Νόμοι — ΦΕΚ A' 134/2025
- α) είναι το εσωτερικό της χώρας, εφόσον οι εκδηλώσεις
αυτές πραγματοποιούνται στο εσωτερικό της χώρας,
- β) δεν είναι το εσωτερικό της χώρας, εφόσον οι εκδηλώσεις αυτές πραγματοποιούνται εκτός του εσωτερικού
της χώρας. Όταν οι υπηρεσίες και οι παρεπόμενες υπηρεσίες αφορούν δραστηριότητες σε μετάδοση συνεχούς ροής ή που διατίθενται εικονικά με άλλον τρόπο, τόπος παροχής των υπηρεσιών είναι ο τόπος στον οποίο ο μη υποκείμενος στον φόρο είναι εγκατεστημένος, έχει τη μόνιμη κατοικία του ή τη συνήθη διαμονή του.»
Άρθρο 221
Συντελεστές - Υπολογισμός του φόρου Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 26 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 5 και 7 Οδηγίας (ΕΕ) 2022/542)
Στην παρ. 1 του άρθρου 26 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Κώδικα Φ.Π.Α., ν. 5144/2024, Α’ 162), περί συντελεστών - υπολογισμού του φόρου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο τέταρτο εδάφιο οι λέξεις «παρ. 8 του Κεφαλαίου Β» αντικαθίστανται από τις λέξεις «παρ. 11 του Κεφαλαίου Β», β) στο τέλος της παρ. 1 προστίθεται νέο εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Ο συντελεστής του Φ.Π.Α. ορίζεται σε είκοσι τέσσερα τοις εκατό (24%) στη φορολογητέα αξία. Για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα III του παρόντος Κώδικα, ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε δεκατρία τοις εκατό (13%). Για τα αγαθά και τις υπηρεσίες για τα οποία υπάρχει ειδική πρόβλεψη στο Παράρτημα III του παρόντος Κώδικα, ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%) και σε τέσσερα τοις εκατό (4%) κατά περίπτωση. Ο συντελεστής Φ.Π.Α. που ορίζεται για τα αγαθά και τις υπηρεσίες του Παραρτήματος ΙΙΙ δεν εφαρμόζεται στις ηλεκτρονικά παρεχόμενες υπηρεσίες, με την εξαίρεση εκείνων που εμπίπτουν στην παρ. 11 του Κεφαλαίου Β. ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ του Παραρτήματος ΙΙΙ. Κατ’ εξαίρεση, για τα εμβόλια της ΔΚ ΕΧ 3002 κατά του κορωνοϊού COVID-19, που έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή από τα κράτη μέλη, ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε μηδέν τοις εκατό (0%). Οι μειωμένοι συντελεστές που αναφέρονται στο δεύτερο και τρίτο εδάφιο, δεν εφαρμόζονται στις παραδόσεις αντικειμένων καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας, στις οποίες εφαρμόζεται το ειδικό καθεστώς των άρθρων 52 και 53.»
Στην παρ. 3 του άρθρου 26 του Κώδικα Φ.Π.Α., περί συντελεστών - υπολογισμού του φόρου, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: «3. Για τα εισαγόμενα αγαθά εφαρμόζονται οι συντελεστές που ισχύουν κατά τον χρόνο που ο φόρος γίνεται απαιτητός, σύμφωνα με το άρθρο 22. Ο συντελεστής που εφαρμόζεται στα εισαγόμενα αγαθά είναι ο συντελεστής που ισχύει στο εσωτερικό της χώρας για την παράδοση του ίδιου αγαθού.»
Άρθρο 222
Ειδικές απαλλαγές - Τροποποίηση περ. γ) παρ. 1 άρθρου 32 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας H περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 32 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162), περί ειδικών απαλλαγών, αντικαθίσταται ως εξής: «γ) η παράδοση και η εισαγωγή καυσίμων, λιπαντικών, τροφοεφοδίων και λοιπών αγαθών που προορίζονται για τον εφοδιασμό:
- γα) των πλοίων και των αεροσκαφών, τα οποία απαλλάσσονται σύμφωνα με τις περ. α) και β),
- γβ) των πολεμικών πλοίων άλλων χωρών που υπάγονται στον κωδικό συνδυασμένης ονοματολογίας (ΣΟ)
8906 10 00, τα οποία εγκαταλείπουν το έδαφος της χώρας με προορισμό λιμάνι ή όρμο εκτός Ελλάδας,
- γγ) των πλοίων με σημαία τρίτης χώρας που διενεργούν περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες) σύμφωνα με το
άρθρο 1 του ν. 3872/2010 (Α’ 148) και των αντίστοιχων πλοίων με ελληνική ή ενωσιακή σημαία που διενεργούν περιηγητικά ταξίδια, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 165 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (ν.δ. 187/1973, Α’ 261), και χρησιμοποιούνται στη ναυσιπλοΐα ανοικτής θαλάσσης, ανεξαρτήτως ενδιάμεσων προορισμών σε ελληνικούς λιμένες και ανεξαρτήτως λιμένα εφοδιασμού, υπό την προϋπόθεση ότι τουλάχιστον ένας προορισμός είναι σε τρίτη χώρα. Η εισαγωγή τροφοεφοδίων από ή η παράδοση προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παροχή αναλώνονται επί του πλοίου, απαλλάσσεται από Φόρο Προστιθέμενης Αξίας. Από την απαλλαγή του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας εξαιρούνται τα λοιπά είδη προς κατανάλωση επί του πλοίου της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 36 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, τα βιομηχανοποιημένα καπνά του άρθρου 96 και τα προϊόντα των περ. α), στ), ζ) και η) της παρ. 1 του άρθρου 50 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα. Προκειμένου για πλοία και πλωτά μέσα της εμπορικής ναυσιπλοΐας εσωτερικού ή άλλης εκμετάλλευσης εσωτερικού, που δεν εμπίπτουν στην παρούσα υποπερίπτωση, καθώς και για αλιευτικά σκάφη που αλιεύουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα, η απαλλαγή περιορίζεται στα καύσιμα και λιπαντικά.»
Άρθρο 223
Απαλλαγές στην παράδοση αγαθών σε άλλο κράτος μέλος Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 33 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 2 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Στην παρ. 3 του άρθρου 33 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162), περί απαλλαγών στην παράδοση αγαθών σε άλλο κράτος μέλος, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «με τα άρθρα 44, 52 και 53» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με τα άρθρα 52 και 53», β) προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 3 του άρθρου 33 διαμορφώνεται ως εξής: «3. Το παρόν άρθρο δεν εφαρμόζεται στις παραδόσεις αγαθών που πραγματοποιούνται από υποκείμενους στον φόρο, σύμφωνα με τα άρθρα 52 και 53. Η απαλλαγή που προβλέπεται στην περ. α) και στην υποπερ. ββ) της περ. β) της παρ. 1, δεν εφαρμόζεται στις παραδόσεις αγαθών και στις παραδόσεις προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης, αντίστοιχα, που πραγματοποιούνται από υποκείμενους στον φόρο οι οποίοι, στο κράτος μέλος στο οποίο πραγματοποιούνται οι παραδόσεις, υπάγονται στην απαλλαγή των μικρών επιχειρήσεων των άρθρων 44 έως 44ζ.»
Άρθρο 224
Δικαίωμα έκπτωσης του φόρου Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 35 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 4 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Στην περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 35 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162), περί δικαιώματος έκπτωσης του φόρου, μετά από τις λέξεις «του άρθρου 4,» προστίθενται οι λέξεις «εκτός από εκείνες που απαλλάσσονται σύμφωνα με τα άρθρα 44 έως 44ζ,» και η περ. α) διαμορφώνεται ως εξής: «α) για την πραγματοποίηση στο εξωτερικό των δραστηριοτήτων του άρθρου 4, εκτός από εκείνες που απαλλάσσονται σύμφωνα με τα άρθρα 44 έως 44ζ, εφόσον αυτές θα παρείχαν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου, αν είχαν πραγματοποιηθεί στο εσωτερικό της χώρας,».
Άρθρο 225
Επιστροφή του φόρου Τροποποίηση άρθρου 39 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Στην υποπερ. αγ) της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 39 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162), περί επιστροφής του φόρου, α) μετά τη λέξη «αντίστοιχο», διαγράφονται οι λέξεις «του άρθρου 44» και β) μετά τη λέξη «επιχειρήσεις» προστίθενται οι λέξεις «των άρθρων 44 έως 44ζ του παρόντος» και η υποπερ. αγ) διαμορφώνεται ως εξής: «αγ) υπάγεται στο αντίστοιχο καθεστώς απαλλαγής για μικρές επιχειρήσεις των άρθρων 44 έως 44ζ του παρόντος,».
Άρθρο 226
Ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων - Ορισμοί και πεδίο εφαρμογής Αντικατάσταση άρθρου 44 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 8, 10, 11, 12, 15, όπως η τελευταία τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 της Οδηγίας 2022/542, 19 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Το άρθρο 44 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162), περί ειδικού καθεστώτος μικρών επιχειρήσεων, αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 44 Ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων
Η απαλλαγή του ειδικού καθεστώτος μικρών επιχειρήσεων εφαρμόζεται σε πράξεις παράδοσης αγαθών και παροχής υπηρεσιών, οι οποίες πραγματοποιούνται από μικρές επιχειρήσεις υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 44α έως 44στ. Για τους σκοπούς των άρθρων 44 έως 44ζ ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
- α) Ως «απαλλασσόμενη μικρή επιχείρηση» νοείται κάθε
υποκείμενος στον φόρο, εγκατεστημένος ή μη, που επιλέγει να ωφεληθεί από την απαλλαγή των άρθρων 44α και 44β για πράξεις παράδοσης αγαθών και παροχής υπηρεσιών στο εσωτερικό της χώρας,
- β) ως «ετήσιος κύκλος εργασιών εντός του εσωτερικού της χώρας» ορίζεται η ετήσια συνολική αξία των
παραδόσεων αγαθών και των παροχών υπηρεσιών, όπως ορίζονται στην παρ. 2, χωρίς Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), που πραγματοποιούνται από υποκείμενο στον φόρο κατά τη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους,
- γ) ως «ετήσιος κύκλος εργασιών εντός της Ένωσης»
ορίζεται η ετήσια συνολική αξία των παραδόσεων αγαθών και των παροχών υπηρεσιών, όπως ορίζονται στην παρ. 3, χωρίς Φ.Π.Α., που πραγματοποιούνται από υποκείμενο στον φόρο εντός του εδάφους της Ένωσης, συμπεριλαμβανομένου του ετήσιου κύκλου εργασιών εντός του εσωτερικού της χώρας, κατά τη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους.
