Νόμοι — ΦΕΚ A' 228/2025
αναγκαία συνδρομή και διευκόλυνση προς τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης της Α.Α.Δ.Ε., προς την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. ως αναθέτουσα αρχή και προς την ανάδοχο του έργου εταιρεία, ιδίως για την εγκατάσταση, τη θέση σε λειτουργία και τη διενέργεια εργασιών συντήρησης και επισκευής του Συστήματος Παρακολούθησης Επαγγελματικών Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων. Ιδίως, οφείλουν να παρέχουν συνδρομή ως προς την επίλυση ζητημάτων χωροθέτησης, χορήγησης πολεοδομικών και κάθε είδους λοιπών απαιτούμενων διοικητικών αδειών ή εγκρίσεων, συνδεσιμότητας του εξοπλισμού με τις υποδομές τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής, στάθμευσης και λειτουργίας ελεγκτικών μονάδων της Α.Α.Δ.Ε. που θα χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό. Για τις εργασίες και κατασκευές που απαιτούνται για την εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του εξοπλισμού του Συστήματος Παρακολούθησης Επαγγελματικών Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν. 4495/2017 (Α’ 167), περί ελέγχου και προστασίας του Δομημένου Περιβάλλοντος, απαιτείται έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού των εργασιών. Για τα τελωνεία στα οποία θα εγκατασταθεί το Σύστημα Παρακολούθησης Επαγγελματικών Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία καθορίζονται με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. η αίτηση για την έκδοση της έγκρισης του προηγούμενου εδαφίου, υποβάλλεται από την Α.Α.Δ.Ε., χωρίς να απαιτείται η ιδιότητα του κυρίου ή του έχοντος νόμιμο δικαίωμα επί του ακινήτου, κατά παρέκκλιση της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 41 του ν. 4495/2017. Αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης για την παραλαβή, επεξεργασία και έκδοση των σχετικών εγκρίσεων εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας για το σύνολο των τελωνείων που καθορίζονται στην ανωτέρω απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. ορίζεται η Υπηρεσία Δόμησης Κεντρικού Τομέα Αθηνών ή η Υπηρεσία Δόμησης Θεσσαλονίκης, ανεξαρτήτως τοπικής αρμοδιότητας. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων ή εγκαταστάσεων που στεγάζονται τα τελωνεία δεν θίγεται. Κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 41 του ν. 4495/2017, τα δικαιολογητικά που υποβάλλονται για τη χορήγηση της έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας είναι τα ακόλουθα:
- α) Αίτηση της Α.Α.Δ.Ε.,
- β) τοπογραφικό διάγραμμα ή, όπου αυτό δεν απαιτείται, αποτύπωση της θέσης τοποθέτησης του εξοπλισμού,
- γ) τεχνική έκθεση μηχανικού, στην οποία αναφέρεται
η θέση του ακινήτου, περιγράφονται αναλυτικά οι εργασίες που θα εκτελεστούν και βεβαιώνεται ότι οι εργασίες πληρούν τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις και κανονισμούς,
- δ) βεβαίωση στατικής επάρκειας των κατασκευών,
- ε) μελέτη πυρασφάλειας εφόσον απαιτείται σύμφωνα με την Πυροσβεστική Διάταξη 13/2021 και την
υπό στοιχεία 49039/οικ.Φ.701.1/5.9.2025 Διαταγή του Αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος (ΑΔΑ: Ψ1ΖΛ46ΝΠΙΘ-ΩΤΓ),
- στ) σχέδιο φακέλου ασφάλειας και υγείας του έργου,
με ορισμό του υπεύθυνου συντονιστή σύμφωνα με τα οριζόμενα στο π.δ. 305/1996 (Α’ 212), όπου απαιτείται. Αν για τη διενέργεια εργασιών συντήρησης και επισκευής του Συστήματος Παρακολούθησης Επαγγελματικών Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων απαιτείται άδεια ή έγκριση, εφόσον από την υποβολή της αίτησης για τη χορήγηση αυτής παρέλθει άπρακτη προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών, τεκμαίρεται η σιωπηρή συναίνεση του αρμόδιου οργάνου - φορέα για τη χορήγηση της άδειας ή έγκρισης, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης.». διάρκειας πίστωσης καταβολής φορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων ενεργειακών προϊόντων - Τροποποίηση άρθρου 118 Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα Στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 118 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 5222/2025, Α’ 134), περί πίστωσης καταβολής φορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων ενεργειακών προϊόντων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «20ή Δεκεμβρίου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «10η Δεκεμβρίου», β) οι λέξεις «πέντε (5)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δεκαπέντε (15)» και το άρθρο 118 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 118 Πίστωση καταβολής φορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων ενεργειακών προϊόντων Κατ’ εξαίρεση της παρ. 1 του άρθρου 117 και με την επιφύλαξη των οριζόμενων στην παρ. 7 του άρθρου 117, μέχρι και την 10η Δεκεμβρίου κάθε έτους, παρέχεται πίστωση διάρκειας έως δεκαπέντε (15) ημερών, από την ημερομηνία υποβολής της Δήλωσης Ε.Φ.Κ. και λοιπών φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.), στους εγκεκριμένους αποθηκευτές της περ. γ) του άρθρου 52, για την καταβολή στις τελωνειακές αρχές του Ε.Φ.Κ., του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), και των λοιπών συνεισπραττόμενων επιβαρύνσεων, που αναλογούν στα ενεργειακά προϊόντα των περ. α) έως και ιε) της παρ. 1 του άρθρου 71, τα οποία εξέρχονται από το καθεστώς αναστολής και για τα οποία βεβαιώνονται οι οφειλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις. Για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου, κατατίθεται εγγύηση, είτε χρηματική είτε τραπεζική είτε ασφαλιστήριο συμβόλαιο, για το σύνολο των οφειλόμενων επιβαρύνσεων. Αν δεν καταβληθεί εμπρόθεσμα το σύνολο της οφειλής, αυτή εισπράττεται με ανάλογη κατάπτωση της εγγύησης υπέρ του Δημοσίου.».
Άρθρο 183
Καθορισμός χρόνου απαίτησης τέλους ταξινόμησης για μεταφερόμενα ή αποστελλόμενα οχήματα - Τροποποίηση περ. α) παρ. 2 άρθρου 144 Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα Στο πρώτο εδάφιο της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 144 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 5222/2025, Α’ 134), περί του χρόνου γένεσης της υποχρέωσης καταβολής του τέλους ταξινόμησης και του απαιτητού αυτού, οι λέξεις «τη δέκατη πέμπτη ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν» αντικαθίστανται από τις λέξεις «την τριακοστή (30ή) ημέρα από την ημέρα» και η περ. α) διαμορφώνεται ως εξής: «α) Για τα μεταφερόμενα ή αποστελλόμενα από τα λοιπά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) την τριακοστή (30ή) ημέρα από την ημέρα που γεννήθηκε η υποχρέωση καταβολής του τέλους αυτού. Εφόσον υποβληθεί πριν από την ημέρα αυτή η ειδική δήλωση της παρ. 2 του άρθρου 146, το τέλος καθίσταται απαιτητό την ημερομηνία αποδοχής της ειδικής δήλωσης.».
Άρθρο 184
Ρυθμίσεις για το ηλεκτρονικό σύστημα ταυτοποίησης αλκοολούχων ποτών - Τροποποίηση παρ. 44 άρθρου 196 Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα Στην παρ. 44 του άρθρου 196 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 5222/2025, Α’ 134), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων του Μέρους Γ’ της Ενότητας Ι, το πρώτο εδάφιο αντικαθίσταται και η παρ. 44 διαμορφώνεται ως εξής: «44. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται οι ειδικότερες συναλλαγές του άρθρου 94 για τις οποίες καταχωρίζονται υποχρεωτικά στοιχεία στο ηλεκτρονικό σύστημα ταυτοποίησης αλκοολούχων ποτών, τα ειδικότερα στοιχεία που καταχωρίζονται, οι επιμέρους κατηγορίες των προς ταυτοποίηση έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, ο χρόνος καταχώρισης αυτών, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή του ως άνω άρθρου. Με όμοια απόφαση είναι δυνατόν να προβλεφθεί η ταυτοποίηση μέσω ηλεκτρονικού μητρώου και σε άλλα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών.».
Άρθρο 185
Τροποποίηση δήλωσης στοιχείων ακινήτων - Προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 17 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας
Στο άρθρο 17 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (ν. 5219/2025, Α’130), περί μεταβατικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 4 ως εξής: «4. Ειδικά για τα έτη 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 και 2019 και κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής, όσοι απαλλάσσονται από τον Ε.Ν.Φ.Ι.Α. βάσει της παρ. 1 του άρθρου 10, μπορούν να υποβάλουν μέχρι και την 28η Φεβρουαρίου 2026 τροποποιητική δήλωση στοιχείων ακινήτων του άρθρου 2 του παρόντος, για ακίνητα για τα οποία δεν δηλώθηκε η ιδιοχρησιμοποίησή τους. Ποσά που έχουν βεβαιωθεί διαγράφονται.».
Οι αιτήσεις της παρ. 1 υποβάλλονται από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Άρθρο 186
Εξαίρεση νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που επιδιώκουν κοινωφελείς, εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς ή θρησκευτικούς σκοπούς στην Ελλάδα από τον ειδικό φόρο επί των ακινήτων - Τροποποίηση περ. στ) παρ. 2 και παρ. 6 άρθρου 18 Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας
Στην περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 18 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (Κ.Φ.Π., ν. 5219/2025, Α’ 130), περί αντικειμένου, υποκειμένου και προσδιορισμού του φόρου, οι υποπερ. στα), στβ) και στγ) καταργούνται και η περ. στ) διαμορφώνεται ως εξής: «στ) Νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που αποδεδειγμένα επιδιώκουν κοινωφελείς, εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς ή θρησκευτικούς σκοπούς στην Ελλάδα, καθώς και οι εταιρείες των οποίων κατέχουν, άμεσα ή έμμεσα, το σύνολο των μετοχών, μεριδίων ή μερίδων.
- στγ) [Καταργείται].».
