Vyšší z částek daně vypočtených na ř. 5 bude přenesena na ř. 1 dílčí tabulky b) výpočet částky S2 podle § 35b odst. 1 písm. b) zákona*, jako výchozí částka S2

| Řádek | Název položky | Zdaňovací období bezprostředně předcházející zdaňovacímu období, za které lze slevu uplatnit poprvé (§ 35b odst. 1 písm. b) zákona) *) | | | | | první od dd.mm.rrrr do dd.mm.rrrr | druhé od dd.mm.rrrr do dd.mm.rrrr | Třetí od dd.mm.rrrr do dd.mm.rrrr | | | | | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | | | --- | --- | --- | --- | --- | --- | | 1 | Základ daně po úpravě o část základu daně (daňové ztráty) připadající na komplementáře a o příjmy podléhající zdanění v zahraničí, u nichž je uplatňováno vynětí, snížený o položky podle § 34 a částky podle § 20 odst. 8 zákona (ř. 270 II. oddílu, před zaokrouhlením na celé tisícikoruny dolů) | | | | | | 2 | Rozdíl, o který úrokové příjmy zahrnované do základu daně podle § 20 odst. 1 zákona, převyšují s nimi související výdaje (náklady) | | | | | | 3 | Základ daně po úpravě o částku na ř. 2 (ř. 1 – ř. 2) | | | | | | 4 | Sazba daně (v %) | | | | | | 5 | Částka daně nebo nulová hodnota, bude-li na ř. 3 vykázána částka ≤ 0 | ř. 3 x ř. 4100 | | | | | 6 | Trvání zdaňovacího období v měsících | | | | | | 7 | Částka daně přepočtená na období 12 měsíců | ř. 5 x 12ř. 6 | | | | | | | | | | | | 8 | Úhrn částek daně ze ř. 7, za zdaňovací období bezprostředně předcházející zdaňovacímu období, za které lze slevu uplatnit poprvé | | | | | | 9) | Aritmetický průměr z úhrnné částky daně na ř. 8, vypočtený za všechna, nejvýše tři zdaňovací období bezprostředně předcházejí zdaňovacímu období, za které lze slevu uplatnit poprvé | | | | |

) Částka uvedená na ř. 9 bude přenesena na ř. 1 dílčí tabulky b) výpočet částky S2 podle *§ 35b odst. 1 písm. b) zákona, jako výchozí částka S2.

**) Poplatník, od jehož registrace k dani z příjmů uplynula doba kratší než tři zdaňovací období, vyplní údaje pouze za zdaňovací období, za která podal daňová přiznání.

Pokyny k vyplnění samostatné přílohy k položce 12 I. oddílu

25 5404/E MFin 5404/E

Samostatná příloha k položce 12 I. oddílu se vyplňuje v celých tisících Kč za každou spojenou osobu (§ 23 odst. 7 písm. a) a b) zákona) zvlášť, pokud za zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, byly se spojenou osobou uskutečněny transakce a jsou splněny dále uvedené podmínky.

Přehled transakcí se spojenými osobami vyplní poplatník, který splní alespoň jedno z těchto kritérií:

1) uskutečnil transakci se spojenou osobou se sídlem v zahraničí. Přílohu vyplní pouze ve vztahu k těmto zahraničním spojeným osobám, nebo

2) vykázal na ř. 200 daňovou ztrátu, a současně uskutečnil transakci se spojenou osobou, a to zahraniční a/nebo tuzemskou. Přílohu vyplní ve vztahu ke všem spojeným osobám, nebo

3) je příjemcem investiční pobídky formou slevy na dani v souladu se zákonem č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách, ve znění pozdějších předpisů, a současně uskutečnil transakci se spojenou osobou, a to zahraniční a/nebo tuzemskou. Přílohu vyplní ve vztahu ke všem spojeným osobám.

Povinnost vyplnit Samostatnou přílohu k položce 12 I. oddílu se nevztahuje na stálé provozovny daňových nerezidentů. Daňové subjekty vymezené v§ 11 odst. 2 písm. b) až g) zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, nevyplňují řádek č. 4 v Tabulce A, řádek č. 6 v Tabulce C a řádky č. 3 a 4 v Tabulce D.

01 Název spojené osoby – uvede se obchodní firma právnické osoby zapsaná do veřejných rejstříků, včetně dodatku označujícího její právní formu, popřípadě též dovětku „v likvidaci“. U právnických osob, které se nezapisují do veřejných rejstříků, se uvede název, pod kterým byly založeny nebo zřízeny, a u ostatních subjektů název, pod nímž vystupují vůči třetím osobám. Pokud rozsah předtištěných políček položky 01 nestačí k zapsání celého názvu obchodní firmy nebo názvu poplatníka, uvede se pouze jejich zkrácený tvar s tím, že na zvláštní příloze se pak vyznačí celý název obchodní firmy, případně název poplatníka. Je-li spojenou osobou fyzická osoba, uvede se současné jméno a příjmení včetně získaných vědeckých a akademických titulů.

02 Identifikační číslo spojené osoby – uvede se identifikační číslo (identifikátor pro daňové účely) spojené osoby, pokud jí bylo přiděleno.

03 Stát, ve kterém má spojená osoba sídlo – kód státu se vyplňuje podle Sdělení Českého statistického úřadu ze dne 18. prosince 2003 č. 489/2003 Sb., o vydání číselníku zemí (CZEM) v aktuální znění, (viz též Seznam kódů států na webové adrese http://www.financnisprava.cz, použije se pouze dvoumístný kód vymezený velkými písmeny abecedy).