Ο ετήσιος κύκλος εργασιών που λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή της απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων υπηρεσιών, κατά το μέτρο που θα φορολογούνταν εάν είχαν πραγματοποιηθεί από μη απαλλασσόμενο υποκείμενο στον φόρο,
- β) την αξία των πράξεων που απαλλάσσονται με δικαίωμα έκπτωσης του Φ.Π.Α. που καταβλήθηκε στο προηγούμενο στάδιο, σύμφωνα με το πέμπτο εδάφιο της
παρ. 1 του άρθρου 26,
- γ) την αξία των απαλλασσόμενων πράξεων σύμφωνα
με τα άρθρα 29 και 32,
- δ) την αξία των απαλλασσόμενων πράξεων σύμφωνα
με το άρθρο 33 όταν εφαρμόζεται η απαλλαγή που προβλέπεται στο εν λόγω άρθρο, και
- ε) την αξία των πράξεων επί ακινήτων, των χρηματοοικονομικών πράξεων των περ. ιθ) έως κδ) της παρ. 1
του άρθρου 27 και των υπηρεσιών ασφάλισης και αντασφάλισης, εκτός εάν οι πράξεις αυτές έχουν παρεπόμενο χαρακτήρα. Οι μεταβιβάσεις ενσώματων ή άυλων αγαθών επένδυσης ενός υποκειμένου στον φόρο δεν λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό του κύκλου εργασιών.
Ο ετήσιος κύκλος εργασιών που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του ενωσιακού ορίου απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων, αποτελείται από τις αξίες των πράξεων της παρ. 2, χωρίς Φ.Π.Α., και τις αξίες των αντίστοιχων πράξεων της παρ. 2, χωρίς Φ.Π.Α., που πραγματοποιούνται σε άλλο κράτος μέλος.
Το ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες πράξεις:
- α) παραδόσεις ακινήτων του άρθρου 8 που πραγματοποιούνται ευκαιριακά,
- β) παραδόσεις καινούργιων μεταφορικών μέσων
σύμφωνα με την υποπερ. βα) της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 33.
Το ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων εφαρμόζεται για υποκείμενους με έδρα της οικονομικής δραστηριότητας στο εσωτερικό της χώρας ή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.»
Άρθρο 227
Χορήγηση απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων σε υποκείμενους στον φόρο εγκατεστημένους στο εσωτερικό - Προσθήκη άρθρου 44α στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 12, 16 και 19 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162) προστίθεται άρθρο 44α ως εξής: «Άρθρο 44α Χορήγηση απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων σε υποκείμενους στον φόρο εγκατεστημένους στο εσωτερικό
Δύνανται να απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής του φόρου υποκείμενοι, των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών, που αναφέρεται σε πράξεις παράδοσης αγαθών και παροχής υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του προηγούμενου και του τρέχοντος φορολογικού έτους κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 44, χωρίς Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Οι υποκείμενοι δύνανται να απαλλάσσονται και κατά τον χρόνο έναρξης των εργασιών τους.
Οι διατάξεις της παρ. 1 δεν έχουν εφαρμογή:
- α) στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος,
- β) στην παράδοση καινούργιου μεταφορικού μέσου,
σύμφωνα με την υποπερ. βα) της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 33,
- γ) στις παραδόσεις ακινήτων του άρθρου 8 που πραγματοποιούνται ευκαιριακά.
Σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, ο υποκείμενος στον φόρο εφαρμόζει υποχρεωτικά το κανονικό καθεστώς, αρχής γενομένης από την πράξη παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών με την οποία πραγματοποιείται η υπέρβαση του ορίου και για το σύνολο της αξίας της πράξης αυτής.
Οι υποκείμενοι που απαλλάσσονται μπορούν να μεταταχθούν προαιρετικά στο κανονικό καθεστώς κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους υποβάλλοντας σχετικά δήλωση μεταβολών. Σε περίπτωση προαιρετικής μετάταξης, ο υποκείμενος στον φόρο δύναται να υπαχθεί εκ νέου στο καθεστώς του παρόντος άρθρου εντός του επόμενου φορολογικού έτους.
Αν υποκείμενος μετατάσσεται, υποχρεωτικά ή προαιρετικά, από το ένα καθεστώς στο άλλο, τα αποθέματα των εμπορεύσιμων αγαθών, τα οποία υπάρχουν κατά την τελευταία ημέρα πριν από τη μετάταξη, απογράφονται υποχρεωτικά ανά ισχύοντα συντελεστή φόρου, αποτιμώνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και υπάρχει υποχρέωση απόδοσης του φόρου που έχει εκπέσει για τα αποθέματα, όταν ο υποκείμενος μετατάσσεται από το κανονικό καθεστώς στο απαλλασσόμενο και δικαίωμα έκπτωσης, αντίστοιχα, όταν μετατάσσεται από το απαλλασσόμενο στο κανονικό καθεστώς.
Σε κάθε περίπτωση μετάταξης, ο υποκείμενος υποχρεούται να συντάσσει απογραφή των αγαθών επένδυσης, για τα οποία δεν έχει παρέλθει ο χρόνος διακανονισμού, σύμφωνα με το άρθρο 38. Τα εν λόγω αγαθά αποτιμώνται στην αξία κτήσης τους, η οποία προσαυξάνεται με τις δαπάνες βελτίωσης και επέκτασης, εκτός από τις δαπάνες επισκευής και συντήρησης. Οι μετατασσόμενοι υποκείμενοι, για τον εναπομένοντα χρόνο του διακανονισμού, έχουν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου ή, κατά περίπτωση, υποχρέωση διακανονισμού και καταβολής του φόρου, ανάλογα με το εάν πρόκειται για μετάταξη από το απαλλασσόμενο στο κανονικό καθεστώς ή αντίστροφα.
Για τα απογραφόμενα αγαθά των παρ. 5 και 6, υποβάλλεται, μέσα σε δύο (2) μήνες από τη μετάταξη, δήλωση που περιλαμβάνει την αξία των αποθεμάτων κατά συντελεστή φόρου και τον φόρο που αναλογεί. Για τους υποκείμενους που μετατάσσονται στο κανονικό καθεστώς ο φόρος αυτός εκπίπτει με την προβλεπόμενη από το άρθρο 43 δήλωση Φ.Π.Α. της φορολογικής περιόδου κατά την οποία υποβάλλεται η δήλωση απο του φόρου υποβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του επόμενου μήνα από την υποβολή της δήλωσης αποθεμάτων μετάταξης του πρώτου εδαφίου.
Οι υποκείμενοι της παρ. 1, στις περιπτώσεις που έχουν υποχρέωση έκδοσης παραστατικών πωλήσεων (φορολογικών στοιχείων), αναγράφουν σε αυτά την ένδειξη «χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας-απαλλαγή μικρών επιχειρήσεων» και δεν δικαιούνται να εκπέσουν τον φόρο των εισροών τους.»
Άρθρο 228
Χορήγηση απαλλαγής σε υποκείμενους εγκατεστημένους σε άλλο κράτος μέλος Προσθήκη άρθρου 44β στον ν. 5144/2024 (άρθρο 1 παρ. 12 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162) προστίθεται άρθρο 44β ως εξής: «Άρθρο 44β Χορήγηση απαλλαγής σε υποκείμενους εγκατεστημένους σε άλλο κράτος μέλος
Υποκείμενοι εγκατεστημένοι σε άλλο κράτος μέλος, των οποίων, κατά το τρέχον και το προηγούμενο φορολογικό έτος, ο ετήσιος κύκλος εργασιών εντός του εσωτερικού της χώρας δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ και ο ετήσιος κύκλος εργασιών εντός της Ένωσης δεν υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, μπορούν να κάνουν χρήση της απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων στο εσωτερικό της χώρας, εφόσον έχουν προβεί σε προηγούμενη κοινοποίηση της πρόθεσής τους αυτής στο κράτος μέλος εγκατάστασής τους και έχουν λάβει από το κράτος μέλος αυτό ατομικό αριθμό ταυτοποίησης με το επίθημα «ΕΧ» για τον σκοπό αυτό.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), ως φορολογική αρχή του κράτους μέλους απαλλαγής, αφού λάβει την προηγούμενη κοινοποίηση ή την τυχόν μετέπειτα επικαιροποίηση αυτής από το κράτος μέλος εγκατάστασης, επαληθεύει την ύπαρξη τυχόν Α.Φ.Μ./Φ.Π.Α. στο εσωτερικό και την τήρηση του ορίου του ετήσιου κύκλου εργασιών των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ και επιβεβαιώνει την απαλλαγή εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 37β του Κανονισμού (ΕΕ) 904/2010. Σε ειδικές περιπτώσεις που αφορούν σε πρόληψη της φοροδιαφυγής ή της φοροαποφυγής, η Α.Α.Δ.Ε. γνωστοποιεί αμελλητί στο κράτος μέλος εγκατάστασης την ανάγκη μεγαλύτερου χρονικού διαστήματος για τη διενέργεια των απαραίτητων ελέγχων ή επαληθεύσεων.
Κατόπιν της γνωστοποίησης από το κράτος μέλος εγκατάστασης της ταυτοποίησης του υποκειμένου με τον ατομικό αριθμό ταυτοποίησης με επίθημα «ΕΧ», ή της επιβεβαίωσης της προσθήκης της Ελλάδας στα κράτη μέλη στα οποία αυτός απαλλάσσεται, η Α.Α.Δ.Ε. μεριμνά για τη μη δυνατότητα χρήσης του τυχόν Α.Φ.Μ./Φ.Π.Α. που έχει ήδη ο υποκείμενος για πράξεις που πραγματοποιεί ως απαλλασσόμενη μικρή επιχείρηση.
Σε περίπτωση οικειοθελούς παύσης, ο υποκείμενος στον φόρο δύναται να υπαχθεί εκ νέου στο καθεστώς του παρόντος άρθρου εντός του επόμενου φορολογικού έτους.»