Στην παρ. 6 του άρθρου 18 του Κ.Φ.Π., μετά τις λέξεις «της παρ. 2» διαγράφονται οι λέξεις «καθώς και στην περ. δ) της παρ. 3,» και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής: «6. Στις περ. γ) και στ) της παρ. 2 η απαλλαγή χορηγείται κατόπιν αίτησης των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων προς τη Φορολογική Διοίκηση.».
Η παρ. 1 καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς υποθέσεις ενώπιον της Φορολογικής Διοίκησης.
Άρθρο 187
Ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας σε καταστήματα ψιλικών ειδών, περίπτερα και εξειδικευμένα καταστήματα προϊόντων καπνού - Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 28Α Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος Στην παρ. 2 του άρθρου 28Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. β) του δεύτερου εδαφίου, η τελεία αντικαθίσταται από τη λέξη «ή»,
- β) προστίθεται περ. γ), γ) στο τρίτο εδάφιο μετά τις λέξεις «της περ. γ)» προστίθενται οι λέξεις «του πρώτου
εδαφίου της παρούσας,», δ) τα εδάφια πέμπτο, έκτο και έβδομο, καταργούνται, και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: «2. Ως ελάχιστο ετήσιο εισόδημα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας τεκμαίρεται ποσό μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ που προκύπτει από το άθροισμα:
- α) Ποσού που αντιστοιχεί στο ετήσιο ποσό του μικτού
κατώτατου μισθού των άρθρων 134 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α’ 222) και 103 του παρόντος, όπως ισχύει κατά την τελευταία ημέρα του αντίστοιχου φορολογικού έτους, προσαυξανόμενου κατά δέκα τοις εκατό (10%) για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας από τη δήλωση έναρξης επαγγελματικής δραστηριότητας, επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τρίτης τριετίας για τα τρία (3) έτη που έπονται της τρίτης τριετίας και επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τέταρτης τριετίας για τα επόμενα έτη, πλέον
- β) ποσού έως δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ που
ισούται με το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου κόστους που καταβάλλει ο υπόχρεος της παρ. 1 για τη μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολεί, πλέον
- γ) ποσού που ανέρχεται στο πέντε τοις εκατό (5%)
επί του ποσού, κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο όρο του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) της περ. ιστ) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4919/2022 (Α’ 71), όπως ορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται με βάση την παρ. 4 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022, στον οποίο ο υπόχρεος πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα. Η προσαύξηση της περ. γ) δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
- α) όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών
του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ή
- β) όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται
στον συγκεκριμένο Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τους τριάντα (30) ή
- γ) στους υπόχρεους, τα υψηλότερα έσοδα των οποίων
πραγματοποιούνται στους Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά» (47.19.10.01), «εκμετάλλευση περιπτέρου» (47.19.10.02) και «λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα» (47.26). Για την εφαρμογή της περ. γ) του πρώτου εδαφίου της παρούσας, λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεύτερου βαθμού του προηγούμενου φορολογικού έτους, που αφορά στους υπόχρεους της παρ. 1, όπως αυτός αναρτάται στον ιστότοπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου εκάστου έτους. Για τον προσδιορισμό του μέσου όρου του προηγούμενου εδαφίου δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών. Αν το άθροισμα του πρώτου εδαφίου είναι μικρότερο από τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ και ο υψηλότερα αμειβόμενος υπάλληλος που απασχολείται από τον υπόχρεο της παρ. 1 δικαιούται ετήσιες μικτές αποδοχές που υπερβαίνουν το ποσό που προκύπτει από το άθροισμα αυτό, τότε το ποσό των μικτών αποδοχών λαμβάνεται ως τεκμαιρόμενο ετήσιο εισόδημα του υπόχρεου της παρ. 1 μέχρι του ποσού των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ.».
Άρθρο 188
Απαλλαγές από τέλη κυκλοφορίας - Προσθήκη περ. ιγ) στην παρ. 1 του άρθρου 59 του Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων - Εξουσιοδοτική διάταξη Στην παρ. 1 του άρθρου 59 του Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων (ν. 5177/2025, Α’ 21 ), περί απαλλαγών από τέλη κυκλοφορίας, προστίθεται περ. ιγ) ως εξής: «ιγ) Τα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης, τα πυροσβεστικά και οι υδροφόρες, που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας (Μ.Ε.Ο.Π.Π.) της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Η απαλλαγή χορηγείται με την προϋπόθεση ότι τα οχήματα αυτά χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε δράσεις πολιτικής προστασίας, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 57 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), περί δράσεων εθελοντικών οργανώσεων πολιτικής προστασίας. Αν δεν πληρούται η προϋπόθεση του προηγούμενου εδαφίου, η χορηγηθείσα απαλλαγή αίρεται για το έτος αυτό, οφείλονται τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας για το έτος αυτό και επιβάλλεται πρόστιμο που ανέρχεται στο πενταπλάσιο των ετησίων τελών κυκλοφορίας. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μετά από τη χορήγηση της απαλλαγής, και εν γένει η διαδικασία και οι λεπτομέρειες εφαρμογής της παρούσας.».
Άρθρο 189
Υποχρεωτική διασύνδεση με τη Φορολογική Διοίκηση για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμής - Τροποποίηση άρθρου 17 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας Στο άρθρο 17 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α’ 58), περί υποχρεωτικής διασύνδεσης των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης ημεδαπής και αλλοδαπής με τη Φορολογική Διοίκηση, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο, αα) μετά τη λέξη «διασύνδεση» διαγράφονται οι λέξεις «των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης ημεδαπής και αλλοδαπής», αβ) μετά τις λέξεις «τη Φορολογική Διοίκηση» προστίθενται οι λέξεις «για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμής στο Σημείο Πώλησης»,
- β) στην περ. β) της παρ. 1, βα) στο πρώτο εδάφιο, i) μετά
τις λέξεις «αποδοχή πληρωμών» προστίθενται οι λέξεις «ή αποδέχονται πληρωμές», ii) μετά τις λέξεις «από λογαριασμό σε λογαριασμό» διαγράφονται οι λέξεις «, όπως η υπηρεσία IRIS online payments», iii) πριν από τις λέξεις «αποδέχονται τις» προστίθενται οι λέξεις «ή αποδέχονται πληρωμές που ενσωματώνουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, υποχρεούνται να», iv) μετά τις λέξεις «Μεταφοράς Κεφαλαίων» οι λέξεις «στο Σημείο Πώλησης» διαγράφονται, ββ) το δεύτερο εδάφιο αντικαθίσταται, γ) το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 αντικαθίσταται, δ) στην παρ. 3,
- δα) στο πρώτο εδάφιο, i) οι λέξεις «μεριμνούν ώστε»
αντικαθίστανται από τις λέξεις «διασφαλίζουν ότι», ii) μετά τη λέξη «καταλληλότητας» η λέξη «να» διαγράφεται,
- δβ) το τρίτο εδάφιο αντικαθίσταται και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 17 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 17 Υποχρεωτική διασύνδεση με τη Φορολογική Διοίκηση για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμής στο Σημείο Πώλησης
α) Οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) που έχουν υποχρέωση χρήσης ή χρησιμοποιούν τερματικά «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)», ημεδαπών ή αλλοδαπών παρόχων, διασυνδέονται και παρέχουν στη Φορολογική Διοίκηση πληροφορίες για τις συναλλαγές που εκτελούνται μέσω αυτών είτε μέσω διασύνδεσης των τερματικών με Φορολογικούς Ηλεκτρονικούς Μηχανισμούς (Φ.Η.Μ.) είτε απευθείας με τα πληροφοριακά συστήματα της Φορολογικής Διοίκησης. Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης του πρώτου εδαφίου, οι οντότητες χρησιμοποιούν τερματικά Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης («Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS») που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18.
- β) Οι οντότητες της περ. α) που είναι υπόχρεες σε αποδοχή πληρωμών ή αποδέχονται πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό
ή αποδέχονται πληρωμές που ενσωματώνουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, υποχρεούνται να αποδέχονται τις σχετικές πληρωμές στο Σημείο Πώλησης είτε μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)», είτε μέσω Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων. Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης του πρώτου εδαφίου, οι οντότητες είτε χρησιμοποιούν τερματικά Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων «EFT/ POS» είτε χρησιμοποιούν Παρόχους Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, που αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18 σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε..
Οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014, που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης Φ.Η.Μ. ή εμπορικών/λογιστικών προγραμμάτων διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP»), ολοκληρώνουν κατά περίπτωση:
- α) τις διαδικασίες αναβάθμισης των Φ.Η.Μ. ή των εμπορικών/λογιστικών προγραμμάτων διαχείρισης και της
διασύνδεσης με τα τερματικά «EFT/ POS» των χρηστών ή
- β) τις διαδικασίες διασύνδεσης με τους Παρόχους
Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, που για την αποδοχή πληρωμών αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18 σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε., εντός των προθεσμιών που εκάστοτε ορίζονται με τις σχετικές αποφάσεις του Διοικητή. Ως «εμπορικό/λογιστικό πρόγραμμα διαχείρισης» για τις ανάγκες εφαρμογής του Κώδικα νοείται κάθε λογισμικό που επιτρέπει σε οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 να διαχειρίζονται και να ενσωματώνουν σε ένα σύστημα τις επιχειρηματικές λειτουργίες τους και σε κάθε περίπτωση, την παρακολούθηση των δεδομένων πωλήσεων.
Οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 με έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και αντικείμενο δραστηριότητας την εισαγωγή, κατασκευή και εμπορία Φ.Η.Μ. που έχουν λάβει άδεια καταλληλότητας, διασφαλίζουν ότι οι τύποι Φ.Η.Μ. που έχουν ή πρόκειται να λάβουν άδεια καταλληλότητας είναι συμβατοί με τους τύπους τερματικών «EFT/POS» που συμπεριλαμβάνονται στις δηλώσεις συμμόρφωσης της παρ. 2 του άρθρου 18. Μετά την εγκατάσταση ή αναβάθμιση λογισμικού προς τον σκοπό αυτό και τις σχετικές δοκιμές, οι οντότητες του πρώτου εδαφίου συντάσσουν δήλωση συμβατότητας για τους αντίστοιχους τύπους Φ.Η.Μ. Ομοίως, οι οντότητες που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική Επικράτεια στον τομέα της ανάπτυξης Εμπορικών/Λογιστικών Προγραμμάτων Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») και της τεχνικής υποστήριξης αυτών, διασφαλίζουν τη συμβατότητα διασύνδεσης των προγραμμάτων με τύπους τερματικών EFT/POS που συμπεριλαμβάνονται στις δηλώσεις συμμόρφωσης της παρ. 2 του άρθρου 18, καθώς και με λογισμικά πιστοποιημένων προς τούτο Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων που για την αποδοχή πληρωμών στο Σημείο Πώλησης αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις Η δήλωση συμβατότητας της παρούσας δημοσιοποιείται στον ιστότοπο της Α.Α.Δ.Ε. και αποτελεί προϋπόθεση για τη λήψη ή τη διατήρηση σε ισχύ της άδειας καταλληλότητας εκάστοτε τύπου Φ.Η.Μ. και για τη νόμιμη χρήση των «ERP» για διεπαφή με τη Φορολογική Διοίκηση.».
Άρθρο 190
Υποχρεώσεις οντοτήτων που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών πληρωμών - Τροποποίηση άρθρου 18 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας Στο άρθρο 18 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α’ 58), περί υποχρεώσεων οντοτήτων που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών πληρωμών μέσω κάρτας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο, οι λέξεις «μέσω κάρτας» διαγράφονται, β) στην παρ. 1, βα) μετά τις λέξεις «υπηρεσιών πληρωμών» οι λέξεις «μέσω κάρτας» διαγράφονται,
- ββ) μετά τις λέξεις «(«POS Network Service Providers»),»
οι λέξεις «εκκαθάρισης συναλλαγών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης και εκκαθάρισης συναλλαγών, διαχείρισης και διακανονισμού ηλεκτρονικών πληρωμών», βγ) πριν από τις λέξεις «των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων» προστίθενται οι λέξεις «κατά περίπτωση είτε», βδ) οι λέξεις «στο Σημείο Πώλησης «Electronic Funds Transfer at the point of sale» («τερματικά EFT/POS»), σύμφωνα με το άρθρο 17, περί υποχρεωτικής διασύνδεσης των τερματικών ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης ημεδαπής και αλλοδαπής με τη Φορολογική Διοίκηση» αντικαθίστανται από τις λέξεις ««EFT/ POS» είτε των λογισμικών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμών στο Σημείο Πώλησης, σύμφωνα με το άρθρο 17»,
- γ) στην παρ. 2, γα) μετά τις λέξεις «με την Α.Α.Δ.Ε.» οι
λέξεις «των τερματικών «EFT/POS» διαγράφονται, γβ) στο τέλος προστίθενται οι λέξεις «ή της νόμιμης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης και εκκαθάρισης συναλλαγών, διαχείρισης και διακανονισμού ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς και κάθε άλλης συναφούς υπηρεσίας σε σχέση με τις πράξεις πληρωμών για τις οποίες απαιτείται διασύνδεση με την Α.Α.Δ.Ε.», δ) στην παρ. 3, δα) στο τέλος του πρώτου εδαφίου προστίθενται οι λέξεις «ή της διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης και εκκαθάρισης συναλλαγών, διαχείρισης και διακανονισμού ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς και κάθε άλλης συναφούς υπηρεσίας σε σχέση με τις πράξεις πληρωμών για τις οποίες απαιτείται διασύνδεση με την Α.Α.Δ.Ε.», δβ) στο δεύτερο εδάφιο, i) μετά τις λέξεις «του ν. 4308/2014 (Α’ 251) που» προστίθενται οι λέξεις «έχουν υποχρέωση χρήσης ή», ii) μετά τη λέξη «χρησιμοποιούν» προστίθεται η λέξη «είτε», iii) οι λέξεις «τα αντικαθιστούν με νομίμως λειτουργούντα τερματικά «EFT/POS» αντικαθίστανται από τις λέξεις «είτε υπηρεσίες αποδοχής πληρωμών μη πιστοποιημένων προς τούτο Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, αντικαθιστούν τα τερματικά «EFT/ POS» με νομίμως λειτουργούντα τερματικά «EFT/POS» ή τη λήψη των σχετικών υπηρεσιών πληρωμών με υπηρεσίες πιστοποιημένων προς τούτο Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, που διασυνδέονται με φορείς που διαχειρίζονται Συστήματα Ηλεκτρονικών Πληρωμών (όπως το διατραπεζικό σύστημα ΔΙΑΣ) ή παρέχουν υπηρεσίες αποδοχής πληρωμών που ενσωματώνουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες στο Σημείο Πώλησης και έχουν υποβάλλει τις σχετικές Δηλώσεις Συμμόρφωσης», και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 18 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 18 Υποχρεώσεις οντοτήτων που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών πληρωμών
Οντότητες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια στον τομέα των υπηρεσιών πληρωμών, ανεξαρτήτως της καταστατικής έδρας τους ή του τόπου πραγματικής διοίκησής τους ή της ύπαρξης μόνιμης εγκατάστασής τους στην Ελλάδα, και παρέχουν υπηρεσίες αποδοχής καρτών πληρωμών («merchant acquiring»), παροχής τερματικών «POS», παρόχων εμπορικού δικτύου συναλλαγών μέσω ηλεκτρονικών και άλλων μηχανημάτων («POS Network Service Providers»), διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης και εκκαθάρισης συναλλαγών, διαχείρισης και διακανονισμού ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς και κάθε άλλη συναφή υπηρεσία, συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) κατά περίπτωση είτε των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων «EFT/POS» είτε των λογισμικών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμών στο Σημείο Πώλησης, σύμφωνα με το άρθρο 17.
Η δήλωση συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης με την Α.Α.Δ.Ε. που υποβάλλουν οι οντότητες της παρ. 1 στην Α.Α.Δ.Ε. δημοσιοποιείται στον ιστότοπό της και αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη ή τη συνέχιση, κατά περίπτωση, της νόμιμης λειτουργίας στην ελληνική επικράτεια των σχετικών τερματικών «EFT/POS» ή της νόμιμης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης και εκκαθάρισης συναλλαγών, διαχείρισης και διακανονισμού ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς και κάθε άλλης συναφούς υπηρεσίας σε σχέση με τις πράξεις πληρωμών για τις οποίες απαιτείται διασύνδεση με την Α.Α.Δ.Ε..
Η παράλειψη υποβολής της δήλωσης συμμόρφωσης της παρ. 2 εντός σαράντα πέντε (45) ημερών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής της συνεπάγεται την παύση της νόμιμης λειτουργίας στην ελληνική επικράτεια των τερματικών «EFT/POS», που σχετίζονται με τις υπόχρεες στη δήλωση συμμόρφωσης οντότητες ή της διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης και εκκαθάρισης συναλλαγών, διαχείρισης και διακανονισμού ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς και κάθε άλλης συναφούς υπηρεσίας σε σχέση με τις πράξεις πληρωμών για τις οποίες απαιτείται διασύνδεση με την Α.Α.Δ.Ε.. Οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) που έχουν υποχρέωση χρήσης ή χρησιμοποιούν είτε τερματικά «EFT/POS» για τα οποία δεν έχουν υποβληθεί οι σχετικές δηλώσεις συμμόρφωσης αντικαθιστούν τα τερματικά «EFT/POS» με νομίμως λειτουργούντα τερματικά «EFT/POS» ή τη λήψη των σχετικών υπηρεσιών πληρωμών με υπηρεσίες πιστοποιημένων που διασυνδέονται με φορείς που διαχειρίζονται Συστήματα Ηλεκτρονικών Πληρωμών (όπως το διατραπεζικό σύστημα ΔΙΑΣ) ή παρέχουν υπηρεσίες αποδοχής πληρωμών που ενσωματώνουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες στο Σημείο Πώλησης και έχουν υποβάλει τις σχετικές Δηλώσεις Συμμόρφωσης εντός της προθεσμίας που ορίζεται με την απόφαση της παρ. 19 του άρθρου 83.».
Άρθρο 191
Παραβάσεις σχετικές με τη διασύνδεση - Τροποποίηση άρθρου 63 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
Στον τίτλο του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α’ 58), περί παραβάσεων σχετικών με τη διασύνδεση των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης, οι λέξεις «των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με τη Φορολογική Διοίκηση για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμών» και ο τίτλος διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 63 Παραβάσεις σχετικές με τη διασύνδεση με τη Φορολογική Διοίκηση για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμών στο Σημείο Πώλησης»
Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 63 του Κ.Φ.Δ., επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά τις λέξεις «αποδοχής πληρωμών» προστίθενται οι λέξεις «ή αποδέχονται πληρωμές», β) μετά τις λέξεις «από λογαριασμό σε λογαριασμό» διαγράφονται οι λέξεις «όπως η υπηρεσία ΙRIS payments και προστίθενται οι λέξεις «ή αποδέχονται πληρωμές που ενσωματώνουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες,», γ) οι λέξεις «στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «EFT/POS», δ) οι λέξεις «αξιοποίησης διασυνδέσεων που δύνανται να επιτευχθούν και με χρήση του εθνικού κόμβου αυτοματοποιημένης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης (ΔΙΑΣ), μεταξύ των Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων και των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4537/2018 (Α’ 84), που παρέχουν υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό», αντικαθίστανται από τις οι λέξεις «Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων που αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε.» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 1 «1. Σε οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) που έχουν υποχρέωση χρήσης ή χρησιμοποιούν τερματικά «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)» και δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης αυτών με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ή έχουν υποχρέωση αποδοχής πληρωμών ή αποδέχονται πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, ή αποδέχονται πληρωμές που ενσωματώνουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και δεν αποδέχονται τις σχετικές πληρωμές στο Σημείο Πώλησης είτε μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων «EFT/POS» είτε μέσω Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων που αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε., επιβάλλεται πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος ή είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος. Το πρόστιμο του πρώτου εδαφίου μειώνεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%), όταν επιβάλλεται σε οντότητες του πρώτου εδαφίου που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε οικισμούς με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, πλην των τόπων που έχουν ανακηρυχθεί ως τουριστικοί με το π.δ. 899/1976 (Α’ 329) και το π.δ. 664/1977 (Α’ 222).».
Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 63 του Κ.Φ.Δ. επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά τη λέξη «λογισμικά» διαγράφεται η λέξη «Παρόχων»,
- β) μετά τις λέξεις «ή Παρόχους» οι λέξεις «Υπηρεσιών
Πληρωμών της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4537/2018 που παρέχουν υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό με δυνητική χρήση του εθνικού κόμβου αυτοματοποιημένης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης (ΔΙΑΣ)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, που για την αποδοχή πληρωμών αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18 σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε.» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής: «4. Σε οντότητες του τρίτου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 17 που έχουν υποβάλει δήλωση συμβατότητας του άρθρου 17 και δεν έχουν ολοκληρώσει, εντός των προθεσμιών που ορίζονται στην απόφαση της περ. α) της παρ. 17 του άρθρου 83, τις απαραίτητες ενέργειες και τους τεχνικούς ελέγχους, ώστε να διασφαλίσουν τη διασύνδεση των Εμπορικών/Λογιστικών Προγραμμάτων Διαχείρισης (Enterprise Resource Planning, «ERP») που διαθέτουν στην ελληνική επικράτεια, με Φ.Η.Μ. ή λογισμικά ηλεκτρονικής τιμολόγησης και τύπους τερματικών «EFT/POS» που συμπεριλαμβάνονται στις δηλώσεις συμμόρφωσης της παρ. 2 του άρθρου 18 ή Παρόχους Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, που για την αποδοχή πληρωμών αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18 σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε., επιβάλλεται πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ. Παραστατικά πωλήσεων, τα οποία εκδίδονται μέσω Φ.Η.Μ. ή Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης που διασυνδέονται με Εμπορικά/Λογιστικά Προγράμματα Διαχείρισης (Enterprise από μη εγκεκριμένο Φ.Η.Μ. ή μη αδειοδοτημένο Πάροχο Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης.».
Στο εισαγωγικό εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 63 του Κ.Φ.Δ. επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «του λογισμικού ηλεκτρονικής τιμολόγησης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των εμπορικών/λογιστικών προγραμμάτων διαχείρισης», β) οι λέξεις «Υπηρεσιών Πληρωμών της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4537/2018 που παρέχουν υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό στο Σημείο Πώλησης με δυνητική χρήση του εθνικού κόμβου αυτοματοποιημένης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης (ΔΙΑΣ)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, που για την αποδοχή πληρωμών αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε.,» και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής: «5. Στις οντότητες της παρ. 2 του άρθρου 17 που δεν προβαίνουν στις διαδικασίες αναβάθμισης των Φ.Η.Μ. ή των εμπορικών/λογιστικών προγραμμάτων διαχείρισης και της κατά περίπτωση διασύνδεσης με τα τερματικά «EFT/POS» των χρηστών ή τους Παρόχους Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, που για την αποδοχή πληρωμών αξιοποιούν διασυνδέσεις με οντότητες που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Α.Α.Δ.Ε., εντός των προθεσμιών που εκάστοτε ορίζονται με τις αποφάσεις της περ. α) της παρ. 17 του άρθρου 83, επιβάλλονται οι παρακάτω κυρώσεις, με απόφαση του Διοικητή:
- α) για οντότητες που παρέχουν υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης Φ.Η.Μ. ανακαλούνται η «άδεια τεχνικής υποστήριξης» ή η «άδεια καταλληλότητας» κατά το μέρος της
τεχνικής υποστήριξης, η ιδιότητα του εξουσιοδοτημένου τεχνικού τόσο της οντότητας όσο και του δικτύου εξουσιοδοτημένων τεχνικών, καθώς και η δυνατότητα νόμιμης σφράγισης και υπογραφής του Βιβλιαρίου Συντήρησης Φ.Η.Μ. ή υποβολής δήλωσης διάγνωσης οριστικής βλάβης για τους Φ.Η.Μ. στο Πληροφοριακό Σύστημα Φ.Η.Μ.,
- β) για οντότητες που παρέχουν υπηρεσίες εγκατάστασης και τεχνικής υποστήριξης Εμπορικού/Λογιστικού Προγραμμάτων Διαχείρισης (Enterprise Resource
Planning, «ERP»), το εν λόγω λογισμικό θεωρείται μη νόμιμο και οι οντότητες που το χρησιμοποιούν υποχρεούνται να το αντικαταστήσουν με νόμιμο λογισμικό «ERP» εντός των προθεσμιών που ορίζονται στην απόφαση της περ. α) της παρ. 17 του άρθρου 83.».
Άρθρο 192
Κυρώσεις για παραβίαση των υποχρεώσεων διασύνδεσης - Τροποποίηση άρθρου 64 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας Στο άρθρο 64 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α’ 58), περί κυρώσεων για παραβίαση των υποχρεώσεων διασύνδεσης των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο οι λέξεις «των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με τη Φορολογική Διοίκηση για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμών στο Σημείο Πώλησης», β) στο πρώτο εδάφιο της περ. α), βα) μετά τις λέξεις «Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων» προστίθεται η λέξη «είτε», ββ) οι λέξεις «στο Σημείο Πώλησης («Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS»)» αντικαθίστανται από τις λέξεις ««EFT/POS» είτε των λογισμικών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμών στο Σημείο Πώλησης σύμφωνα με το άρθρο 17» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 64 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 64 Κυρώσεις για παραβίαση των υποχρεώσεων διασύνδεσης με τη Φορολογική Διοίκηση για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμών στο Σημείο Πώλησης Σε οντότητες της παρ. 1 του άρθρου 18, που παρά την υποβολή της δήλωσης συμμόρφωσης της παρ. 2 του άρθρου 18:
- α) δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων
Εσόδων είτε των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων «EFT/POS» είτε των λογισμικών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την αποδοχή υπηρεσιών πληρωμών στο Σημείο Πώλησης, σύμφωνα με το άρθρο 17, επιβάλλεται, με απόφαση του Διοικητή, πρόστιμο ύψους διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ. Για την εφαρμογή της παρούσας, ως αρχική πράξη νοείται η παλαιότερη πράξη για την ίδια παράβαση που κοινοποιήθηκε εντός της ίδιας πενταετίας,
- β) δεν προβαίνουν σε οποιαδήποτε ενέργεια αναβάθμισης των τερματικών «EFT/POS» για τα οποία εμφανίζονται ως διαχειριστές στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών
εντός της προθεσμίας που ορίζεται με την απόφαση του Διοικητή της περ. α) της παρ. 17 του άρθρου 83:
- βα) παύει να ισχύει, με απόφαση του Διοικητή, η δήλωση συμμόρφωσης της παρ. 2 του άρθρου 18 και επέρχονται οι συνέπειες της παρ. 3 του άρθρου 18, και
- ββ) επιβάλλεται, με απόφαση του Διοικητή πρόστιμο,
ύψους εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ,
- γ) αν έχει γίνει αναβάθμιση μόνο κάποιων τερματικών
«EFT/POS» για τα οποία εμφανίζονται ως διαχειριστές στο Μητρώο Μέσων Πληρωμών, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους πεντακοσίων (500) ευρώ ανά τερματικό «EFT/ POS» για το οποίο δεν έχουν προβεί σε αναβάθμισή του. Το πρόστιμο δεν επιβάλλεται, εφόσον η μη αναβάθμιση αποδεδειγμένα οφείλεται σε μη υπαιτιότητά τους.».
Άρθρο 193
Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας - Τροποποίηση παρ. 17, 18 και 19 άρθρου 83 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
Στην παρ. 17 του άρθρου 83 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α’ 58), περί Φορολογική Διοίκηση», αβ) μετά τις λέξεις «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων» διαγράφονται οι λέξεις «στο Σημείο Πώλησης», αγ) οι λέξεις «με τη Φορολογική Διοίκηση ή του λογισμικού Παρόχου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «ή των λογισμικών Παρόχων», αδ) οι λέξεις «με τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4537/2018 (Α’ 84) που παρέχουν υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό στο Σημείο Πώλησης με δυνητική χρήση του εθνικού κόμβου αυτοματοποιημένης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης (ΔΙΑΣ), καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 17 περί υποχρεωτικής διασύνδεσης των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης ημεδαπής και αλλοδαπής με τη Φορολογική Διοίκηση ή του λογισμικού Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων με τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4537/2018 που παρέχουν υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό στο Σημείο Πώλησης με δυνητική χρήση του εθνικού κόμβου αυτοματοποιημένης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης (ΔΙΑΣ) και» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για την αποδοχή πληρωμών στο Σημείο Πώλησης, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 17 και», β) στην περ. β), οι λέξεις «του εν λόγω άρθρου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «της παρ. 3» και η παρ. 17 διαμορφώνεται ως εξής: «17. Με απόφαση του Διοικητή καθορίζονται:
- α) ο τρόπος, ο χρόνος, η έκταση εφαρμογής, η διαδικασία, οι υπόχρεοι, οι όροι και οι προϋποθέσεις διασύνδεσης με τη Φορολογική Διοίκηση των τερματικών
Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων (EFT/POS) ημεδαπής και αλλοδαπής ή των λογισμικών Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την αποδοχή πληρωμών στο Σημείο Πώλησης, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 17 και
- β) ο τύπος, το περιεχόμενο, η διαδικασία και ο χρόνος
υποβολής των δηλώσεων συμβατότητας της παρ. 3 του άρθρου 17, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρ. 3.».
Στην παρ. 18 του άρθρου 83 του Κ.Φ.Δ. επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η λέξη «Υπουργού» αντικαθίσταται από τη λέξη «Διοικητή», β) μετά τις λέξεις «με την Α.Α.Δ.Ε.» οι λέξεις «των τερματικών «EFT/POS» διαγράφονται και η παρ. 18 διαμορφώνεται ως εξής: «18. Με απόφαση του Διοικητή δύναται να ορίζονται οι οντότητες της παρ. 1 του άρθρου 18 που υποβάλλουν στην Α.Α.Δ.Ε. δήλωση συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης με την Α.Α.Δ.Ε.».