K tabulce A Transakce se spojenou osobou

K řádku 1 Dlouhodobý nehmotný majetek – ve sloupci Výnos (prodej) se uvede úhrn částek výnosů z prodeje dlouhodobého nehmotného majetku, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. ve sloupci Pořizovací cena (nákup) se uvede úhrn částek pořizovacích cen dlouhodobého nehmotného majetku nakoupeného od spojené osoby. Uvede se zde také částka technického zhodnocení od spojené osoby provedeného na majetku již uvedeném do užívání ve smyslu právních předpisů upravujících účetnictví. Nehmotným majetkem se rozumí dlouhodobý nehmotný majetek podle právních předpisů upravujících účetnictví v závislosti na typu poplatníka.1)
K řádku 2 Dlouhodobý hmotný majetek – ve sloupci Výnos (prodej) se uvede úhrn částek výnosů z prodeje dlouhodobého hmotného majetku, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. ve sloupci Pořizovací cena (nákup) se uvede úhrn částek pořizovacích cen dlouhodobého hmotného majetku nakoupeného od spojené osoby. Uvede se zde také částka technického zhodnocení od spojené osoby provedeného na majetku již uvedeném do užívání ve smyslu právních předpisů upravujících účetnictví. Hmotným majetkem se rozumí dlouhodobý hmotný majetek dle právních předpisů upravujících účetnictví v závislosti na typu poplatníka.1)
K řádku 3 Dlouhodobý finanční majetek – ve sloupci Výnos (prodej) se uvede úhrn částek výnosů z prodeje dlouhodobého finančního majetku, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. ve sloupci Pořizovací cena (nákup) se uvede úhrn částek pořizovacích cen dlouhodobého finančního majetku nakoupeného od spojené osoby. Finančním majetkem se rozumí dlouhodobý finanční majetek dle právních předpisů upravujících účetnictví v závislosti na typu poplatníka.1)
K řádku 4 Zásoby materiálu, výrobků a zboží – ve sloupci Výnos (prodej) se uvede úhrn částek výnosů z prodeje zásob materiálu, výrobků a zboží, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. ve sloupci Pořizovací cena (nákup) se uvede úhrn částek pořizovacích cen zásob materiálu, výrobků a zboží nakoupených od spojené osoby. Rozumí se zásoby dle právních předpisů upravujících účetnictví v závislosti na typu poplatníka.1)

K tabulce B Transakce se spojenou osobou

Na řádcích 1 až 4 se uvede celkový objem všech transakcí daného typu tak, jak jsou zachyceny v účetnictví podle toho, zda se u daňového subjektu jedná o výnos či náklad. Údaje se uvádí v celých tisících Kč.

K řádku 1 Služby – ve sloupci Výnos se uvede úhrn částek výnosů z prodeje služeb, které ovlivnily výši výsledku hospodaření vykázaného na řádku 10 daňového přiznání. ve sloupci Náklad se uvede úhrn částek nákladů na nákup služeb, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. Rozumí se služby dle právních předpisů upravujících účetnictví v závislosti na typu poplatníka.1)
K řádku 2 Licenční poplatek (vč. software) – ve sloupci Výnos se uvede úhrn částek výnosů z poskytnutých licenčních práv, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. ve sloupci Náklad se uvede úhrn částek nákladů na přijatá licenční práva, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. Rozumí se licenční poplatky dle § 19 odst. 7 zákona.
K řádku 3 Úroky – ve sloupci Výnos se uvede úhrn částek výnosových úroků z poskytnutých úvěrových finančních nástrojů, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. ve sloupci Náklad se uvede úhrn částek nákladových úroků z přijatých úvěrových finančních nástrojů, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. Výplní se i nákladové a výnosové úroky plynoucí z cash poolingu. U poplatníků vymezených v § 11 odst. 2 písm. b) zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, vě znění pozdějších předpisů, se nevyplňují úroky z nostro/loro účtů, tj. běžných účtů, které vede banka bance v zahraničí pro účely zajištění platebního styku.
K řádku 4 Nájem – ve sloupci Výnos se uvede úhrn částek výnosů z nájmů, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. ve sloupci Náklad se uvede úhrn částek nákladů na nájem, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. Pojmem nájem se rozumí nájem dle Části čtvrté, Hlavy II, Dílu 2, Oddílu 3 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Typ nájmu dle § 19 odst. 7 zákona se zde neuvádí, neboť se uvádí v řádku Licenční poplatek.
K řádku 5 Celkový objem ostatních transakcí – uvede se úhrn částek všech výnosů a nákladů ve vztahu k dané spojené osobě, které nejsou uvedeny na ostatních řádcích této přílohy a ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání.

K tabulce C Transakce se spojenou osobou

Na řádcích 1 až 3 se uvede celkový objem všech transakcí daného typu tak, jak jsou zachyceny v účetnictví podle toho, zda se u daňového subjektu jedná o jejich přijetí či vyplacení.

K řádku 1 Úvěrové finanční nástroje – ve sloupci Přijaté se uvede stav přijatých úvěrových finančních nástrojů k poslednímu dni zdaňovacího období, z nichž byly v daném zdaňovacím období placeny úroky. ve sloupci Vyplacené se uvede stav poskytnutých úvěrových finančních nástrojů k poslednímu dni zdaňovacího období, z nichž byly v daném zdaňovacím období přijaty úroky. Uvedou se i ty úvěrové finanční nástroje, u nichž byl sjednaný úrok jiný než kladný. Neuvádějí se cash-poolingové operace.
K řádku 2 Podíly na zisku – ve sloupci Přijaté se uvede částka přijatého podílu na zisku. ve sloupci Vyplacené se uvede částka vyplaceného podílu na zisku. Rozumí se podíly na zisku dle § 34 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOK“), a to včetně záloh na výplatu podílu na zisku.
K řádku 3 Ostatní složky vlastního kapitálu – ve sloupci Zvýšení se uvede částka představující zvýšení ostatních složek vlastního kapitálu. ve sloupci Snížení se uvede částka představující snížení ostatních složek vlastního kapitálu.
K řádku 4 Poskytnutí bezúplatného plnění – uvede se, zda byla uskutečněna se spojenou osobou transakce poskytnutí bezúplatného plnění. za bezúplatné plnění se nepovažují reklamní a propagační předměty dle § 25 odst. 1 písm. t) zákona.
K řádku 5 Přijetí bezúplatného plnění – uvede se, zda byla uskutečněna se spojenou osobou transakce přijetí bezúplatného plnění. za bezúplatné plnění se nepovažují reklamní a propagační předměty dle § 25 odst. 1 písm. t) zákona.
K řádku 6 Využití cash-poolingu (vnitroskupinové sdružování finančních prostředků) – uvede se, zda daňový subjekt využívá cash-pooling.
K řádku 7 Finanční a bankovní záruky – přijaté – uvede se, zda daňový subjekt přijal záruku nebo je v platnosti přijatá záruka od spojené osoby. Rozumí se jak finanční tak bankovní záruky podle ustanovení § 2029 až § 2039 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
K řádku 8 Finanční a bankovní záruky – poskytnuté – uvede se, zda daňový subjekt poskytl záruku nebo je v platnosti poskytnutá záruka spojené osobě. Rozumí se jak finanční tak bankovní záruky podle ustanovení § 2029 až § 2039 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vě znění pozdějších předpisů.