Άρθρο 229
Χορήγηση απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων από άλλα κράτη μέλη σε υποκείμενους εγκατεστημένους στο εσωτερικό Προσθήκη άρθρου 44γ στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 12 και 13 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162) προστίθεται άρθρο 44γ ως εξής: «Άρθρο 44γ Χορήγηση απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων από άλλα κράτη μέλη σε υποκείμενους εγκατεστημένους στο εσωτερικό της χώρας
Υποκείμενοι εγκατεστημένοι στο εσωτερικό της χώρας μπορούν να κάνουν χρήση απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων σε άλλο ή άλλα κράτη μέλη στα οποία δεν είναι εγκατεστημένοι, εφόσον πληρούνται οι κάτωθι προϋποθέσεις:
- α) ο ετήσιος κύκλος εργασιών του υποκείμενου εντός
της Ε.Ε. δεν υπερβαίνει κατά το προηγούμενο και το τρέχον ημερολογιακό έτος τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ,
- β) ο υποκείμενος υποβάλλει στην Ανεξάρτητη Αρχή
Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) προηγούμενη κοινοποίηση, με ηλεκτρονικά μέσα, η οποία περιέχει τουλάχιστον τις ακόλουθες πληροφορίες:
- βα) ονοματεπώνυμο, δραστηριότητα, νομική μορφή
και διεύθυνση του υποκειμένου στον φόρο,
- ββ) κράτος μέλος ή κράτη μέλη στα οποία ο υποκείμενος προτίθεται να κάνει χρήση της απαλλαγής,
- βγ) συνολική αξία των παραδόσεων αγαθών ή/και
παροχών υπηρεσιών που έχουν πραγματοποιηθεί στο εσωτερικό της χώρας και σε καθένα από τα άλλα κράτη μέλη, κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος. Στην περίπτωση κρατών μελών που εφαρμόζουν τομεακά όρια απαλλαγής, οι παραπάνω αξίες δηλώνονται ανά τομέα,
- βδ) συνολική αξία των παραδόσεων αγαθών ή/και
παροχών υπηρεσιών που έχουν πραγματοποιηθεί στο εσωτερικό της χώρας και σε καθένα από τα άλλα κράτη μέλη κατά το τρέχον ημερολογιακό έτος πριν από την κοινοποίηση. Στην περίπτωση κρατών μελών που εφαρμόζουν τομεακά όρια απαλλαγής, οι παραπάνω αξίες δηλώνονται ανά τομέα,
- βε) τυχόν Α.Φ.Μ./Φ.Π.Α. που ήδη διαθέτουν σε άλλα
κράτη μέλη.
- γ) Η Α.Α.Δ.Ε., ως φορολογική αρχή του κράτους μέλους εγκατάστασης, λαμβάνοντας την προηγούμενη
κοινοποίηση, επαληθεύει εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών το ύψος του κύκλου εργασιών που έχει δηλωθεί από τον υποκείμενο σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 37β του Κανονισμού (ΕΕ) 904/2010 του Συμβουλίου, της 7ης Οκτωβρίου 2010, για τη διοικητική συνεργασία και την καταπολέμηση της απάτης στον το εργασιών κατά το τρέχον και το προηγούμενο ημερολογιακό έτος εντός της Ένωσης, διαβιβάζει με ηλεκτρονικά μέσα τις πληροφορίες στις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών απαλλαγής σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 37α του Κανονισμού (ΕΕ) 904/2010 και αναμένει την επιβεβαίωση από τα κράτη μέλη απαλλαγής εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 37β του ανωτέρω Κανονισμού, προκειμένου να ταυτοποιήσει τον υποκείμενο με τον Α.Φ.Μ. ταυτοποίησης που φέρει το επίθημα «ΕΧ» και να το γνωστοποιήσει σε αυτόν. Η απαλλαγή στο άλλο κράτος μέλος ισχύει από την ημερομηνία γνωστοποίησης από την Α.Α.Δ.Ε. προς τον υποκείμενο του Α.Φ..Μ. ταυτοποίησής του με το επίθημα «ΕΧ», η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τριάντα πέντε (35) εργάσιμες ημέρες από την παραλαβή της προηγούμενης κοινοποίησης, εκτός από ειδικές περιπτώσεις στις οποίες, για την πρόληψη της φοροδιαφυγής ή φοροαποφυγής, τα κράτη μέλη για τη χορήγηση της απαλλαγής ενδέχεται να χρειάζονται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για τη διενέργεια των απαραίτητων ελέγχων και έχουν γνωστοποιήσει την αναγκαιότητα αυτή στην Α.Α.Δ.Ε. ως φορολογική αρχή του κράτους μέλους εγκατάστασης. Οι πληροφορίες που αναφέρονται στην υποπερ. βγ) της περ. β) παρέχονται και για καθένα από τα δύο προηγούμενα ημερολογιακά έτη για εκείνα τα κράτη μέλη που χορηγούν την απαλλαγή, λαμβανομένου υπόψη του κύκλου εργασιών των δύο τελευταίων ημερολογιακών ετών. Οι αξίες των υποπερ. βγ) και βδ) της περ. β) εκφράζονται σε ευρώ ή στο εθνικό νόμισμα των κρατών μελών που δεν έχουν υιοθετήσει το ευρώ, εφόσον τα κράτη μέλη απαιτούν να εκφράζονται οι αξίες στο δικό τους νόμισμα. Εάν οι παραδόσεις ή οι παροχές έχουν πραγματοποιηθεί σε άλλα νομίσματα, ο υποκείμενος χρησιμοποιεί τη συναλλαγματική ισοτιμία που ισχύει την πρώτη ημέρα του ημερολογιακού έτους. Η μετατροπή γίνεται σύμφωνα με τη συναλλαγματική ισοτιμία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για την ημέρα εκείνη ή, εάν δεν υπήρξε δημοσίευση τη συγκεκριμένη ημέρα, τις ισοτιμίες της επόμενης ημέρας δημοσίευσης.
Οι υποκείμενοι ενημερώνουν την Α.Α.Δ.Ε. με ηλεκτρονικά μέσα εκ των προτέρων, με επικαιροποίηση της προηγούμενης κοινοποίησης της παρ. 1, που περιλαμβάνει τον ΑΦΜ ταυτοποίησης με επίθημα «ΕΧ» που τους έχει χορηγηθεί, αν επέρχονται αλλαγές στις πληροφορίες που είχαν παρασχεθεί με την προηγούμενη κοινοποίηση, συμπεριλαμβανομένης της πρόθεσής τους να κάνουν χρήση της απαλλαγής σε κράτος μέλος ή κράτη μέλη διαφορετικά από αυτά που υποδεικνύονται στην προηγούμενη κοινοποίηση και της απόφασής τους να παύσουν να εφαρμόζουν το καθεστώς απαλλαγής σε κράτος μέλος ή κράτη μέλη στα οποία δεν είναι εγκατεστημένοι. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, η παύση τίθεται σε ισχύ από την πρώτη μέρα του επόμενου ημερολογιακού τριμήνου μετά την παραλαβή των πληροφοριών από την Α.Α.Δ.Ε. ή, αν αυτές παραλαμβάνονται τον τελευταίο μήνα του ημερολογιακού τριμήνου, από την πρώτη μέρα του δεύτερου μήνα του επόμενου ημερολογιακού τριμήνου. Η επικαιροποίηση της προηγούμενης κοινοποίησης ισχύει από την ημερομηνία κατά την οποία η Α.Α.Δ.Ε., αφού προβεί στις ενέργειες της περ. γ) της παρ. 1, επιβεβαιώνει τον Α.Φ.Μ. ταυτοποίησης με το επίθημα «ΕΧ» στον υποκείμενο μέσω γνωστοποίησης, η οποία δεν υπερβαίνει τις τριάντα πέντε (35) εργάσιμες ημέρες από την παραλαβή της επικαιροποίησης της προηγούμενης κοινοποίησης, εκτός από ειδικές περιπτώσεις στις οποίες, για την πρόληψη της φοροδιαφυγής ή φοροαποφυγής, τα κράτη μέλη για τη χορήγηση της απαλλαγής ενδέχεται να χρειάζονται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για τη διενέργεια των απαραίτητων ελέγχων και έχουν γνωστοποιήσει την αναγκαιότητα αυτή στην Α.Α.Δ.Ε. ως φορολογική αρχή του κράτους μέλους εγκατάστασης. Όταν ο υποκείμενος ενημερώνει την Α.Α.Δ.Ε. ότι προτίθεται να κάνει χρήση της απαλλαγής σε κράτος μέλος ή κράτη μέλη διαφορετικά από εκείνα που αναφέρονται στην προηγούμενη κοινοποίηση ή την επικαιροποίηση της προηγούμενης κοινοποίησης, δεν υποχρεούται να παράσχει τις πληροφορίες της περ. β) της παρ. 1, εφόσον αυτές έχουν συμπεριληφθεί ήδη σε αναφορές στοιχείων που έχουν υποβληθεί σε προηγούμενο χρόνο σύμφωνα με την παρ. 1 και την παρούσα παράγραφο.
Υποκείμενοι εγκατεστημένοι στο εσωτερικό που κάνουν χρήση της απαλλαγής σε άλλα κράτη μέλη, έχουν υποχρέωση υποβολής στην Α.Α.Δ.Ε., για κάθε ημερολογιακό τρίμηνο, αναφοράς που περιλαμβάνει τα παρακάτω στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου και του Α.Φ.Μ. ταυτοποίησής τους με το επίθημα «ΕΧ»:
- α) τη συνολική αξία των παραδόσεων ή παροχών που
πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού τριμήνου στο εσωτερικό της χώρας ή την ένδειξη «0» εάν δεν έχουν πραγματοποιηθεί παραδόσεις ή παροχές,
- β) τη συνολική αξία των παραδόσεων ή παροχών που
πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού τριμήνου σε καθένα από τα κράτη μέλη, εκτός του εσωτερικού της χώρας ή την ένδειξη «0» εάν δεν έχουν πραγματοποιηθεί παραδόσεις ή παροχές. Στην περίπτωση κρατών μελών που εφαρμόζουν τομεακά όρια απαλλαγής, οι παραπάνω αξίες δηλώνονται ανά τομέα. Η αναφορά υποβάλλεται στην Α.Α.Δ.Ε. εντός ενός μηνός από το τέλος του ημερολογιακού τριμήνου με ηλεκτρονικά μέσα και αποτελεί δήλωση πληροφοριακού χαρακτήρα. Οι αξίες εκφράζονται σε ευρώ ή στο εθνικό νόμισμα των κρατών μελών που δεν έχουν υιοθετήσει το ευρώ, εφόσον τα κράτη μέλη απαιτούν να εκφράζονται οι αξίες στο δικό τους νόμισμα. Εάν οι παραδόσεις ή οι παροχές έχουν πραγματοποιηθεί σε άλλα νομίσματα, ο υποκείμενος χρησιμοποιεί τη συναλλαγματική ισοτιμία που ισχύει την πρώτη ημέρα του ημερολογιακού έτους. Η μετατροπή γίνεται σύμφωνα με τη συναλλαγματική ισοτιμία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα την ημέρα εκείνη ή, εάν δεν υπήρξε δημοσίευση τη συγκεκριμένη ημέρα, τις ισοτιμίες της επόμενης ημέρας δημοσίευσης.
Αν ο ετήσιος κύκλος εργασιών εντός της Ένωσης υπερβεί τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, οι υποκεί αξία παραδόσεων αγαθών και παροχών υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν από την έναρξη του τρέχοντος ημερολογιακού τριμήνου εντός του οποίου πραγματοποιήθηκε η υπέρβαση έως την ημερομηνία κατά την οποία έλαβε χώρα η υπέρβαση.»