Στην παρ. 19 του άρθρου 83 του Κ.Δ.Φ. επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά τις λέξεις «με την Α.Α.Δ.Ε.» οι λέξεις «των τερματικών «EFT/POS» διαγράφονται, β) μετά τις λέξεις «υπηρεσιών πληρωμών» οι λέξεις «μέσω κάρτας» διαγράφονται, και η παρ. 19 διαμορφώνεται ως εξής: «19. Με απόφαση του Διοικητή καθορίζονται ο τύπος, το περιεχόμενο, η διαδικασία και ο χρόνος υποβολής στην Α.Α.Δ.Ε. της δήλωσης συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης με την Α.Α.Δ.Ε., καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 18, περί υποχρεώσεων οντοτήτων που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών πληρωμών.».
Άρθρο 194
Κατάργηση του Πληροφοριακού Συστήματος Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης Τα οριζόμενα στις υποπερ. αα) και αβ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 71, περί συντελεστών ειδικού φόρου κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων και στην παρ. 8 του άρθρου 164, περί λοιπών τελωνειακών παραβάσεων του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 5222/2025, Α’ 134) εξακολουθούν να ισχύουν για τις συναλλαγές του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) θέρμανσης που πραγματοποιούνται μέχρι και τις 31.12.2025.
Άρθρο 195
Ρυθμίσεις σχετικά με την Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών - Τροποποίηση παρ. 1, 2 και 7 άρθρου 16 ν. 4714/2020
Στην παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020 (Α’ 148), περί της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
- α) στο πρώτο εδάφιο, προστίθενται οι λέξεις «, για την
υποστήριξη της οποίας δημιουργείται και λειτουργεί στην ίδια Γενική Γραμματεία ηλεκτρονική εφαρμογή», β) το πέμπτο εδάφιο αντικαθίσταται, γ) το έκτο εδάφιο καταργείται, δ) στο νέο έκτο εδάφιο μετά τη λέξη «ορίζεται» προστίθενται οι λέξεις «πρώην μέλος του Συμβουλίου της Επικρατείας ή» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Συστήνεται στη Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, για την υποστήριξη της οποίας δημιουργείται και λειτουργεί στην ίδια Γενική Γραμματεία ηλεκτρονική εφαρμογή. Έργο της Επιτροπής είναι η εξώδικη επίλυση των εκκρεμών ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων φορολογικών διαφορών. Έδρα της Επιτροπής ορίζεται η Αθήνα και Παράρτημα της Επιτροπής λειτουργεί στη Θεσσαλονίκη. Η Επιτροπή λειτουργεί σε τριμελή Τμήματα, ο συνολικός αριθμός των οποίων δεν μπορεί να υπερβεί τα δέκα (10). Όλα τα Τμήματα της Επιτροπής, ανεξαρτήτως έδρας, είναι αρμόδια για την εξέταση αιτήσεων εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών, οι οποίες εκκρεμούν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων. Πρόεδρος εκάστου Τμήματος ορίζεται πρώην μέλος του Συμβουλίου της Επικρατείας ή πρώην δικαστικός λειτουργός των Διοικητικών Δικαστηρίων με βαθμό τουλάχιστον Προέδρου Εφετών. Μέλη εκάστου Τμήματος ορίζονται ένας πρώην δικαστικός λειτουργός των Διοικητικών Δικαστηρίων με βαθμό τουλάχιστον Εφέτη και ένα 1) μέλος του κύριου προσωπικού του Νομικού Συμ προΐσταται Γενικός Προϊστάμενος. Ως Γενικός Προϊστάμενος ορίζεται πρώην μέλος του Συμβουλίου της Επικρατείας ή πρώην δικαστικός λειτουργός των διοικητικών δικαστηρίων με βαθμό τουλάχιστον Προέδρου Εφετών. Ο Γενικός Προϊστάμενος επιβλέπει και συντονίζει τις εργασίες των Τμημάτων της Επιτροπής χωρίς να συμμετέχει σε αυτές και κατανέμει στα Τμήματα τις ασκηθείσες αιτήσεις. Σε περίπτωση απουσίας, κωλύματος ή έλλειψης του Γενικού Προϊσταμένου αυτός αναπληρώνεται από τον Πρόεδρο Τμήματος που ορίζεται με την απόφαση της παρ. 2. Σε περίπτωση απουσίας, κωλύματος ή έλλειψης Προέδρου ή μέλους Τμήματος, αυτός ή αυτό αναπληρώνεται από Πρόεδρο ή μέλος άλλου Τμήματος αντίστοιχα με πράξη του Γενικού Προϊσταμένου.».
Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην αρχή προστίθενται οι λέξεις «Ο Γενικός Προϊστάμενος και», β) οι λέξεις «Γενικού Επιτρόπου των Διοικητικών Δικαστηρίων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις η παρ. 2, διαμορφώνεται ως εξής: «2. Ο Γενικός Προϊστάμενος και ο αναπληρωτής αυτού Πρόεδρος Τμήματος, τα τακτικά μέλη, οι εισηγητές εφοριακοί υπάλληλοι και οι Γραμματείς της Επιτροπής ορίζονται ή αντικαθίστανται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ο Γενικός Προϊστάμενος και τα μέλη της Επιτροπής που είναι πρώην δικαστικοί λειτουργοί, ορίζονται μετά από πρόταση του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας. Τα μέλη της Επιτροπής που είναι μέλη του κυρίου προσωπικού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ορίζονται μετά από πρόταση του Προέδρου αυτού.».
Στην παρ. 7 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο τέταρτο εδάφιο οι λέξεις «του ν. 4174/2013 (Α’ 170)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α’ 58)», β) στο ένατο εδάφιο οι λέξεις «45 του ν. 4174/2013 (Α’ 170)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «44 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας», γ) προστίθεται νέο δέκατο εδάφιο και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής: «7. Η Επιτροπή ελέγχει τους προβαλλόμενους ισχυρισμούς με βάση τη νομολογία και την πάγια πρακτική της Φορολογικής Διοίκησης. Μπορεί να προτείνει την εν όλω ή εν μέρει αποδοχή ή την απόρριψη του αιτήματος, υποβάλλει δε, σε κάθε περίπτωση, συγκεκριμένη πρόταση στον αιτούντα, στην οποία αναγράφονται τα ποσά του κύριου φόρου, των πρόσθετων φόρων, των τόκων, των προσαυξήσεων και των προστίμων. Για την καταβολή του ποσού του συμβιβασμού που εμπεριέχεται στην ανωτέρω πρόταση εφαρμόζεται η παρ. 8. Η πρόταση της Επιτροπής περιέχει επαρκή αιτιολογία και κοινοποιείται στον αιτούντα από τη γραμματεία της Επιτροπής, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α’ 58). Εάν ο αιτών αποδεχθεί την πρόταση της Επιτροπής εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την κοινοποίηση αυτής, συντάσσεται σχετικό πρακτικό εξώδικης επίλυσης, το οποίο δημοσιεύεται στον ιστότοπο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τηρουμένων των διατάξεων περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Η αποδοχή επιβεβαιώνεται με την υπογραφή της πρότασης από τον αιτούντα. Ο αιτών κατά το χρονικό σημείο της υπογραφής της πρότασης, επιλέγει και τον επιθυμητό αριθμό δόσεων. Ο αριθμός των δόσεων είναι ίδιος, τόσο για την καταβολή του κύριου φόρου όσο και για την καταβολή των πρόσθετων φόρων, τόκων, προσαυξήσεων και προστίμων. Το πρακτικό εξώδικης επίλυσης είναι εκτελεστός τίτλος κατά την έννοια του άρθρου 44 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και το αναγραφόμενο σε αυτό ποσό βεβαιώνεται ως δημόσιο έσοδο, ενώ η αρχική βεβαίωση διαγράφεται. Ως ημερομηνία βεβαίωσης της οφειλής που προκύπτει από το πρακτικό εξώδικης επίλυσης δεν μπορεί να οριστεί ημερομηνία προγενέστερη της δημοσίευσής του σύμφωνα με το πέμπτο εδάφιο. Η διαγραφή της αρχικής βεβαίωσης συνεπάγεται την αναστολή της προθεσμίας παραγραφής του αρχικού τίτλου βεβαίωσης έως την ολοσχερή εξόφληση της οφειλής που προκύπτει από το πρακτικό. Το ως άνω πρακτικό που κοινοποιείται στον αιτούντα από τη γραμματεία της Επιτροπής, επιλύει αμετάκλητα την εκκρεμή διαφορά και δεν προσβάλλεται με κανένα ένδικο βοήθημα ή μέσο, εφόσον επί του συνολικού ποσού που προκύπτει για τον φορολογούμενο, καταβληθεί ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) του κύριου φόρου που οφείλεται ή ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) σε περίπτωση αυτοτελών προστίμων, εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την κοινοποίησή του και χωρίσει νομίμως η εξόφληση του συνόλου αυτού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8. Ποσά που έχουν καταβληθεί έναντι του κύριου φόρου ή του αυτοτελούς προστίμου συνυπολογίζονται κατά τον προσδιορισμό του ποσοστού του τριάντα τοις εκατό (30%) ή του ποσοστού είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αντίστοιχα. Αν δεν τηρηθούν οι όροι των προηγούμενων εδαφίων, καθώς και εάν δεν καταβληθούν δύο (2) συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις ή καθυστερήσει η καταβολή των δύο (2) τελευταίων δόσεων για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα, ο συμβιβασμός ανατρέπεται αναδρομικά, θεωρείται ότι δεν επήλθε ποτέ και καταβληθέντα ποσά θεωρούνται ότι καταβλήθηκαν έναντι της οφειλής του αρχικού τίτλου, ο οποίος βεβαιώνεται εκ νέου ως δημόσιο έσοδο. Σε περίπτωση μη αποδοχής από τον αιτούντα της πρότασης της επιτροπής, συντάσσεται πρακτικό ματαίωσης της εξώδικης επίλυσης. Το πρακτικό εξώδικης επίλυσης ή το πρακτικό ματαίωσης αυτής κοινοποιούνται άμεσα, με επιμέλεια της γραμματείας των επιτροπών, στο δικαστήριο, στο οποίο εκκρεμεί η υπόθεση. Με την κοινοποίηση του πρακτικού εξώδικης επίλυσης η υπόθεση τίθεται αυτοδίκαια στο αρχείο με πράξη του προέδρου του δικαστηρίου. Σε περίπτωση μη αποδοχής από τον αιτούντα της πρότασης της επιτροπής και σύνταξης πρακτικού ματαίωσης της εξώδικης επίλυσης ή σε περίπτωση σιωπηρής απόρριψης της αίτησης λόγω άπρακτης παρόδου της προθεσμίας που ορίζεται στην παρ. 6, η ανασταλείσα δίκη συνεχίζεται κατόπιν αίτησης οιουδήποτε εκ των διαδίκων. Για τη συνέχιση της δίκης εκδίδεται πράξη του Προέδρου του δικαστηρίου περίπτωση μη υποβολής αίτησης περί συνέχισης της δίκης εντός εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίηση του πρακτικού ματαίωσης προς τον αιτούντα ή από τη συντέλεση της σιωπηρής απόρριψης της αίτησης εξώδικης επίλυσης, λόγω άπρακτης παρόδου της προθεσμίας που ορίζεται στην παρ. 6, η δίκη καταργείται.».