K tabulce D Závazky a pohledávky za spojenou osobou bez úvěrových finančních nástrojů

Na řádcích 1 až 4 tabulky se vyplní celkový objem všech závazků a pohledávek daného typu vč. cash-poolingu tak, jak jsou zachyceny v účetnictví ke konci minulého a aktuálního období. Uvádí se údaj za období, za něž se podává daňové přiznání a jemu bezprostředně předcházející období. Rozumí se závazky a pohledávky dle právních předpisů upravujících účetnictví v závislosti na typu poplatníka.^1)Údaje se uvádí v celých tisících Kč.

^1) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 501/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou bankami a jinými finančními institucemi, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 502/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou pojišťovnami, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 503/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro zdravotní pojišťovny, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky

Příloha č. 6

HLÁŠENÍ PLÁTCE DANĚ o provedení srážky zajištění daně ze zdanitelných příjmů Hlášení podle § 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), o splnění povinnosti srazit zajištění daně ze zdanitelných příjmů podle § 38e odst. 1 až 3 zákona o daních z příjmů, které je plátce daně povinen podat součastně s platbou zajištěné daně
25 5516 MFin 5516 Řádek/ položka/sloupec Specifikace položky/údaje
Záhlaví
Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu
Územní pracoviště v, ve, pro
řádné
následné
PLÁTCE DANĚ
01a Příjmení
01b Jméno
01c Název právnické osoby
01d Daňové identifikační číslo přidělené v ČR (DIČ)
Adresa/sídlo plátce daně v ČR
02a Obec
02c PSČ
02b Ulice, část obce a č. p. / č. o.
POPLATNÍK
03a Příjmení
03b Jméno
03c Název právnické osoby
03d Číslo daňové identifikace ve státě daňové rezidence, datum narození nebo rodné číslo
Zahraniční adresa bydliště/sídla
04a Obec
04b PSČ
04c Ulice, část obce a č. p. / č. o.
04d Stát daňové rezidence
05 Adresa stálé provozovny na území ČR
INFORMACE O ZAJIŠTĚNÍ DANĚ ZE ZDANITELNÝCH PŘÍJMŮ
06 Druh zdanitelného příjmu poplatníka
07 Sazba zajištění daně
08 Částka zdanitelného příjmu zaúčtovaná ve prospěch polatníka v Kč
09 Částka zajištění daně v Kč (ř. 08 x ř. 07) / 100
10 Datum uskutečnění účetního případu, který zakládá pohledávku poplatníka za plátcem
11 Datum rozhodné pro srážku zajištění daně
12 Datum odvodu zajištění daně na účet správce daně místně příslušného plátci
13 Poznámka
Údaje o podepisující osobě
Kód podepisující osoby
Jméno(-a) a příjmení / Název právnické osoby
Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby
Fyzická osoba oprávněná k podpisu (je-li daňový subjekt či zástupce právnickou osobou), s uvedením vztahu k právnické osobě (např. jednatel, pověřený pracovník apod.)
Jméno(-a) a příjmení / Vztah k právnické osobě
Daňový subjekt / Osoba oprávněná k podpisu
Datum
Otisk razítka
Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu
Kontaktní osoba
Telefon/e-mail
Za finanční úřad údaje ověřil a zaevidoval dne
Podpis odpovědného pracovníka

POKYNY k vyplnění Hlášení plátce daně o provedení srážky zajištění daně ze zdanitelných příjmů podle § 38e odst. 6 zákona o daních z příjmů

25 5516 MFin 5516

Záhlaví tiskopisu

V editovatelném poli s označením Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu doplňte zbývající část oficiálního názvu svého místně příslušného finančního úřadu (např. – hlavní město Prahu, Jihočeský kraj apod.). Budete-li vybraným subjektem podle § 11 odst. 2 zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Finanční správě ČR“), doplňte údaj slovy Specializovanému finančnímu úřadu.

V editovatelném poli Územní pracoviště v, ve, pro bude uvedeno územní pracoviště, kde je umístěn spis plátce daně k dani z příjmů fyzických osob nebo právnických osob (§ 13 zákona o Finanční správě ČR).

Vyberte typ Hlášení

Formulář slouží k podání řádného Hlášení podle § 38e odst. 6 zákona o daních z příjmů, příp. následného Hlášení podle § 142 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.