Άρθρο 230
Υπέρβαση του ενωσιακού ή/και του εσωτερικού ορίου κύκλου εργασιών - Προσθήκη άρθρου 44δ στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 16 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162) προστίθεται άρθρο 44δ ως εξής: «Άρθρο 44δ Υπέρβαση του ενωσιακού ή/και του εσωτερικού ορίου κύκλου εργασιών
Υποκείμενοι που απαλλάσσονται λόγω κύκλου εργασιών στο εσωτερικό της χώρας, είτε είναι εγκατεστημένοι είτε όχι, οι οποίοι υπερέβησαν κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος το εθνικό όριο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, δεν δύνανται να κάνουν χρήση της απαλλαγής για διάστημα ενός ημερολογιακού έτους. Όταν η υπέρβαση πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους, η ισχύς της απαλλαγής παύει από τη στιγμή της υπέρβασης του ορίου.
Οι μη εγκατεστημένοι στο εσωτερικό υποκείμενοι δεν μπορούν να υπαχθούν, ούτε να συνεχίσουν να υπάγονται στο απαλλασσόμενο καθεστώς στο εσωτερικό, εάν, κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος, υπερέβησαν το όριο του ετήσιου κύκλου εργασιών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ. Όταν η υπέρβαση του ορίου αυτού πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους, η ισχύς της απαλλαγής παύει από την στιγμή της υπέρβασης του ορίου.
Οι υποκείμενοι που είναι εγκατεστημένοι στο εσωτερικό της χώρας, οι οποίοι υπερβαίνουν, στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους, το όριο του ετήσιου κύκλου εργασιών εντός της Ε.Ε., αλλά δεν έχουν υπερβεί το εσωτερικό όριο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, μπορούν να συνεχίσουν να διενεργούν απαλλασσόμενες πράξεις στο εσωτερικό μέχρι τη συμπλήρωση του εθνικού ορίου.»
Άρθρο 231
Απαλλαγή από ορισμένες υποχρεώσεις των υποκειμένων που κάνουν χρήση της απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων σε κράτος μέλος στο οποίο δεν είναι εγκατεστημένοι Προσθήκη άρθρου 44ε στον ν. 5144/2024 (άρθρο 1 παρ. 13 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162) προστίθεται άρθρο 44ε ως εξής: «Άρθρο 44ε Απαλλαγή από ορισμένες υποχρεώσεις των υποκειμένων που κάνουν χρήση της απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων σε κράτος μέλος στο οποίο δεν είναι εγκατεστημένοι
Υποκείμενοι εγκατεστημένοι σε άλλα κράτη μέλη που κάνουν χρήση της απαλλαγής στο εσωτερικό της χώρας δεν έχουν υποχρέωση να αποκτήσουν Α.Φ.Μ./ Φ.Π.Α. ούτε να υποβάλουν δηλώσεις Φ.Π.Α. για τις πράξεις που πραγματοποιούν ως απαλλασσόμενες μικρές επιχειρήσεις.
Υποκείμενοι εγκατεστημένοι σε άλλα κράτη μέλη, οι οποίοι κάνουν χρήση της απαλλαγής στο εσωτερικό της χώρας και δεν συμμορφώνονται με την υποχρέωση υποβολής, στο κράτος μέλος εγκατάστασής τους, των αντίστοιχων με τις οριζόμενες στην παρ. 3 του άρθρου 44γ προβλεπόμενων τριμηνιαίων αναφορών, υποχρεούνται να αποκτήσουν Α.Φ.Μ./Φ.Π.Α. και να υποβάλλουν δηλώσεις ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο 41.»
Άρθρο 232
Απενεργοποίηση ατομικού αριθμού ταυτοποίησης και προσαρμογή στοιχείων υποκειμένων σε ενδοενωσιακή απαλλαγή Προσθήκη άρθρου 44στ στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 13 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285) Στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162) προστίθεται άρθρο 44στ ως εξής: «Άρθρο 44στ Λοιπές ενέργειες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Πέραν των ενεργειών στις οποίες προβαίνει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 44γ, προβαίνει, επίσης, αμελλητί σε απενεργοποίηση του ατομικού αριθμού ταυτοποίησης με το επίθημα «ΕΧ» που έχει χορηγήσει σε υποκείμενους εγκατεστημένους στο εσωτερικό, προκειμένου οι τελευταίοι να κάνουν χρήση της απαλλαγής μικρών επιχειρήσεων σε άλλο κράτος μέλος ή άλλα κράτη μέλη, ή, αν ο υποκείμενος εξακολουθεί να κάνει χρήση της απαλλαγής σε άλλο κράτος μέλος ή άλλα κράτη μέλη, προσαρμόζει τα στοιχεία που έχει παραλάβει στο πλαίσιο προηγούμενης κοινοποίησης ή επικαιροποίησης της κοινοποίησης, στις παρακάτω περιπτώσεις:
- α) αν η συνολική αξία των παραδόσεων και παροχών
εντός της Ένωσης που δηλώθηκε από τον υποκείμενο υπερβαίνει το όριο των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ,
- β) αν το κράτος μέλος που χορηγεί την απαλλαγή έχει
κοινοποιήσει ότι ο υποκείμενος δεν δικαιούται να κάνει χρήση της απαλλαγής ή η απαλλαγή έχει παύσει να ισχύει στο εν λόγω κράτος μέλος,
- γ) αν ο υποκείμενος στον φόρο έχει γνωστοποιήσει την
απόφασή του να παύσει να εφαρμόζει την απαλλαγή ή
- δ) αν ο υποκείμενος στον φόρο έχει ενημερώσει, ή
μπορεί να συναχθεί με άλλον τρόπο, ότι οι δραστηριότητές του έχουν παύσει.» Προσθήκη άρθρου 44ζ στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Στον Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162) προστίθεται άρθρο 44ζ ως εξής: «Άρθρο 44ζ Εξουσιοδοτική διάταξη Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ρυθμίζονται οι διαδικασίες και οι λεπτομέρειες εγγραφής στο καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων, της παύσης και της εξαίρεσης από αυτό, οι λεπτομέρειες εφαρμογής των τριμηνιαίων αναφορών, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των άρθρων 44, 44α, 44β, 44γ, 44δ, 44ε και 44στ.»
Άρθρο 234
Ειδικό καθεστώς φορολογίας των υποκειμένων στον φόρο μεταπωλητών που παραδίδουν μεταχειρισμένα αγαθά και αντικείμενα καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας - Τροποποίηση παρ. 2 και 4 άρθρου 52 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (άρθρο 1 παρ. 20 Οδηγίας (ΕΕ) 2022/542 και άρθρο 1 παρ. 21 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285)
Στην παρ. 2 του άρθρου 52 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Κώδικα Φ.Π.Α. ν. 5144/2024, Α’ 162), περί ειδικού καθεστώτος φορολογίας των υποκειμένων στον φόρο μεταπωλητών που παραδίδουν μεταχειρισμένα αγαθά και αντικείμενα καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας, οι λέξεις «του άρθρου 44» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των άρθρων 44 έως 44ζ» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: «2. Για την εφαρμογή της παρ. 1, ως παράδοση αγαθών που εμπίπτει στο ειδικό καθεστώς θεωρείται η παράδοση των αγαθών αυτών, που πραγματοποιείται από υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή, κατά την έννοια της περ. β) της παρ. 8 του άρθρου 53, εφόσον τα αγαθά αυτά του παραδόθηκαν στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από: πρόσωπο μη υποκείμενο στον φόρο, ή πρόσωπο υποκείμενο στον φόρο, εφόσον πρόκειται για παράδοση η οποία απαλλάσσεται από τον φόρο, σύμφωνα με την περ. κη) της παρ. 1 του άρθρου 27 ή αντίστοιχη διάταξη άλλου κράτους μέλους, ή πρόσωπο υποκείμενο στον φόρο, το οποίο υπάγεται στο ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων των άρθρων 44 έως 44ζ, εφόσον πρόκειται για αγαθά που αποτελούσαν γι’ αυτόν αγαθά επένδυσης, κατά την έννοια της παρ. 4 του άρθρου 38, ή αντίστοιχης διάταξης άλλου κράτους μέλους, ή άλλον υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή, εφόσον η παράδοση του αγαθού από αυτόν έχει υπαχθεί στον φόρο, σύμφωνα με το ειδικό καθεστώς του περιθωρίου κέρδους του παρόντος άρθρου ή αντίστοιχη διάταξη άλλου κράτους μέλους.».
Στην παρ. 4 του άρθρου 52 Κώδικα Φ.Π.Α., περί ειδικού καθεστώτος φορολογίας των υποκειμένων στον φόρο μεταπωλητών που παραδίδουν μεταχειρισμένα αγαθά και αντικείμενα καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. γ) διαγράφονται οι λέξεις «, εφόσον η παράδοση από το άλλο αυτό πρόσωπο φορολογήθηκε με τον μειωμένο συντελεστή που προβλέπεται για τα αγαθά αυτά ή παρασχέθηκε στον υποκείμενο πλήρες δικαίωμα έκπτωσης του φόρου», β) προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο, γ) πριν από τη λέξη «επιλογή» προστίθεται η λέξη «Η παραπάνω» και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής: «4. Ο υποκείμενος στον φόρο μεταπωλητής μπορεί να επιλέξει την εφαρμογή του ειδικού καθεστώτος του παρόντος άρθρου και στις παρακάτω παραδόσεις:
- α) αντικειμένων καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας, τα οποία εισήγαγε ο ίδιος, σύμφωνα με
το άρθρο 13,
- β) αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας που του παραδόθηκαν από τον ίδιο τον δημιουργό τους ή τους διαδόχους του,
- γ) αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας που του παραδόθηκαν από άλλο υποκείμενο στον φόρο πρόσωπο, εκτός
από τον υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή. Τα ανωτέρω εφαρμόζονται υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει εφαρμοστεί μειωμένος συντελεστής στα σχετικά αντικείμενα καλλιτεχνικής, συλλεκτικής ή αρχαιολογικής αξίας που παραδίδονται σε υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή ή εισάγονται από υποκείμενο στον φόρο μεταπωλητή. Η παραπάνω επιλογή γίνεται με υποβολή δήλωσης στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη του φορολογικού έτους για το οποίο υποβάλλεται. Η δήλωση αυτή ισχύει τουλάχιστον για δύο (2) πλήρη φορολογικά έτη μετά την πάροδο των οποίων μπορεί να ανακληθεί. Η ανάκληση ισχύει από το επόμενο φορολογικό έτος. Σε περίπτωση άσκησης της επιλογής της παρούσας παραγράφου, προκειμένου να υπολογιστεί το περιθώριο κέρδους, κατά την έννοια της παραγράφου 3, ως τιμή αγοράς λαμβάνεται η φορολογητέα αξία κατά την εισαγωγή, σύμφωνα με το άρθρο 25, ή η φορολογητέα αξία της παράδοσης σύμφωνα με το άρθρο 24, κατά περίπτωση, προσαυξημένη με τον ΦΠΑ με τον οποίο επιβαρύνθηκαν οι πράξεις αυτές.»