Άρθρο 196
Ορισμός «επενδυτικής οντότητας» - Τροποποίηση παρ. 6 Ενότητας Α’ Τμήματος VIII Παραρτήματος Ι ν. 4170/2013 Στο πρώτο εδάφιο της περ. β) της παρ. 6 της Ενότητας Α’ του Τμήματος VIII του Παραρτήματος I του Κεφαλαίου Η’ του ν. 4170/2013 (Α’ 163), περί ορισμών, η λέξη «καθαρό» αντικαθίσταται από τη λέξη «ακαθάριστο» και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής: «6. Ως «Επενδυτική Οντότητα» νοείται κάθε Οντότητα:
- α) Η οποία ασκεί κατά κύριο λόγο ως δραστηριότητα
μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες εργασίες ή πράξεις για λογαριασμό ή εξ ονόματος πελάτη: i) αγοραπωλησίες: μέσων της χρηματαγοράς (επιταγών, γραμματίων, πιστοποιητικών καταθέσεων, παραγώγων κ.λπ.) συναλλάγματος μέσων συνδεόμενων με συνάλλαγμα, επιτόκια και δείκτες κινητών αξιών ή συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης επί βασικών εμπορευμάτων, ii) ατομική και συλλογική διαχείριση χαρτοφυλακίου ή iii) άλλες δραστηριότητες επένδυσης ή διαχείρισης χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων ή χρημάτων εξ ονόματος τρίτων ή
- β) το ακαθάριστο εισόδημα της οποίας προκύπτει κατά
κύριο λόγο από επενδύσεις, επανεπενδύσεις ή αγοραπωλησίες χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων, εάν την Οντότητα διαχειρίζεται άλλη Οντότητα που είναι Ίδρυμα Καταθέσεων, Ίδρυμα Θεματοφυλακής, Καθορισμένη Ασφαλιστική Εταιρεία ή Επενδυτική Οντότητα περιγραφόμενη στην Ενότητα Α’ παράγραφος 6 στοιχείο α’. Μία Οντότητα θεωρείται ότι ασκεί κατά κύριο λόγο ως δραστηριότητα μία ή περισσότερες από τις εργασίες που περιγράφονται στην ενότητα Α’ παράγραφος 6 στοιχείο α’ ή το ακαθάριστο εισόδημα της προκύπτει κατά κύριο λόγο από επενδύσεις, επανεπενδύσεις ή αγοραπωλησίες χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων για τους σκοπούς της ενότητας Α’ παράγραφος 6 στοιχείο β’ εάν το ακαθάριστο εισόδημα της από τις σχετικές εργασίες ανέρχεται τουλάχιστον στο 50% του ακαθάριστου εισοδήματος της κατά το βραχύτερο από τα ακόλουθα χρονικά διαστήματα: i) Την τριετία που λήγει την 31η Δεκεμβρίου του έτους που προηγείται του έτους του προσδιορισμού ή ii) το διάστημα κατά το οποίο υφίσταται η Οντότητα. Στον όρο «Επενδυτική Οντότητα» δεν περιλαμβάνονται Οντότητες που αποτελούν ενεργές ΜΧΟ, σύμφωνα με τα κριτήρια της ενότητας Δ’ παράγραφος 8 στοιχεία δ’ έως ζ’. Η παρούσα παράγραφος ερμηνεύεται κατά τρόπο σύμφωνο με την παρεμφερή διατύπωση που χρησιμοποιείται για τον ορισμό του «Χρηματοπιστωτικού Ιδρύματος» στις συστάσεις της Ειδικής Ομάδας Χρηματοοικονομικής Δράσης.».
Άρθρο 197
Υπολογισμός φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας - Τροποποίηση άρθρου 12 ν. 27/1975 Στο άρθρο 12 του ν. 27/1975 (Α’ 77), περί υπολογισμού φόρων πλοίων δεύτερης κατηγορίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο τελευταίο εδάφιο της παρ. 1, αα) οι λέξεις «τα αλιευτικά πλοία και τα ρυμουλκά του δεύτερου εδαφίου της περίπτωσης γ’ της παραγράφου 2» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πλοία της παρ. 2»,
- αβ) μετά από τη λέξη «συντελεστή» προστίθεται η λέξη
«φόρου», β) στην παρ. 2, βα) οι περ. α’ και ζ’ αντικαθίσταται, ββ) προστίθενται περ. ι’ έως κ’, γ) στην παρ. 3, γα) στην περ. α), η λέξη «Πλοία» αντικαθίσταται από τις λέξεις «Για φορτηγά πλοία», γβ) στην περ. β), οι λέξεις «Επιβατηγά πλοία (μηχανοκίνητα, Ιστιοφόρα και ανεξαρτήτως υλικού αυτών)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Για επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, με εξαίρεση τα πλοία και πλοιάρια αναψυχής και τα τουριστικά ημερόπλοια,»,
- γγ) το δεύτερο εδάφιο καταργείται, γδ) στο τρίτο εδάφιο,
μετά από τις λέξεις «του πλοίου» προστίθενται οι λέξεις «με ξένη σημαία, καθώς και με σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου πλην της ελληνικής, από τα πρόσωπα των άρθρων 26, 26α, 26β, 26γ και 26δ», γε) στο τέταρτο εδάφιο, i) η λέξη «υπολογίζεται» αντικαθίσταται από τη λέξη «περιορίζεται», ii) οι λέξεις «του νόμου αυτού» διαγράφονται, γστ) προστίθενται τρία τελευταία εδάφια,, και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 12 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 12 Υπολογισμός φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας
Ο φόρος πλοίων δεύτερης κατηγορίας του άρθρου 3 του παρόντος νόμου υπολογίζεται ετησίως ανά κόρο ολικής χωρητικότητας (GRΤ) αυτού και καταβάλλεται σε ευρώ με βάση την ακόλουθη κλίμακα: Κλίμακα σε κόρους ολικής χωρητικότητας Φορολογικός συντελεστής κλίμακας σε ευρώ ανά κόρο ολικής χωρητικότητας Φόρος κλίμακας (σε ευρώ) Συνολική χωρητικότητα σε κόρους (GROSS) Συνολικός ετήσιος φόρος 20 0,90 18,00 20 18,00 30 1,05 31,50 50 49,50 50 1,14 57,00 100 106,50 Για κόρους άνω των 100 1,20 Ορίζεται ελάχιστο ποσό φόρου διακόσια (200) ευρώ σε περίπτωση που ο υπολογιζόμενος φόρος πλοίου με βάση την παραπάνω κλίμακα είναι μικρότερος από το ποσό αυτό, με εξαίρεση τα πλοία της παρ. 2 του παρόντος άρθρου που υπάγονται σε μηδενικό συντελεστή φόρου.