1) Údaje o plátci

01a – 01d uveďte příjmení, jméno nebo název právnické osoby a daňové identifikační číslo přidělené v ČR
02a – 02c uveďte adresu/sídlo plátce daně v ČR

2) Údaje o poplatníkovi

Zajištění daně ze zdanitelných příjmů podle § 38e odst. 1 až 3 zákona o daních z příjmů se týká pouze poplatníků, kteří nejsou daňovými rezidenty členského státu Evropské unie nebo dalších států, které tvoří Evropský hospodářský prostor. Zajištění daně se neuplatní, pokud se jedná o úhrady za zboží či služby prováděné v maloobchodě, kde prodejcem je poplatník uvedený v § 2 odst. 3 nebo v § 17 odst. 4 zákona o daních z příjmů nebo úhrady nájemného placeného fyzickými osobami za bytové prostory užívané k bydlení a činnostem s ním spojeným.

03a – 03d uveďte příjmení, jméno u fyzické osoby nebo název právnické osoby a číslo daňové identifikace ve státě daňové rezidence. Je-li poplatníkem fyzická osoba, uvede se datum jejího narození, jestliže jí nebylo přiděleno rodné číslo (RČ) nebo není-li známo její daňové identifikační číslo (DIČ).
04a – 04d uveďte zahraniční adresu bydliště/sídla poplatníka
05 uveďte adresu stálé provozovny na území ČR
Výplní se jen v případě existence stálé provozovny na území ČR. Adresou se rozumí též jinak určené umístění stálé provozovny, pokud má provozovna charakter staveniště, místa provádění stavebně montážních projektů, místa těžby přírodních zdrojů nebo místa prodeje (odbytiště).

3) Informace o zajištění daně ze zdanitelných příjmů

06 Druh zdanitelného příjmu, z něhož bylo sraženo zajištění daně, se uvede s použitím odkazu na příslušné ustanovení § 22 zákona o daních z příjmů (např. při prodeji cenných papírů § 22 odst. 1 písm. g) bod 7 zákona o daních z příjmů).
07 Uvede se sazba zajištění daně podle příslušného ustanovení § 38e zákona o daních z příjmů.
Jedná-li se o příjmy podle § 38e odst. 3 písm. a) nebo b), uvede se pouze odkaz na § 16, respektive § 21 tohoto zákona.
08 Uvede se celková částka zdanitelného příjmu poplatníka, která je základem pro výpočet zajištění daně podle § 38e zákona o daních z příjmů před sražením zajištění daně.
U poplatníka, který je plátcem daně z přidané hodnoty, se srážka zajištění daně provede z částky zdanitelného příjmu bez daně z přidané hodnoty. Pokud byla částka zdanitelného příjmu zaúčtována ve prospěch poplatníka v cizí měně, použijí se při jejím přepočtu na Kč kursy devizového trhu vyhlášené ČNB, uplatňované v účetnictví plátce daně (§ 38 odst. 1 zákona o daních z příjmů).
09 Částka zajištění daně se zaokrouhluje na celé koruny nahoru (§ 38e odst. 5 zákona o daních z příjmů).
10 Na tomto řádku se uvede den, v němž na základě smluvního plnění poskytnutého poplatníkem vznikla pohledávka za plátcem daně, jejíž úhrada je příjmem podléhajícím zajištění daně.
U příjmů podle § 38e odst. 3 zákona o daních z příjmů se uvede poslední den zdaňovacího období, jehož se týká část základu daně připadající na společníka veřejné obchodní společnosti nebo komplementáře komanditní společnosti, podléhající zajištění daně.
11 U zajištění daně provedeného podle § 38e odst. 1 a 2 zákona o daních z příjmů se uvede datum výplaty, poukázání nebo připsání úhrady ve prospěch poplatníka, nejpozději datum, kdy byl plátce daně o závazku povinen účtovat v souladu s platnými účetními předpisy.
U zajištění daně provedeného podle § 38e odst. 3 zákona o daních z příjmů se uvede datum výplaty, poukázání nebo připsání úhrady ve prospěch poplatníka. Nenastane-li dříve žádná z těchto skutečností, nejpozději do dvou měsíců po uplynutí příslušného zdaňovacího období, uvede se datum připadající na poslední den druhého měsíce, který následuje po uplynutí příslušného zdaňovacího období.
12 Uvede se datum odvodu zajištění daně na účet správce daně místně příslušného plátci podle § 38e odst. 6 zákona o daních z příjmů.
13 V případě podání následného Hlášení přesně specifikujte k jakému řádnému Hlášení se podávané následné Hlášení vztahuje (např. Hlášení ze dne) a důvody pro podání následného Hlášení.

POKYNY K VYPLŇOVÁNÍ ÚDAJŮ O PODEPISUJÍCÍ OSOBĚ

Údaje o podepisující osobě: tyto údaje budou vyplňovány pouze v případech, kdy je podání zpracováváno a podáváno osobou odlišnou od daňového subjektu, tzn. v případech, kdy daňový subjekt činí podání sám za sebe, tuto část nevyplňujte.

Kód podepisující osoby: bude vyplněn číselný kód podle níže uvedených typů podepisujících osob:

1 – zákonný zástupce nebo opatrovník

2 – ustanovený zástupce

3 – společný zástupce, společný zmocněnec

4a – obecný zmocněnec – fyzická osoba i právnická osoba

4b – fyzická osoba daňový poradce nebo advokát

4c – právnická osoba vykonávající daňové poradenství

5a – osoba spravující pozůstalost

5b – zástupce osoby spravující pozůstalost

6a – dědic po skončení řízení o pozůstalosti

6b – zástupce dědice po skončení řízení o pozůstalosti

7a – právní nástupce právnické osoby

7b – zástupce právního nástupce právnické osoby

Pozn. kódy 5b, 6b, 7b mají přednost před obecnými druhy zastoupení s nižšími čísly kódů.

Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby: bude vyplněno datum narození podepisující osoby odlišné od daňového subjektu – fyzické osoby, nebo evidenční číslo osvědčení daňového poradce – fyzické osoby, nebo identifikační číslo právnické osoby odlišné od daňového subjektu.