Άρθρο 235
Ειδικό καθεστώς για εξ αποστάσεως πωλήσεις αγαθών που εισάγονται από τρίτες χώρες ή τρίτα εδάφη Τροποποίηση περ. γ) παρ. 3 άρθρου 58 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Στο τελευταίο εδάφιο της περ. γ) της παρ. 3 του άρθρου 58 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162), περί ειδικού καθεστώτος για εξ αποστάσεως πωλήσεις αγαθών που εισάγονται από τρίτες χώρες ή τρίτα εδάφη, οι λέξεις «του άρθρου 44» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των άρθρων 44 έως 44ζ» και η περ. γ) διαμορφώνεται ως εξής: «γ) Κάθε υποκείμενος στον φόρο που έχει την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας εκτός Ευρωπαϊ επιλέγει για την εγγραφή του στο παρόν ειδικό καθεστώς την Ελλάδα και εκπροσωπείται από μεσάζοντα. Ο μεσάζων έχει την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας στη χώρα ή έχει την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά διαθέτει μόνιμη εγκατάσταση στη χώρα. Σε περίπτωση που ο μεσάζων διαθέτει μόνιμες εγκαταστάσεις και σε άλλα κράτη μέλη, εφόσον επιλέξει την Ελλάδα για την εγγραφή του υποκείμενου στον φόρο που εκπροσωπεί στο παρόν ειδικό καθεστώς, δεσμεύεται από την απόφαση αυτή για το συγκεκριμένο ημερολογιακό έτος και για τα δύο (2) επόμενα ημερολογιακά έτη. Ο υποκείμενος στον φόρο που είναι εγκατεστημένος σε χώρα εκτός Ε.Ε., με την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει συνάψει συμφωνία περί αμοιβαίας συνδρομής ανάλογης έκτασης με εκείνη που προβλέπεται από την Οδηγία 2010/24/ΕΕ του Συμβουλίου της 16ης Μαρτίου 2010 (L 84), όπως έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο με τον ν. 4072/2012 (Α’ 86), και από τον Κανονισμό (ΕΕ) 904/2010 του Συμβουλίου της 7ης Οκτωβρίου 2010 (L 268) και ο οποίος πραγματοποιεί εξ αποστάσεως πωλήσεις αγαθών από την εν λόγω τρίτη χώρα, δεν υποχρεούται σε εκπροσώπηση από μεσάζοντα. Οι ανωτέρω υποκείμενοι στον φόρο εφαρμόζουν το ειδικό καθεστώς του παρόντος σε όλες τις εξ αποστάσεως πωλήσεις αγαθών της παρ. 1 που εισάγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τρίτες χώρες ή τρίτα εδάφη. Για τους σκοπούς της παρούσας, ουδείς υποκείμενος στον φόρο μπορεί να ορίσει συγχρόνως περισσότερους του ενός μεσάζοντες. Δεν επιτρέπεται η εγγραφή στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου είτε απευθείας είτε διαμέσου μεσάζοντα υποκείμενων στον φόρο που είναι ενταγμένοι στο ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων των άρθρων 44 έως 44ζ.»
Άρθρο 236
Μείωση εφαρμοστέου συντελεστή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στις εισαγωγές και τις παραδόσεις αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας Τροποποίηση Παραρτήματος ΙΙΙ Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Στο Τμήμα Α, περί αγαθών, του Παραρτήματος ΙΙΙ του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 52 προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στην παρ. 53 προστίθεται δεύτερο εδάφιο και οι παρ. 52 και 53 διαμορφώνονται ως εξής: «52. Η εισαγωγή αντικειμένων τέχνης, συλλογών ή αρχαιοτήτων (ΔΚ 9701, 9702, 9703, 9704, 9705 και 9706). Ο συντελεστής του φόρου για τα αγαθά της παρούσας ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%).
Η παράδοση αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας των παρ. 1, 2 και 3 του Κεφαλαίου Α’ του Παραρτήματος V του παρόντος Κώδικα, εφόσον πραγματοποιείται από τον ίδιο τον δημιουργό τους ή τους διαδόχους του. Ο συντελεστής του φόρου για τα αγαθά της παρούσας ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%).»
Άρθρο 237
Απλοποιημένο τιμολόγιο και συγκεντρωτικό τιμολόγιο Τροποποίηση άρθρου 10 ν. 4308/2014 (άρθρο 1 παρ. 5 Οδηγίας (ΕΕ) 2020/285)
Στην παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4308/2014 (Α’ 251), περί απλοποιημένου τιμολογίου και συγκεντρωτικού τιμολογίου, προστίθεται περ. γ) και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Επιτρέπεται η έκδοση απλοποιημένου τιμολογίου σε καθεμία από τις παρακάτω περιπτώσεις:
- α) όταν το ποσό του τιμολογίου δεν υπερβαίνει το
ποσό των 100 ευρώ, ή β) όταν το εκδιδόμενο τιμολόγιο είναι έγγραφο της παρ. 3 του άρθρου 8, ή γ) όταν ο πωλητής των αγαθών ή ο παρέχων τις υπηρεσίες είναι απαλλασσόμενη μικρή επιχείρηση κατά την έννοια της ισχύουσας νομοθεσίας περί Φ.Π.Α. και της σχετικής Οδηγίας 2006/112/ΕΚ.»
Στην παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4308/2014, περί του απλοποιημένου τιμολογίου και του συγκεντρωτικού τιμολογίου, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 2 «2. Το απλοποιημένο τιμολόγιο φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις:
- α) Την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου.
- β) Προσδιορισμό της οντότητας που πωλεί τα αγαθά
ή τις υπηρεσίες.
- γ) Τον προσδιορισμό των αγαθών ή των υπηρεσιών
που προσφέρονται.
- δ) Το ποσό του Φ.Π.Α. που οφείλεται ή τις απαιτούμενες
πληροφορίες για τον υπολογισμό του.
- ε) Στην περίπτωση έκδοσης τιμολογίου, σύμφωνα με
την παρ. 3 του άρθρου 8, αναφορά στο αρχικό τιμολόγιο και τις συγκεκριμένες ενδείξεις (δεδομένα) που τροποποιούνται. Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων δύναται να καθίσταται υποχρεωτική η αναγραφή πρόσθετων στοιχείων στα εκδιδόμενα απλοποιημένα τιμολόγια ορισμένων κατηγοριών υπηρεσιών ή αγαθών από τα περιοριστικά αναφερόμενα στο άρθρο 9.»
Άρθρο 238
Εκδιδόμενα στοιχεία για λιανική πώληση αγαθών ή υπηρεσιών - Τροποποίηση παρ. 3, 4 και αντικατάσταση παρ. 11 άρθρου 12 ν. 4308/2014
Στην παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 4308/2014 (Α’ 251), περί εκδιδομένων στοιχείων για λιανική πώληση αγαθών ή υπηρεσιών, διαγράφονται οι λέξεις «, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος», και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: «3. Για σκοπούς ευχερούς ταυτοποίησης των σχετικών συναλλαγών, δύναται να καθίσταται υποχρεωτική η αναγραφή πρόσθετων στοιχείων στα εκδιδόμενα στοιχεία λιανικής πώλησης ορισμένων κατηγοριών υπηρεσιών ή αγαθών, με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).» «4. Στην περίπτωση εκπτώσεων ή επιστροφών εκδίδεται πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης.»
Η παρ. 11 του άρθρου 12 του ν. 4308/2014, αντικαθίσταται ως εξής: «11. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. δύναται να απαλλάσσονται ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων ή συναλλαγών από την υποχρέωση της παρ. 8 και να ορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος αυτής. Στις περιπτώσεις αυτές οι οντότητες εκδίδουν στοιχεία λιανικής πώλησης είτε μέσω της Εφαρμογής Έκδοσης και Διαβίβασης Παραστατικών που είναι προσβάσιμη στον διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε. ή μέσω Υπηρεσιών Παρόχου για την Ηλεκτρονική Έκδοση Στοιχείων (Υ.ΠΑ.Η.Ε.Σ.) ή άλλου τεχνικού μέσου που ορίζεται στην απόφαση.»
Άρθρο 239
Ηλεκτρονικό τιμολόγιο Τροποποίηση άρθρου 14 ν. 4308/2014 (άρθρο 1 παρ. 2 και 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2025/516) Στο άρθρο 14 του ν. 4308/2014 (Α’ 251), περί ηλεκτρονικού τιμολογίου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
- α) οι παρ. 1, 2, 3 και 5 αντικαθίστανται, β) προστίθενται
παρ. 6 και 7, και το άρθρο 14 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 14 Ηλεκτρονικό τιμολόγιο
Το τιμολόγιο μπορεί να εκδίδεται σε ηλεκτρονική ή σε έντυπη μορφή. Για κάθε πώληση αγαθών και παροχή υπηρεσιών από οντότητα που υπόκειται στις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου, συμπεριλαμβανομένων των συναλλαγών κατά την έννοια των παρ. 10, 11 και 12 του άρθρου 8:
- α) εντός της χώρας, προς οντότητα που υπόκειται στις
ρυθμίσεις του παρόντος νόμου ή
- β) προς αλλοδαπή οντότητα, σε άλλη χώρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης πλην συναλλαγών λιανικής ή
- γ) για συναλλαγές που αφορούν στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, καθώς και στην τιμολόγηση λοιπών
δαπανών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, το τιμολόγιο ή κάθε άλλο έγγραφο που περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες για να θεωρείται τιμολόγιο, εκδίδεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά και σύμφωνα με την απόφαση της περ. α) της παρ. 5, με την επιφύλαξη των διατάξεων για την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και την τιμολόγηση λοιπών δαπανών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Ηλεκτρονικό τιμολόγιο, συμπεριλαμβανομένου του στοιχείου λιανικής πώλησης είναι:
- α) στην περίπτωση πώλησης αγαθών και παροχής υπηρεσιών για συναλλαγές των περ. α), β) και γ) της παρ. 1,
οποιοδήποτε τιμολόγιο ή κάθε άλλο έγγραφο που περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες για να θεωρείται τιμολόγιο και το οποίο εκδίδεται σύμφωνα με την απόφαση της περ. α) της παρ. 5,
- β) στις λοιπές συναλλαγές οποιοδήποτε τιμολόγιο περιέχει τις πληροφορίες που απαιτούνται από τον παρόντα και το οποίο έχει εκδοθεί και ληφθεί σε ηλεκτρονική
μορφή.
Η χρήση ηλεκτρονικού τιμολογίου για τις συναλλαγές των περ. α) και γ) της παρ. 1, γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτή από τον λήπτη των αγαθών ή υπηρεσιών, που υπόκειται σε τιμολόγηση, με την επιφύλαξη όσων ειδικότερα ορίζονται στις διατάξεις για την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και την τιμολόγηση λοιπών δαπανών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Στις περιπτώσεις πώλησης αγαθών και παροχής υπηρεσιών από οντότητα που υπόκειται στις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου προς χώρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι υποχρεωτική η χρήση ηλεκτρονικού τιμολογίου σύμφωνα με την περ. β) της παρ. 1, είναι ωστόσο δυνατό αυτό να αποστέλλεται με οιονδήποτε εναλλακτικό τρόπο υποδείξει η αλλοδαπή οντότητα-λήπτρια των αγαθών ή υπηρεσιών. Για τις λοιπές συναλλαγές, η χρήση ηλεκτρονικού τιμολογίου υπόκειται στην αποδοχή του, με έντυπο ή ηλεκτρονικό τρόπο, εκ μέρους του λήπτη των αγαθών ή υπηρεσιών που υπόκεινται σε τιμολόγηση.