Ο κατά την προηγούμενη παράγραφο υπολογιζόμενος φόρος, πολλαπλασιάζεται με τους ακόλουθους συντελεστές ανά είδος πλοίου:
| Κλίμακα σε κόρους ολικής χωρητικότητας | Φορολογικός συντελεστής κλίμακας σε ευρώ ανά κόρο ολικής χωρητικότητας | Φόρος κλίμακας (σε ευρώ) | Συνολική χωρητικότητα σε κόρους (GROSS) | Συνολικός ετήσιος φόρος |
|---|---|---|---|---|
| 20 | 0,90 | 18,00 | 20 | 18,00 |
| 30 | 1,05 | 31,50 | 50 | 49,50 |
| 50 | 1,14 | 57,00 | 100 | 106,50 |
| Για κόρους άνω των 100 | 1,20 |
αα. Για επαγγελματικά πλοία αναψυχής του ν. 4926/2022 (Α’ 82), ανάλογα με το ολικό μήκος ως εξής: Ολικό μήκος σε μέτρα Συντελεστής φόρου από 7,01 έως 9 4 από 9,01 έως 12 5 από 12,01 έως 16 7 από 16,01 έως 20 10 άνω των 20 15 αβ. Για επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια του ν. 4926/2022, ανάλογα με το ολικό μήκος ως εξής: Ολικό μήκος σε μέτρα Συντελεστής φόρου από 0 έως 7 3 από 7,01 έως 9 4 από 9,01 έως 12 5 από 12,01 έως 16 7 από 16,01 έως 20 10 άνω των 20 15 αγ. Για ταχύπλοα σκάφη έλξης θαλασσίων μέσων αναψυχής, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 2131.4/64444/2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Επικρατείας «Καθορισμός διαδικασίας, όρων και προϋποθέσεων, δικαιολογητικών, παραβόλου και κυρώσεων για την έγκριση δραστηριότητας εκμίσθωσης θαλάσσιων μέσων αναψυχής» (Β’ 4174), σε συνδυασμό με την υπ’ αρ. 3131.1/03/1999 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση του Γενικού Κανονισμού Λιμένα με αριθ. 20 “Ταχύπλοα (ταχυκίνητα) σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής”» (Β’ 444), με συντελεστή 3. αδ. Για εκμισθούμενες μηχανοκίνητες λέμβους και ταχύπλοα σκάφη σύμφωνα με την υπ’ αρ. 2122/10/04 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση του Γενικού Κανονισμού Λιμένων με αριθμ. 38 «Εκμίσθωση μηχανοκίνητων λέμβων και ταχύπλοων μικρών σκαφών (Β’ 748), καθώς και εκμισθούμενες μηχανοκίνητες λέμβους και ταχύπλοα σκάφη, σύμφωνα με την υπ. αρ. 2131.4/64444/2021 απόφαση, σε συνδυασμό με την υπ’ αριθ. 3131.1/03/1999 απόφαση, ως εξής: Είδος πλοίου Συντελεστής φόρου ταχύπλοα σκάφη 3 μηχανοκίνητες λέμβοι 2 αε. Για πλοία που χρησιμοποιούνται για την παροχή καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής και εκπαίδευσης αυτοδυτών του άρθρου 15 του ν. 3409/2005 (Α’ 273) και ειδικότερα πλοία της υποπερ. στβ της περ. στ καθώς και της υποπερ. ζα της περ. ζ της παρ. 1 του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 2123/02/2006 απόφασης του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για την έκδοση Άδειας Παροχέα Καταδυτικών Υπηρεσιών Αναψυχής - διαδικασίες ελέγχου - απαγορεύσεις άσκησης της δραστηριότητας» (Β’ 449), με συντελεστή 3. αστ. Για εκμισθούμενα θαλάσσια μοτοποδήλατα (ιδίως SEA BEETLE, SEA BIKE, SURF, JET SKI), Catamaran, Hover Craft, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 3131.1/03/1999 απόφαση, με συντελεστή 3. αζ. Για εκμισθούμενες ιστιοπλοϊκές λέμβους και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής, πλην εκείνων που έλκονται από ταχύπλοα σκάφη, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ’ αρ. 3131.1/03/1999 απόφασης, με συντελεστή 2. β. Για πλοία πόντισης και συντήρησης καλωδίων και αγωγών, πλοία θαλασσίων ερευνών, γεωτρήσεων και αντλήσεων με συντελεστή 1. γ. Για ρυμουλκά πλοία, ναυαγοσωστικά, πλοηγίδες, πυροσβεστικά και πλοία καθαρισμού και απορρύπανσης θαλασσών, με συντελεστή 10. Ειδικά, για τα ρυμουλκά, των οποίων ο χρόνος δραστηριοποίησης σε υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών δεν υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού χρόνου δραστηριοποίησής τους, ο υπολογιζόμενος φόρος πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 0. δ. Για βυθοκόρους, φορτηγίδες, και γερανοφόρα πλοία, με συντελεστή 1. ε. Για πλοία εφοδιαστικά, ψυγεία, φαρόπλοια, σλέπια, με συντελεστή 1. στ. Για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής, ανάλογα με το μήκος τους ως εξής: Ολικό μήκος σε μέτρα Συντελεστής φόρου μέχρι και 7 0 7,01 έως 12 1 άνω των 12 5 ζ. Για πλοία επιστημονικών ερευνών, με συντελεστή 1. η. Για επιβατηγά και φορτηγά πλοία δεύτερης κατηγορίας, με συντελεστή 1. θ. Για αλιευτικά πλοία, με συντελεστή 0. ι. Για θαλάσσια ταξί με βάση την υπ. αρ. 3131.2/22/1997 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση του Γενικού Κανονισμού Λιμένα με αριθ. 16 «Για τα θαλάσσια ταξί»» (Β’ 795) ανάλογα με το ολικό μήκος, ως Ολικό μήκος σε μέτρα Συντελεστής φόρου μέχρι και 7 8 άνω των 7 10 ια. Για σκάφη που χρησιμοποιούνται για ναυαγοσωστική κάλυψη στις λουτρικές εγκαταστάσεις, σύμφωνα με το π.δ. 71/2020 (Α’ 166), καθώς και σωστικά σκάφη θαλασσίων μέσων αναψυχής, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 2131.4/64444/2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Επικρατείας, σε συνδυασμό με την υπ’ αρ. 3131.1/03/1999 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση Γενικού Κανονισμού Λιμένα με αριθ. 20» «Προϋποθέσεις και μέτρα ασφάλειας για τις εργασίες φόρτωσης ή εκφόρτωσης ή μετάγγισης χύμα πετρελαίου ή χύμα υγρών χημικών (ή και των καταλοίπων τους) ή χύμα υγροποιημένων αερίων που μεταφέρονται με δεξαμενόπλοια» (Β’ 12), με συντελεστή μηδέν (0). ιβ. Για φορτηγά μικρά σκάφη σύμφωνα με το άρθρο 15 της υπ’ αρ. 2122/01/2000 απόφασης του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση του Γενικού Κανονισμού
| Ολικό μήκος σε μέτρα | Συντελεστής φόρου |
|---|---|
| από 7,01 έως 9 | 4 |
| από 9,01 έως 12 | 5 |
| από 12,01 έως 16 | 7 |
| από 16,01 έως 20 | 10 |
| άνω των 20 | 15 |
| Ολικό μήκος σε μέτρα | Συντελεστής φόρου |
| --- | --- |
| από 0 έως 7 | 3 |
| από 7,01 έως 9 | 4 |
| από 9,01 έως 12 | 5 |
| από 12,01 έως 16 | 7 |
| από 16,01 έως 20 | 10 |
| άνω των 20 | 15 |
| Ολικό μήκος σε μέτρα | Συντελεστής φόρου |
| --- | --- |
| μέχρι και 7 | 0 |
| 7,01 έως 12 | 1 |
| άνω των 12 | 5 |
| Ολικό μήκος σε μέτρα | Συντελεστής φόρου |
| --- | --- |
| μέχρι και 7 | 8 |
| άνω των 7 | 10 |
| Είδος πλοίου | Συντελεστής φόρου |
| --- | --- |
| ταχύπλοα σκάφη | 3 |
| μηχανοκίνητες λέμβοι | 2 |
ιγ. Για πλοία που εκτελούν λεμβουχικές εργασίες ως λάντζες και υπάγονται στην υπ’ αρ. 3131.1/07/1997 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση του Γενικού Κανονισμού Λιμένος με αριθ. 17 «Για τις λεμβουχικές εργασίες»» (Β’ 1136), με συντελεστή τέσσερα (4). ιδ. Για πλοία που χρησιμοποιούνται από τα καταδυτικά συνεργεία που υπάγονται στην υπ’ αρ. 3131.1/20/1995 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση του Γενικού Κανονισμού Λιμένα με αριθ. 10 «Για τις καταδυτικές εργασίες»» (Β’ 978), με συντελεστή δύο (2). ιε. Για πλοία και πλωτά αυτοκινούμενα ναυπηγήματα σε δραστηριότητες υδατοκαλλιεργειών, με συντελεστή ένα (1). ιστ. Για πλοία πολλαπλών υποστηρικτικών χρήσεων θαλασσίων και υποθαλασσίων εργασιών και υπεράκτιων δραστηριοτήτων, με συντελεστή τρία (3). ιζ. Για εκπαιδευτικά πλοία που χρησιμοποιούνται στις σχολές εκπαίδευσης υποψηφίων χειριστών ταχυπλόων σκαφών σύμφωνα με την υπ’ αρ. 2133.1/28057/2019 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Έγκριση τροποποίησης του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 50 «Διενέργεια εξετάσεων υποψηφίων χειριστών ταχυπλόων σκαφών - Εκπαιδευτές υποψηφίων χειριστών ταχυπλόων σκαφών - Σχολές εκπαίδευσης υποψηφίων χειριστών ταχυπλόων σκαφών»» (Β’ 1628), καθώς και στις σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με την υπ’αρ. 2131.17/64425/6.9.2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Επικρατείας «Καθορισμός διαδικασίας, περιεχομένου, δικαιολογητικών, παραβόλου και κυρώσεων για τη γνωστοποίηση της ίδρυσης και λειτουργίας σχολών ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης»(Β’ 4175), με συντελεστή ένα (1). ιη. Για αυτοκινούμενες βυθοκόρους των οποίων ο χρόνος δραστηριοποίησης σε υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών δεν υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού χρόνου δραστηριοποίησής τους, με συντελεστή μηδέν (0). ιθ. Για ναυταθλητικά σκάφη κάθε τύπου, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4256/2014 (Α’ 92), με συντελεστή μηδέν (0). κ. Για τα υπόλοιπα πλοία και πλοιάρια για τα οποία δεν προβλέπονται συντελεστές προσαύξησης, με συντελεστή ένα (1).
Ο φόρος που προκύπτει από τις παρ. 1 και 2 μειώνεται ως εξής: α. Για φορτηγά πλοία δρομολογημένα σε τακτικές γραμμές μεταξύ ελληνικών και λιμένων αλλοδαπής ή και μόνο μεταξύ λιμένων αλλοδαπής, κατά πενήντα τοις εκατό (50%). β. Για επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, με εξαίρεση τα πλοία και πλοιάρια αναψυχής και τα τουριστικά ημερόπλοια, κατά εξήντα τοις εκατό (60%). Ο φόρος που προκύπτει κατά το έτος έναρξης ή διακοπής της εκμετάλλευσης του πλοίου με ξένη σημαία, καθώς και με σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου πλην της ελληνικής, από τα πρόσωπα των άρθρων 26, 26α, 26β, 26γ και 26δ, περιορίζεται ανάλογα με τις ημέρες εκμετάλλευσής του. Ο φόρος περιορίζεται κατ’ ανάλογο τρόπο και στην περίπτωση πλήρως αποδεδειγμένης αργίας λόγω επισκευών ή ελλείψεως εργασιών του πλοίου, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 5. Ο φόρος των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής δεν περιορίζεται λόγω ακινησίας. Ειδικά για τα επαγγελματικά πλοία και πλοιάρια αναψυχής και τα τουριστικά ημερόπλοια που δραστηριοποιούνται σε υπηρεσίες θαλασσίων μεταφορών, δύναται να γίνει επίκληση έλλειψης εργασιών, εφόσον αυτή αποδεδειγμένα υφίσταται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Αίτηση αργίας λόγω επισκευής του πλοίου δύναται να υποβληθεί για οποιαδήποτε χρονική περίοδο μέσα στο έτος.».