Fyzická osoba oprávněná k podpisu (je-li daňový subjekt či podepisující osoba právnickou osobou) s uvedením vztahu k právnické osobě (např. jednatel, pověřený pracovník apod.): tyto údaje budou vyplňovány pouze v případech, kdy je podání podáváno právnickou osobou, včetně případů, kdy je právnická osoba v postavení podepisující osoby odlišné od daňového subjektu.

Otisk razítka (uvádí se pouze v listinné podobě tohoto formuláře): lze připojit otisk razítka.

Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu (uvádí se pouze v listinné podobě tohoto formuláře): podání bude opatřeno vlastnoručním podpisem buď přímo daňovým subjektem – fyzickou osobou činící podání sama za sebe, nebo fyzickou osobou oprávněnou podepsat podání za daňový subjekt – právnickou osobu. V případě podání v elektronické podobě se vlastnoruční podpis nahradí příslušným způsobem autorizace podání (např. identitou občana, uznávaným elektronickým podpisem apod.).

Je-li podepisující osobou fyzická osoba odlišná od daňového subjektu, podání podepisuje tato fyzická osoba; je-li podepisující osobou právnická osoba odlišná od daňového subjektu, podání podepisuje fyzická osoba oprávněná jednat jménem právnické osoby.

Jsou-li v tomto formulářovém podání požadovány údaje, jejichž obsah nebo forma jsou stanoveny jiným právním předpisem, uvádějí se tyto údaje s tímto obsahem a v této formě, není-li stanoveno jinak.

*) Kontaktní osoba je nepovinný údaj.

**) Telefon/e-mail je nepovinný údaj

Příloha č. 7

Daňové přiznání k dani z neočekávaných zisků
25 5563 MFin 5563 Řádek /položka/sloupec Specifikace položky/údaje
Záhlaví
Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu
01 Daňové identifikační číslo
02 Identifikační číslo
03 Daňové přiznání
04 Oznámení o fiktivní dani podle § 38ab odst. 5 zákona
05 Kód rozlišení typu přiznání
Důvody pro podání dodatečného daňového přiznání zjištěny dne
Zdaňovací období podle § 21a písm.
Zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání od - do
I. oddíl - údaje o poplatníkovi
06 Název poplatníka
07 Sídlo
a) ulice a číslo orientační, část obce a číslo popisné
b) obec
c) PSČ
d) stát /kód státu
e) číslo telefonu
8 Zákonná povinnost ověření účetní závěrky auditorem
9 Poplatník je součástí skupiny podniků s neočekávanými zisky podle § 17c odst. 3 zákona od - do
10 Přiznání podal poradce
II. oddíl - daň z neočekávaných zisků (dále jen daň)
1 Srovnávaný základ daně podle § 20bb
2 Průměr upravených srovnávacích základů daně podle § 20bd odst. 1 zákona
3 Průměr upravených srovnávacích základů daně podle § 20bd odst. 2 zákona
4 Základ daně z neočekávaných zisků podle § 20ba odst. 2 zákona zaokrouhlené na celé tisícikoruny dolů (ř. 1 - ř. 3)
5 Sazba daně (v %) podle § 21 odst. 5 zákona
6 Daň ze základu daně z neočekávaných zisků zaokrouhlená na celé Kč nahoru (ř. 4 x ř. 5 / 100)
III. oddíl - dodatečné daňové přiznání
1 Poslední známá daň
2 Nově zjištěná daň (ř. 6 II. oddílu)
3 Zvýšení (+), snížení (-) daně (ř. 2 - ř. 1)
IV. oddíl - placení daně
1 Na zálohách (§ 38aa zákona) zaplaceno
2 Na zálohách (§ 38ab zákona) zaplaceno
3 Nedoplatek (-) (ř. 1 + ř. 2 - ř. 6 II. oddílu) < 0
Přeplatek (+) (ř. 1 + ř. 2 - ř. 6 II. oddílu) > 0
Údaje o podepisující osobě
Kód podepisující osoby
Jméno(a) a příjmení / Název právnické osoby
Datum narození / Evidenční číslo osvědčení daňového poradce / IČ právnické osoby
Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě
Jméno(a) a příjmení / vztah k právnické osobě
Daňový subjekt / osoba oprávněná k podpisu
Datum
Otisk razítka
Vlastnoruční podpis daňového subjektu / osoby oprávněné k podpisu
Žádost o vrácení přeplatku
Výše přeplatku na dani z neočekávaných zisků
Účet vedený u banky
Předčíslí - číslo účtu
Kód banky
Vlastník účtu
Měna, ve které je účet veden
Datum
Podpis daňového subjektu (podepisující osoby)

POKYNY k vyplnění přiznání k dani z neočekávaných zisků

25 5563/1 MFin 5563/1

Pokyny k vyplnění přiznání k dani z neočekávaných zisků (dále jen „pokyny“) jsou návodem k vyplnění tiskopisu Přiznání k dani z neočekávaných zisků podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů č. 25 5563 MFin 5563 - vzor č. 1 (dále jen „daňové přiznání“) pro poplatníky daně z neočekávaných zisků (dále též „daň“).

Pokyny nenahrazují metodický výklad zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), a zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“), ale slouží jako pomůcka k vyplnění daňového přiznání a současně upozorňují na hlavní zásady, které je potřebné dodržet pro správný výpočet daňové povinnosti.

Daň z neočekávaných zisků je samostatnou daní z příjmů, jejímž správcem daně je podle § 21 odst. 5 zákona obecně Specializovaný finanční úřad. Daň je podkategorií daně z příjmů právnických osob, pro kterou je vymezen samostatný okruh poplatníků v § 17c zákona, přitom na daň z neočekávaných zisků se nevztahuje povinnost podat přihlášku k registraci k dani z neočekávaných zisků.

Není-li zákonem stanoveno jinak, použijí se ustanovení o dani z příjmů právnických osob, tedy zejména se na daň z neočekávaných zisků vztahuje právní úprava vymezení zdaňovacího období podle § 21a zákona, období, za které se podává daňové přiznání (§ 38ma zákona), nebo podávání daňového přiznání (§ 38m zákona) včetně lhůt pro jeho podání, anebo právní úprava záloh (§ 38a zákona). Daňové přiznání je samostatným formulářovým podáním, na které se vztahují podmínky a pravidla dle § 72 daňového řádu.