Στην περίπτωση που πλήθος ηλεκτρονικών τιμολογίων αποστέλλονται ή τίθενται συγκεντρωτικά στη διάθεση του ίδιου προσώπου που αποκτά αγαθά ή λαμβάνει υπηρεσίες, οι επαναλαμβανόμενες ενδείξεις στα διάφορα τιμολόγια είναι δυνατόν να παρατίθενται μία μόνο φορά, όταν είναι δυνατή η πρόσβαση στο σύνολο των πληροφοριών κάθε τιμολογίου.
α) Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μετά από εισήγηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., προβλέπεται η μορφή του πρότυπου έκδοσης ηλεκτρονικού τιμολογίου σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 149 του ν. 4601/2019 (Α’ 44).
- β) Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται οι διαδικασίες παραλαβής και επεξεργασίας του
ηλεκτρονικού τιμολογίου, οι απαιτήσεις διαλειτουργικότητας και διασύνδεσης αυτού με τα ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο τεχνικό και ειδικό θέμα σχετικά με το πρότυπο έκδοσης του ηλεκτρονικού τιμολογίου. Για το περιεχόμενο του ηλεκτρονικού τιμολογίου εφαρμόζονται τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις του παρόντος νόμου. Το πρότυπο έκδοσης ηλεκτρονικού τιμολογίου χρησιμοποιείται σε όλες τις συναλλαγές των οντοτήτων, με την εξαίρεση των δημοσίων συμβάσεων, για τις οποίες ισχύουν τα οριζόμενα στα άρθρα 148 έως 154 του ν. 4601/2019.
Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. εξειδικεύονται η έκταση εφαρμογής, η έναρξη ισχύος, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της παρ. 1.
Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου των τιμολογίων και των στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται και αυθεντικοποιούνται με τη χρήση υπηρεσιών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης ή της Εφαρμογής Έκδοσης και Διαβίβασης Παραστατικών
Άρθρο 240
Αυθεντικότητα του τιμολογίου Τροποποίηση παρ. 3 και προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 15 του ν. 4308/2014 Στο άρθρο 15 του ν. 4308/2014 (Α’ 251), περί αυθεντικότητας του τιμολογίου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 3 προστίθεται περ. ε), β) προστίθεται παρ. 4 και οι παρ. 3 και 4 διαμορφώνονται «3. Η αυθεντικότητα της προέλευσης και η ακεραιότητα του περιεχομένου ενός ηλεκτρονικού τιμολογίου μπορεί να διασφαλίζεται με τους πιο κάτω ενδεικτικά αναφερόμενους τρόπους: α) Χρήση προηγμένης ηλεκτρονικής υπογραφής που έχει δημιουργηθεί από έναν μηχανισμό δημιουργίας ασφαλών ηλεκτρονικών υπογραφών και στηρίζεται σε πιστοποιητικό εγκεκριμένου φορέα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του π.δ. 150/2001 (Α’ 125). β) Ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων (EDI), όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2 της σύστασης 1994/820/ΕΚ της Επιτροπής, της 19ης Οκτωβρίου 1994 (Επίσημη Εφημερίδα Ε.Κ. EL 388/28.12.1994), εφόσον η συμφωνία σχετικά με αυτήν την ανταλλαγή προβλέπει τη χρησιμοποίηση διαδικασιών που εγγυώνται τη γνησιότητα της προέλευσης και την ακεραιότητα των δεδομένων.
- γ) Μέσω Υπηρεσιών Παρόχου για την Ηλεκτρονική
Έκδοση Στοιχείων (Υ.ΠΑ.Η.Ε.Σ.).
- δ) Χρήση των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, σύμφωνα με τις παραγράφους 8 και 9 του άρθρου 12.
- ε) Μέσω της Εφαρμογής Έκδοσης και Διαβίβασης Παραστατικών που είναι προσβάσιμη στον διαδικτυακό
τόπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Στην περίπτωση συναλλαγών των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 του άρθρου 14, η αυθεντικότητα της προέλευσης και η ακεραιότητα του περιεχομένου ενός ηλεκτρονικού τιμολογίου ή κάθε άλλου εγγράφου, που περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες για να θεωρείται τιμολόγιο, διασφαλίζεται αποκλειστικά με τους τρόπους των περ. γ) και ε) της παρ. 3.»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Άρθρο 241
Απαλλαγές από τον φόρο - Τροποποίηση περ. γ) παρ. 2 άρθρου 75 Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας
Στο πρώτο εδάφιο της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 75 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (ν. 5219/2025, Α’ 130), περί γενικών απαλλαγών από τον φόρο, οι λέξεις «για δέκα (10)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για πέντε (5)» και η περ. γ) διαμορφώνεται ως εξής: «γ) Η κινητή περιουσία στην αλλοδαπή Έλληνα υπηκόου που είναι εγκατεστημένος σε αυτή για πέντε (5) τουλάχιστον συναπτά έτη. Η απαλλαγή αυτή δεν εφαρμόζεται για περιουσίες δημοσίων υπαλλήλων, στρατιωτικών και υπαλλήλων επιχειρήσεων που εδρεύουν στην Ελλάδα, εφόσον τα πρόσωπα αυτά εγκαταστάθηκαν στην αλλοδαπή λόγω της ιδιότητάς τους.»
Η παρ. 1 καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις επαγωγής κινητής περιουσίας στην αλλοδαπή που έλαβαν χώρα από 1ης.1.2020.
Άρθρο 242
Εξαιρέσεις από τις δωρεές και την επιβολή του φόρου δωρεάς - Προσθήκη παρ. 7 στην Ενότητα Α του άρθρου 88 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας Στην Ενότητα Α του άρθρου 88 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (ν. 5219/2025, Α’ 130), περί της έννοιας και του περιεχομένου της κτήσης αιτία δωρεάς και γονικής παροχής, προστίθεται παρ. 7 ως εξής: «7. Δεν θεωρούνται δωρεές, για την επιβολή του φόρου, οι παροχές με τη μορφή καταβολής από τον εργοδότη των δαπανών νοσηλείας του εργαζομένου ή συγγενικού του προσώπου κατά την έννοια της περ. στ) του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α’ 167) και με τους ειδικότερους όρους και τις προϋποθέσεις της περ. κβ) της παρ. 1 του άρθρου 14 του Κ.Φ.Ε..»
Άρθρο 243
Ειδικός φόρος επί των ακινήτων Τροποποίηση περ. στ) παρ. 2 άρθρου 18 Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας
Στην περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 18 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (ν. 5219/2025, Α’ 130), περί αντικειμένου, υποκειμένου και προσδιορισμού του φόρου επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «τα οποία» αντικαθίστανται από τη λέξη «που», β) οι λέξεις «και οι εταιρείες των οποίων κατέχουν το σύνολο των μετοχών:» αντικαθίστανται από τις λέξεις «και οι εταιρείες των οποίων κατέχουν, άμεσα ή έμμεσα, το σύνολο των μετοχών, μεριδίων ή μερίδων:», γ) στην υποπερ. (στβ) διαγράφονται οι λέξεις «, εφόσον το προϊόν της εκμετάλλευσης διατίθεται» και η περ. στ) διαμορφώνεται «στ) Νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που αποδεδειγμένα επιδιώκουν κοινωφελείς, εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς ή θρησκευτικούς σκοπούς στην Ελλάδα, καθώς και οι εταιρείες των οποίων κατέχουν, άμεσα ή έμμεσα, το σύνολο των μετοχών, μεριδίων ή μερίδων: στα) για τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούνται αποκλειστικά και αποδεδειγμένα για τους προαναφερόμενους σκοπούς, στβ) για τα ακίνητα που εκμεταλλεύονται αποδεδειγμένα για την εκπλήρωση των ίδιων σκοπών, καθώς και στγ) για τα ακίνητα που αποδεδειγμένα είναι κενά ή δεν αποφέρουν εισόδημα.»
Η παρ. 1 καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς υποθέσεις ενώπιον της Φορολογικής Διοίκησης και της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί ακόμα απόφαση.
Άρθρο 244
Έγκριση εταιρικών μετασχηματισμών νομικών προσώπων - Προσθήκη άρθρου 16Α στον ν. 2515/1997, προσθήκη περ. ιδ) στο άρθρο 78 του ν. 1969/1991, τροποποίηση άρθρου 28 ν. 4002/2011
Στον ν. 2515/1997 (Α’ 154) μετά από το άρθρο 16 προστίθεται νέο άρθρο 16Α, ως εξής: «Άρθρο 16Α Έγκριση εταιρικών μετασχηματισμών νομικών προσώπων που εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος
Η Τράπεζα της Ελλάδος είναι αρμόδια για την έγκριση του εταιρικού μετασχηματισμού, σύμφωνα με τον παρόντα, για τα ακόλουθα εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα
- α) εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1665/1986 (Α’ 194),
- β) εταιρείες πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων
(factoring), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1905/1990 (Α’ 147),
- γ) ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος, σύμφωνα με τις
διατάξεις του Κεφαλαίου Α’ του Μέρους Δεύτερου του ν. 4021/2011 (Α’ 218),
- δ) τρίτους φορείς παροχής υπηρεσιών πληρωμών,
σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α’ του Μέρους Δεύτερου του ν. 4021/2011 και του ν. 4537/2018 (Α’ 84),
- ε) ιδρύματα πληρωμών, σύμφωνα με τις διατάξεις του
ν. 4537/2018,
- στ) εταιρείες παροχής πιστώσεων, σύμφωνα με το άρθρο 153 του ν. 4261/2014 (Α’ 107),
- ζ) εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και
πιστώσεις (servicers), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 5072/2023 (Α’ 198),
- η) ανταλλακτήρια συναλλάγματος, σύμφωνα με τις
διατάξεις του ν. 2515/1997 (Α’ 154) και
- θ) ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων, σύμφωνα με τις
διατάξεις του ν. 4701/2020 (Α’128).
Ο εταιρικός μετασχηματισμός είναι έγκυρος μόνο μετά από έγγραφη άδεια της Τράπεζας της Ελλάδος.»