Άρθρο 198
Υποβολή δήλωσης και καταβολή του φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας - Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 17 ν. 27/1975 Στην παρ. 5 του άρθρου 17 του ν. 27/1975 (Α’ 77), περί υποβολής δήλωσης και καταβολής του φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά από τις λέξεις «μηδενικός συντελεστής» οι λέξεις «ή μη υπολογισμός φόρου ανά είδος πλοίου» διαγράφονται, β) μετά από τις λέξεις «υποχρέωση υποβολής δήλωσης» προστίθενται οι λέξεις «φόρου πλοίων» και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής: «5. Στις περιπτώσεις πλοίων, για τα οποία στην παρ. 2 του άρθρου 12 προβλέπεται μηδενικός συντελεστής, δεν υφίσταται υποχρέωση υποβολής δήλωσης φόρου πλοίων του παρόντος.».
Άρθρο 199
Υπολογισμός του φόρου και της εισφοράς επί των μεταβιβαζομένων ή υποθηκευομένων πλοίων - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 19 ν. 27/1975 Στην παρ. 1 του άρθρου 19 του ν. 27/1975 (Α’ 77), περί απαγορεύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) το ένατο εδάφιο αντικαθίσταται και β) προστίθεται δέκατο εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Σε περίπτωση μεταβίβασης της κυριότητας του πλοίου ή υποθήκευσης αυτού για την καταχώριση της σχετικής πράξης στο οικείο νηολόγιο ή λεμβολόγιο/ ΒΕΜΣ απαιτείται βεβαίωση του Προϊσταμένου της αρμόδιας φορολογικής αρχής, από την οποία προκύπτει ότι έχουν εξοφληθεί ο φόρος και η εισφορά του παρόντος νόμου, ο φόρος αμοιβών πληρωμάτων για το πλοίο αυτό, καθώς και το τέλος του άρθρου 57 του ν. 4646/2019 (Α’ 201) κατά τα ποσά που αναλογούν, μέχρι τον χρόνο ισχύος της βεβαίωσης, όπως αυτά προκύπτουν από τις υποβαλλόμενες για τον σκοπό αυτό σχετικές δηλώσεις του πλοιοκτήτη και επιπλέον ότι έχουν εκπληρωθεί όλες οι φορολογικές υποχρεώσεις του πλοιοκτήτη από την εκμετάλλευση του πλοίου κατά την ημερομηνία έκδοσης της βεβαίωσης. Η διάρκεια ισχύος της παραπάνω βεβαίωσης ορίζεται σε δύο (2) μήνες από την έκδοσή της. του παρόντος νόμου από την ημερομηνία της μεταβίβασης και μετά. Στην περίπτωση αυτή, η δήλωση για πλοίο πρώτης κατηγορίας, κατά το άρθρο 3, υποβάλλεται από τον νέο πλοιοκτήτη μέσα στον επόμενο μήνα από τη μεταβίβασή του και η καταβολή του φόρου γίνεται σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του ιδίου έτους, με την πρώτη δόση να καταβάλλεται με την υποβολή της εμπρόθεσμης δήλωσης. Η δήλωση για πλοίο δεύτερης κατηγορίας, κατά το άρθρο 3, υποβάλλεται από τον νέο πλοιοκτήτη στο επόμενο έτος από τη μεταβίβασή του. Η υποβολή της δήλωσης και η καταβολή του φόρου γίνονται στις προθεσμίες που ορίζονται στις παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 17. Τα βεβαιωθέντα ή καταβληθέντα ποσά του φόρου πλοίων του παρόντος νόμου ή του τέλους με βάση το άρθρο 57 του ν. 4646/2019 στο όνομα του παλιού πλοιοκτήτη, για το χρονικό διάστημα μετά τη μεταβίβαση του πλοίου, συμψηφίζονται ή επιστρέφονται αντίστοιχα με την υποβολή σχετικής τροποποιητικής δήλωσης από τον πλοιοκτήτη. Ομοίως, συμψηφίζονται ή επιστρέφονται τυχόν καταβληθέντα ποσά φόρου αμοιβών πληρωμάτων του πλοίου στο όνομα του παλιού πλοιοκτήτη για το χρονικό διάστημα μετά το κλείσιμο του ναυτολογίου με βάση τη βεβαίωση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, με την υποβολή σχετικής τροποποιητικής δήλωσης από τον πλοιοκτήτη ανεξάρτητα της κατηγορίας στην οποία ανήκει το πλοίο. Η βεβαίωση της παρούσας απαιτείται και στις περιπτώσεις:
- α) μεταβίβασης με σκοπό την εκούσια διάλυση του
πλοίου,
- β) μεταβίβασης μέρους της κυριότητας του πλοίου
όταν αυτό ανήκει σε έναν ή περισσότερους πλοιοκτήτες,
- γ) αίτησης του πλοιοκτήτη για διαγραφή από το νηολόγιο λόγω έλλειψης ειδήσεων για το πλοίο, σύμφωνα
με το άρθρο 18 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (ν.δ. 187/1973, Α’ 261),
- δ) αίτησης του πλοιοκτήτη για διαγραφή από το νηολόγιο λόγω αλλαγής σημαίας του πλοίου,
- ε) αίτησης του πλοιοκτήτη για διαγραφή από το ΒΕΜΣ
λόγω διάλυσης αυτού από τον πλοιοκτήτη ή λόγω έλλειψης ειδήσεων για το σκάφος ή λόγω πώλησης του πλοίου σε αλλοδαπό και μεταφοράς του στο εξωτερικό ή λόγω εκδήλωσης βούλησης του πλοιοκτήτη για τη διαγραφή του σκάφους σύμφωνα με το άρθρο 10 της υπ’ αρ. 2122/01/4.2.2000 απόφασης του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση του Γενικού Κανονισμού Λιμένα με αριθ. 23 «Μικρά σκάφη - Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών»» (Β’ 231) και
- στ) αίτησης του πλοιοκτήτη για διαγραφή πλοίου από
το νηολόγιο σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 18 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου. Η βεβαίωση της παρούσας δεν απαιτείται για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής με ολικό μήκος μέχρι και επτά (7) μέτρα, καθώς και για τα πλοία των περ. ια’ και ιθ’ της παρ. 2 του άρθρου 12 του νόμου αυτού.».
Άρθρο 200
Φορολογία πλοίων υπό ξένη σημαία - Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 26 ν. 27/1975 Στο τέλος της παρ. 5 του άρθρου 26 του ν. 27/1975 (Α’ 77), περί φορολογίας πλοίων υπό ξένη σημαία, προστίθεται έκτο εδάφιο και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως «5. Η δήλωση και η καταβολή του φόρου του παρόντος άρθρου γίνεται κατ’ ανάλογη εφαρμογή των προβλεπομένων στον παρόντα νόμο για τον φόρο που επιβάλλεται στα πλοία υπό ελληνική σημαία. Σε περίπτωση που η διαχείριση πλοίου υπό ξένη σημαία ανατεθεί σε διαχειρίστρια εταιρεία εγκατεστημένη στην Ελλάδα δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 25 του παρόντος νόμου μετά την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους, οφείλεται φόρος από την επόμενη ημέρα της ανάθεσης της διαχείρισης σε τόσα δωδέκατα, όσοι οι μήνες μέχρι το τέλος του έτους. Η δήλωση και καταβολή του φόρου διενεργείται από διαχειρίστρια εταιρεία στο όνομα και για λογαριασμό της πλοιοκτήτριας εταιρείας ή της ναυλώτριας εταιρείας γυμνού πλοίου (bareboat charterer) ή της μισθώτριας εταιρείας πλοίου υπό χρηματοδοτική μίσθωση (ship lessee), ανάλογα με την περίπτωση. Από το ποσό του φόρου πλοίων του παρόντος άρθρου εκπίπτουν κατά περίπτωση, τα ποσά των μειώσεων του άρθρου 5 και των απαλλαγών της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 7. Επιπλέον, τα ποσά που έχουν καταβληθεί και αφορούν σε μειώσεις της περ. γ’ της παρ. 1 του άρθρου 7 και σε μειώσεις λόγω αγοράς εφοδίων δυνάμει των εκδιδόμενων πράξεων του άρθρου 13 του ν.δ. 2687/1953, καθώς και το ποσό που αναλογεί σε φόρο χωρητικότητας (tonnage tax) ή οποιαδήποτε παρόμοια επιβάρυνση που αποδεδειγμένα καταβλήθηκε στην αλλοδαπή για το πλοίο υπό ξένη σημαία και μέχρι του ποσού του φόρου που οφείλεται στην Ελλάδα, εκπίπτουν από τον φόρο πλοίων εφόσον τα ως άνω ποσά και δαπάνες έχουν καταβληθεί από τον υπόχρεο. Κατ’ εξαίρεση, για τα πλοία δεύτερης κατηγορίας υπό ξένη σημαία του παρόντος, από το ποσό του φόρου πλοίων εκπίπτουν τα ποσά των μειώσεων του άρθρου 5 και το ποσό που αναλογεί σε φόρο χωρητικότητας ή οποιαδήποτε παρόμοια επιβάρυνση που αποδεδειγμένα καταβλήθηκε στην αλλοδαπή για το πλοίο αυτό και μέχρι του ποσού του φόρου που οφείλεται στην Ελλάδα.».
Άρθρο 201
Εξαίρεση από τις απαλλαγές και μειώσεις από τον φόρο για τα ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία και πλοιάρια αναψυχής - Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 41 ν. 3182/2003 Στην παρ. 2 του άρθρου 41 του ν. 3182/2003 (Α’ 220), περί φόρου που επιβάλλεται στα ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία αναψυχής, επέρχονται οι ακόλουθες: α) οι λέξεις «στα άρθρα 12 και 13» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στο άρθρο 13», β) οι λέξεις «τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής και τα» αντικαθίστανται από τις λέξεις «ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία και πλοιάρια αναψυχής, καθώς και», γ) μετά τις λέξεις «του νόμου αυτού» προστίθενται οι λέξεις «για τα πλοία δεύτερης κατηγο «2. Οι απαλλαγές και οι μειώσεις από τον φόρο, που ορίζονται στο άρθρο 13 του ν. 27/1975 (Α’ 77), δεν ισχύουν για ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία και πλοιάρια αναψυχής, καθώς και τουριστικά ημερόπλοια, με εξαίρεση την απαλλαγή που ορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου 13 του νόμου αυτού για τα πλοία δεύτερης κατηγορίας.».
ΜΕΡΟΣ Ε’
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ
Άρθρο 202
Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.
Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα.
ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)