Jsou-li v tomto formulářovém podání požadovány údaje, jejichž obsah nebo forma jsou stanoveny jiným právním předpisem, uvádějí se tyto údaje s tímto obsahem a v této formě, není-li stanoveno jinak.

Záhlaví tiskopisu

V editovatelném poli s označením Finančnímu úřadu pro / Specializovanému finančnímu úřadu doplní poplatník zbývající část oficiálního názvu svého místně příslušného

finančního úřadu. Obecně je podle § 21 odst. 5zákona správcem daně z neočekávaných zisků Specializovaný finanční úřad.

01 Daňové identifikační číslo – za předtištěným kódem CZ se uvede kmenová část přiděleného DIČ (§ 130 odst. 1 daňového řádu).

02 Identifikační číslo – bude uvedeno přidělené identifikační číslo (ve smyslu zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů).

03 Daňové přiznání – přeškrtnutím nehodících se možností vyznačte, zda se jedná o řádné daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, či opravné daňové přiznání, kterým je možno před uplynutím zákonných lhůt pro podání daňového přiznání nahradit řádné nebo dodatečné anebo již podané opravné daňové přiznání.

Při podání opravného daňového přiznání zůstane nepřeškrtnuto též označení daňového přiznání, které je jím nahrazováno, např. u opravného daňového přiznání nahrazujícího dodatečné daňové přiznání zůstanou nepřeškrtnuta označení „dodatečné“ a „opravné“, tzn. že přeškrtnuto bude pouze označení „řádné“. V případě opravného daňového přiznání nahrazujícího předchozí opravné daňové přiznání bude použita kombinace nepřeškrtnutého označení „opravné“ a nepřeškrtnutého označení výchozího daňového přiznání, které bylo předchozím opravným daňovým přiznáním nahrazováno, např. u opravného daňového přiznání nahrazujícího opravné daňové přiznání nahrazující řádné daňové přiznání, zůstanou nepřeškrtnuta označení „řádné“ a „opravné“, a přeškrtnuto bude pouze označení „dodatečné“.

U dodatečného daňového přiznání se uvede den, kdy byly zjištěny důvody k jeho podání. Při podávání dodatečného daňového přiznání podle § 141 odst. 2 nebo 4 daňového řádu budou na zvláštní příloze uvedeny důvody pro jeho podání.

04 Oznámení o fiktivní dani podle § 38ab odst. 5 zákona – zaškrtnutím pole označí poplatník daně z neočekávaných zisků použití formuláře daňového přiznání jako oznámení o fiktivní dani z neočekávaných zisků podle § 38ab odst. 3 zákona. Oznámení o fiktivní dani podané na takto označeném formuláři není daňovým tvrzením podle daňového řádu a nejedná se o formulářové podání. Je-li podání označeno jako oznámení o fiktivní dani, neprovádí se volba daňového přiznání v bodě 03.

05 Kód rozlišení typu přiznání – vyplňte s použitím těchto symbolů označující typ daňového přiznání:

A – daňové přiznání za zdaňovací období (§ 21a zákona) nebo daňové přiznání nespadající do typů uvedených pod symboly B až T B – daňové přiznání při vstupu do likvidace

C – daňové přiznání v průběhu likvidace

D – daňové přiznání za uplynulou část zdaňovacího období předcházející dni zániku subjektu při zrušení bez provedení likvidace G – daňové přiznání při ukončení činnosti v rámci privatizace v případě stanoveném zvláštním zákonem

H – daňové přiznání za období předcházející dni zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku

J – daňové přiznání za období předcházející rozhodnému dni fúze nebo převodu jmění na společníka anebo rozdělení obchodní korporace, zápisu přeměny obchodní společnosti do obchodního rejstříku přejímajícím společníkem, fyzickou osobou, za které nebylo dosud daňové přiznání podáno, není-li tento rozhodný den prvním dnem kalendářního roku nebo hospodářského roku

K – daňové přiznání za období předcházející dni zápisu změny právní formy komanditní společnosti na jinou obchodní korporaci a změny právní formy akciové společnosti nebo společnosti s ručením omezeným či družstva na veřejnou obchodní společnost nebo na komanditní společnost, za které nebylo dosud daňové přiznání podáno

L – daňové přiznání za období předcházející změně zdaňovacího období z kalendářního roku na hospodářský rok nebo naopak, za které nebylo dosud daňové přiznání podáno; tento typ označení daňového přiznání se použije i tehdy, bude-li uvedené období delší než dvanáct měsíců

M – daňové přiznání za období počínající dnem vzniku poplatníka, bez ohledu na to, zda je toto období kratší nebo delší než dvanáct měsíců

O – daňové přiznání za období předcházející dni přemístění sídla evropské společnosti nebo evropské družstevní společnosti zapsaného do obchodního rejstříku z území České republiky

P – daňové přiznání ke dni nabytí účinnosti rozhodnutí o úpadku, bez ohledu na způsob jeho řešení R – daňové přiznání v průběhu insolvenčního řízení, bez ohledu na způsob řešení úpadku

T – daňové přiznání ke dni předložení konečné zprávy

Poznámka: Typ A daňového přiznání se použije též pro období od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny do obchodního rejstříku za zanikající nebo rozdělovanou obchodní korporaci nebo za její část, u které je právním nástupcem poplatník daně z příjmů právnických osob, který je daňovým nerezidentem a který nemá ke dni zápisu přeměny do obchodního rejstříku stálou provozovnu na území České republiky.