Στην παρ. 1 του άρθρου 78 του ν. 1969/1991 (Α’ 167) περί αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς προστίθεται νέα περ. ιδ), ως εξής: «ιδ) Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είναι αρμόδια για την έγκριση του εταιρικού μετασχηματισμού για τα ακόλουθα νομικά πρόσωπα:
- α) Ανώνυμες Εταιρείες Επενδυτικής Διαμεσολάβησης,
σύμφωνα με τον ν. 4514/2018 (Α’ 14),
- β) Ανώνυμες Εταιρείες Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών, σύμφωνα με τον ν. 4514/2018,
- γ) Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων, σύμφωνα με τον ν. 4099/2012 (Α’ 250),
- δ) Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων, σύμφωνα με τον ν. 4209/2013
(Α’ 253). Ο εταιρικός μετασχηματισμός είναι έγκυρος μόνο μετά τη λήψη γραπτής άδειας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.»
Στην παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4002/2011 (Α’ 180), περί της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων, προστίθεται περ. ιβ) ως εξής: «ιβ) Την έγκριση εταιρικού μετασχηματισμού, σύμφωνα με τον ν. 4601/2019 (Α’ 44), οποιασδήποτε εταιρείας που κατέχει άδεια διεξαγωγής ή/και δικαίωμα εκμετάλλευσης τυχερών παιγνίων στην ελληνική επικράτεια, ανεξαρτήτως αν η άδεια ή/και το δικαίωμα χαρακτηρίζονται στην οικεία νομοθεσία ή διοικητική άδεια ή/και σύμβαση ως αποκλειστικά, προσωποπαγή ή αμεταβίβαστα. Ο εταιρικός μετασχηματισμός εταιρείας κατέχουσας άδεια διεξαγωγής ή/και δικαίωμα εκμετάλλευσης τυχερών παιγνίων στην ελληνική επικράτεια είναι έγκυρος μόνο μετά από έγγραφη άδεια της Ε.Ε.Ε.Π..»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’
ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Άρθρο 245
Ερμηνευτική διάταξη για την πτωχευτική περιουσία Κατά την αληθή έννοια του δεύτερου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 92 του ν. 4738/2020 (Α’ 207), περί πτωχευτικής περιουσίας, η παρ. 2 του άρθρου 192, περί απαλλαγής του οφειλέτη, που ορίζει ως προθεσμία απαλλαγής το ένα (1) έτος, εφαρμόζεται μόνο σε περίπτωση που έχει εκδοθεί η απόφαση του πτωχευτικού δικαστηρίου, με την οποία τα ετήσια εισοδήματα του οφειλέτη εξαιρούνται της πτωχευτικής περιουσίας, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 92 του ν. 4738/2020.
Άρθρο 246
Έκτακτη ενίσχυση του προϋπολογισμού του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Η Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία»
Κατά το έτος 2025 είναι δυνατή η έκτακτη ενίσχυση του προϋπολογισμού του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) με την επωνυμία «Η Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία», αποκλειστικά προς τον σκοπό κάλυψης των υποχρεώσεών του που προκύπτουν από τον από 16.6.2025 εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Για την εκπλήρωση του σκοπού της παρ. 1 το Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία «Η Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία» επιχορηγείται νομίμως, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, με το ποσό των πέντε εκατομμυρίων πενήντα έξι χιλιάδων ευρώ (5.056.000,00 €) από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Πολιτισμού οικονομικού έτους 2025, στον οποίο εγγράφεται ισόποση πρόσθετη πίστωση.
Άρθρο 247
Απαλλαγή εκπροσώπων νομικού προσώπου Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 195 ν. 4738/2020 Στο τέταρτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 195 του ν. 4738/2020 (Α’ 207), περί απαλλαγής εκπροσώπων νομικού προσώπου, η λέξη «απόφαση» αντικαθίσταται από τη λέξη «απαλλαγή» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: καταχωρούνται και οι τυχόν παρατηρήσεις του οφειλέτη και των πιστωτών, και αφού ακούσει τον σύνδικο, αποφαίνεται υπέρ της απαλλαγής, εάν το φυσικό πρόσωπο επιδεικνύει καλή πίστη τόσο κατά την κήρυξη της πτώχευσης όσο και κατά τη διάρκειά της, είναι συνεργάσιμος με τα όργανα της πτώχευσης, δεν ευθύνεται για πράξη ή παράλειψη του άρθρου 127 και η πτώχευση δεν οφείλεται σε δόλιες ενέργειές του. Δεν απαλλάσσονται πλήρως αυτοί που καταδικάστηκαν για κάποια από τις πράξεις του Ενάτου Μέρους του Δεύτερου Βιβλίου του παρόντος ή για κάποια από τις κακουργηματικές πράξεις της κλοπής, απάτης, υπεξαίρεσης ή πλαστογραφίας του Ποινικού Κώδικα. Αν υπάρχει εκκρεμής ποινική δίωξη ή αστική αγωγή για κάποια από αυτές τις πράξεις ή παραλείψεις, το πτωχευτικό δικαστήριο μπορεί να αναβάλει την απόφασή του μέχρι την αμετάκλητη περάτωση της διαδικασίας. Η απαλλαγή ανακαλείται, αν επέλθει μεταβολή πραγμάτων που να δικαιολογεί την ανάκληση εντός τριετίας από την επέλευση της απαλλαγής.»
Άρθρο 248
Βεβαίωση - Είσπραξη και επιστροφή εσόδων Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 18 ν. 3522/2006
Η παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 3522/2006 (Α’ 276), περί βεβαίωσης, είσπραξης και επιστροφής εσόδων, αντικαθίσταται ως εξής: «2. Τίτλοι επιστροφής με επιστρεπτέο ποσό έως και πέντε (5) ευρώ εξοφλούνται κεντρικά μέσω αυτοματοποιημένης διαδικασίας από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.»
Η παρ. 1 εφαρμόζεται και στους τίτλους επιστροφής που εκδόθηκαν ή θα εκδοθούν και δεν έχουν διεκπεραιωθεί έως την έναρξη ισχύος του παρόντος. Ειδικά για επιστροφές φόρου που προκύπτουν από δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, η παρ. 1 εφαρμόζεται για τις δηλώσεις φορολογικού έτους 2025 και των επομένων.
Άρθρο 249
Τέλος επιτηδεύματος - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 31 ν. 3986/2011 Στην παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α’ 152), περί επιβολής τέλους επιτηδεύματος, το δεύτερο εδάφιο αντικαθίσταται και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες υποχρεούνται σε καταβολή ετήσιου τέλους επιτηδεύματος
- α) νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως
διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως,
- β) αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. ε) του
άρθρου 45 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α’ 167) που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε τετρακόσια (400) ευρώ ετησίως,
- γ) νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχουν την έδρα τους σε πόλεις
με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε χίλια (1.000) ευρώ ετησίως,
- δ) αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. ε) του
άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε. που έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε πεντακόσια (500) ευρώ ετησίως,
- ε) για κάθε υποκατάστημα που συνιστάται από νομικό
πρόσωπο ή νομική οντότητα των περ. α) και γ) σε εξακόσια (600) ευρώ ετησίως και για κάθε υποκατάστημα που συστήνεται από αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία των περ. β) και δ), σε τριακόσια (300) ευρώ ετησίως. Ως υποκατάστημα στην ημεδαπή, για την εφαρμογή του παρόντος, εκτός της έδρας της επιχείρησης, νοείται κάθε:
- α) επαγγελματική εγκατάσταση του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, στην οποία ενεργείται
παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα,
- β) ακίνητο, που μισθώνεται ή υπεκμισθώνεται για βραχυχρόνια μίσθωση, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 111
του ν. 4446/2016 (Α’ 240). Δεν λογίζονται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, οι προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, που λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι τριάντα (30) ημέρες, οι επαγγελματικές εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός παραδοσιακών κτισμάτων, σύμφωνα με το π.δ. 33/1979 (Α’ 10), που λειτουργούν σε ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3874/2010 (Α’ 151).»
Άρθρο 250
Κοινοποίηση προγράμματος πλειστηριασμού Τροποποίηση άρθρων 56 και 73 Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων
Στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 56 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190), περί ανακοινώσεων πλειστηριασμών από επισπεύδοντες τρίτους, οι λέξεις «στον Προϊστάμενο του Τελωνείου Α’ Τάξης του τόπου της εκτέλεσης και στην Τελωνειακή Περιφέρεια στην οποία υπάγεται το Τελωνείο αυτό» αντικαθίστανται από τις λέξεις «και στην Τελωνειακή Περιφέρεια στην οποία υπάγεται το Τελωνείο Α’ Τάξης του τόπου της εκτέλεσης» και το άρθρο 56 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 56 Ανακοινώσεις πλειστηριασμών από επισπεύδοντες τρίτους Κάθε τρίτος που επισπεύδει πλειστηριασμό υποχρεούται, με ποινή ακυρότητας αυτού, να κοινοποιήσει με δικαστικό επιμελητή στον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. φορο του τόπου της εκτέλεσης, αντίγραφο του προγράμματος πλειστηριασμού ή του αποσπάσματος της κατασχετήριας έκθεσης ή της δήλωσης συνέχισης πλειστηριασμού δέκα (10) ημέρες πριν από τη διενέργεια του πλειστηριασμού, αν πρόκειται για κινητά, και είκοσι (20) ημέρες, αν πρόκειται για ακίνητα. Τα αντίγραφα του προηγούμενου εδαφίου δεν κοινοποιούνται στον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..»
Στο άρθρο 73 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, περί διάκρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών σε εισπράξιμες και ανεπίδεκτες είσπραξης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η παρ. 1 αντικαθίσταται, β) μετά την παρ. 1 προστίθεται παρ. 1Α, γ) στην παρ. 3: γα) οι λέξεις «του άρθρου 46 του Κ.Φ.Δ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του άρθρου 45 του Κ.Φ.Δ.», γβ) προστίθεται τρίτο εδάφιο και το άρθρο 73 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 73 Διάκριση ληξιπροθέσμων οφειλών σε εισπράξιμες και ανεπίδεκτες είσπραξης
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και οι συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά τα ακόλουθα:
- α) Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε
πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της φορολογικής διοίκησης και από τις έρευνες αυτές δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων ή διαπιστώθηκε η καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκεινται σε ακύρωση ή σε διάρρηξη κατά τα άρθρα 939 έως 946 του Αστικού Κώδικα και ειδικότερα διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων ή απαιτήσεων κατά των ανωτέρω ευθυνόμενων προσώπων με επίσπευση του Δημοσίου ή τρίτων ή από τον εκκαθαριστή στο πλαίσιο της διαδικασίας εκκαθάρισης και η παύση των εργασιών της πτώχευσης, εφόσον έχει λάβει χώρα κήρυξη των ευθυνόμενων προσώπων σε πτώχευση, η οποία δεν έχει περατωθεί. Η εκμίσθωση τραπεζικής θυρίδας από οφειλέτη ή συνυπόχρεο πρόσωπο δεν κωλύει τον χαρακτηρισμό των οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης, ακόμα και πριν λάβει χώρα η διάρρηξη αυτής, εφόσον έχει ήδη επιβληθεί κατάσχεση στα χέρια τρίτου,
- β) έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης σύμφωνα με
το άρθρο 25 του ν. 1882/1990 (Α’ 43) σε όσες περιπτώσεις συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις ή δεν είναι δυνατή η υποβολή αυτής,
- γ) έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά ορισμένο
ελεγκτή της αρμόδιας υπηρεσίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ο οποίος πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις των περ. α’ και β’ και είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών. Κατ’ εξαίρεση, σε περίπτωση εφαρμογής της περ. α’ ή της υποπερ. βα’ της περ. β’ της παρ. 1Α, με την έκθεση ελέγχου πιστοποιείται, αντί της συνδρομής της περ. α’ της παρούσας, η συνδρομή των προϋποθέσεων των διατάξεων αυτών, κατά περίπτωση. Αν ο οφειλέτης ή συνυπόχρεος έχει αποβιώσει και εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της υποπερ. ββ’ της περ. β’ της παρ. 1Α, ειδικά ως προς τον αποβιώσαντα οφειλέτη ή συνυπόχρεο πιστοποιείται μόνο η συνδρομή της περίπτωσης αυτής. Για εταιρείες που τελούν υπό κρατικό έλεγχο ή στις οποίες ασκείται κρατική εποπτεία και οι οποίες τελούν υπό εκκαθάριση ή πτώχευση απαιτείται η αναγγελία του Δημοσίου στις διαδικασίες αυτές και η συνδρομή των περ. β’ και γ’. Για οφειλές που αφορούν κοινότητες ομογενειακών οργανώσεων που έχουν στην κυριότητά τους ελληνικά σχολεία στην αλλοδαπή απαιτείται η συνδρομή της περ. γ’. 1Α. α) Κατά παρέκκλιση από τα οριζόμενα στην περ. α’ της παρ. 1, χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης οφειλές, παρά την ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη ή συνυπόχρεου προσώπου, αν για τα υφιστάμενα περιουσιακά στοιχεία συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
- αα) Η συνολική αξία της κυριότητας και των λοιπών
εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με τη συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή, δεν υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του ύψους της οφειλής και σε κάθε περίπτωση το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, όπως η αξία αυτή προκύπτει, κατά σειρά, από εκτίμηση πιστοποιημένου εκτιμητή, όπου υπάρχει, ή από το ποσό του αθροίσματος της φορολογητέας αξίας των δικαιωμάτων αυτών για τον υπολογισμό του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων σύμφωνα με τον ν. 4223/2013 (Α’ 287), όπως αυτό προκύπτει από την τελευταία συντεθείσα πράξη προσδιορισμού φόρου, ή από την έκθεση κατάσχεσης. Αν συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου αλλά η συνολική αξία της κυριότητας και των λοιπών εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων υπερβαίνει το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, ως ανεπίδεκτη είσπραξης χαρακτηρίζεται η οφειλή που απομένει μετά την αφαίρεση του διπλάσιου ποσού της αξίας ο χαρακτηρισμός οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο τον χρόνο καταχώρησης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων.
- αβ) Η συνολική αξία της κινητής περιουσίας του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων, ακόμα και αν
η κατάσχεση αυτής δεν κατέστη δυνατόν να επιβληθεί παρά την έγγραφη παραγγελία της αρμόδιας φορολογικής ή τελωνειακής αρχής, είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με το ύψος της συνολικής βασικής ληξιπρόθεσμης οφειλής και δεν υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ, όπως η αξία αυτή προκύπτει, κατά σειρά, από εκτίμηση πιστοποιημένου εκτιμητή ή από την έκθεση κατάσχεσης ή από άλλο πρόσφορο για τον σκοπό αυτό στοιχείο. Αν η συνολική αξία της κυριότητας και των λοιπών εμπράγματων δικαιωμάτων επί κινητών του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων υπερβαίνει ο χαρακτηρισμός οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο τον χρόνο καταχώρησης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων.
- β) Κατά παρέκκλιση από τα οριζόμενα στην περ. α’
της παρ. 1, ως ανεπίδεκτες είσπραξης χαρακτηρίζονται οφειλές και στις ακόλουθες περιπτώσεις:
- βα) Αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα τουλάχιστον
δέκα (10) ετών από την υπαγωγή της επιχείρησης του οφειλέτη, φυσικού ή νομικού προσώπου, σε διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης ή από τη λύση του νομικού προσώπου και η τρέχουσα συνολική αξία του ενεργητικού της υπό εκκαθάριση περιουσίας και της περιουσίας των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με τη συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή, η οποία δεν υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του ύψους της οφειλής και σε κάθε περίπτωση το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ. Αν συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου, αλλά η τρέχουσα συνολική αξία του ενεργητικού της υπό εκκαθάριση περιουσίας και της περιουσίας των συνυπόχρεων προσώπων υπερβαίνει το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, ως ανεπίδεκτη είσπραξης χαρακτηρίζεται η οφειλή που απομένει μετά την αφαίρεση του διπλάσιου ποσού της αξίας αυτών, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του τρίτου εδαφίου της υποπερ. αα’ της περ. α’ της παρούσας. Για την εφαρμογή των προηγούμενων εδαφίων, ο υπολογισμός της αξίας του ενεργητικού της υπό εκκαθάριση περιουσίας γίνεται με βάση βεβαίωση του εκκαθαριστή, ενώ για τα συνυπόχρεα πρόσωπα εφαρμόζεται η περ. α’ της παρούσας. Αν δεν χορηγείται βεβαίωση του εκκαθαριστή για τον υπολογισμό της αξίας του ενεργητικού της υπό εκκαθάριση περιουσίας, για τον χαρακτηρισμό της οφειλής ως ανεπίδεκτης, κατ’ εφαρμογή του πρώτου εδαφίου της παρούσας υποπερίπτωσης και υπό τις προϋποθέσεις που τίθενται σε αυτό, δύναται να ληφθεί υπόψη μόνο η τρέχουσα αξία της περιουσίας των συνυπόχρεων προσώπων. Μετά τη χορήγηση της βεβαίωσης του προηγούμενου εδαφίου και εφόσον η τρέχουσα συνολική αξία του ενεργητικού της υπό εκκαθάριση περιουσίας και της περιουσίας των συνυπόχρεων προσώπων υπερβαίνει το ύψος που ορίζεται στο πρώτο εδάφιο της παρούσας υποπερίπτωσης, η οφειλή επαναχαρακτηρίζεται ως εισπράξιμη, ολικά ή μερικά. Η παρ. 4 εξακολουθεί να εφαρμόζεται και στην περίπτωση αυτή. Η παρούσα υποπερίπτωση εφαρμόζεται μόνο για οφειλές που γεννήθηκαν ή ανάγονται σε χρόνο έως την έναρξη της διαδικασίας εκκαθάρισης, ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσής τους, και έχουν αναγγελθεί σε αυτή.
- ββ) Αν ο οφειλέτης ή συνυπόχρεο πρόσωπο απεβίωσε
χωρίς να καταλείπει οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο και ο επιζών σύζυγος ή μέρος συμφώνου συμβίωσης, τα τέκνα του οφειλέτη καθώς και οι εκ διαθήκης κληρονόμοι αυτού αποποιήθηκαν την επαχθείσα κληρονομιά. Στην περίπτωση αυτή, για τον χαρακτηρισμό οφειλής ως ανεπίδεκτης είσπραξης, δεν απαιτείται έρευνα και επίσπευση της διαδικασίας είσπραξης σε βάρος των λοιπών κληρονόμων του αποβιώσαντος. Αν στην κληρονομιαία περιουσία περιλαμβάνονται περιουσιακά στοιχεία, για την εφαρμογή των υποπερ. αα’ και αβ’ της περ. α’ λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα της αξίας αυτών και της αξίας των περιουσιακών στοιχείων των κληρονόμων, με την επιφύλαξη αντίθετων διατάξεων του κληρονομικού δικαίου.
Οι πράξεις του χαρακτηρισμού των επιδεκτικών ή ανεπίδεκτων είσπραξης και της καταχώρισης των απαιτήσεων σε ειδικά βιβλία ανεπίδεκτων είσπραξης γίνονται με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., σύμφωνα με τις διατάξεις που τη διέπουν. Εφόσον πρόκειται για συνολική βασική οφειλή άνω του ενός και ημίσεος εκατομμυρίου (1.500.000) ευρώ, οι πράξεις αυτές κοινοποιούνται στην υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι αρμόδια για τον έλεγχο των δημόσιων εσόδων, από την οποία και ελέγχονται. Αν κρίνεται αναγκαίο, έλεγχος μπορεί να διενεργηθεί και στις πράξεις της παρούσας που αφορούν συνολική βασική οφειλή κατώτερη του ως άνω ποσού.
Από την καταχώριση της οφειλής στα βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης και για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών από τη λήξη του έτους μέσα στο οποίο έγινε η καταχώριση: α) αναστέλλεται αυτοδικαίως η παραγραφή της, β) δεν χορηγείται στον οφειλέτη και στα συνυπόχρεα πρόσωπα αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας του άρθρου 12 του Κ.Φ.Δ. για οποιαδήποτε αιτία ούτε άλλο νομίμως προβλεπόμενο πιστοποιητικό για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων, εκτός εάν πρόκειται για είσπραξη χρημάτων που θα διατεθούν για την ικανοποίηση του Δημοσίου ή για εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, το προϊόν των οποίων θα διατεθεί για τον ίδιο σκοπό, γ) δεσμεύονται στο σύνολό τους οι τραπεζικοί και επενδυτικοί λογαριασμοί και το περιεχόμενο των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα των παραπάνω προσώπων κατ’ ανάλογη εφαρμογή της διαδικασίας των παρ. 5 και 6 του άρθρου 45 του Κ.Φ.Δ. Το Δημόσιο διατηρεί ακέραιο το δικαίωμά του για την είσπραξη της οφειλής ή συμψηφισμό και μετά την καταχώρισή της στα ειδικά βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης. Κατ’ εξαίρεση, η περ. γ’ της παρούσας δεν εφαρμόζεται σε οφειλέτες για τους οποίους εκκρεμεί διαδικασία εκκαθάρισης ή πτώχευσης σύμφωνα με την υποπερ. βα’ της περ. β’ της παρ. 1Α και οι περ. β’ και γ ’της παρούσας δεν εφαρμόζονται σε κληρονόμους του αποβιώσαντος της υποπερ. ββ’ της περ. β’ της παρ. 1Α.
Οφειλή που έχει καταχωρισθεί, κατά τα ανωτέρω, ως ανεπίδεκτη είσπραξης επαναχαρακτηρίζεται ως εισπράξιμη, εάν πριν από την παραγραφή της, διαπιστωθεί ότι υπάρχει δυνατότητα μερικής ή ολικής ικανοποίησής της είτε από τον οφειλέτη είτε από συνυπόχρεο πρόσωπο.
Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.
Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα.
ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)