Upozornění: Pro označení daňových přiznání typů B, C, D, G, H, J, K, O, P, R a T se vyjmenovaná velká písmena abecedy použijí i tehdy, rozhodne-li se poplatník v postavení účetní jednotky pro možnost uplatnění postupu podle § 3 odst. 4 písm. c) a d) zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, tzn. že bude podáváno daňové přiznání za účetní období delší než nepřetržitě po sobě jdoucích dvanáct měsíců.

Zdaňovací období – poplatníci podávající daňové přiznání typu A uvedou ve volném rámečku příslušné písmeno § 21a zákona. Poplatníci, kteří podávají daňová přiznání typu B až T, uvedou v tomto rámečku, s použitím odkazu na příslušné písmeno § 21a zákona, informaci o zdaňovacím období, do něhož spadal poslední den období, za které je podáváno daňové přiznání; bude-li některé z těchto období delší než dvanáct měsíců, uvede se odkaz na písm. d) § 21a zákona.

V záhlaví se zdaňovací období, nebo období, za které se podává daňové přiznání, vymezí vždy uvedeným datem jeho počátku a datem jeho konce. Vymezení celého zdaňovacího období, nebo období, za které se podává daňové přiznání, se uvede i tehdy, je-li základ daně z neočekávaných zisků určován pouze za část zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání, která spadá do období uplatnění daně z neočekávaných zisků. Uplatňuje-li tedy poplatník např. hospodářský rok od 1. července 2022 do 30. června 2023 bude uvedeno zdaňovací období od 1. 7. 2022 do 30. 6. 2023, i když pouze část zdaňovacího období od 1. 1. 2023 do 30.6.2023 spadá do období uplatnění daně z neočekávaných zisků.

I. oddíl – údaje o poplatníkovi

06 Název poplatníka – uvede se obchodní firma právnické osoby zapsaná do veřejných rejstříků, včetně dodatku označujícího její právní formu, popřípadě též dovětku „v likvidaci“. U právnických osob, které se nezapisují do veřejných rejstříků, se uvede název, pod kterým byly založeny nebo zřízeny, a u ostatních subjektů název, pod nímž vystupují vůči třetím osobám. Pokud rozsah předtištěných políček položky 06 nestačí k zapsání celého názvu obchodní firmy nebo názvu poplatníka, uvede se pouze jejich zkrácený tvar s tím, že na zvláštní příloze se pak vyznačí celý název obchodní firmy, případně název poplatníka.

07 Sídlo – poplatník vyplní adresu sídla tak, jak byla zapsána do obchodního rejstříku nebo do jiného zákonem stanoveného rejstříku nebo adresu místa vedení. Dle § 17 odst. 3 zákona se sídlem rozumí i místo svého vedení (viz též Sdělení MF k problematice pojmů

„místo vedení“ a „skutečný vlastník“, č. j. 251/122867/2000, vydáno ve FZ 1/2001). Údaj d) vyplňují pouze zahraniční právnické osoby (§ 3024 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů), které pod písm. a), b), c) a d) uvedou svoji úplnou zahraniční adresu a na zvláštní příloze adresu (umístění) své organizační složky, popřípadě stálé provozovny, pokud není současně organizační složkou, a adresu svého zmocněnce pro doručování. Kód státu se vyplňuje podle Sdělení Českého statistického úřadu ze dne 18. prosince 2003 č. 489/2003 Sb. o vydání číselníku zemí (CZEM) v aktuálním znění (viz též Seznam kódů států na webové adrese www.financnisprava.cz, použije se pouze dvoumístný kód vymezený velkými písmeny abecedy). Údaj e) číslo telefonu je nepovinný údaj.

08 Zákonná povinnost ověření účetní závěrky auditorem – poplatník uvede, zda má zákonnou povinnost ověření účetní závěrky auditorem.

09 Poplatník je součástí skupiny podniků s neočekávanými zisky podle § 17c odst. 3 zákona – poplatník uvede, zda je součástí skupiny podniků s neočekávanými zisky podle § 17c odst. 3 zákona. Pokud byl poplatník součástí skupiny podniků s neočekávanými zisky pouze po část zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání, pak v předtištěných polích uvede toto období (§ 20bb odst. 4 zákona). Je-li poplatníkem banka, uvede vždy, že součástí skupiny podniků není (§ 17c odst. 3 věty první zákona ve spojení s § 17c odst. 1 písm. a) bodu 1. zákona).

10 Přiznání podal poradce – uvede se, zda daňové přiznání podává poradce (§ 29 odst. 2 daňového řádu) na základě plné moci k zastupování, pokud ano, je povinen na poslední straně tiskopisu vyplnit a podepsat předepsané údaje.

II. oddíl – daň z neočekávaných zisků (dále jen „daň“)

Tento oddíl slouží k výpočtu daně. Částky v jednotlivých položkách II. oddílu se uvádějí zaokrouhlené na celé koruny. Je-li podáváno dodatečné daňové přiznání, údaje v příslušných řádcích II. oddílu se vyplní v celkových částkách, nikoliv pouze rozdíly oproti původním částkám měněných údajů. Rozdíly proti poslední známé dani se v dodatečném daňovém přiznání vyznačí pouze ve III. oddílu.

K ř. 1 Uvede se vypočtená částka srovnávaného základu daně podle § 20bb zákona, kterým se rozumí základ daně před uplatněním položek snižujících základ daně (§ 20 zákona) a položek odčitatelných od základu daně (§ 34 zákona) nebo daňová ztráta (§ 38n zákona). Do srovnávaného základu daně se nezahrnují příjmy ze zdrojů v zahraničí, které podle mezinárodní smlouvy mohou být zdaněny v zahraničí, a s nimi související výdaje (§ 38f zákona). Je-li poplatník komanditní společností, nezahrnuje se část srovnávaného základu daně připadající na komplementáře (§ 20bb odst. 2 zákona).

Pokud je daňové přiznání podáváno za období, které jen částečně spadá do období uplatnění daně z neočekávaných zisků nebo pokud je poplatník součástí skupiny pouze po část období uplatnění daně z neočekávaných zisků, považuje se za srovnávaný základ daně jen jeho poměrná část připadající na část zdaňovacího období, která spadá do období uplatnění daně z neočekávaných zisků, nebo po které je poplatník součástí skupiny.

Pokud je srovnávaný základ daně záporný, považuje se za nulový (§ 20bb odst. 1 zákona), proto pokud by částka srovnávaného základu daně dosahovala záporné hodnoty uvede se na ř. 1 nula.

K ř. 2 Uvede se částka vypočtená jako aritmetický průměr upravených srovnávacích základů daně zjištěných postupem podle § 20bc zákona, přitom srovnávacím základem daně se rozumí základ daně před uplatněním položek snižujících základ daně (§ 20 zákona) a položek odčitatelných od základu daně (§ 34 zákona) nebo daňová ztráta (§ 38n zákona) za zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, započatá od 1. ledna 2018 a skončená do 31. prosince 2021. Do srovnávacího základu daně se nezahrnují příjmy ze zdrojů v zahraniční, které podle mezinárodní smlouvy mohou být zdaněny v zahraničí, a s nimi související výdaje (38f zákona). U poplatníka, který je komanditní společností, se nezahrnuje také jeho část připadající na komplementáře (§ 20bc odst. 2 zákona).

Upraveným srovnávacím základem daně se rozumí srovnávací základ daně zjištěný za každé zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání zvýšený o absolutní hodnotu 20 % z tohoto základu (§ 20bc odst. 6 zákona).

Příklad výpočtu zvýšení o absolutní hodnotu:

Srovnávací základ daně ve výši 200 se zvýší o 20 %, tj. o 40, na 240 (200 + 40).

Srovnávací základ daně ve výši -200 se zvýší (daňová ztráta sníží) o 20 %, tj. o 40 na -160 (-200 + 40).

Pokud je průměr upravených srovnávacích základů daně záporný, považuje se za nulový (§ 20bd odst. 1 zákona), proto se v tomto případě uvede na řádku nula.

Příklad stanovení průměru upravených srovnávacích základů daně poplatníka, který má zdaňovací období kalendářní rok a nenastal důvod pro jinou délku zdaňovacího období, nebo nenastalo období, za které se podává daňové přiznání:

Zdaňovací období, za které je určen srovnávací základ daně Srovnávací základ daně (§ 20bc odst. 1 zákona) * Absolutní hodnota 20 % Upravený srovnávací základ daně (§ 20bc odst. 6 zákona)
1.1.2018 – 31.12.2018 1 200 000 000 Kč 240 000 000 1 440 000 000 Kč
1.1.2019 – 31.12.2019 800 000 000 Kč 160 000 000 960 000 000 Kč
1.1.2020 – 31.12.2020 -1 300 000 000 Kč 260 000 000 -1 040 000 000 Kč
1.1.2021 – 31.12.2021 760 000 000 Kč 152 000 000 912 000 000 Kč
Celkem 2 272 000 000 Kč
Průměr upravených srovnávacích základů daně (§ 20bd odst. 1 zákona) 568 000 000 Kč (2 272 000 000/4)

*) řádek 220 daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob snížený o příjmy ze zahraniční, u nichž je uplatňován na základě mezinárodní smlouvy o zamezení dvojímu zdanění zápočet, a s nimi související výdaje (ř. 6 samostatných příloh k tabulce I přílohy č. 1 II. oddílu).

Příklad stanovení průměru upravených srovnávacích základů daně poplatníka, který má zdaňovací období hospodářský rok vymezený od 1.4. do 31.3. a nenastal důvod pro jinou délku zdaňovacího období, nebo nenastalo období, za které se podává daňové přiznání:

Zdaňovací období, za které je určen srovnávací základ daně Srovnávací základ daně (§ 20bc odst. 1 zákona) * Absolutní hodnota 20 % Upravený srovnávací základ daně (§ 20bc odst. 6 zákona)
1.4.2018 – 31.3.2019 1 200 000 000 Kč 240 000 000 1 440 000 000 Kč
1.4.2019 – 31.3.2020 800 000 000 Kč 160 000 000 960 000 000 Kč
1.4.2020 – 31.3.2021 -1 300 000 000 Kč 260 000 000 -1 040 000 000 Kč
Celkem 1 360 000 000 Kč
Průměr upravených srovnávacích základů daně (§ 20bd odst. 1 zákona) 453 333 333 Kč (1 360 000 000/3)

*) řádek 220 daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob snížený o příjmy ze zahraniční, u nichž je uplatňován na základě mezinárodní smlouvy o zamezení dvojímu zdanění zápočet, a s nimi související výdaje (ř. 6 samostatných příloh k tabulce I přílohy č. 1 II. oddílu).

Pokud je na ř. 1 uvedena nulová hodnota, nemusí na řádku 2. uvádět hodnotu průměru upravených srovnávacích základů daně poplatník, který není součástí skupiny podniků s neočekávanými zisky podle § 17c odst. 3 zákona, nebo součástí takové skupiny podniků je, ale není zapojen do postupu přesouvání průměrů upravených srovnávacích základů daně mezi poplatníky stejné skupiny podniků s neočekávanými zisky. Poplatník pak postupuje ve vyplnění daňového přiznání až na ř. 4 – základ daně z neočekávaných zisků, kde uvede hodnotu nula. Shodně se postupuje i v případě částky uváděné na ř. 3.

Čtení tohoto dokumentu nenahrazuje čtení příslušného vydání Sbírky zákonů. Neneseme odpovědnost za případné nepřesnosti vyplývající z převodu originálu do tohoto formátu.

Tento text je zveřejněn za vlastních podmínek opětovného použití zdroje e-Sbírka, nikoli pod licencí Legalize ani pod licencí volného díla. e-Sbírka
volné dílo (úřední díla podle § 3 písm. a) zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona)